BIJLAGE 1
Bijlage 1. Model voor een aanvraag als bedoeld in artikel 2, vierde lid
Aan:
Agentschap Telecom,
t.a.v. Projectteam verlengingen
Emmasingel 1
9726 AH Groningen.
A.1.
Hiermee dien ik een aanvraag in om verlenging van de looptijd van de hierna aangeduide
FM-vergunning, middengolfvergunning of een niet-gekoppelde vergunning voor digitale
radio-omroep voor de periode van 1 september 2022 tot en met 31 augustus 2025 en,
in het geval van een FM-vergunning of een middengolfvergunning, om verlening van een
daaraan ingevolge voetnoot HOL006 van het Nationaal Frequentieplan 2014 gekoppelde
vergunning(en) voor digitale radio-omroep voor de periode van 1 september 2022 tot
en met 31 augustus 2025.
|
Kruis de relevante combinatie aan van
vergunningen waarop de aanvraag om verlenging betrekking heeft.
|
|
FM-VERGUNNINGEN
|
|
□ vergunning voor kavel B01, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2403 met frequentieblok 8B (196,880 MHz- 198,416 MHz). Dit betreft
de provincies Noord-Holland en Flevoland.
|
|
□ vergunning voor kavel B02, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2403 met frequentieblok 8B (196,880 MHz- 198,416 MHz). Dit betreft
de provincies Noord-Holland en Flevoland.
|
|
□ vergunning voor kavel B03, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2403 met frequentieblok 8B (196,880 MHz- 198,416 MHz). Dit betreft
de provincies Noord-Holland en Flevoland.
|
|
□ vergunning voor kavel B04, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2403 met frequentieblok 8B (196,880 MHz- 198,416 MHz). Dit betreft
de provincies Noord-Holland en Flevoland.
|
|
□ vergunning voor kavel B05,
alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2403 met frequentieblok 8B (196,880 MHz- 198,416 MHz). Dit betreft
de provincies Noord-Holland en Flevoland.
|
|
□ vergunning voor kavel B06,
alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2405 met frequentieblok 5B (175,872 MHz- 177,408 MHz). Dit betreft
de provincies Zuid-Holland en Zeeland.
|
|
□ vergunning voor kavel B07, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2405 met frequentieblok 5B (175,872 MHz- 177,408 MHz). Dit betreft
de provincies Zuid-Holland en Zeeland.
|
|
□ vergunning voor kavel B08, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2405 met frequentieblok 5B (175,872 MHz- 177,408 MHz). Dit betreft
de provincies Zuid-Holland en Zeeland.
|
|
□ vergunning voor kavel B09, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2406 met frequentieblok 12B (224,880 MHz- 226,416 MHz). Dit betreft
de provincies Gelderland en Utrecht.
|
|
□ vergunning voor kavel B10,
alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2401 met frequentieblok 5A (174,160 MHz- 175,696 MHz). Dit betreft
de provincie Friesland.
|
|
□ vergunning voor kavel B11,
alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2401 met frequentieblok 5A (174,160 MHz- 175,696 MHz). Dit betreft
de provincie Friesland.
|
|
□ vergunning voor kavel B12, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2401 met frequentieblok 5A (174,160 MHz- 175,696 MHz). Dit betreft
de provincie Friesland.
|
|
□ vergunning voor kavel B13,
én een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2402 met frequentieblok 7C (191,584 MHz- 193,120 MHz). Dit betreft
de provincies Groningen en Drenthe.
|
|
□ vergunning voor kavel B14, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2402 met frequentieblok 7C (191,584 MHz- 193,120 MHz). Dit betreft
de provincies Groningen en Drenthe.
|
|
□ vergunning voor kavel B15, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2402 met frequentieblok 7C (191,584 MHz- 193,120 MHz). Dit betreft
de provincies Groningen en Drenthe.
|
|
□ vergunning voor kavel B16,
alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2401 met frequentieblok 5A (174,160 MHz- 175,696 MHz). Dit betreft
de provincie Friesland.
|
|
□ vergunning voor kavel B17,
alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2404 met frequentieblok 6A (181,168 MHz- 182,704 MHz). Dit betreft
de provincie Overijssel.
|
|
□ vergunning voor kavel B18, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2404 met frequentieblok 6A (181,168 MHz- 182,704 MHz). Dit betreft
de provincie Overijssel.
|
|
□ vergunning voor kavel B19,
alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2404 met frequentieblok 6A (181,168 MHz- 182,704 MHz). Dit betreft
de provincie Overijssel.
