TOELICHTING
Inleiding
De ontwikkeling dat een verkeerssnelheid binnen
de bebouwde kom van 30 km/u het leidende principe wordt,
maakt het nodig om enkele wijzigingen door te voeren in de
Subsidieregeling sanering verkeerslawaai (hierna:
subsidieregeling). Zonder deze wijziging zouden veel
woningen niet meer in aanmerking komen voor subsidie voor
geluidwerende maatregelen, terwijl de binnenwaarde voor
geluid in de woning wel wordt overschreden.
Uitbreiding van het
toepassingsbereik
De wijziging leidt ertoe dat in artikel 4,
eerste lid, van de subsidieregeling met een nieuw onderdeel
b het toepassingsbereik van de subsidieregeling is
uitgebreid.
Onder de Wet geluidhinder (Wgh) hebben wegen
waar een maximumsnelheid geldt van 30 km/u, geen geluidzone
(artikel 74, tweede lid, onder b, van de Wgh). Voor
woningen en andere geluidgevoelige gebouwen die niet in een
zone liggen, kunnen geen hogere waarden worden vastgesteld.
En alleen als hogere waarden worden vastgesteld, moet het
geluidniveau in de woning worden onderzocht om te bepalen
of geluidwerende maatregelen nodig zijn. De
subsidieregeling was voorheen alleen van toepassing op
maatregelen die zijn opgenomen in een besluit met hogere
waarden en maatregelen op grond van artikel 90, vijfde lid,
van de Wgh. Gebouwen bij wegen met een maximumsnelheid van
30 km/u kwamen dus niet in aanmerking voor een
subsidie.
Op 27 oktober 2020 heeft de Tweede Kamer een
motie aangenomen waarin de regering wordt verzocht om in
overleg met gemeenten en de SWOV een afwegingskader te
ontwikkelen waarbij een maximumsnelheid van 30 km/u in de
bebouwde kom als leidend principe gehanteerd wordt met de
mogelijkheid om op doorgaande wegen hiervan af te wijken
als het veilig kan, en gezamenlijk hiervoor een plan op te
stellen.1 In navolging hiervan ontwikkelen
verschillende gemeenten plannen om 30 km/u als leidende
maximumsnelheid in de hele bebouwde kom te hanteren. Het
verschil met voorheen is dat de maximumsnelheid van 30 km/u
zal gaan gelden voor veel meer wegen met hoge
verkeersintensiteiten. Onder de Wgh werd aangenomen dat het
instellen van 30 km/u in de meeste gevallen leidde tot een
geluidbelasting op woningen onder de voorkeurswaarde, maar
bij hoge verkeersintensiteiten is dat niet altijd het
geval. Onder de Omgevingswet wordt daarom geregeld dat ook
geluidgevoelige gebouwen aan wegen met een maximumsnelheid
van 30 km/u in aanmerking kunnen komen voor onderzoek naar
de noodzaak tot het treffen van geluidwerende maatregelen.
De geluidregels van de Omgevingswet gaan gelden voor alle
wegen met meer dan 1000 motorvoertuigen per etmaal
gemiddeld over een kalenderjaar. Er is dus aanleiding om
voor woningen aan wegen met een maximumsnelheid van 30 km/u
toch te onderzoeken of geluidwerende maatregelen nodig
zijn. Deze maatregelen worden nu onder de subsidieregeling
gebracht.
Onder de Wgh worden de komende jaren nog veel
woningen gesaneerd. Voor deze woningen is vóór 1 februari
2020 een subsidie aangevraagd voor voorbereiding,
begeleiding en toezicht (vbt) (artikel 21 van de
subsidieregeling). Als na het indienen van de vbt-aanvraag
wordt besloten om de maximumsnelheid te verlagen naar 30
km/u, kan door deze wijziging van de subsidieregeling
subsidie worden verkregen voor geluidwerende maatregelen
aan woningen langs deze wegen. Het is hierbij niet van
belang of voor de betreffende woningen al een
saneringsprogramma is vastgesteld en al een
uitvoeringssubsidie is verleend voor geluidwerende
maatregelen uitgaande van een maximumsnelheid van 50 km/u.
