Regeling van het bestuur van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers tot wijziging van de Tarievenregeling Kadaster

Nr. 21.029879

Het bestuur van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers,

Gelet op de artikelen 108, eerste lid, en 109 van de Kadasterwet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Tarievenregeling Kadaster wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 144,50‘ vervangen door ‘€ 137,50’.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 63,–‘ vervangen door ‘€ 60,–‘.

3. In het derde lid wordt ‘€ 24,15’ vervangen door ‘€ 23,–‘.

4. In het vierde lid wordt ‘€ 62,–‘ vervangen door ‘€ 59,–‘, ‘€ 28,– ‘ door ‘€ 26,50’ en ‘€ 10,75’ door ‘€ 10,30’.

5. In het vijfde lid wordt ‘€ 27,50’ vervangen door ‘€ 26,–‘.

B

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 605,–‘ vervangen door ‘€ 575,–‘ en ‘€ 485,–‘ door ‘€ 460,–‘.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 120,–‘ vervangen door ‘€ 115,–‘.

3. In het derde lid wordt ‘€ 390,–‘ vervangen door ‘€ 370,–‘ en ‘€ 270,–‘ door ‘€ 255,–‘.

4. In het vierde lid wordt ‘€ 120,–‘ vervangen door ‘€ 115,–‘ en ‘€ 60,–‘ door ‘€ 57,50’.

C

In artikel 5 wordt ‘€ 144,50‘ vervangen door ‘€ 137,50’.

D

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 100,–‘ vervangen door ‘€ 95,–’, ‘€ 157,50’ door ‘€ 150,–‘, ‘€ 440,–‘ telkens door ‘€ 420’ en ‘€ 96,50’ door ‘€ 91,50’.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 157,50’ vervangen door ‘€ 150,–‘ en ‘€ 366,50’ door ‘€ 345,–‘.

E

Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 57,50’ vervangen door ‘€ 55,–‘ en ‘€ 660,–‘ door ‘€ 630,–‘.

2. In het derde lid wordt ‘€ 1.325,-‘ vervangen door ‘€ 1.260,-‘.

F

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 250,–‘ vervangen door ‘€ 237,50’.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 0,11’ vervangen door ‘€ 0,10’.

3. In het tweede tot en met vijfde lid wordt ‘€ 38,–‘ telkens vervangen door ‘€ 36,–‘.

4. In het zesde lid wordt ‘€ 49,–‘ vervangen door ‘€ 50,–‘.

G

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 190,–‘ vervangen door ‘€ 180,–‘, ‘€ 60,–‘ door ‘€ 57,50’ en ‘€ 450,–‘ door ‘€ 427,50’.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 125,–‘ vervangen door ‘€ 118,–‘.

H

Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 485,–‘ vervangen door ‘€ 460,–’ en ‘€ 240,–’ door ‘€ 230,–‘.

2. In het tweede lid wordt ’44,-‘ vervangen door ‘€ 42,–‘.

I

Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 2,95’ vervangen door ‘€ 2,80’, ‘€ 16,95’ door ‘€ 16,–‘, ‘€ 18,95’ door ‘€ 18,–‘ en ‘€ 33,95’ door ‘€ 32,–‘.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 490,–‘ vervangen door ‘€ 465,–‘ en ‘€ 13,–‘ door ‘€ 12,25’.

J

In artikel 12 wordt ‘€ 49,–‘ vervangen door ‘€ 50,–‘, ‘€ 73,50’ door ‘€ 75,–‘, ‘€ 147,–‘ telkens door ‘€ 150,–‘ en ‘€ 269,50’ telkens door ‘€ 275,–‘.

K

Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 64,80’ vervangen door ‘€ 61,20’ en ‘€ 32,40’ door ‘€ 30,60’.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 2,95’ vervangen door ‘€ 2,80’.