|
|
□ vergunning voor kavel B20, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2406 met frequentieblok 12B (224,880 MHz- 226,416 MHz). Dit betreft
de provincies Gelderland en Utrecht.
|
|
□ vergunning voor kavel B21, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2407 met frequentieblok 7C (191,584 MHz- 193,120 MHz). Dit betreft
de provincies Noord Brabant en Limburg.
|
|
□ vergunning voor kavel B22, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2407 met frequentieblok 7C (191,584 MHz- 193,120 MHz). Dit betreft
de provincies Noord Brabant en Limburg.
|
|
□ vergunning voor kavel B23, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2407 met frequentieblok 7C (191,584 MHz- 193,120 MHz). Dit betreft
de provincies Noord Brabant en Limburg.
|
|
□ vergunning voor kavel B24,
alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2405 met frequentieblok 5B (175,872 MHz- 177,408 MHz). Dit betreft
de provincies Zuid-Holland en Zeeland.
|
|
□ vergunning voor kavel B25, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2407 met frequentieblok 7C (191,584 MHz- 193,120 MHz). Dit betreft
de provincies Noord Brabant en Limburg.
|
|
□ vergunning voor kavel B26,
alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2402 met frequentieblok 7C (191,584 MHz- 193,120 MHz). Dit betreft
de provincies Groningen en Drenthe.
|
|
□ vergunning voor kavel B27, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2401 met frequentieblok 5A (174,160 MHz- 175,696 MHz). Dit betreft
de provincie Friesland.
|
|
□ vergunning voor kavel B28, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2404 met frequentieblok 6A (181,168 MHz- 182,704 MHz). Dit betreft
de provincie Overijssel.
|
|
□ vergunning voor kavel B29, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2404 met frequentieblok 6A (181,168 MHz- 182,704 MHz). Dit betreft
de provincie Overijssel.
|
|
□ vergunning voor kavel B30, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2406 met frequentieblok 12B (224,880 MHz- 226,416 MHz). Dit betreft
de provincies Gelderland en Utrecht.
|
|
□ vergunning voor kavel B31, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2407 met frequentieblok 7C (191,584 MHz- 193,120 MHz). Dit betreft
de provincies Noord Brabant en Limburg.
|
|
□ vergunning voor kavel B32, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2406 met frequentieblok 12B (224,880 MHz- 226,416 MHz). Dit betreft
de provincies Gelderland en Utrecht.
|
|
□ vergunning voor kavel B33, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2403 met frequentieblok 8B (196,880 MHz- 198,416 MHz). Dit betreft
de provincies Noord-Holland en Flevoland.
|
|
□ vergunning voor kavel B34, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2402 met frequentieblok 7C (191,584 MHz- 193,120 MHz). Dit betreft
de provincies Groningen en Drenthe.
|
|
□ vergunning voor kavel B35, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2401 met frequentieblok 5A (174,160 MHz- 175,696 MHz). Dit betreft
de provincie Friesland.
|
|
□ vergunning voor kavel B36, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2406 met frequentieblok 12B (224,880 MHz- 226,416 MHz). Dit betreft
de provincies Gelderland en Utrecht.
|
|
□ vergunning voor kavel B37, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2402 met frequentieblok 7C (191,584 MHz- 193,120 MHz). Dit betreft
de provincies Groningen en Drenthe.
|
|
□ vergunning voor kavel B38, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2407 met frequentieblok 7C (191,584 MHz- 193,120 MHz). Dit betreft
de provincies Noord Brabant en Limburg.
|
|
MIDDENGOLFVERGUNNING
|
|
□ vergunning voor kavel C12, alsmede een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2405 met frequentieblok 5B (175,872 MHz- 177,408 MHz). Dit betreft
de provincies Zuid-Holland en Zeeland.
|
|
DAB-VERGUNNING ZONDER KOPPELING
|
|
□ vergunning voor digitale radio-omroep in allotment HOL2407 met frequentieblok 7C (191,584 MHz- 193,120 MHz). Dit betreft
de provincies Noord Brabant en Limburg.
|
A.2
Dit onderdeel behoeft uitsluitend te worden ingevuld indien blijkens onderdeel A.1.
van dit formulier de aanvraag onder meer betrekking heeft op een FM-vergunning. Let
op, dit onderdeel hoeft dus niet ingevuld te worden als u enkel een verlenging voor uw middengolfvergunning en een
daarbij behorende gekoppelde vergunning aanvraagt of indien u enkel een niet-gekoppelde
vergunningen voor digitale radio-omroep in laag 4 aanvraagt DAB-Only vergunning zonder
koppeling aanvraagt.
