De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op artikelen 3, eerste lid, onder b, 4, eerste en derde lid, en 5, onder g,
van de Kaderwet subsidies I en M, en artikel 4, eerste lid, onder c, van het Kaderbesluit
subsidies I en M;
BESLUIT:
TOELICHTING
1. Inleiding
Op grond van paragraaf 2 ‘Circulaire ketenprojecten’ van de Subsidieregeling Circulaire
Economie (hierna: de subsidieregeling) kan subsidie worden verstrekt voor een circulair
ketenproject. Een circulair ketenproject is een samenhangend geheel van activiteiten
om producten, processen, diensten of businessmodellen circulair te ontwerpen, produceren
of organiseren. Een circulair ketenproject wordt uitgevoerd door een circulair ketensamenwerkingsverband.
Dit betreft een samenwerkingsverband bestaande uit ten minste drie en ten hoogste
zes MKB-ondernemers. Het doel van paragraaf 2 is om circulaire ketenprojecten te stimuleren
die leiden tot grondstoffenbesparing en reductie van CO2-uitstoot.
2. Wijziging
Aan artikel 2.9. is een lid toegevoegd dat bepaalt dat subsidie kan worden verstrekt
aan een ondernemer en deelnemer in een samenwerkingsverband die gevestigd is in het
openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba. Op deze wijze wordt de groep van
gebruikers van paragraaf 2 van de subsidieregeling uitgebreid, zodat het doel van
de subsidieverstrekking ook op Bonaire, Saba of Sint Eustatius verwezenlijkt kan worden.
Het circulaire economie (en klimaat) beleid in zowel Europees als Caribisch Nederland
heeft tot doel een circulaire economie te realiseren en de grondstofkringloop te sluiten.
Daarmee levert dit beleid ook een wezenlijke bijdrage aan CO2-reductie conform het zogenaamde klimaatakkoord van Parijs. De doelstellingen van
de circulaire economie transitie zijn voor Bonaire, Saba of Sint Eustatius hetzelfde
als voor het Europese deel van Nederland. Vanwege de kansen en uitdagingen die er
bij het realiseren van een circulaire economie in Bonaire, Saba of Sint Eustatius
zijn, kan in het vervolg ook subsidie worden verstrekt aan ondernemingen en deelnemers
aan een samenwerkingsverband die gevestigd zijn in deze gebieden van Nederland.
Tot nu toe kwamen MKB-ondernemers die zijn gevestigd in het openbaar lichaam Bonaire,
Sint Eustatius of Saba niet voor subsidie in aanmerking vanwege het bepaalde in artikel
4, derde lid, in samenhang met het eerste lid, van de Kaderwet subsidies I en M. Uit
dit artikel volgt dat deze ondernemers alleen aanspraak op subsidie kunnen maken wanneer
in de subsidieregeling is bepaald dat ook aan deze ondernemingen subsidie kan worden
verstrekt. Met artikel 2.9, derde lid (nieuw) is dit geregeld en is, gelet op het
bepaalde in artikel 4, de Kaderwet subsidies I en M van toepassing en logischerwijs
ook het Kaderbesluit I en M.
In artikel 3 van het Kaderbesluit subsidies I en M is bepaald dat een subsidie wordt
verstrekt aan een natuurlijk persoon of rechtspersoon die voor eigen rekening en risico
activiteiten uitvoert die ten goede komen aan de Nederlandse economie. Wanneer subsidie
wordt verstrekt aan een MKB-ondernemer die gevestigd is in het openbaar lichaam Bonaire,
Sint Eustatius of Saba dient logischerwijs voor Nederlandse economie te worden gelezen
de economie van het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba.
Gelet op het bepaalde in artikel 3, eerste lid, aanhef en onder b, Invoeringswet openbare
lichamen BES is (onder meer) titel 4.2 Subsidies van de Algemene wet bestuursrecht
(hierna: Awb) niet van toepassing op besluiten tot verstrekking van subsidie aan MKB-ondernemers
die zijn gevestigd in Caribisch Nederland. Dit betekent onder meer dat de artikelen
4:48, 4:49 en 4:57 van de Awb over intrekken of ten nadele wijzigen van een subsidieverlening
of -vaststelling of terugvorderen van een subsidiebedrag niet van toepassing zijn
op deze besluiten. Ter voorkoming dat de Minister niet bevoegd is om een subsidieverstrekking
aan een MKB-ondernemer die gevestigd in Caribisch Nederland in te trekken of te wijzigen
dan wel in verband hiermee het subsidiebedrag terug te vorderen, is artikel 2.12.a
(nieuw) aan de subsidieregeling toegevoegd.
3. Gevolgen
De wijziging ziet er alleen op dat ondernemingen die zijn gevestigd in het openbaar
lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba ook aanspraak kunnen maken op subsidie. Deze
wijziging verandert de administratieve lasten voor bedrijven en burgers niet en brengt
ook geen hogere nalevingskosten met zich mee. Daarnaast heeft de wijziging ook geen
bestuurlijke lasten tot gevolg. Vanwege het ontbreken van deze gevolgen is de ontwerpregeling
niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk. Vanwege het feit dat deze
wijzigingsregeling geen ingrijpende verandering teweegbrengt in de rechten en plichten
van burgers en bedrijven en evenmin ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk,
kon ook worden afgezien van internetconsultatie.
4. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2022. Bij de vaststelling
van het tijdstip van inwerkingtreding is afgeweken van de minimuminvoeringstermijn
van twee maanden (Aanwijzing voor de regelgeving 4.17, vierde lid). De reden van deze
afwijking is dat hiermee aanmerkelijke ongewenste private nadelen worden voorkomen
(Aanwijzing voor de regelgeving 4.17, vijfde lid, onderdeel a). Een snelle inwerkingtreding
zorgt ervoor dat ook MKB-ondernemers die zijn gevestigd in het openbaar lichaam Bonaire,
Sint Eustatius of Saba op korte termijn een aanvraag om subsidie kunnen indienen.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
S.P.R.A. van Weyenberg