Het kruispunt Hamstraat – Locht is op dit moment ongelijkvloers ingericht, waarbij het verkeer via een oprit (noord) en afrit (zuid) van Locht naar Hamstraat kan rijden. De Hamstraat is daardoor niet direct met Locht verbonden. Door de sloop van het viaduct ontstaat de mogelijkheid om de Hamstraat direct op Locht aan te sluiten. Met dit verkeersbesluit willen we de realisatie van een gelijkvloers voorrangskruispunt Hamstraat – Locht bekrachtigen.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
dat voorgaande situatie besproken is in de vergadering van de werkgroep verkeer van 11 januari 2021 waarin de Politie district Kerkrade zitting heeft; dat de politie positief heeft geadviseerd en de situatie handhaafbaar acht;
dat met dit besluit wordt beoogd het verzekeren van de veiligheid op de weg en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, zoals genoemd in artikel 2, lid 1 sub a en lid 2, sub b van de Wegenverkeerswet 1994;
dat e.e.a. volgens bijgevoegde situatietekeningen uitgevoerd zal worden;
dat door het opheffen van het viaduct Hamstraat – Locht een gelijkvloers voorrangskruispunt ontstaat;
dat hiermee tevens een doorgaande route richting Aken ontstaat (Hamstraat – Locht);
dat door deze doorgaande route richting Aken de verkeersbelasting op het noordelijk deel van Locht afneemt, omdat het verkeer van en naar Duitsland een directere route kan volgen;
dat tevens het doorgaand verkeer van en naar Kerkrade over de Hamstraat hiermee wordt ontmoedigd, waarmee het gebruik van de Buitenring Parkstad Limburg wordt gestimuleerd;
dat door het terugdringen van extra verkeersbewegingen de milieubelasting voor de omgeving zal verminderen;
dat Locht in het gemeentelijk verkeers- en vervoerplan is aangewezen als gebiedsontsluitingsweg die als een doorstroomfunctie heeft voor het verkeer;
dat door de reconstructie van de aansluiting Hamstraat – Locht de doorstroomfunctie op de route van en naar Duitsland zal verbeteren;
dat de direct aanwonenden en belanghebbenden zijn gehoord en dat de maatregelen positief zijn ontvangen, bewoners hadden geen bezwaar;
dat de westelijke aansluiting Hamstraat naar de zuidelijke aansluiting Locht wordt aangewezen als voorrangsweg;
dat deze voorrangsweg ervoor zorgt dat het doorgaand verkeer van en naar Duitsland deze route zal gebruiken in plaats van de route via het noordelijk deel van Locht en Beitel.
dat het verkeer vanaf de noordelijke aansluiting Locht op Hamstraat voorrang moet verlenen aan het verkeer op Hamstraat;
dat hierdoor het gebruik van het noordelijk deel van Locht door doorgaand verkeer wordt ontmoedigd en de leefbaarheid zal verbeteren;
dat overeenkomstig de functie als gebiedsontsluitingsweg een inhaalverbod wordt ingesteld op Hamstraat – Locht, zodat conflicten tussen tegemoetkomend verkeer worden voorkomen;
dat de doorgaande fietsverbinding tussen Heerlen en Aken via Locht plaatsvindt;
dat de (brom)fietsers met vrijliggende (brom)fietspaden separaat en veilig worden afgewikkeld van het gemotoriseerd verkeer;
dat op dit moment vanaf de op- en afrit Hamstraat – Locht een vrachtwagenverbod geldt op het oostelijke gedeelte van Hamstraat;
dat dit vrachtwagenverbod in stand blijft en daarom vanaf het nieuw kruispunt Locht – Hamstraat richting het oosten het vrachtwagenverbod van toepassing;
dat hierdoor de leefbaarheid voor de aanwonenden aan dit deel van Hamstraat behouden blijft;
dat de verkeersveiligheid niet in het geding komt;
dat op grond van artikel 18, eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 wij bevoegd zijn dit verkeersbesluit te nemen.