2021-01-25 West, Noordwest, Noordoost, Oost, Binnenstad en Zuidwest, Milieuzone, Verkeersmaatregelen Gemeente Utrecht

Logo Utrecht

 

Kenmerk: 8358961

 

Betreft: het intrekken c.q. vaststellen van diverse verkeersmaatregelen

 

Burgemeester en Wethouders van Utrecht;

overwegende,

 

dat

het gewenst is de hierna volgende verkeersmaatregelen in te trekken, c.q. vast te stellen;

 

dat

de hierna te noemen wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom van deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud zijn;

 

dat

met deze verkeersmaatregel de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer voorkomen of beperkt wordt (art. 2 lid 2a Wegenverkeerswet);

 

dat

op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

dat

uit onderzoek van Royal HaskoningDHV blijkt dat het weren van oude dieselvoertuigen een (kosten)effectieve maatregel is om de luchtkwaliteit te verbeteren. Een zeer klein percentage van de dieselauto’s stoot onevenredig veel schadelijke stoffen uit. Door deze voertuigen te (blijven) weren, verbetert de luchtwaliteit in het gebied waar de milieuzone geldt. Door het uitstralingseffect geldt dit ook in de wijken daar omheen. Hierdoor wordt de lucht gezonder in een groter deel van de stad en daarvan profiteren veel Utrechtse inwoners en bezoekers. Dit geldt in hogere mate voor mensen met hart- en longziekten en andere kwetsbare groepen zoals kinderen en ouderen;

 

dat

vanwege het belang van gezonde lucht in 2007 een milieuzone voor vrachtauto’s op brandstof diesel in deze gemeente is ingevoerd en in 2015 een milieuzone is ingevoerd waaruit dieselbestel- en -personenauto’s met een Datum eerste toelating van vóór 1 januari 2001 worden geweerd;

 

dat

bij besluit van 29 oktober 2019 het RVV, het BABW en het Kentekenreglement per 1 januari 2020 gewijzigd zijn (Besluit van 29 oktober 2019 tot wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het Kentekenreglement in verband met de harmonisatie van milieuzones, Staatsblad 2019, 398, 11 november 2019, hierna: het wijzigingsbesluit). Daarmee is een landelijk geharmoniseerd systeem voor milieuzones voor dieselpersonenauto’s, -bedrijfsauto’s, -vrachtauto’s en autobussen geïntroduceerd;

 

dat

het geharmoniseerde systeem gebaseerd is op de emissieklasse van de voertuigen, waarmee aangesloten wordt bij de milieukenmerken van de voertuigen. Het in dit besluit voorgestelde toegangsregime wordt na verloop van tijd strenger. Aangrijpingspunt is de emissieklasse van een voertuige, waarbij grofweg geldt dat hoger de emissieklasse is, des te minder verontreinigende stoffen worden uitgestoten. De emissieklasse wordt afgeleid van de in het kentekenregister vastgelegde Milieuclassificatie (Euroklasse), van het nummer van de EU-basisregelgeving emissie en de wijzigingsregelgeving of van de datum van eerste toelating tot het verkeer voor het betreffende voertuig (DET). Dit gebeurt conform de bijlage bij het Kentekenreglement, met daarin opgenomen de transponeringstabellen voor de vaststelling van emissieklassen;

 

dat

het college van burgemeester en wethouders bij besluit van 25 september 2020, gepubliceerd 29 september 2020, besloten heeft de gele zone (emissieklasse 3 en hoger) in te stellen voor personen- en bestelauto’s en de groene zone (emissieklasse 4 en hoger) voor vrachtauto’s;

 

dat

er voor vrachtauto’s geen keuze is in het toegangsregime. In 2022 volgt een begrenzing bij emissieklasse 6 (paarse signalering op onderbord). Wel staat het de gemeente vrij om de milieuzone van toepassing te verklaren op alleen vrachtauto’s, op alleen bussen of op een combinatie van vrachtauto’s en bussen;

 

dat

het versneld behalen van de advieswaarden voor gezonde lucht van de Wereldgezondheidsorganisatie het effect is dat we met luchtmaatregelen, waaronder aanscherping van de milieuzone, beogen. Daarmee worden zowel de luchtkwaliteit als de volksgezondheid verbeterd;

 

dat

een gemeente tussen 2020 en 2025 voor personen- en bedrijfsauto’s een gele of groene milieuzone kan invoeren. Vanaf 2025 wordt het toegangsregime strenger. Vanaf dat moment kan een gemeente voor personen- en bedrijfsauto’s met een dieselmotor kiezen voor een groene of blauwe zone;

dat

gemeenten vanaf 2025 een nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s kunnen instellen. Deze nul-emissiezone kan naast of los van de milieuzone worden ingevoerd;

