Regeling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 12 oktober 2021 houdende een vierde wijziging van de Tijdelijke regeling verkiezingen covid-19

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

Gelet op de artikelen 1g, vierde lid, 9, eerste, derde, vierde en elfde lid, 16, derde en vierde lid, 22a, vierde lid, 22f, derde lid, en 23 van de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19, artikel 41, tweede lid, van het Tijdelijk experimentenbesluit stembiljetten en centrale stemopneming en de artikelen J 7, L 11, tweede lid, N 10, derde lid, en N 11 van de Kieswet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Tijdelijke regeling verkiezingen covid-19 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 vervallen de onderdelen a, c en d onder verlettering van de onderdelen b en e tot a en b.

B

Na artikel 2, wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 3 (Afschaling maatregelen)

Artikel 9, eerste lid, eerste en tweede volzin, tweede, derde en vijfde lid, van de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 blijft buiten toepassing.

C

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. De onderdelen a en d vervallen onder verlettering van de onderdelen b en c tot a en b.

2. In onderdeel a (nieuw) wordt na ‘de stemhokjes’ ingevoegd ‘, de tafel van het stembureau, de leuningen van de stoelen, het kuchscherm en andere handcontactpunten’ en wordt ‘elk half uur’ vervangen door ‘elke twee uur’.

D

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid komt te luiden:

  • 1. In het stemlokaal draagt ieder die schoonmaakwerkzaamheden verricht wegwerphandschoenen.

2. Het tweede en derde lid vervallen onder vernummering van het vierde lid tot het tweede lid.

E

De paragrafen 2a en 2b vervallen.

F

In artikel 10, eerste lid, wordt na ‘artikel 21, tweede lid,’ ingevoegd ‘dan wel artikel 22a, zesde lid, in samenhang met artikel 21, tweede lid,’ en wordt na ‘artikel 22, eerste lid,’ ingevoegd ‘dan wel artikel 22e, tweede lid,’.

G

In artikel 11 wordt na ‘artikel 21, derde of vierde lid,’ ingevoegd ‘dan wel artikel 22a, in samenhang met artikel 21, vierde lid,’.

H

Artikel 11a wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, aanhef, wordt ‘overgedragen aan het stembureau’ vervangen door ‘overgedragen aan het gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen’.

2. Aan het tweede lid wordt, onder vervanging van de punt aan het slot door een komma, de volgende zinsnede toegevoegd: met dien verstande dat de verkiezingsbescheiden ten behoeve van de stemopneming worden overgedragen aan het stembureau.

I

In artikel 11c wordt ‘stembureau’ telkens vervangen door ‘gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen’.

J

Paragraaf 4b komt te luiden:

Paragraaf 4b. De openbare zitting van een gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen

Artikel 11e (Hygiënemaatregelen en persoonlijke beschermingsmiddelen bij zitting gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen)

Degene die schoonmaakwerkzaamheden uitvoert op de locatie waar het gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen de stemopneming verricht, draagt daarbij wegwerphandschoenen.

K

De artikelen 11f en 11h vervallen.

L

Artikel 11k komt te luiden:

Degene die schoonmaakwerkzaamheden uitvoert op de locatie waar het gemeentelijk stembureau de stemopneming verricht en de zitting tot vaststelling van de uitslag houdt, draagt daarbij wegwerphandschoenen.

M

De Bijlage behorende bij artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. De tabel die onderdeel uitmaakt van de inhoudsopgave wordt vervangen door de tabel die is opgenomen in onderdeel A van Bijlage I bij deze regeling.

2. De modellen G-1 en G-2 worden vervangen door de gelijknamige modellen die zijn opgenomen in onderdeel B van Bijlage I bij deze regeling.

3. De modellen A, B-1, B-2, B-3, B-4, C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, E-1, E-2, F-1, F-2, F-3, F-4, F-5, F-6 en H vervallen.

4. Na Model G-2 worden drie modellen toegevoegd die zijn opgenomen in onderdeel C van Bijlage I bij deze regeling.

ARTIKEL II

Bijlage 1 bij artikel 1 van de Kiesregeling wordt als volgt gewijzigd:

1. In Model J 7 wordt het eerste onderdeel vervangen door het model dat is opgenomen in onderdeel A van bijlage II bij deze regeling.