A.2.1. Verbondenheidstoets
Kruis hieronder de laatste op u betrekking hebbende verbondenheidstoets aan waarvan
u bij het invullen van dit onderdeel van de aanvraag bent uitgegaan.
Toelichting:
Voor de verlenging van de vergunningen in 2017 heeft het Commissariaat voor de Media
een verbondenheidstoets uitgevoerd voor alle toenmalige vergunninghouders van FM-vergunningen.
Als na deze datum voor de Vergunninghouder geen verbondenheidstoets is uitgevoerd
kunt u deze optie aankruisen. Heeft de Vergunninghouder deelgenomen aan een van de
veilingprocedures, dan kunt u de laatste deelname aankruisen.
Laatste verbondenheidstoets:
□ Veiling B27 en B31 in 2016
□ Verlenging 2017
□ Veiling B30, B32 en B33 in 2017
□ Veiling B05, B28, B29 en B34 in 2020
□ Informatievordering ter voorbereiding verlenging 2021 (nog gaande).
□ Laatste verbondenheidstoets niet bekend1*
□ Anders2: ----------------------------------------------
In de navolgende vragen wordt uitgegaan van de door de aanvrager zelf aangekruiste
optie.
Wilt u aangeven van welke FM-vergunningen voor landelijke of niet-landelijke commerciële
radio de Vergunninghouder en met de Vergunninghouder als één aan te merken rechtspersonen
reeds houder is? Vul hier onder de naam van de vergunninghouder(s) en de bijbehorende
kavel(s) in.
|
Naam (verbonden) vergunninghouder
|
FM-Kavel(s)
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
Toelichting:
Van een met de Vergunninghouder als één aan te merken rechtspersoon is sprake wanneer
artikel 24a van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, artikel 24b van Boek 2 van het
Burgerlijk Wetboek of artikel 3 van de Tijdelijke regeling gebruiksbeperking commerciële
radio-omroep van toepassing is.
Artikel 3 tijdelijke regeling gebruiksbeperking commerciële radio-omroep
Twee of meer rechtspersonen worden als één rechtspersoon aangemerkt als een rechtspersoon
direct of indirect zodanige zeggenschap of feitelijke invloed heeft in één of meer
rechtspersonen dat deze in belangrijke mate het beleid van die rechtspersoon of rechtspersonen
kan bepalen of aanmerkelijke invloed heeft op de inhoud van dat beleid; of een natuurlijk
persoon of groep van natuurlijke personen direct of indirect een zodanige zeggenschap
of feitelijke invloed heeft in twee of meer rechtspersonen dat deze in belangrijke
mate het beleid van die rechtspersonen kan bepalen of aanmerkelijke invloed heeft
op de inhoud van dat beleid.
Artikel 24a van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek
Een dochtermaatschappij is een rechtspersoon waarin de rechtspersoon of een of meer
van zijn dochtermaatschappijen, al dan niet krachtens overeenkomst met andere stemgerechtigden,
alleen of samen meer dan de helft van de stemrechten in de algemene vergadering kunnen
uitoefenen of een rechtspersoon waarvan de rechtspersoon of een of meer van zijn dochtermaatschappijen
lid of aandeelhouder zijn en, al dan niet krachtens overeenkomst met andere stemgerechtigden,
alleen of samen meer dan de helft van de bestuurders of van de commissarissen kunnen
benoemen of ontslaan, ook indien alle stemgerechtigden stemmen.
Met een dochtermaatschappij wordt gelijk gesteld een onder eigen naam optredende vennootschap
waarin de rechtspersoon of een of meer dochtermaatschappijen als vennoot volledig
jegens schuldeisers aansprakelijk is voor schulden.
Artikel 24b van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek
Een groep is een economische eenheid waarin rechtspersonen en vennootschappen organisatorisch
zijn verbonden. Groepsmaatschappijen zijn rechtspersonen en vennootschappen die met
elkaar in een groep zijn verbonden.
A.2.2. Beschrijving wijzigingen eigendoms- en zeggenschapsverhoudingen
U dient voor de volgende 9 onderdelen aan te geven of gegevens zijn gewijzigd, ten
opzichte van de laatste verbondenheidstoets die voor u als betreffende aanvrager of met de aanvrager verbonden rechtspersonen heeft plaatsgevonden. Denk hierbij aan alle moeder-, dochter- en zustermaatschappijen en overige verbonden
instellingen.
