TOELICHTING
Algemene toelichting
Inleiding
Deze regeling stelt de startbekostiging en aanvullende bekostiging vast voor nieuwe
scholen en scholengemeenschappen in het voortgezet onderwijs. Ook wordt met deze regeling
de aanvullende bekostiging bij samenvoeging van scholen en scholengemeenschappen in
het voorgezet onderwijs (hierna: fusiecompensatie) geregeld. De bepalingen rondom
de aanvullende bekostiging voor nieuwe scholen en de fusiecompensatie worden als gevolg
van de Wet vereenvoudiging bekostiging vo (Stb. 2020, 437) vereenvoudigd. Deze regeling vervangt de Regeling aanvullende bekostiging nevenvestiging,
nieuwe scholen en samenvoeging vo.
Startbekostiging en aanvullende bekostiging nieuwe scholen vo
De startbekostiging en aanvullende bekostiging voor nieuwe scholen en scholengemeenschappen
valt uiteen in vier componenten:
-
• Voorafgaand aan de feitelijke start van de nieuwe school ontvangt de school een startbekostiging
ter hoogte van de helft van het vaste bedrag voor de hoofdvestiging.
-
• In de eerste vijf maanden van het eerste schooljaar ontvangt de school aanvullend
het vaste bedrag voor de hoofdvestiging, ongeacht het aantal leerlingen op de school.
Daarnaast ontvangt de school 5/12de van het bedrag per leerling in het algemeen vormend onderwijs (als het pro-leerlingen
betreft 5/12de van het bedrag per leerling in het beroepsgericht onderwijs). De reden hiervoor is
dat de aanvullende bekostiging betrekking heeft op de laatste vijf maanden van het
kalenderjaar. Met ingang van 1 januari daaropvolgend ontvangt de school immers reguliere
bekostiging op basis van de leerlingentelling van 1 oktober van het eerste schooljaar.
-
• In de volgende kalenderjaren tot volgroeiing ontvangt de school ook aanvullende bekostiging
ter hoogte van een deel of veelvoud van het vaste bedrag voor de hoofdvestiging. Daarbij
geldt een gestaffeld systeem, waarbij de aanvullende bekostiging het hoogste is vlak
na de start van de school, omdat er dan nog sprake is van beperkte omvang. Naarmate
de school groeit, neemt de aanvullende bekostiging af.
-
• Tot slot kan de school tot aan volgroeiing aanvullende bekostiging wegens leerlingengroei
aanvragen. Daarvoor geldt dezelfde systematiek als de leerlingafhankelijke aanvullende
bekostiging in het eerste schooljaar.
De leerlingafhankelijke aanvullende bekostiging wordt in eerste instantie berekend
op basis van de prognose die het schoolbestuur opgeeft bij DUO. Vervolgens wordt op
basis van de voorlopige leerlingentelling van 1 oktober bepaald of de opgegeven prognose
overeenkomst met het werkelijk aantal schoolgaande leerlingen op de school. Er vindt
bijstelling plaats indien de beide aantallen niet overeenkomen. Tot slot wordt aan
de hand van de door de accountant gevalideerde leerlingentelling van 1 oktober bepaald
wat de definitieve hoogte van de aanvullende bekostiging is.
Fusiecompensatie
De fusiecompensatie is inhoudelijk niet gewijzigd ten opzichte van de wijze waarop
deze in de Regeling aanvullende bekostiging nevenvestiging, nieuwe scholen en samenvoeging
vo is vastgelegd. De aanvullende bekostiging voor gefuseerde scholen wordt berekend
als het verschil tussen de bekostiging voor deze school, als ware het nog twee gescheiden
scholen, en de bekostiging van de fusieschool. Het verschil in bekostiging wordt in
de jaren na de fusie afbouwend verstrekt in de vorm van een aanvullende bekostiging
aan de fusieschool.
Caribisch Nederland
De vo-scholen in Caribisch Nederland komen niet in aanmerking voor deze regeling.