 

dat

uit de landelijke regelgeving volgt dat de volgende specifieke voertuigcategorieën vrijgesteld zijn, hetgeen betekent dat een geslotenverklaring vanwege een milieuzone niet voor deze voertuigcategorieën geldt:

  • kampeerwagens, voor zover het betreft een geslotenverklaring vanwege een milieuzone waarin de houder van het kenteken van het betreffende voertuig woonachtig is;

  • voertuigen met een datum van eerste toelating van veertig jaar of ouder;

  • voor rolstoelen toegankelijke voertuigen;

  • vrachtauto’s, met de in het kentekenregister vastgelegde carrosseriecode 15,16, 19, 23, 26, 27, 31 of de aanduiding voor speciale doeleinden SB en SF, en met een datum van eerste toelating van twaalf jaar of jonger.

Naast de landelijke vrijstellingen geldt in de gemeente Utrecht ontheffingenbeleid voor personen- en bestelauto’s en vrachtauto’s. De volgende ontheffingsmogelijkheden zijn van kracht:

  • 1.

    Dagontheffing vrachtauto/bestelauto

  • 2.

    Ontheffing vanwege medische redenen

  • 3.

    Ontheffing vanwege financiële noodzaak

  • 4.

    Ontheffing in bijzondere situaties

 

dat

met deze verkeersmaatregel de toekomstige situatie in overeenstemming gebracht wordt met de vigerende wet- en regelgeving;

 

dat

er overeenkomstig artikel 24 BABW overleg heeft plaatsgevonden met de korpschef van de politie over de hierna te noemen verkeersmaatregelen;

 

gelet

op het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

op de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

 

 

Besluiten:

met ingang van 1 april 2021 in het milieuzone gebied van de gemeente Utrecht (op de grenzen van de milieuzone) de aangegeven verkeersmaatregelen in te trekken c.q. vast te stellen:

 

West, Noordwest, Noordoost, Oost, Binnenstad (helemaal) en Zuidwest (gedeeltelijk)

 