3. In het derde lid wordt ‘€ 33,95’ vervangen door ‘€ 32,–’.

4. In het vierde lid wordt ‘€ 16,95’ vervangen door ‘€ 16,–‘ en ‘€ 18,95’ door ‘€ 18,–‘.

5. In het vijfde lid wordt ‘€ 1,25’ vervangen door ‘€ 1,20’, ‘€ 15,25’ door ‘€ 14,40’, ‘€ 17,25’ door ‘€ 16,40’ en ‘€ 32,25’ door ‘€ 30,40’.

6. In het zesde lid wordt ‘€ 0,20’ telkens vervangen door ‘€ 0,19’, ‘€ 2,00’ door ‘€ 1,90’, ‘€ 1,50’ telkens door ‘€ 1,45’ en ‘€ 0,50’ telkens door ‘€ 0,48’.

L

Artikel 14 komt te luiden:

Artikel 14

  • 1. Een (rechts)persoon, die voor een door hem opgegeven registergoed gebruik maakt van de tijdelijke automatische melding van wijzigingen in de openbare registers, is per object verschuldigd:

    € 1,– per jaar.

  • 2. Voor het gebruik van de tijdelijke automatische melding voor grotere gebieden is verschuldigd:

    • a. t/m 200 objecten: € 1,– per object per jaar;

    • b. vanaf 201 t/m 1000 objecten: € 200,– per jaar;

    • c. vanaf 1001 t/m 10.000 objecten: € 300,– per jaar;

    • d. vanaf 10.001 t/m 100.000 objecten: € 400,– per jaar;

    • e. bij meer dan 100.000 objecten: € 500,– per jaar.

M

Artikel 15 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt ‘€ 1,25’ vervangen door ‘€ 1,20’, ‘€ 1,05’ door ‘€ 1,–‘, ‘€ 0,80’ door ‘€ 0,75’ en ‘€ 1.820.000,-‘ door ‘€ 1.730.000,-‘.

2. In het derde lid wordt ‘€ 222,–‘ vervangen door ‘€ 210,–‘.

N

Artikel 16, eerste lid, komt te luiden:

  • 1. Voor het raadplegen of bevragen van de landelijke voorziening, bedoeld in artikel 26 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, dan wel het verstrekken van gegevens uit die landelijke voorziening, is verschuldigd:

    • a. BAG Extract, éénmalige verstrekking: € 180,–;

    • b. BAG Extract, aansluitkosten toegang tot bestanden: € 180,–;

    • c. BAG Extract Mutatie, abonnement, opvragen maandelijkse volledige bestanden en maandelijkse mutaties: € 12,– per maand;

    • d. BAG Extract Mutatie, abonnement, opvragen maandelijkse volledige bestanden en dagelijkse mutaties: € 180,– per maand;

    • e. BAG API Individuele Bevragingen, binnen voorwaarden: kosteloos;

    • f. BAG API Individuele Bevragingen, extra dienstverlening: het maatwerktarief als bedoeld in artikel 29, eerste lid.

O

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 32,80’ vervangen door ‘€ 30,90’.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 1,80’ vervangen door ‘€ 1,70’.

3. In het derde lid wordt ‘€ 15,80’ vervangen door ‘€ 14,90’, ‘A2 formaat of groter: € 59,75’ door ‘A0 formaat: € 56,75’, ‘€ 17,80’ door ‘€ 16,90’ en ‘A2 formaat of groter: € 61,75’ door ‘A0 formaat: € 58,75’.

4. In het vierde lid wordt ‘€ 12.850,-‘ vervangen door ‘€ 12.200,-‘.

P

In artikel 19, tweede lid wordt ‘€ 340,–‘ vervangen door ‘€ 325,–‘, ‘€ 272,–‘ door ‘€ 260,–‘, ‘€ 204,–‘ door ‘€ 195,–‘, ‘€ 136,–‘ door ‘€ 130,–‘ en ‘€ 68,–‘ door ‘€ 65,–‘.

Q

Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 1,25’ vervangen door ‘€ 1,20’ en ‘€ 2,28’ door ‘€ 2,17’.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 600,–‘ vervangen door ‘€ 570,–‘, ‘€ 1.200,-‘ door ‘€ 1.140,-‘, ‘€ 1.800,-‘ door ‘€ 1.710,-‘ en ‘€ 2.400,-‘ door ‘€ 2.280,-‘.