De aanvullende bekostiging voor nieuwe vo-scholen in Caribisch Nederland zijn vastgelegd
in de Regeling voorzieningenplanning vo CN 2020.
Verantwoording aanvullende bekostiging
De startbekostiging en aanvullende bekostiging voor nieuwe scholen en fusiecompensatie
zijn vrij besteedbaar, rekening houdend met de bepalingen in artikel 99 van de Wet
op het voortgezet onderwijs. Deze regeling vergt geen aanvullende verantwoordingseisen.
Uitvoering en handhaafbaarheid
De regeling is als uitvoerbaar en handhaafbaar beoordeeld.
Gevolgen voor de regeldruk
De aanvullende bekostiging, die op grond van deze regeling aan het bevoegd gezag wordt
verstrekt, kan worden gebruikt voor de reguliere exploitatie van scholen. Deze regeling
vergt geen aanvullende verantwoordingseisen en leidt niet tot een toename van de regeldruk
voor scholen.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1
In dit artikel zijn de begripsbepalingen opgenomen. De meeste begripsbepalingen verwijzen
naar de Wet op het voortgezet onderwijs.
Artikel 2
Dit artikel regelt de startbekostiging voorafgaand aan de feitelijke start van de
nieuwe school. Deze startbekostiging is gelijk aan de helft van het vaste bedrag voor
de hoofdvestiging. De hoogte van dit bedrag is vastgelegd in de Regeling bekostiging
vo-scholen en samenwerkingsverbanden vo.
Artikel 3
In dit artikel wordt de aanvullende bekostiging voor de eerste vijf maanden van het
eerste schooljaar vastgelegd. Tijdens deze periode ontvangt een nieuwe school aanvullend
het vaste bedrag voor de hoofdvestiging, ongeacht het aantal leerlingen op de school.
Daarnaast ontvangt de school 5/12de van het bedrag per leerling in het algemeen vormend onderwijs (als het pro-leerlingen
betreft 5/12de van het bedrag per leerling in het beroepsgericht onderwijs). De reden hiervoor is
dat de aanvullende bekostiging betrekking heeft op de laatste vijf maanden van het
kalenderjaar. Met ingang van 1 januari daaropvolgend ontvangt de school immers reguliere
bekostiging op basis van de leerlingentelling van 1 oktober. Het aanvullende bedrag
per leerling kan ook van toepassing zijn op een school als bedoeld in artikel 65,
tweede lid, van de wet. Het vaste bedrag voor de hoofdvestiging en het bedrag per
leerling in het algemeen vormend onderwijs is vastlegd in de Regeling bekostiging
vo-scholen en samenwerkingsverbanden vo.
Artikel 4
Dit artikel regelt de aanvullende bekostiging voor nieuwe scholen vanaf het eerste
kalenderjaar dat een school reguliere bekostiging ontvangt. De aanvullende bekostiging
is gelijk aan een deel of veelvoud van het vaste bedrag voor de hoofdvestiging. Daarbij
geldt een gestaffeld systeem, zoals weergegeven in onderstaande tabel. Het vaste bedrag
voor de hoofdvestiging is vastgelegd in artikel 2, eerste lid, onderdeel a, van de
Regeling bekostiging vo-scholen en samenwerkingsverbanden vo.
Kalenderjaar vanaf het moment dat een school reguliere bekostiging ontvangt
|
De school heeft minder dan 1301 leerlingen
|
De school heeft 1301 of meer leerlingen
|
Eerste
|
2,5 keer het vaste bedrag voor de hoofdvestiging
|
1,5 keer het vaste bedrag voor de hoofdvestiging
|
Tweede
|
2 keer het vaste bedrag voor de hoofdvestiging
|
1 keer het vaste bedrag voor de hoofdvestiging
|
Derde tot volgroeiing
|
0,5 keer het vaste bedrag voor de hoofdvestiging
|
0,5 keer het vaste bedrag voor de hoofdvestiging
|
X Noot
1In het geval van een PRO school geldt een grens van 60 leerlingen.