Zakkendragerssteeg, Oudegracht, Oudegracht aan de Werf, Hekelsteeg, Vredenburg, Drieharingstraat, Lange Viestraat, Jacobskerkhof, St. Jacobsstraat, Hollandse Toren, Rozenstraat, Waterstraat, Varkenmarkt, Jacobskerksteeg, Stationstraverse, Radboudkwartier, Stationshal, Radboudtraverse, Boven Clarenburg, Boven Vredenburg, Clarenburg, Gildenkwartier, Vredenburgpassage, Godebaldkwartier, Smakkelaarsveld, Stationsplein, Stationsstraat, Stationsdwarsstraat, Westerstraat, Spoorstraat, Moreelsepark, Laan van Puntenburg, Sterrenbos, Sterrenhof, Herman Gorterstraat, Vrouwe Justitiaplein, Catharijnesingel, Laddersteeg, Singelsteeg, Nauwe Blindesteeg, Nicolaas Beetsstraat, Justusvan Effenstraat, Schroeder van der Kolkstraat, Hartingstraat, Pasteurstraat, Kroonsteeg, Hamsteeg, Lange Elisabethstraat, Voor Clarenburg, Korte Elisabethstraat, Achter Clarenburg, Steenweg,Massegast, Lauwersteeg, Bakkerstraat, 2e Buurkerksteeg, 3e Buurkerksteeg, Buurkerkhof, 1e Buurkerksteeg, Lijnmarkt, Choorstraat, Stadhuisbrug, Vismarkt, Lichtegaard, Donkeregaard, Zoutmarkt, Willemsplantsoen, Rijnkade, Mariahoek, Mariaplaats, Alendorpstraat, Zadelstraat, Visschersteeg, Visschersplein, Boterstraat, Arthur van Schendelstraat, Henriëtte Roland Holststraat, Albert Verweystraat, Carry van Bruggenstraat, Haverstraat, Lange Smeestraat, Oranjestraat, Jan Meijenstraat, Kroonstraat, Paardenveld, Dirck van Zuylenstraat, Pastoor van Nuenenstraat, Korte Hamstraat, Willemstraat, Pastoor van Nuenenhof, Lange Koestraat, Korte Koestraat, Bergstraat,Catharijnekade, Nieuwekade, Jan Meijenhofje, Oranjehof, Leidseveer, Nieuwe Daalstraat, Daalsesingel, Daalseplein, Vaartsestraat, Bleekstraat, Lijnpadstraat, Jeremiestraat, Vaartsehof, Walsteeg, Zilverstraat, Tuinstraat, Andreasstraat, Brandstraat, Zwaansteeg, Springweg, Nathanaelspoort, Andreashof, Strosteeg, Jacobsgasthuissteeg, Vlaamse Toren, Vredenburgkade, Boven Vredenburgpassage, Geertebolwerk, Geertekerkhof, Geertestraat, Kleine Geertekerkhof, Korte Rozendaal, Lange Rozendaal, Pelmolenweg, Kockstraat, Brouwerstraat, Moutstraat, Boogstraat, Fockstraat, Diaconessenstraat, Pelmolenplantsoen, Sterrenburg, Bijlhouwerstraat, Tolsteegbarrière, Twijnstraat aan de Werf, Twijnstraat, Nauwe Watersteeg, Tolsteegbrug, Rondpoort, Vinkenburgstraat, Drakenburgstraat, Neude, Voorstraat, Wijde Begijnestraat, Begijnehof, Lange Jansstraat, Slachtstraat, Jansveld, Kleine Slachtstraat, Janskerkhof, Drift, Boothstraat, Hof van St. Jan, Plompetorengracht, Wolvenstraat, Wolvenplein, Molenstraat, Ridderschapstraat, Wittevrouwenkade, Wittevrouwenstraat, Keizerstraat, Lange Jufferstraat, Lucasbolwerk, Nobelstraat, Ambachtstraat, Muntstraat, Nobeldwarsstraat, Korte Jufferstraat, Kloksteeg, Schoutenstraat, Ganzenmarkt, Korte Minrebroederstraat, Oudkerkhof, Korte Jansstraat, Annastraat, Minrebroederstraat, Telingstraat, Hoogt, Kintgenshaven, Jansdam, Kromme Nieuwegracht, Pausdam, Achter St. Pieter, Keistraat, Domstraat, Domplein, Servetstraat, Wed, Trans, Voetiusstraat, Achter de Dom, Pieterskerhof, Pieterstraat, Herenstraat, Oudekamp, Brigittenstraat, Ridderhofstad, Nieuwekamp, Schalkwijkstraat, Achterom, Hieronymusplantsoen, Jeruzalemstraat, Bruntenhof, Hofpoort, Nieuwegracht, Nieuwegracht aan de Werf, Zuilenstraat, Keukenstraat, Magdalenastraat, Lepelenburg, Servaasbolwerk, Zonnenburg, KorteNieuwstraat, Hamburgerstraat, Reguliersteeg, Dorstige Hartsteeg, Dorstige Harthof, Catharijnesteeg, Lange Nieuwstraat, Abraham Dolesteeg, Abraham Dolehof, Eigenhof, Eigenstraat, Groenestraat, A B C straat, Vrouwjuttenhof, Potterstraat, Hemdsmouwsteeg, Loeff Berchmakerstraat, Pauwstraat, Jacobijnenstraat, Predikherenkerkhof, Predikherenstraat, Hardebollenstraat, Kalverstraat, Breedstraat, Smalle Begijnestraat, 2 e Achterstraat, 3 e Achterstraat, Lauwerhof, Korte Lauwerstraat, Lange Lauwerstraat, 1 e Achterstraat, Van Asch van Wijckskade, Begijnekade, Noorderstraat, Agnietenstraat, Nicolaaskerkhof, Nicolaasstraat, Nicolaasdwarsstraat, Doelenstraat, Schutterstraat, WijdeDoelen, Manenburg, Karmelietenhof, Weerdsingel Westzijde, Bemuurde Weerd Westzijde, Oudenoord, Raamstraat, Wittevrouwensingel, Hooghiemstraplein, Fentener van Vlissingenkade, Van Zijstweg, Groenendaalstraat, Mineurslaan, Van Sijpesteijnkade, Jaarbeursplein, Veemarktplein, Veemarktstraat, Croeselaan, Asselijnstraat, Reviuskade, Stalpaert van de Wielenstraat, Van der Goesstraat, Jeremiasde Deckerstraat, Kanaalweg, Graadt van Roggenweg, Koningsbergerstraat, Muntkade, Krugerstraat, De Wetstraat, Steijnstraat, Leidseweg, Lange Hagelstraat, Blekerstraat, Kanonstraat, Nachtegaalstraat, Maliesingel, Parkstraat, Schoolstraat, Schoolplein, Joke Smitplein, Hugo de Grootstraat, Johan de Wittstraat, Van Oldenbarneveldlaan, Tolsteegsingel, Ledig Erf, Stadsplateau, Jan van Foreeststraat, Dichtersplein, Abstederbrug, Adama van Scheltemabaan, Arkenspoort, Bakkerbrug, Bartholomeibrug, Begijnesteeg, Bezembrug, Bijlhouwerbrug, Brigittenbrug, Bruntensteeg, Catharijnebaan, Catharijneviaduct, Croeselaan (tussen Graadt van Roggenweg en Hubert Pootstraat), Daalsetunnel, Donkerstraat, Driftbrug, Gaardbrug, Geertebrug, Hamburgerbrug, Hanengeschrei, Herenbrug, Jacobibrug, Jansbrug, Jansdambrug, Jeremiebrug, Kalisbrug, Kanaalweg (tussen Admiraal Helfrichlaanen Truus van Lierlaan ), Knipstraat, Korte Rietsteeg, Korte Smeestraat, Krommerijnbrug, Kuipersteeg, Leidseveertunnel, Looierbrug, Lucasbrug, Maarsbergerbrug, Maartensbrug, Magdalenabrug, Maliebrug, Maliesingel (tussen Lucasbrug en Maliebaan), Maliesingel (tussen Maliebrug en Looierbrug), Mariastraat, Monicabrug, Moreelseviaduct, Nelson Mandelabrug, Nijntjeplein, Noorderbrug, Oudegracht -Tolsteegzijde, Oudegracht -Weerdzijde, Oudenoord (tussen Kaatstraat en Weerdsingel westzijde), Overste den Oudenlaan (tussen Admiraal Helfrichlaan en Truus van Lierlaan ), Paulusbrug, Pausdambrug, Pauwhof, Peterseliesteeg, Pietersbrug, Quintijnsbrug, Servaasbrug, Sluisbrugje,Smeebrug, Sowetobrug, Stammetsbrug, Suikerstraat, Teugelhof, Vaartscherijnbrug, Van Asch van Wijckbrug, Van Asch van Wijckstraat, Van Sijpesteijntunnel, Viebrug, Vollersbrug, Vredenburgviaduct, Vrouwjuttenstraat, Wittevrouwensingel (tussen Biltstraat en Maliesingel), Grifthoek en Vaaltbrug