2. In Model L 11 wordt het eerste onderdeel vervangen door het model dat is opgenomen in onderdeel B van bijlage II bij deze regeling.

3. De modellen N 10-1 en N 11 worden vervangen door de gelijknamige modellen die zijn opgenomen in onderdeel C van bijlage II bij deze regeling.

ARTIKEL III

In de bijlage van de Tijdelijke experimentenregeling centrale stemopneming worden de modellen I en II vervangen door de gelijknamige modellen die in Bijlage III van deze regeling zijn opgenomen.

ARTIKEL IV

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren

BIJLAGE I BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL M

A

Model

Grondslag

Omschrijving

Model D

Art. 13 lid 5 Tijdelijke wet

Verslag van een waarnemer van de zitting van een stembureau met beperkte toegang

Model G-1

Art. 16 lid 3 Tijdelijke wet

Elektronisch verzoek om bij volmacht te stemmen

Model G-2

Art. 16 lid 4 Tijdelijke wet

Verklaring gemachtigde volmachtstem

Model J

Art. 22a lid 4 Tijdelijke wet

Proces-verbaal van een stembureau voor vervroegd stemmen

Model K-1

Art. 22f lid 3 Tijdelijke wet

Proces-verbaal van een gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen in gemeenten waar geen experiment met centrale stemopneming plaatsvindt

Model K-2

Art. 22f lid 3 Tijdelijke wet

Proces-verbaal van een gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen in gemeenten waar een experiment met centrale stemopneming plaatsvindt

B

Model G-1: Elektronisch verzoek om bij volmacht te stemmen

Model G-1: Elektronisch verzoek om bij volmacht te stemmen

Model G-2: Verklaring gemachtigde volmachtstem

Model G-2: Verklaring gemachtigde volmachtstem

C

Model J: Proces-verbaal stembureau vervroegd stemmen

Model J: Proces-verbaal stembureau vervroegd stemmen

Model K-1: Proces-verbaal gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen

Model K-1: Proces-verbaal gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen

Model K-2: Proces-verbaal gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen in experimenteergemeenten

Model K-2: Proces-verbaal gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen in experimenteergemeenten

BIJLAGE II BEHORENDE BIJ ARTIKEL II

A

  • 1. Het model voor de stempas voor een verkiezing als bedoeld in artikel 52 van de Wet algemene regels herindeling luidt als volgt:

B

  • 1. Het model voor het schriftelijk volmachtbewijs luidt voor een verkiezing van de leden van de gemeenteraad of voor een verkiezing als bedoeld in artikel 52 van de Wet algemene regels herindeling als volgt:

C

BIJLAGE III BEHORENDE BIJ ARTIKEL III

TOELICHTING

Algemeen

1. Inleiding

De Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 heeft tot doel het mogelijk te maken dat er verkiezingen als bedoeld in de Kieswet worden georganiseerd en gehouden met inachtneming van de maatregelen die noodzakelijk zijn om verspreiding te voorkomen van het nieuwe coronavirus (SARS-CoV-2), dat de ziekte covid-19 kan veroorzaken. Gelet op de gewijzigde epidemiologische situatie is de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 gewijzigd (zie de wet van 29 september 2021 Wijziging van de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 in verband met de afschaling van bijzondere maatregelen vanwege covid-19 bij verkiezingen 1) in zoverre dat de mogelijkheid tot het stemmen per brief voor kiezers van 70 jaar en ouder vervalt, dat de stemmen die op maandag en dinsdag zijn uitgebracht worden geteld door het gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen en dat er ruimte is voor verdere afschaling in differentiatie van de maatregelen betreffende hygiëne en persoonlijke beschermingsmiddelen. De Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 biedt de grondslag voor nadere regelgeving bij ministeriële regeling op een aantal onderdelen. Daartoe strekt deze regeling, die primair is gericht op de verkiezingen in verband met een gemeentelijke herindeling die op 24 november 2021 in enkele gemeenten in Nederland worden gehouden.