Ook bij kleine wijzigingen die betrekking (kunnen) hebben op de eigendoms- en zeggenschapsverhoudingen, dient
u ‘ja’ aan te kruisen.
Hebben er wijzigingen plaatsgevonden, dan dient u de wijzigingen in een beschrijving
toe te lichten en de documenten die hierop betrekking hebben bij te voegen. Dit wordt
per vraag aangegeven.
De beschrijving moet inzicht geven in alle banden met andere partijen, zodat kan worden
nagegaan of er een zodanige verbondenheid is met andere aanvragers van vergunningen
of met bestaande houders van een FM-vergunning dat er sprake is van een rechtspersoon
als bedoeld in artikel 3 van de Tijdelijke regeling gebruiksbeperking commerciële radio-omroep.
Zijn er ten opzichte van de laatste verbondenheidstoets, genoemd onder A.2.1 wijzigingen geweest met betrekking tot:
-
a. De statuten van de aanvrager of met de aanvrager verbonden rechtspersonen?
-
□ JA, de statuten de aanvrager of met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon
zijn gewijzigd sinds de laatste verbondenheidstoets.
EN
Ik stuur een kopie van de geldende statuten van de aanvrager of met de aanvrager verbonden
rechtspersonen wiens statuten zijn gewijzigd mee.
-
□ NEE, ik verklaar dat de statuten van de aanvrager en met de aanvrager als één aan
te merken rechtspersoon NIET zijn gewijzigd sinds de laatste verbondenheidstoets.
-
b. De grootte van het aandelenkapitaal, de samenstelling in soorten aandelen, zoals gewone,
preferente, converteerbare of prioriteitsaandelen, en de verdeling over de aandeelhouders
van de aanvrager of met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon?
-
□ JA, de grootte van het aandelenkapitaal en/of de samenstelling in soorten aandelen
en/of de verdeling over de aandeelhouders van de aanvrager of met de aanvrager als
één aan te merken rechtspersoon is gewijzigd.
EN
Ik stuur een kopie van het aandeelhoudersregister van de Vergunninghouder die niet
ouder is dan een maand gerekend vanaf de toezending en een volledige beschrijving
van alle aspecten van de aandeelhoudersstructuur mee.
Let op: Van de aandeelhoudersregisters dienen alle pagina’s te worden overgelegd,
ook de lege pagina’s.
-
□ NEE, ik verklaar dat de grootte van het aandelenkapitaal, de samenstelling in soorten
aandelen en de verdeling over de aandeelhouders van de aanvrager en met de aanvrager
als één aan te merken rechtspersoon NIET is gewijzigd sinds de laatste verbondenheidstoets.
-
c. Het vreemde vermogen van de aanvrager of met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon,
zoals obligatieleningen, achtergestelde leningen, en leningen waarvoor een hypotheek-
of pandrecht is verstrekt, wie de financiële middelen ter beschikking hebben gesteld
en aan wie de aanvrager of met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon zekerheidsrechten
heeft verleend?
-
□ JA, het vreemde vermogen van de aanvrager of met de aanvrager als één aan te merken
rechtspersoon en/of wie de financiële middelen ter beschikking hebben gesteld en/of
aan wie de aanvrager of met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon zekerheidsrechten
heeft verleend, is gewijzigd.
EN
-
□ Ik stuur een volledige beschrijving van alle aspecten van het vreemde vermogen, inclusief
de wijzigingen, mee.
-
□ NEE, ik verklaar dat het vreemde vermogen van de aanvrager en met de aanvrager als
één aan te merken rechtspersoon, wie de financiële middelen ter beschikking hebben
gesteld en aan wie de aanvrager of met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon
zekerheidsrechten heeft verleend, NIET is gewijzigd sinds de laatste verbondenheidstoets.
-
d. De wijze van besluitvorming binnen het bestuur, de raad van commissarissen en de vergadering
van aandeelhouders onder meer bij benoeming, schorsing of ontslag van leden van het
bestuur of de raad van commissarissen?
-
□ JA, de wijze van besluitvorming binnen het bestuur en/of de raad van commissarissen
en/of de vergadering van aandeelhouders is gewijzigd.
EN
Ik stuur kopieën van overeenkomsten tussen en volmachten van stemgerechtigden in de
algemene vergadering van aandeelhouders van de Vergunninghouder en in de algemene
vergadering van aandeelhouders van de moedermaatschappij van de Vergunninghouder mee.