3. In het vierde lid wordt ‘€ 1,25’ vervangen door ‘€ 1,20’, ‘€ 1,00’ door ‘€ 0,95’, ‘€ 0,75’ door ‘€ 0,71’ en ‘€ 0,54’ door ‘€ 0,51’.

R

Artikel 21 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 0,71’ vervangen door ‘€ 0,67’, ‘€ 3.905,-‘ door ‘€ 3.685,-‘, ‘€ 4.260,-‘ door ‘€ 4.020,-‘, ‘€ 4.615,-‘ door ‘€ 4.355,-‘ en ‘€ 355,–‘ door ‘€ 335,–‘.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 700,–‘ vervangen door ‘€ 665,–‘, ‘€ 1.150,-‘ door ‘€ 1.100,-‘, ‘€ 1.950,-‘ door ‘€ 1.850,-‘, ‘€ 2.750,-‘ door ‘€ 2.600,-‘ en ‘€ 3.450,-‘ door ‘€ 3.275,-‘.

3. In het derde lid wordt ‘€ 18,75’ vervangen door ‘€ 17,75’, ‘€ 15,–‘ door ‘€ 14,25’ en ‘€ 11,25’ door ‘€ 10,75’.

4. In het vierde lid wordt ‘€ 57,25’ vervangen door ‘€ 54,–‘, ‘€ 76,–‘ door ‘€ 72,–‘ en ‘€ 94,75’ door ‘€ 90,–‘.

S

Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 640,–‘ vervangen door ‘€ 610,–‘.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 58.000,-‘ vervangen door ‘€ 55.000,-‘.

3. In het derde lid wordt ‘€ 1,07’ vervangen door ‘€ 1,02’ en ‘€ 240,–‘ door ‘€ 228,–‘.

4. In het vierde lid wordt ‘€ 0,11’ vervangen door ‘€ 0,10’.

5. In het vijfde lid wordt ‘€ 1,36’ vervangen door ‘€ 1,30’, ‘€ 270,–‘ door ‘€ 255,–‘, ‘€ 17,80’ door ‘€ 16,90’ en ‘€ 61,75’ door ‘€ 58,75’.

T

Artikel 23 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid komt te luiden:

  • 1. Voor het digitaal raadplegen van bestanden bestaande uit gegevens die zijn samengesteld uit de gegevens welke door de Dienst bij het vervullen van de door hem opgedragen taken, bedoeld in artikel 3 van de wet, zijn verkregen is, indien het bestanden inzake vastgoedtransacties per 6-positie postcodegebied betreft, per raadpleging verschuldigd: € 2,80.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 0,20’ telkens vervangen door ‘€ 0,19’.

U

In artikel 24, eerste lid wordt ‘€ 0,60’ vervangen door ‘€ 0,57’, ‘€ 8.900,-‘ door ‘€ 8.455,-‘, ‘€ 10,95’ telkens door ‘€ 10,40’, ‘€ 5,90’ telkens door ‘€ 5,60’, ‘€ 4,40’ door ‘€ 4,20’, ‘€ 3,80’ telkens door ‘€ 3,60’, ‘€ 8,40’ door ‘€ 8,–‘, ‘€ 42,30’ telkens door ‘€ 40,20’, ‘€ 12,–‘ door ‘€ 11,40’, ‘€ 55,65’ door ‘€ 53,–‘, ‘€ 143,50’ door ‘€ 136,50’ en ‘€ 431,50’ door ‘€ 410,–‘.

V

In artikel 27 wordt ‘€ 20,–‘ vervangen door ‘€ 20,50’, ‘€ 24,50’ door ‘€ 25,–‘, ‘€ 27,–‘ door ‘€ 27,50’, ‘€ 30,–‘ door ‘€ 30,50’, ‘€ 33,–‘ door ‘€ 33,50’ en ‘€ 35,50’ door ‘€ 36,–‘.