2. Inhoud van de regeling

2.1 Aanpassing bestaande modellen

Allereerst wordt door middel van deze regeling een aantal modellen in deze regeling, de Kiesregeling en de Tijdelijke experimentenregeling centrale stemopneming opnieuw vastgesteld. Het gaat om:

  • Model G-1 (Elektronisch verzoek om bij volmacht te stemmen);

  • Model G-2 (Verklaring gemachtigde volmachtstem);

  • Model J 7 (Stempas);

  • Model L 11 (Schriftelijk volmachtbewijs);

  • Model N 10-1 (Proces-verbaal van een stembureau);

  • Model N 11 (Vaststelling aantal stemmen in gemeente/openbaar lichaam);

  • Model I (Proces-verbaal van een stembureau bij het experiment met een centrale stemopneming);

  • Model II (Proces-verbaal van het gemeentelijk stembureau bij het experiment met een centrale stemopneming).

Deze modellen worden opnieuw vastgesteld met het oog op de herindelingsverkiezingen van 24 november 2021 en met inachtneming van hetgeen wordt geregeld in het in paragraaf 1 van deze toelichting genoemde wet.

2.2 Vaststelling nieuwe modellen

Verder wordt een aantal nieuwe modellen in de Tijdelijke regeling verkiezingen covid-19 vastgesteld. Het gaat om:

  • Model J (proces-verbaal van een stembureau voor vervroegd stemmen);

  • Model K-1 (proces-verbaal van het gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen);

  • Model K-2 (proces-verbaal van het gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen bij het experiment met een centrale stemopneming).

Deze nieuwe modellen zijn nodig omdat de eerdergenoemde wet regelt dat de vervroegd uitgebrachte stemmen niet langer worden geteld door het stembureau waar de stemmen zijn uitgebracht (zoals onder de ten tijde van de Tweede Kamerverkiezing geldende Tijdelijke wet verkiezingen covid-19), maar door een door burgemeester en wethouders aan te wijzen gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen. Voor een toelichting zij verwezen naar de memorie van toelichting bij de eerdergenoemde wet.2

2.3 Overige aanpassingen

Ook worden in deze regeling opnieuw vastgesteld de maatregelen met betrekking tot de hygiëne en persoonlijke beschermingsmiddelen die in het stemlokaal op grond van artikel 9, vierde lid, van de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 in acht moeten worden genomen. Daarbij zij benadrukt dat de voorgestelde maatregelen zijn gebaseerd op de huidige stand van zaken en de huidige adviezen van het RIVM (zie hieronder voor diverse verwijzingen). Uiteraard zal de Tijdelijke regeling verkiezingen covid-19 opnieuw aangepast worden zodra daar, gelet op gewijzigde epidemiologische omstandigheden, aanleiding voor is.

Ten overvloede zij nog opgemerkt dat het vervroegd stemmen ook na de wijziging van de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 onderdeel is van deze wet en bij de herindelingsverkiezingen gehandhaafd zal blijven. Zoals in de memorie van toelichting bij die wet is opgemerkt3, is nog niet met zekerheid te zeggen wat de epidemiologische omstandigheden op het moment van de herindelingsverkiezingen zullen zijn, maar is het vanwege de noodzakelijke voorbereidingen van belang om de organiserende gemeenten tijdig de nodige duidelijkheid te geven. Bij de handhaving van de mogelijkheid om vervroegd te stemmen heeft de regering tevens in aanmerking genomen dat dit instrument ook los van de onzekere epidemiologische omstandigheden de toegankelijkheid van de verkiezing voor de kiezer in brede zin vergroot, zonder grote nadelige gevolgen voor de andere waarborgen van het verkiezingsproces, zoals de stemvrijheid en het stemgeheim. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) en het Nederlands Genootschap van Burgemeesters (NGB) hebben in hun advies over de in consultatie gebrachte versie van deze regeling opgemerkt dat zij menen dat de omstandigheid dat het vervroegd stemmen de toegankelijkheid van de verkiezing kan vergroten, geen argument mag zijn om deze vorm van stemmen in verband met covid-19 (dat wil zeggen: in de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19) in stand te laten. Ik ben het daarmee eens. Dat het vervroegd stemmen ook los van covid-19 de toegankelijkheid van de verkiezing vergroot, is voor haar dan ook geen argument om deze vorm van stemmen in de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 in stand te laten, maar een positief neveneffect. Voor de regering is doorslaggevend dat het vervroegd stemmen het mogelijk maakt voor kiezers om gespreid naar het stemlokaal te komen.

