Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, van 11 november 2021, nr. IENW/BSK-2021/269232, tot wijziging van de Subsidieregeling Circulaire Economie

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikelen 3, eerste lid, onder b, 4, eerste en derde lid, en 5, onder g, van de Kaderwet subsidies I en M, en artikel 4, eerste lid, onder c, van het Kaderbesluit subsidies I en M;

BESLUIT:

ARTIKEL I

A

Aan artikel 2.9. van de Subsidieregeling Circulaire Economie wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 3. Aan het circulair ketensamenwerkingsverband kunnen ook MKB-ondernemers deelnemen die gevestigd zijn in het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba.

B

Na artikel 2.12. wordt een artikel ingevoegd luidende:

2.12.a Intrekken of wijzigen van de subsidieverstrekking

De Minister kan een beschikking tot subsidieverstrekking voor een MKB-ondernemer die gevestigd is in het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba intrekken of wijzigen en in verband hiermee indien nodig het subsidiebedrag terugvorderen, indien:

  • a. de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend niet of niet geheel hebben plaatsgevonden of zullen plaatsvinden;

  • b. de subsidieontvanger niet heeft voldaan aan de aan de subsidieverlening of subsidievaststelling verbonden verplichtingen;

  • c. de subsidieontvanger onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een andere beschikking op de aanvraag tot subsidieverlening of subsidievaststelling zou hebben geleid, of

  • d. de subsidieverlening of subsidievaststelling anderszins onjuist was en de subsidieontvanger dit wist of behoorde te weten.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2022.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S.P.R.A. van Weyenberg

TOELICHTING

1. Inleiding

Op grond van paragraaf 2 ‘Circulaire ketenprojecten’ van de Subsidieregeling Circulaire Economie (hierna: de subsidieregeling) kan subsidie worden verstrekt voor een circulair ketenproject. Een circulair ketenproject is een samenhangend geheel van activiteiten om producten, processen, diensten of businessmodellen circulair te ontwerpen, produceren of organiseren. Een circulair ketenproject wordt uitgevoerd door een circulair ketensamenwerkingsverband. Dit betreft een samenwerkingsverband bestaande uit ten minste drie en ten hoogste zes MKB-ondernemers. Het doel van paragraaf 2 is om circulaire ketenprojecten te stimuleren die leiden tot grondstoffenbesparing en reductie van CO2-uitstoot.

2. Wijziging

Aan artikel 2.9. is een lid toegevoegd dat bepaalt dat subsidie kan worden verstrekt aan een ondernemer en deelnemer in een samenwerkingsverband die gevestigd is in het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba. Op deze wijze wordt de groep van gebruikers van paragraaf 2 van de subsidieregeling uitgebreid, zodat het doel van de subsidieverstrekking ook op Bonaire, Saba of Sint Eustatius verwezenlijkt kan worden. Het circulaire economie (en klimaat) beleid in zowel Europees als Caribisch Nederland heeft tot doel een circulaire economie te realiseren en de grondstofkringloop te sluiten. Daarmee levert dit beleid ook een wezenlijke bijdrage aan CO2-reductie conform het zogenaamde klimaatakkoord van Parijs. De doelstellingen van de circulaire economie transitie zijn voor Bonaire, Saba of Sint Eustatius hetzelfde als voor het Europese deel van Nederland. Vanwege de kansen en uitdagingen die er bij het realiseren van een circulaire economie in Bonaire, Saba of Sint Eustatius zijn, kan in het vervolg ook subsidie worden verstrekt aan ondernemingen en deelnemers aan een samenwerkingsverband die gevestigd zijn in deze gebieden van Nederland.

Tot nu toe kwamen MKB-ondernemers die zijn gevestigd in het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba niet voor subsidie in aanmerking vanwege het bepaalde in artikel 4, derde lid, in samenhang met het eerste lid, van de Kaderwet subsidies I en M. Uit dit artikel volgt dat deze ondernemers alleen aanspraak op subsidie kunnen maken wanneer in de subsidieregeling is bepaald dat ook aan deze ondernemingen subsidie kan worden verstrekt. Met artikel 2.9, derde lid (nieuw) is dit geregeld en is, gelet op het bepaalde in artikel 4, de Kaderwet subsidies I en M van toepassing en logischerwijs ook het Kaderbesluit I en M.

In artikel 3 van het Kaderbesluit subsidies I en M is bepaald dat een subsidie wordt verstrekt aan een natuurlijk persoon of rechtspersoon die voor eigen rekening en risico activiteiten uitvoert die ten goede komen aan de Nederlandse economie. Wanneer subsidie wordt verstrekt aan een MKB-ondernemer die gevestigd is in het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba dient logischerwijs voor Nederlandse economie te worden gelezen de economie van het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba.

Gelet op het bepaalde in artikel 3, eerste lid, aanhef en onder b, Invoeringswet openbare lichamen BES is (onder meer) titel 4.2 Subsidies van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) niet van toepassing op besluiten tot verstrekking van subsidie aan MKB-ondernemers die zijn gevestigd in Caribisch Nederland. Dit betekent onder meer dat de artikelen 4:48, 4:49 en 4:57 van de Awb over intrekken of ten nadele wijzigen van een subsidieverlening of -vaststelling of terugvorderen van een subsidiebedrag niet van toepassing zijn op deze besluiten. Ter voorkoming dat de Minister niet bevoegd is om een subsidieverstrekking aan een MKB-ondernemer die gevestigd in Caribisch Nederland in te trekken of te wijzigen dan wel in verband hiermee het subsidiebedrag terug te vorderen, is artikel 2.12.a (nieuw) aan de subsidieregeling toegevoegd.

3. Gevolgen

De wijziging ziet er alleen op dat ondernemingen die zijn gevestigd in het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba ook aanspraak kunnen maken op subsidie. Deze wijziging verandert de administratieve lasten voor bedrijven en burgers niet en brengt ook geen hogere nalevingskosten met zich mee. Daarnaast heeft de wijziging ook geen bestuurlijke lasten tot gevolg. Vanwege het ontbreken van deze gevolgen is de ontwerpregeling niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk. Vanwege het feit dat deze wijzigingsregeling geen ingrijpende verandering teweegbrengt in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en evenmin ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk, kon ook worden afgezien van internetconsultatie.

4. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2022. Bij de vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding is afgeweken van de minimuminvoeringstermijn van twee maanden (Aanwijzing voor de regelgeving 4.17, vierde lid). De reden van deze afwijking is dat hiermee aanmerkelijke ongewenste private nadelen worden voorkomen (Aanwijzing voor de regelgeving 4.17, vijfde lid, onderdeel a). Een snelle inwerkingtreding zorgt ervoor dat ook MKB-ondernemers die zijn gevestigd in het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba op korte termijn een aanvraag om subsidie kunnen indienen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S.P.R.A. van Weyenberg

Naar boven