Immers, de ontvanger moet aan de Minister wijzigingen
melden die van belang kunnen zijn voor de uitvoering van de
maatregelen (artikel 39, aanhef en onder a, van de
subsidieregeling). Ook zullen in zo’n situatie het
saneringsprogramma en de uitvoeringssubsidie gewijzigd
moeten worden. Vervolgens kan een subsidie op de nieuwe
grondslag van artikel 4, eerste lid, aanhef en onder b, van
de subsidieregeling worden verleend, uitgaande van de
lagere geluidbelastingen bij een maximumsnelheid van 30
km/u. Na vaststelling van een subsidie is het niet meer
mogelijk een wijziging aan te vragen.
Aanvraag van de
uitvoeringssubsidie
In artikel 27 van de subsidieregeling is
toegevoegd dat de aanvrager van een uitvoeringssubsidie op
basis van het nieuwe onderdeel b van artikel 4, extra
gegevens moet aanleveren, namelijk de geluidbelasting op de
betreffende saneringsobjecten. Dit zijn gegevens die altijd
nodig zijn bij een aanvraag voor een uitvoeringssubsidie,
maar die in andere gevallen onderdeel zijn van het
saneringsprogramma. Omdat dit voor de nieuwe gevallen niet
zo is, is deze toevoeging nodig.
Gevolgen van de wijziging
De subsidieregeling wordt vooral gebruikt door
gemeenten en in een enkel geval door een provincie. De
wijziging van de subsidieregeling heeft geen gevolgen voor
de bestuurlijke lasten van gemeenten en provincies. De
wijziging van de subsidieregeling heeft naar haar aard ook
geen gevolgen voor de administratieve lasten voor
burgers.
De financiële gevolgen voor de rijksoverheid
van de onderhavige wijziging van de subsidieregeling vallen
binnen de kaders van de rijksbegroting. Er wordt jaarlijks
een subsidieplafond vastgesteld voor de sanering van
verkeerslawaai.
Voorbereiding
De gemeente Amsterdam heeft, in afstemming met
de gemeente Utrecht, gevraagd om een verruiming van de
subsidieregeling voor de situatie dat grootschalig 30 km/u
als maximumsnelheid wordt ingevoerd nadat een aanvraag voor
een subsidie is ingediend.
Van internetconsultatie is afgezien, omdat de
wijziging van de subsidieregeling geen gevolgen heeft voor
de verplichtingen, administratieve of uitvoeringslasten van
burgers, bedrijven en instellingen. De rechten van burgers,
bedrijven en instellingen veranderen niet door de
wijziging, aangezien het recht op sanering nog steeds wordt
bepaald door de Wgh. De wijziging van de subsidieregeling
wijzigt aldus niet het recht op sanering op grond van de
Wgh.
Inwerkingtreding
De datum van inwerkingtreding van deze regeling
is het eerstvolgende vaste verandermoment, te weten
1 oktober 2021. Van de in het systeem van vaste
verandermomenten opgenomen minimale invoeringstermijn van
twee maanden tussen publicatie en inwerkingtreding wordt
afgeweken. Aanleiding daarvoor is dat momenteel de
beoordeling plaatsvindt van subsidieaanvragen die
betrekking hebben op situaties waarin een 30 km/u-zone
wordt ingesteld. Met een spoedige inwerkingtreding wordt de
voortgang van de subsidieverlening niet belemmerd en wordt
belangrijk nadeel voor gemeenten en provincies die gebruik
willen maken van de subsidie voorkomen.
De
Staatssecretaris van
Infrastructuur en
Waterstaat,
S.P.R.A. van Weyenberg