Gelet op het voorgaande, blijven de regels in de ministeriële regeling omtrent het vervroegd stemmen en het transport, de opslag en de overdracht van verkiezingsbescheiden gehandhaafd. Wel worden in paragraaf 4 enkele bepalingen gewijzigd, zodat de bepalingen voor transport, toezicht en opslag ook gaan gelden voor de verkiezingsbescheiden waarvan het gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen de stemopneming uitvoert.

Het is blijkens het advies van het RIVM niet langer nodig om in openbare en overdekte ruimten een mondkapje te dragen.4 De verplichting om in het stemlokaal een mondkapje (kiezers) of mondneusmasker (stembureauleden) te dragen, wordt daarom geschrapt. Verder wordt voorgeschreven dat de stemhokjes, tafels, leuningen, het kuchscherm en andere handcontactpunten elke twee uur worden schoongemaakt. Dit naar aanleiding van het advies van het RIVM in het ‘Generiek kader coronamaatregelen’ om stoelen, tafels etc. ‘meerdere keren per dag’ schoon te maken.5 Omdat de eventueel aanwezige mal en audio-ondersteuning onregelmatig zullen worden gebruikt, wordt voor deze voorwerpen een schoonmaak na elk gebruik voorgeschreven. Het potlood waarmee de kiezer het stembiljet moet invullen, moet schoon zijn. Dat betekent ofwel dat het stembureau het potlood na elk gebruik reinigt, ofwel dat de kiezer een nieuw potlood krijgt uitgereikt. Het dragen van wegwerphandschoenen bij de identiteitscontrole wordt, conform het RIVM-advies in eerdergenoemd generiek kader, niet langer voorgeschreven. Wel blijft, conform eerder RIVM-advies, het dragen van wegwerphandschoenen verplicht bij het verrichten van schoonmaakwerkzaamheden.6 Tot slot wordt het uitvoeren van een gezondheidscheck door kiezers en door burgemeester en wethouders bij de leden van het stembureau, gemeentelijk stembureau, hoofdstembureau en centraal stembureau niet langer nodig geacht. Dit is in lijn met de nationale coronaregelgeving, die voor gelijksoortige situaties eveneens geen gezondheidscheck voorschrijft.

3. Administratieve lasten

Uit deze regeling vloeien geen administratieve lasten voort. Voor zover de daarin voorgestelde maatregelen een verhoging van de administratieve lasten met zich brengen, vloeien deze volledig voort uit de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19.

4. Inwerkingtreding

De voorgestelde maatregelen en modellen zullen worden gebruikt bij de herindelingsverkiezingen van 24 november 2021. Opdat de modellen tijdig daaraan voorafgaand beschikbaar zijn, treedt deze regeling in afwijking van het systeem van de vaste verandermomenten in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

5. Consultatie en advies

Deze regeling is voorgelegd aan de Kiesraad, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) en het Nederlands Genootschap van Burgemeesters (NGB). Hun respectieve adviezen zijn zorgvuldig gewogen en hebben op verschillende onderdelen geleid tot aanpassing van de regeling en deze toelichting. Op verreweg de meeste adviezen is ingegaan in het voorgaande, of wordt ingegaan in het artikelsgewijze deel van de toelichting. Hieronder wordt ingegaan op die adviezen waarop niet elders in deze toelichting is gereageerd.

De Kiesraad adviseert te verduidelijken hoe de authenticiteit van de stembiljetten gewaarborgd wordt als de zitting van een stembureau op woensdag geschorst moet worden, omdat een behoorlijke afronding van de telling onmogelijk is, of omdat de locatie onvoldoende ruimte biedt om de stemmen te tellen. De Raad suggereert om de stembureauleden hun naam en paraaf te laten zetten op de pagina van het proces-verbaal waarop de voorlopige telling op lijstniveau wordt ingevuld. In reactie daarop merk ik op dat er op grond van de huidige Tijdelijke regeling verkiezingen covid-19 diverse regels gelden voor vervoer en opslag van de stembescheiden, die moeten waarborgen dat de integriteit daarvan gewaarborgd blijft. Te denken valt aan verplicht gescheiden vervoer van enerzijds de stembus en anderzijds de envelop met daarin de sleutel van de stembus en het proces-verbaal, gescheiden opslag van deze spullen, en opslag onder bewaking. Ik meen dat het plaatsen van namen met een paraaf op het proces-verbaal weinig meerwaarde heeft.