-
□ NEE, ik verklaar dat de wijze van besluitvorming binnen het bestuur, de raad van commissarissen
en de vergadering van aandeelhouders NIET is gewijzigd sinds de laatste verbondenheidstoets.
-
e. De personen aan wie en de condities en beperkingen waaronder doorlopende volmachten
zijn gegeven om de aanvrager of met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon
te vertegenwoordigen (procuratie)?
-
□ JA, de personen aan wie en de condities en beperkingen waaronder doorlopende volmachten
zijn gegeven om de aanvrager of met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon
te vertegenwoordigen zijn gewijzigd.
EN
Ik stuur KvK-uittreksels, een kopie of kopieën van verleende geldige volmachten en
kopieën van overeenkomsten tussen en volmachten van stemgerechtigden in de algemene
vergadering van aandeelhouders van de Vergunninghouder en in de algemene vergadering
van aandeelhouders van de moedermaatschappij van de Vergunninghouder mee.
-
□ NEE, ik verklaar dat de personen aan wie en de condities en beperkingen waaronder
doorlopende volmachten zijn gegeven om de aanvrager en met de aanvrager als één aan
te merken rechtspersoon te vertegenwoordigen NIET zijn gewijzigd sinds de laatste
verbondenheidstoets.
-
f. Het doel en/of de feitelijke werkzaamheden van de aandeelhouders van de aanvrager
of met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon, voor zover deze aandeelhouders
rechtspersonen zijn?
LET OP:
Indien uw laatste verbondenheidstoets heeft plaatsgevonden bij de Veiling B27 en B31
in 2016 of de verlenging 2017 dan heeft u dit niet eerder aangegeven en moet u hieronder
JA aankruisen en dient u een volledige beschrijving te geven van deze aspecten.
-
□ JA, het doel en/of de feitelijke werkzaamheden van de aandeelhouders van de aanvrager
of met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon, voor zover deze aandeelhouders
rechtspersonen zijn, zijn gewijzigd.
EN
Ik stuur een volledige beschrijving van alle aspecten van het doel en de feitelijke
werkzaamheden van de aandeelhouders van de aanvrager mee.
-
□ Nee, Ik verklaar dat het doel en de feitelijke werkzaamheden van de aandeelhouders
van de aanvrager en met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon, voor zover
deze aandeelhouders rechtspersonen zijn, niet zijn gewijzigd sinds de laatste verbondenheidstoets.
-
g. Bestaande en voorgenomen overeenkomsten tussen enerzijds de aanvrager of een rechtspersoon
die behoort tot de groep, bedoeld in artikel 24b van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek
van de aanvrager en anderzijds rechtspersonen, vennootschappen, of natuurlijke personen,
die zelf of via een dochter- of moedervennootschap radioprogramma’s via de ether verzorgen
of van plan zijn dat te doen?
-
□ JA, bestaande en/of voorgenomen overeenkomsten zijn gewijzigd.
EN
Ik stuur een kopie van de bestaande en voorgenomen overeenkomsten of, indien deze
informatie niet is vastgelegd, een volledige beschrijving van alle aspecten hiervan
toe.
-
□ NEE, ik verklaar dat bestaande en voorgenomen overeenkomsten NIET zijn gewijzigd sinds
de laatste verbondenheidstoets.
-
h. De beschermingsconstructies van de aanvrager of de moedermaatschappij van de aanvrager,
in het bijzonder beschermingsconstructies met betrekking tot plaatsing van preferente
aandelen of prioriteitsaandelen bij een rechtspersoon of een natuurlijk persoon?
-
□ JA, de beschermingsconstructies van de aanvrager of de moedermaatschappij van de aanvrager,
in het bijzonder beschermingsconstructies met betrekking tot plaatsing van preferente
aandelen of prioriteitsaandelen bij een rechtspersoon of een natuurlijk persoon zijn
gewijzigd.
EN
-
□ Ik stuur kopieën van documenten inzake beschermingsconstructies van de aanvrager en
de moedermaatschappij van de aanvrager, in het bijzonder beschermingsconstructies
met betrekking tot plaatsing van preferente aandelen of prioriteitsaandelen bij een
rechtspersoon of een natuurlijk persoon mee.
-
□ NEE, ik verklaar dat de beschermingsconstructies van de aanvrager en van de moedermaatschappij
van de aanvrager NIET zijn gewijzigd.