De aanvullende bekostiging in dit artikel geldt tot het kalenderjaar waarin de school
volgroeid is (tot en met het examen vmbo, havo, vwo, afhankelijk van de toegestane
schoolsoorten in het kader van de voorzieningenplanning). Als een nieuwe school volgroeid
is, vervalt de aanspraak op aanvullende bekostiging voor nieuwe scholen.
Voorbeeld:
Een school voor mavo start op 1 augustus 2021. Het eerste schooljaar van deze school
is het schooljaar 2021–2022. De bekostiging van het eerste kalenderjaar na de start
is het jaar 2022 en wordt gebaseerd op de telling van 1-10-2021. Er is op dat moment
1 leerjaar gevuld. Het vierde kalenderjaar na de start van de school is het jaar 2025.
De bekostiging van dit kalenderjaar wordt gebaseerd op de telling 1-10-2024. In deze
telling zijn 4 leerjaren gevuld. Daarmee is de school volgroeid en heeft de school
vanaf 2025 geen recht meer op de aanvullende bekostiging uit artikel 4.
Artikel 5
Het bevoegd gezag van een nieuwe school of van een school als bedoeld in artikel 65,
tweede lid, van de wet, kan tot aan volgroeiing aanvullende bekostiging wegens leerlingengroei
aanvragen. De leerlingengroei wordt vastgesteld door het verschil te berekenen tussen
het aantal geprognosticeerde leerlingen op 1 oktober van het nieuwe schooljaar en
het aantal leerlingen op 1 oktober van het voorafgaande schooljaar. De aanvullende
bekostiging wordt berekend door het in het vierde lid berekende aantal leerlingen
te vermenigvuldigen met het bedrag per leerling in het algemeen vormend onderwijs,
zoals vastgelegd in artikel 2, tweede lid, onderdeel a, van de Regeling bekostiging
vo-scholen en samenwerkingsverbanden vo. Als het gaat om pro-leerlingen, wordt het
berekende aantal leerlingen vermenigvuldigd met het bedrag per leerling in het beroepsgericht
onderwijs, zoals vastgelegd in artikel 2, tweede lid, onderdeel b, van de Regeling
bekostiging vo-scholen en samenwerkingsverbanden vo. De uitkomst wordt vervolgens
vermenigvuldigd met 5/12de omdat de bekostiging betrekking heeft op de laatste vijf maanden van het kalenderjaar.
De aanvullende bekostiging in dit artikel geldt tot en met het schooljaar dat de nieuwe
school volgroeid is. Als een nieuwe school volgroeid is, vervalt de aanspraak op aanvullende
bekostiging voor nieuwe scholen.
Artikel 6
De fusiecompensatie voor een fusieschool wordt bepaald door het verschil van de bekostiging
voor deze school als ware het nog twee gescheiden scholen en de bekostiging van de
fusieschool. Het verschil in bekostiging wordt in de jaren na de fusie afbouwend verstrekt
in de vorm van een aanvullende bekostiging aan de fusieschool. Lid 4 van dit artikel
betreft situaties waarbij geen volledige scholengemeenschap wordt opgeheven. Lid 5
betreft situaties waarbij wel een volledige scholengemeenschap wordt opgeheven.
Artikel 7
Dit artikel bevat een overgangsbepaling voor scholen die voor 1 augustus 2021 gefuseerd
zijn. Deze overgangsbepaling regelt dat de fusiecompensatie van scholen die per 1 augustus
2021 fuseren, berekend wordt op basis van de wetgeving zoals deze op 1 augustus 2021
geldt.
Artikel 8 en 9
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2022. Dat is het eerste kalenderjaar
waarop de vereenvoudigde bekostiging in het voortgezet onderwijs van toepassing is.
De Regeling aanvullende bekostiging nevenvestiging, nieuwe scholen en samenvoeging
vo wordt ingetrokken.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,
A. Slob