De Kiesraad adviseert om in de instructie van de stembureauleden die op de dagen voor vervroegd stemmen (maandag en dinsdag) zitting houden, te betrekken dat zij situaties die voor mogelijke telverschillen zorgen, vermelden in het proces-verbaal onder rubriek 4 (onregelmatigheden en bijzonderheden). Gebeurt dit niet, dan kan het gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen eventuele telverschillen onmogelijk verklaren. Ik neem dit advies van de Kiesraad over, en zal de stembureauleden instrueren op de wijze zoals door de Kiesraad is geadviseerd.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) en het Nederlands Genootschap van Burgemeesters (NGB) merken op dat in de modellen voor het langs elektronische weg aanvragen van een schriftelijke volmacht (G-1 en G-2) rekening is gehouden met meerdere verkiezingen, terwijl de elektronisch aangevraagde volmacht op dit moment niet structureel in de Kieswet vastgelegd wordt, maar in de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 (artikel 16), die vervalt op 1 januari 2022. De genoemde organisaties vinden het onduidelijk op grond van welke wettelijke basis het elektronische verzoek bij andere verkiezingen dan de aanstaande herindelingsverkiezingen kan worden gedaan en vragen of daarop in het model wel kan worden vooruitgelopen. In reactie daarop wijs ik erop dat de Kieswet er niet aan in de weg staat dat een schriftelijke volmacht langs digitale weg wordt aangevraagd. Dat de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 die mogelijkheid expliciet benoemt, is omdat in die wet tevens is geregeld dat voor de elektronische aanvraag twee modellen worden gebruikt: één voor de volmachtgever en één voor de volmachtnemer. Zo kunnen zij voorkomen dat zij elkaar fysiek moeten ontmoeten. Daarnaast wijs ik er op dat de grondslag in de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 niet enkel ziet op de herindelingsverkiezingen, maar op elke verkiezing die op grond van de Kieswet tijdens de looptijd van de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 zou worden gehouden.

Artikelsgewijs

Artikel I

Onderdeel A (artikel 1)

Gelet op het vervallen van enkele maatregelen met betrekking tot persoonlijke beschermingsmiddelen, kunnen de definities van deze beschermingsmiddelen eveneens komen te vervallen.

Onderdeel B (artikel 3)

Dit artikel geeft toepassing aan de mogelijkheid die artikel 9, elfde lid, van de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 biedt om maatregelen buiten toepassing te verklaren gelet op de gewijzigde omstandigheden met betrekking tot het coronavirus. De bepalingen die buiten toepassing worden verklaard (artikel 9, eerste lid, eerste en tweede volzin, tweede, derde en vijfde lid, van de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19) zien op de informatie over en het afnemen van de gezondheidscheck. Zie voor een nadere toelichting paragraaf 2 van deze toelichting. Het vervallen van de gezondheidscheck geldt eveneens voor het hoofdstembureau en centraal stembureau. Het buiten toepassing verklaren van de betreffende bepalingen uit artikel 9 Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 brengt namelijk mee dat dit ook geldt voor het hoofdstembureau en centraal stembureau, waarop die bepalingen van overeenkomstige toepassing zijn verklaard (artikelen 2c, eerste lid, 23g, eerste lid, en 23l, eerste lid, van de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19).

Onderdeel C (artikel 4)

Vanwege de gewijzigde epidemiologische situatie kunnen enkele hygiënemaatregelen komen te vervallen. Zie voor een nadere toelichting met betrekking tot de afschaling van maatregelen paragraaf 2 van deze toelichting.

Onderdeel D (artikel 5)

Vanwege de gewijzigde epidemiologische situatie kan een deel van de maatregelen met betrekking tot persoonlijke beschermingsmiddelen komen te vervallen. Zie voor een nadere toelichting met betrekking tot de afschaling van maatregelen paragraaf 2 van deze toelichting.