 

Intrekken: begin en einde milieuzone (C22a en C22b) met het onderbord “toegestaan auto/bus en emissieklasse 3 en hoger” (C22a1) en het onderbord “toegestaan vrachtauto en emissieklasse 4 en hoger” (C22a4)

Vaststellen: begin en einde mileuzone (C22a en C22b) met het onderbord “Diesel toegestaan auto/bus met emissieklasse 4 en hoger” (C22a2) en het onderbord “toegestaan vrachtauto met emissieklasse 4 en hoger” (C22a4)

 

C22a C22b

 

 

Hiermee is het eerder genomen verkeersbesluit, met zaaknummer 7894077, gepubliceerd op 29 september 2020, gedeeltelijk ingetrokken.

 

 

 

Utrecht, 25 januari 2021

 

Burgemeester en wethouders van Utrecht,

namens dezen:

 

G. Jansen

 

Manager Stedenbouw en Mobiliteit

Ontwikkelorganisatie Ruimte

 

Deze beslissing is digitaal tot stand gekomen en is om die reden niet ondertekend. In een formele en beveiligde omgeving is vastgelegd dat de beslissingsbevoegde akkoord is met de inhoud van dit document en de bekendmaking daarvan.

 

Gepubliceerd op 27 januari2021in de Staatscourant.

 

Nadere informatie met betrekking tot de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen kan worden verkregen bij Ontwikkelorganisatie Ruimte, Gilde Stedenbouw en Mobiliteit, Team Verkeersmaatregelen, telefoon 06-42 239 579 of per mail: verkeersmaatregelen@utrecht.nl

 

Vindt u het besluit om bepaalde reden onjuist?

Als u vindt dat het besluit onjuist is, dan kunt u bezwaar maken. U kunt uw bezwaar digitaal indienen. Daarvoor kunt u alleen gebruik maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde digitale formulier. Dit vindt u op www.utrecht.nl/bezwaar. Gedurende de Coronacrisis is het toegestaan om uw bezwaar ook per e-mail in te sturen. U kunt uw bezwaar sturen naar: juridischezaken@utrecht.nl

 

Maakt u liever per brief bezwaar, dan kunt u uw bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders, Afdeling Juridische Zaken, Postbus 16200, 3500 CE Utrecht. In het bezwaarschrift dient u in ieder geval het volgende te vermelden: uw naam en adres, de datum, een telefoonnummer waarop u tijdens kantooruren te bereiken bent, een omschrijving van het betreffende besluit en de reden van het bezwaar. Wij adviseren u zo mogelijk een kopie van het besluit bij te voegen.

 

Vergeet niet het bezwaarschrift te ondertekenen.

 

Let op: u moet een bezwaarschrift binnen zes weken na de publicatie in de Staatscourant indienen.

 

 

 

Naar boven