W

In artikel 28 wordt ‘€ 43,–‘ vervangen door ‘€ 44,–‘.

X

In Bijlage III. behorend bij artikel 2 lid 3 Tarievenregeling Kadaster, wordt ’10 Verklaring van waardeloosheid van een gedeelte van een inschrijving’ vervangen door ’10 Verklaring van waardeloosheid van een gedeelte van een inschrijving, niet zijnde wijziging rechthebbende’ en ’11 Waardeloosheid (verklaring van)’ door ’11 Verklaring van waardeloosheid, niet zijnde wijziging rechthebbende’.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2022.

Deze regeling, inclusief bijlagen, zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Apeldoorn, 11 november 2021

Raad van Bestuur Namens deze, F.L.V.P.L. Tierolff

TOELICHTING

Basis voor het tarievenbeleid zijn de afspraken over de financiële huishouding. Het Kadaster werkt tegen zo laag mogelijke kosten en integraal kostendekkend op het niveau van strategische eenheden. Tarieven kunnen per product meer of minder kostendekkend zijn, zodat waar nodig en mogelijk ook met tariefsturing de rechtszekerheid wordt bevorderd en de bedrijfsvoering wordt verbeterd. Daarnaast vormen wensen van gebruikers en ontwikkelingen in de dienstverlening aanleiding tot wijzigingen in de tariefsystematiek. Gestreefd wordt naar een overzichtelijke product- en tariefstructuur. Tenslotte wordt er ook rekening mee gehouden dat gebruikers gebaat zijn bij stabiele tarieven.

Tariefontwikkeling

De komende jaren wordt een licht dalend werkaanbod uit de vastgoedmarkt verwacht, maar dit blijft op een relatief hoog niveau. De aanwezige reserves en verwachte ontwikkeling van omzet en kosten geven thans ruimte voor een tariefverlaging van 5%. Hiermee blijft de tariefaanpassing binnen de vastgestelde bandbreedte (maximaal 5%) en wordt aan het einde van de planperiode het surplus aan eigen vermogen teruggebracht naar nihil, zonder grote tariefschommelingen. De verlaging van 5% wordt toegepast op alle tarieven, met de volgende uitzonderingen. De tarieven voor BAG-producten worden niet verlaagd omdat dit niet behoort tot de tarief-gefinancierde productgroepen. Het tarief voor KLIC-meldingen is per 1 juli 2021 nog verlaagd, waarbij is afgesproken dit tot 2023 niet te wijzigen. De kwartiertarieven die gelden voor archief-, advies- en maatwerk bewegen niet mee met de ontwikkeling van de vastgoedmarkt maar volgen de reguliere loonontwikkeling. Deze worden met 2% verhoogd.

Inhoudelijke wijzigingen

Naast deze algemene tariefwijziging wordt een aantal wijzigingen doorgevoerd om inhoudelijke redenen:

  • 1. Ontwikkeling van de dienstverlening.

  • 2. Aanpassingen op grond van klantsignalen.

Hieronder volgt een korte toelichting van deze wijzigingen. Een uitgebreide toelichting is opgenomen in de artikelsgewijze toelichting.

Ontwikkeling van de dienstverlening

In 2022 komt BRK-notificaties beschikbaar, een service waarmee een gebruiker een melding krijgt als bij een bepaald object een stuk wordt ingeschreven. Deze service wordt uitgebreid om meldingen te krijgen bij mutaties binnen een groter gebied. Voor deze uitbreiding wordt een aangepaste tariefstructuur voorgesteld.

Eind 2021 zijn alle BAG-producten vervangen door BAG 2.0 producten. Deze wijziging wordt ook meegenomen in de tarievenregeling. De bestaande tarieven veranderen daarmee niet materieel.

De tarievenregeling kent tarieven voor plots van kadastrale kaarten ‘op A2 formaat of groter’. In de praktijk worden A1- en A2-formaat niet meer geleverd en dit wordt in de regeling aangepast.

