De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
Gelet op verordening (EU) nr. 2017/625 van het Europees Parlement en de Raad van 15 maart
2017 betreffende officiële controles en andere officiële activiteiten die worden uitgevoerd
om de toepassing van de levensmiddelen- en diervoederwetgeving en van de voorschriften
inzake diergezondheid, dierenwelzijn, plantgezondheid en gewasbeschermingsmiddelen
te waarborgen, tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 999/2001, (EG) nr. 396/2005,
(EG) nr. 1069/2009, (EG) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU)
2016/429 en (EU) 2016/2031 van het Europees Parlement en de Raad, de Verordeningen
(EG) nr. 1/2005 en (EG) nr. 1099/2009 van de Raad en de Richtlijnen 98/58/EG, 1999/74/EG,
2007/43/EG, 2008/119/EG en 2008/120/EG van de Raad, en tot intrekking van de Verordeningen
(EG) nr. 854/2004 en (EG) nr. 882/2004 van het Europees Parlement en de Raad, de Richtlijnen
89/608/EEG, 89/662/EEG, 90/425/EEG, 91/496/EEG, 96/23/EG, 96/93/EG en 97/78/EG van
de Raad en Besluit 92/438/EEG van de Raad (verordening officiële controles) (PB EU
2017, L 095), en artikel 9.1 van de Wet dieren;
Besluit:
TOELICHTING
1. Inleiding
Deze wijzigingsregeling van de Regeling NVWA-tarieven (hierna: regeling) strekt tot
invoering van nieuwe retributies voor keurings- en controlewerkzaamheden bij import
die de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (hierna: NVWA) verricht in het kader
van veterinaire en hygiëneregelgeving. Het betreft werkzaamheden die de NVWA uitvoert
op grond van de Europese wetgeving.
2. Algemeen
De kosten van het uitvoeren van importcontroles door de NVWA bij invoer en doorvoer
als beschreven in bijlage C, onderdeel II, van de Regeling NVWA-tarieven werden vóór
deze wijziging onder andere door middel van retributies doorberekend aan het bedrijfsleven
via een tarief per kilogram geïmporteerde dieren of goederen (artikel 7 Regeling NVWA-tarieven).
Het tarief per kilogram kan uitsluitend worden toegepast wanneer veterinaire zendingen
het volledige controleregime hebben ondergaan. Dat wil zeggen: documentencontroles, overeenstemmingscontroles
en in voorkomende gevallen materiële controles.
Sinds de afloop van de transitieperiode inzake de uittreding van het Verenigd Koninkrijk
uit de Europese Unie met ingang van 1 januari 2021 komt het regelmatig voor dat documenten
niet voldoen aan de daaraan op EU-niveau gestelde eisen en dat de kennisgeving (deel
I van het Gemeenschappelijk Gezondheidsdocument van Binnenkomst (hierna: GGB)) op
verzoek van de verantwoordelijke aanbieder buiten werking wordt gesteld. De NVWA heeft
dan al wel de nodigde handelingen verricht, die tijd en daarmee geld kosten. Het hiervoor
genoemd tarief per kilogram kan niet worden toegepast omdat niet het volledige controleregime
is doorlopen. De NVWA kan de in dat verband gemaakte extra kosten niet direct doorberekenen
aan de verantwoordelijke aanbieder die deze kosten heeft veroorzaakt, maar alleen
generiek via het kg tarief.
Als deze kosten worden opgenomen in het tarief per kilogram dan zouden alle aanbieders
hieraan moeten meebetalen. Dit is niet gerechtvaardigd en ook niet in lijn met het
'veroorzaker betaalt'-beginsel. Beter is het om deze kosten direct in rekening te
brengen bij alleen die aanbieders die verantwoordelijk zijn voor zendingen waarbij
genoemde situaties zich voordoen. Deze aanbieders worden dan gestimuleerd om correcte
documenten in te dienen en voor eenmaal door hen aangemelde zendingen niet het GGB
buiten werking te laten stellen, waardoor een doelmatige documentencontrole wordt
bevorderd. Er is daarom voor gekozen om met ingang van 1 oktober 2021 specifieke retributies
in te voeren in de Regeling NVWA-tarieven voor:
Onvolkomenheden zijn bijvoorbeeld het ontbreken van gegevens in officiële certificaten,
officiële verklaringen en andere documenten, met inbegrip van handelsdocumenten, die
de zending moeten vergezellen of het niet indienen van het juiste model gezondheidscertificaat
waardoor de zending niet gecontroleerd kan worden conform de EU eisen voor volks-
en diergezondheid. De aanbieder zal dan door de NVWA in de gelegenheid worden gesteld
een vervangend document in te dienen, tenzij sprake is van een dusdanige omissie dat
verbetering door middel van het indienen van een vervangend document niet meer mogelijk
is. Als er geen vervangend document wordt of kan worden ingediend, is de documentencontrole
niet conform. Dan worden de controles in het kader van de import gecontinueerd waarna
de zending zal worden geweigerd en wordt het kilotarief in rekening gebracht.
