Besluit van de raad van bestuur van de kansspelautoriteit van 17 september 2021, kenmerk 01.247.832, inzake wijziging van de voorschriften verbonden aan de totalisatorvergunning met betrekking tot online aanbod

De raad van bestuur van de kansspelautoriteit;

Gelet op artikel 25 van de Wet op de kansspelen;

Besluit:

ARTIKEL I

De tweede zin van voorschrift A.2 in de Vergunning totalisator 2017-2022 (besluit van 29 juni 2017, kenmerk 10389):

Uiterlijk zes maanden na de inwerkingtreding van titel Vb van de wet (TK 33 996) is het onder b. genoemde aanbod langs elektronische weg niet langer toegestaan.

wordt vervangen door de volgende zin:

Uiterlijk twee weken nadat de Kansspelautoriteit heeft besloten op de eerste aanvraag van de vergunninghouder voor een vergunning onder titel Vb van de wet is het onder b. genoemde aanbod langs elektronische weg niet langer toegestaan.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2021.

De raad van bestuur van de Kansspelautoriteit, namens deze, R.E. Heijungs Hoofd afdeling Toezicht & Consument

Bezwaar maken

U kunt tegen deze beslissing bezwaar maken door een gemotiveerd bezwaarschrift in te dienen binnen zes weken na de bekendmaking van deze beslissing. U kunt uw bezwaarschrift sturen naar het volgende adres:

Kansspelautoriteit

Afdeling Juridische Zaken & Communicatie

Postbus 298

2501 CG Den Haag

U kunt uw bezwaarschrift ook door uw gemachtigde laten indienen. Als de gemachtigde geen advocaat is, moet u een machtiging bijvoegen bij uw bezwaarschrift.

Zorg ervoor dat uw bezwaarschrift in elk geval het volgende bevat:

  • Uw naam en adres;

  • De datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • Een kopie van de beslissing;

  • De gronden van uw bezwaar;

  • Uw handtekening of de handtekening van uw gemachtigde.

Voor meer informatie kunt u op rijksoverheid.nl de brochure ‘Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid’ downloaden.

TOELICHTING

De beide vergunningen voor weddenschappen, die voor sportweddenschappen en voor de totalisator, staan aanbod toe zowel via fysieke verkooppunten en per post (hierna: offline) als via elektronische weg zoals internet of apps (hierna: online). Dit stelsel zal veranderen met de inwerkingtreding van de nieuwe titel Vb van de Wet op de kansspelen. Alle online weddenschappen gaan dan vallen onder het nieuwe vergunningsstelsel voor kansspelen op afstand (hierna: KOA). De beide bovengenoemde vergunningen voor weddenschappen worden dan beperkt tot offline weddenschappen. In de woorden van de memorie van toelichting1:

“De huidige vergunninghouders tot het organiseren van de totalisator en sporttotalisator op grond van titel III en IV van de Wok mogen momenteel – onder aan de vergunning verbonden voorschriften – in beperkte mate het internet gebruiken als verkoopkanaal. Onder de voorgestelde regulering zal dit na afloop van de huidige vergunningen bij nieuwe vergunningverlening niet langer zijn toegestaan. Indien de huidige houders van een vergunning op grond van titel III en IV van de Wok kansspelen op afstand willen gaan aanbieden, moeten zij op grond van de nieuwe titel IVb hiervoor vergunning aanvragen.”

Dit voornemen is geïmplementeerd door al tijdens de totstandkoming van het wetsvoorstel voor kansspelen op afstand in beide vergunningen een clausule op te nemen dat online aanbod niet langer zou zijn toegestaan uiterlijk zes maanden na het van kracht worden van titel Vb. In deze zes maanden zouden de beide vergunninghouders een vergunning voor kansspelen op afstand moeten aanvragen. Deze zesmaandentermijn loopt af op 1 oktober 2021.

De behandeling van de aanvraag van de houder van de totalisatorvergunning is echter vertraagd. Dit schept het risico dat er vanaf 1 oktober 2021 geen legaal aanbod van de online totalisator is, omdat het op dit moment niet zeker is of er dan vergunningen voor weddenschappen op de hippische draf- en rensport verleend zijn en in hoeverre toekomstige houders van die vergunningen deze ook direct kunnen of willen gaan exploiteren. Dit risico is reëel, omdat weddenschappen op de hippische draf- en rensport in Nederland een nichemarkt is van relatief beperkte omvang2. Het ontbreken van een legaal aanbod is echter ook wat betreft een nichemarkt strijdig met het voor het Nederlandse kansspelbeleid belangrijke kanalisatiebeginsel, dat wil zeggen dat de behoefte aan kansspelen geleid moet worden in legale en zorgvuldig gereguleerde banen. Het zou bovendien in strijd zijn met één van de hoofddoelstellingen van het kansspelbeleid, te weten een hoog niveau van consumentenbescherming3. Consumenten in genoemde nichemarkt die – bij een mogelijk gebrek aan een legaal alternatief – uitwijken naar illegaal aanbod, verliezen deze bescherming.

Om dit risico te vermijden heeft de Kansspelautoriteit besloten om de periode waarin de online totalisator onder de totalisatorvergunning mag worden aangeboden te verlengen, om de lopende aanvraagprocedure af te handelen. Het online aanbod onder de totalisatorvergunning moet worden beëindigd twee weken nadat de Kansspelautoriteit besloten heeft op de lopende aanvraag. Op deze wijze wordt verzekerd dat het uitstel niet langer duurt dan noodzakelijk, want de Kansspelautoriteit is immers verplicht te beslissen binnen de beslistermijn van artikel 4:13 t/m 4:15 van de Algemene wet bestuursrecht.


X Noot
1

Kamerstukken 33 996, nr. 3, hoofdstuk 4.1, onder ‘Weddenschappen’. De verwijzing naar titel IVb (casinospelen) is kennelijk per abuis, dit moet Vb (kansspelen op afstand) zijn.

X Noot
2

Ter illustratie: het brutospelresultaat van de weddenschappen op de draf- en rensport totalisator was in 2.018 EUR 22,5 miljoen en groeide niet; dat van weddenschappen op andere sporten was EUR 202,5 miljoen en groeide met 25% (bron: Marktscan landgebonden kansspelen 2020).

X Noot
3

Tweede Kamer, vergaderjaar 2013–2014, 33 996, nr. 3, onder andere pagina 13.

Naar boven