Aanpassingen op grond van klantsignalen

Vanuit ervaringen in de praktijk worden twee kleine wijzigingen in de tariefstructuur voorgesteld. Het tarief voor de inschrijving van een verklaring van waardeloosheid levert soms onduidelijkheden op, wordt opgelost met een betere omschrijving in de tarievenregeling. Ook het tarief voor hoekpunten bij grensreconstructies wordt vaak onjuist geïnterpreteerd, wat met een aanpassing in de tariefstructuur wordt verholpen.

Besluitvormingsprocedure

Omtrent de wijzigingen is de Gebruikersraad, bedoeld in artikel 16 van de Organisatiewet Kadaster, gehoord. De Gebruikersraad heeft hierover positief geadviseerd. Na instemming van de Raad van Toezicht zijn de tarieven vastgesteld door de Raad van Bestuur en goedgekeurd door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties.

ARTIKELSGEWIJS

ARTIKEL I

Onderdelen A t/m E, G, I, K, M, P t/m S en U

Dit betreft het wijzigen van artikelen in verband met het doorvoeren van de tariefsverlaging van 5%, zoals in het algemene gedeelte is toegelicht.

Onderdeel F, J, V en W

De tarievenregeling kent tarieven voor ‘andere werkzaamheden’ die worden gehanteerd voor diverse diensten, zoals verkavelen, projecten Vastgoed en Ruimte, GIS-maatwerk, nalevering bestanden, archief- en onderzoekswerkzaamheden en maatwerktopografie. Tarieven zijn gesteld per kwartier bestede tijd van een medewerker in verschillende functiecategorieën, variërend van € 20,– voor een administratief medewerker tot € 35,50 voor een projectmanager of GIS-specialist. Ook een aantal andere tarieven in de regeling zijn gebaseerd op deze kwartiertarieven, met name de tarieven voor onderzoeken in de openbare registers, waaronder erfdienstbaarhedenonderzoeken (artikel 8 zesde lid en artikel 12). Deze tarieven liggen op een niveau dat in beginsel kostendekkend is voor de salariskosten van de betreffende medewerkers, vermeerderd met toegerekende kosten. Deze tarieven dienen dan ook mee te bewegen met de loon- en prijsontwikkeling. Ze zijn voor het laatst in 2020 verhoogd met 2%. Voornoemde tarieven worden vanaf 1 januari 2022 met 2% verhoogd, waarna tarieven met maximaal 1% worden afgerond om op ronde bedragen te komen. Voor bovengenoemde functiecategorieën komen de tarieven dan uit op € 20,50 respectievelijk € 36,–. Het tarief voor een erfdienstbaarhedenonderzoek tot 1950 gaat van € 147,– naar € 150,–.

In deze lijn wordt ook het (kwartier)tarief in artikel 28, voor het op verzoek vervaardigen of aanpassen van een kadasterstylesheet, dan wel het goedkeuren van een door een derde vervaardigde stylesheet, aangepast naar € 44,–.

Onderdeel H

Artikel 10 houdt het tarief voor grensreconstructie in. Dit tarief bedraagt € 485,– per grens, desgevraagd vermeerderd met € 240,– per hoekpunt. Bij het rondom uitzetten van grenzen verwacht de klant dat de totaalprijs lager is als hij twee grenzen en vier hoekpunten aanvraagt in plaats van vier grenzen. Het werk is echter hetzelfde. Met de voorgestelde wijziging wordt het tarief voor twee hoekpunten gelijk aan het tarief voor een grens en bestaat die verwarring niet meer.