Van onvolkomenheden in het document is daarnaast sprake indien de voorcontrole van
een document op basis van een digitale versie van het desbetreffende document plaatsvindt
en bij aankomst van de zending blijkt dat het orginele document niet overeenstemt
met de gecontroleerde digitale versie.
Gelet op bovenstaande zijn de volgende wijzigingen doorgevoerd die betrekking hebben
op de retributie van kosten voor documentencontroles bij import vanuit derde landen
in de zin van artikel 49 van verordening (EU) 2017/625 (hierna: ‘OCR’). Hieronder
vallen de controles van zowel invoer als doorvoer, als beschreven in Bijlage C, onderdeel
II, van de Regeling NVWA-tarieven. Er wordt gerekend met de NVWA-tarieven 2021 (€ 33,
76 per kwartier). Het betreft:
-
1. voor het buiten werking stellen van een GGB zonder dat werkzaamheden in het kader
van een documentencontrole zijn verricht een vast bedrag van € 67,52 (is gebaseerd
op gemiddeld 2 kwartieren werk) per GGB (artikel 7c, eerste lid);
-
2. voor het buiten werking stellen van een GGB waarbij werkzaamheden in het kader van
een documentencontrole zijn aangevangen een vast bedrag van € 135,04 (€ 67,52 + € 67,52,
en is gebaseerd op gemiddeld 4 kwartieren werk) per GGB (artikel 7c, tweede lid);
-
3. voor werkzaamheden die zijn besteed aan een digitale versie van het desbetreffende
document dat afwijkt van het originele document een vast bedrag van € 101,28 (is gebaseerd
op gemiddeld 3 kwartieren werk) per geweigerde digitale versie (artikel 7b, onderdeel
b);
-
4. voor werkzaamheden die zijn besteed aan een (voorlopig) document dat wordt geweigerd
door onvolkomenheden in dat document, en waarvoor een vervangend document wordt ingediend
een vast bedrag van € 101,28 (is gebaseerd op gemiddeld 3 kwartieren werk) per geweigerd
document (artikel 7b, onderdeel a).
De intrekking van de kennisgeving is alleen mogelijk als de zending nog niet in Nederland
is aangekomen. Bij het buitenwerking stellen van de kennisgeving (situatie 1 en 2)
zullen alleen de aangegeven retributies conform de NVWA-tarieven berekend worden.
De kosten voor een vervangend document of een afwijking tussen de digitale versie
van een document en het originele document (situatie 3 en 4) komen bovenop het kg-tarief
als de zending alsnog het volledige controleregime ondergaat en er vervolgens een
beslissing over de zending wordt genomen.
De retributie bedoeld onder 2 wordt in rekening gebracht als werkzaamheden in het
kader van de documentencontrole zijn aangevangen en de kennisgeving wordt ingetrokken.
De retributie onder 4 (€ 101,28) wordt in rekening gebracht als een document niet
voldoet, een vervangend document wordt ingediend en een nieuwe documentencontrole
wordt aangevangen.
3. Maat houden 2014 en OCR
De tariefswijzigingen zijn in overeenstemming met het rapport Maat Houden 2014 (Kamerstukken
II 2013/14, 24 036, nr. 407) en in overeenstemming met de OCR. Het betreft hier kosten van controles die op basis
van artikel 79, eerste en tweede lid, OCR verplicht moeten worden doorberekend aan
het bedrijfsleven.
4. Regeldrukeffecten
De regeling heeft geen effect op de regeldruk. Het betreft hier een wijziging van
tarieven en retributies. Dit zijn financiële lasten en die vallen als zodanig buiten
de definitie van regeldruk.
5. Vaste verandermomenten
De regeling treedt in werking per het reguliere vaste verandermoment van 1 oktober
2021. Het wordt van belang geacht dat doorberekening van kosten tijdig kan plaatsvinden.
Vanwege de aard van de wijziging, indexering en aanpassingen, wordt daarom afgeweken
van de minimale publicatietermijn van twee maanden. Het georganiseerde bedrijfsleven
is ruim voor 1 oktober 2021 over de voorgenomen wijzigingen geconsulteerd.
6. Consultatie
Het georganiseerde bedrijfsleven is over de voorgenomen wijzigingen geïnformeerd.
Op 30 augustus 2021 is een reactie ontvangen van het Agrarisch import Platform (AIP).
Het AIP begrijpt de achtergrond en de bedoeling van dit voornemen en is van mening
dat het goed is dat de kwaliteit van de vereiste documentatie verbetert en dat deze
maatregel daartoe kan bijdragen.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel I, onder A, C en D
Artikel I, onder A, C en D, zijn wijzigingen van technische aard.
Artikel I, onder B
Voor de toelichting van dit artikel wordt verwezen naar het algemene deel van de toelichting.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
C.J. Schouten