De VNG, de NVVB en het NGB vragen in hun advies waarom ervoor gekozen is om de verplichting voor de kiezer om een mondkapje te dragen en voor het stembureaulid dat bijstand verleent om een mondneusmasker te dragen, te laten vervallen. Zij wijzen erop dat het dragen van een mondkapje in sommige situaties nog steeds verplicht is (zoals in het openbaar vervoer), en vragen om het afschaffen van deze verplichting te heroverwegen, en om te bezien of het niet beter is om ter bescherming van kiezer en stembureaulid bij het bieden van bijstand voor beide personen voor te blijven schrijven om een mondneusmasker te dragen. Ik heb dat advies niet overgenomen. Nu (uitgezonderd in het openbaar vervoer, het personenvervoer, in vliegtuigen en op bepaalde delen van vliegvelden) de verplichting om mondkapjes te dragen is vervallen, óók op plekken waar het druk kan zijn (zoals in winkels), zie ik geen aanleiding om nog wel mondbedekking voor te schrijven in het stemlokaal. Dat neemt uiteraard niet weg dat het de kiezer die bijstand wil en/of het stembureaulid dat de bijstand verleent, wel is toegestaan om (desgewenst) een mondkapje te dragen.

Onderdeel E (paragrafen 2a en 2b)

De paragrafen 2a en 2b komen te vervallen gelet op het vervallen van de mogelijkheid om per brief te stemmen voor kiezers van 70 jaar en ouder.

Onderdelen F, G en H (artikelen 10, 11 en 11a)

In de wet Wijziging van de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 in verband met de afschaling van bijzondere maatregelen vanwege covid-19 bij verkiezingen wordt geregeld dat de stemmen die op maandag en dinsdag zijn uitgebracht bij stembureaus voor vervroegd stemmen, worden geteld door het gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen. De artikelen 10, 11 en 11a bevatten regels voor het transport, de opslag en de overdracht van verkiezingsbescheiden, zoals vervoer en toezicht door twee personen en de eisen die worden gesteld aan een veilige opslag. De wijzigingen in deze artikelen regelen dat deze regels ook gaan gelden voor de stroom van verkiezingsbescheiden tussen de stembureaus voor vervroegd stemmen en het gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen.

Onderdeel I (artikel 11c)

In de wet Wijziging van de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 in verband met de afschaling van bijzondere maatregelen vanwege covid-19 bij verkiezingen is geregeld dat de stemmen die op maandag en dinsdag zijn uitgebracht bij stembureaus voor vervroegd stemmen, worden geteld door het gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen. Het in dit artikel bepaalde – met betrekking tot de stemopneming – is dus niet langer van toepassing op een ‘gewoon’ stembureau maar op het gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen.

Onderdeel J (paragraaf 4b)

De inhoud van paragraaf 4b komt te vervallen gelet op het vervallen van de mogelijkheid om per brief te stemmen voor kiezers van 70 jaar en ouder. De paragraaf wordt opnieuw vastgesteld ten behoeve van de bepaling voor de hygiëne- en persoonlijke beschermingsmaatregelen die gelden voor de locatie waar het gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen zitting houdt.

Onderdelen K en L (artikelen 11f, 11h en 11k)

Vanwege de gewijzigde epidemiologische situatie kunnen voor het hoofdstembureau en het centraal stembureau alle en voor het gemeentelijk stembureau enkele maatregelen komen te vervallen. Zie voor een nadere toelichting met betrekking tot de afschaling van maatregelen paragraaf 2 van deze toelichting.

De VNG, de NVVB en het NGB vragen waarom bij zittingen van het hoofdstembureau en het centraal stembureau voorgeschreven blijft dat er voldoende afstand wordt aangebracht tussen de leden en de overige aanwezige personen, terwijl dit niet geldt voor de zittingen van het gemeentelijk stembureau. Inderdaad is het voorschrijven van afstand niet langer nodig; ik heb daarom deze verplichting in de artikelen 11f en 11h geschrapt.

Onderdeel M (Bijlage behorende bij artikel 2)

In de Bijlage behorende bij artikel 2 worden enkele modellen opnieuw vastgesteld met het oog op de herindelingsverkiezingen van 24 november 2021. Er worden nieuwe modellen toegevoegd voor het proces-verbaal van een stembureau waar vervroegd kan worden gestemd en het proces-verbaal van het gemeentelijk stembureau voor vervroegd stemmen. De modellen met betrekking tot de briefstembureaus komen te vervallen. Zie voor een nadere toelichting hierop paragraaf 2 van deze toelichting.

Artikel II

In de Kiesregeling worden enkele modellen opnieuw vastgesteld met het oog op de herindelingsverkiezingen van 24 november 2021.

Artikel III

In de Tijdelijke experimentenregeling centrale stemopneming worden de modellen I en II opnieuw vastgesteld met het oog op de herindelingsverkiezingen van 24 november 2021.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren

Naar boven