Onderdeel L

In artikel 14 is een tarief van € 1,– opgenomen voor de notificatieservice voor wijzigingen in de openbare registers bij een bepaald object. Een nieuwe functionaliteit wordt ontwikkeld om naast de notificatie op objectniveau notificaties te krijgen bij mutaties binnen een groter gebied, dat een aaneengesloten geheel betreft, zoals een CBS gebied of een polygoon. Hiervoor wordt voorgesteld om een tariefstaffel te hanteren. Het gaat om nieuwe functionaliteit die door klanten (met name overheden) gewenst is. De notificatieservice levert geen inhoudelijke gegevens uit de BRK, alleen het soort mutatie. De notificatie is bedoeld als signalering, waarna inzage in de BRK kan worden gedaan om de actuele situatie te raadplegen. Gebruik van de notificatieservice voor grote gebieden is, evenals het gebruik van inhoudelijke gegevens uit de BRK, mogelijk voor doeleinden die passen bij de doeleinden, bedoeld in artikel 2a van de Kadasterwet. De notificatieservice op gebiedsniveau zal in eerste instantie gebruikt worden door overheden, onder meer in het kader van Haal Centraal om ‘datagedreven’ mutaties te kunnen opvragen. Overheidsafnemers zijn op grond van artikel 26 vrijgesteld van tarief.

In eerste instantie is de notificatieservice alleen beschikbaar voor percelen en appartementsrechten, op een later moment wordt dat mogelijk uitgebreid met andere soorten objecten.

Onderdeel N

In artikel 16 zijn de tarieven voor het raadplegen of bevragen van de landelijke voorziening BAG, dan wel het verstrekken van gegevens uit de landelijke voorziening BAG opgenomen. Met de wijziging van de Wet BAG (1 juli 2018) zijn diverse producten van de BAG gewijzigd. Naast inhoudelijke veranderingen voortkomende uit de wetswijziging zijn ook wensen van afnemers van BAG producten meegenomen in de productontwikkeling. De wijziging van dit artikel bevat de nieuwe producten en productdefinities van BAG 2.0. Voor het gebruik van de BAG API Individuele Bevragingen gelden voorwaarden om overmatig en onwenselijk gebruik te voorkomen. Voor uitgebreidere dienstverlening, bijvoorbeeld ten aanzien van garanties en capaciteitsbelasting, kunnen maatwerk afspraken gemaakt worden en tarieven in rekening gebracht op grond van artikel 29.

Onderdeel O

In artikel 17 zijn tarieven opgenomen voor plots (grootformaat afdrukken) van de kadastrale kaart ‘op A2 formaat of groter’. De formaten A1 en A2 komen door deze wijziging te vervallen. De formaten worden al enkele jaren niet meer geleverd. De formaten A4, A3 en A0 blijven wel in gebruik. De wijziging schept meer duidelijkheid over beschikbare producten.

Onderdeel T

De wijziging van artikel 23 bevat redactionele wijzigingen in verband met eerdere wijzigingen die in de tarievenregeling zijn doorgevoerd. Artikel 23 wordt om die reden opgeschoond omdat de gemiddelde koopsom per 6-positie postcode wordt getarifeerd op basis van artikel 21, lid 1 sub a (waardoor sub a kan vervallen) en vastgoedtransacties agrarische gronden worden getarifeerd op basis van artikel 20, lid 1 sub b (waardoor sub c kan vervallen).

Onderdeel X

Bijlage III. van de onderhavige tarievenregeling bevat de stukdelen waarvoor het lage inschrijvingstarief verschuldigd is. Een van deze stukdelen heeft als omschrijving ‘Waardeloosheid (verklaring van)’; een andere ‘Verklaring van waardeloosheid van een gedeelte van een inschrijving’. De huidige omschrijving is te breed waardoor notarissen denken een verklaring van waardeloosheid met laag tarief in te schrijven, maar een hoog tarief in rekening gebracht krijgen als het gaat om een wijziging van een rechthebbende. De aanpassing in de omschrijving zal voor meer duidelijkheid zorgen, zodat geen discussie meer volgt over het toegepaste tarief. In bijlage III. zijn genoemde omschrijvingen gewijzigd in ‘Verklaring van waardeloosheid, niet zijnde wijziging rechthebbende’, respectievelijk ‘Verklaring van waardeloosheid van een gedeelte van een inschrijving, niet zijnde wijziging rechthebbende’.

Raad van Bestuur, Namens deze F.L.V.P.L. Tierolff

Naar boven