Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 26 januari 2021, nr. IENW/BSK-2021/10987, houdende de wijziging van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging algemeen directeur Rijksdienst voor Ondernemend Nederland op het terrein van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in verband met de subsidiëring van activiteiten in het kader van de Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 10:3, 10:4, eerste lid, 10:9, eerste lid, 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 7, tweede lid, van de Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025;

BESLUIT:

ARTIKEL I

In de bijlage bij het Besluit mandaat, volmacht en machtiging algemeen directeur Rijksdienst voor Ondernemend Nederland op het terrein van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt na onderdeel C – milieu een nieuw onderdeel ingevoegd:

Onderdeel D – Scheepvaart

  • Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking op het tijdstip waarop de Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025 in werking treedt.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Bezwaar

Voor nadere informatie over dit besluit kunt u terecht bij de hierboven genoemde contactpersoon. Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden een bezwaarschrift indienen tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop dit is bekendgemaakt. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, ter attentie van Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken, afdeling Algemeen Bestuurlijk-Juridische Zaken, postbus 20901, 2500 EX Den Haag.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste te bevatten:

  • a. naam en adres van de indiener;

  • b. de dagtekening;

  • c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt (datum en nummer of kenmerk);

  • d. een opgave van de redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen;

  • e. zo mogelijk een afschrift van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt.

Het niet voldoen aan deze eisen kan leiden tot niet-ontvankelijkheid van het bezwaarschrift.

Een bezwaarschrift kan uitsluitend per gewone post en niet per e-mail worden ingediend.

Machtigt u iemand om namens u bezwaar te maken? Stuur dan ook een kopie van de machtiging mee. Bij indiening van een bezwaarschrift namens een rechtspersoon, dient u documenten mee te sturen (origineel uittreksel uit het handelsregister en/of een kopie van de statuten van de rechtspersoon) waaruit blijkt dat u bevoegd bent namens de rechtspersoon op te treden.

TOELICHTING

Inleiding

Het Besluit mandaat, volmacht en machtiging algemeen directeur Rijksdienst voor Ondernemend Nederland op het terrein van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (hierna: het algemene mandaatbesluit) geeft de bevoegdheid aan de algemeen directeur Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat om namens de Minister van Infrastructuur en Waterstaat besluiten te nemen.

Het mandaat van RVO is aangepast door het toevoegen van onderdeel D aan de bijlage bij het algemene mandaatbesluit. Daarmee is de Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025 toegevoegd om de uitvoering ervan te mandateren aan RVO. Het, door middel van mandaat, laten uitvoeren van deze subsidieregeling door RVO is overeenkomstig het kabinetsbeleid.

Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025

Deze regeling biedt de mogelijkheid om subsidie te verlenen aan schippers en reders die onvoldoende eigen kapitaal hebben om meer te investeren in schonere motoren of katalysatoren.

Deze subsidieregeling is een uitwerking van het in de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens opgenomen streven naar een nagenoeg emissieloze en klimaatneutrale binnenvaart in 2050. Om dat streven te kunnen behalen is het noodzakelijk de oudere, meer vervuilende motoren van de binnenvaartschepen te vervangen of te voorzien van een SCR-katalysator.

De levensloop van de oude motoren is echter in veel gevallen nog (lang) niet bereikt. Er bestaat dientengevolge geen noodzaak tot aanpassing of vervanging van deze motoren. De reeds in bedrijf zijnde motoren van veel binnenvaartschepen emitteren veel meer milieuverontreinigende stoffen dan modernere motoren die in de markt beschikbaar zijn. Deze regeling dient dan ook als stimulans om de vervanging en aanpassing van oude motoren te bewerkstelligen.

Lasteneffecten

Dit wijzigingsbesluit brengt geen lasteneffecten met zich mee.

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op het tijdstip waarop de Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025 in werking treedt. Zodoende is RVO vanaf de inwerkingtreding bevoegd namens de minister te handelen.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Naar boven