-
i. Andere dan de onder a tot en met f bedoelde banden die de rechtspersoon van de aanvrager,
of een rechtspersoon die samen met de rechtspersoon van de aanvrager als één rechtspersoon
wordt aangemerkt, raken en die van belang (kunnen) zijn voor de beoordeling of er
sprake is van een rechtspersoon die samen met de rechtspersoon van de aanvrager als
één rechtspersoon kan worden aangemerkt in de zin van artikel 3 van de Tijdelijke
regeling gebruiksbeperking commerciële radio-omroep?
-
□ JA, andere dan de onder a tot en met f bedoelde banden die van belang (kunnen) zijn
voor de beoordeling of er sprake is van een rechtspersoon die samen met de rechtspersoon
van de aanvrager als één rechtspersoon kan worden aangemerkt zijn gewijzigd.
EN
Ik stuur een volledige beschrijving van alle aspecten van die banden toe.
-
□ NEE, ik verklaar dat GEEN andere dan de onder a tot en met f bedoelde banden die van
belang (kunnen) zijn voor de beoordeling of er sprake is van een rechtspersoon die
samen met de rechtspersoon van de aanvrager als één rechtspersoon kan worden aangemerkt
zijn gewijzigd sinds de laatste verbondenheidstoets.
A.2.3. Extra bij te voegen documenten
LET OP:
Als u onder 3 bij één of meer onderdelen ‘JA’ heeft aangekruist, dient u in verband
met de toetsing op verbondenheid, altijd de volgende extra documenten bij te voegen:
-
a. een integrale nieuwe beschrijving van de eigendoms- en zeggenschapsverhoudingen die
de Vergunninghouder raken. De beschrijving moet inzicht geven in alle banden met andere
partijen, zodat kan worden nagegaan of sprake is van verbondenheid. De beschrijving
bevat in elk geval de toelichting op bijbehorende documenten, als bedoeld in 3 onderdeel
a tot en met h en bevat tevens een organogram waarin ook alle aandeelhouders boven
de Vergunninghouder zichtbaar zijn gemaakt tot aan de uiteindelijke belanghebbenden
met een aanduiding wie de uiteindelijke belanghebbenden zijn, één en ander voorzien
van alle relevante KvK-uittreksels.
Toelichting:
De uiteindelijke belanghebbende van een rechtspersoon (of andere organisatie) is een
natuurlijk persoon. Deze persoon heeft direct of indirect meer dan 25% belang (aandelen
of stemrecht) of feitelijke zeggenschap in een organisatie of onderneming.
A.2.3. Ondertekening
Naam van de vergunninghouder:
..................
Naam en functie van degene die namens de vergunninghouder deze aanvraag indient en
ondertekent:
..................,..................
Handtekening:
..................
Bij deze aanvraag wordt door bijvoeging van een uittreksel uit het handelsregister
en een kopie van de statuten aangetoond dat de indiener van de aanvraag, overeenkomstig
de vertegenwoordigingsbepalingen uit dat register en die statuten, bevoegd is deze
aanvraag namens de vergunninghouder in te dienen.
TOELICHTING
Algemeen
1. Aanleiding
Bij besluit van 26 augustus 2021 is besloten om de niet-landelijke commerciële FM-vergunningen,
de hoogvermogen middengolfvergunning en de niet-gekoppelde vergunningen voor digitale
radio-omroep in laag 4 verlengbaar te maken voor een periode van drie jaar. Voor een
nadere toelichting en onderbouwing van dit besluit tot verlengbaarheid en het belang
van het behoud van die koppeling, wordt verwezen naar dit zogenoemde verlengbaarheidsbesluit.
Ingevolge artikel 18, vijfde lid, van het Frequentiebesluit 2013 wordt een aanvraag
om verlenging ingediend binnen een bij ministeriële regeling te bepalen periode. Voorts
kunnen op grond van het elfde lid van die bepaling nadere regels worden gesteld omtrent
de verlenging van vergunningen. De voorliggende regeling dient ter uitvoering van
deze bepalingen. Er zal een eenvoudige aanvraagprocedure gehanteerd worden, die vergelijkbaar
is met de procedure die gold bij de verlenging van de analoge commerciële radiovergunningen
in 20174.
Tegelijk met de aanvraag om verlenging van een analoge FM-vergunning of hoogvermogen
middengolfvergunning moet de daaraan gekoppelde vergunning voor digitale radio-omroep
worden aangevraagd. De in deze regeling opgenomen aanvraagprocedure ziet in die gevallen
derhalve evenzeer op de aanvraag van de digitale vergunningen. Dit uitgangspunt en
de daarvoor geldende vereisten gelden uiteraard niet daar waar het gaat om een aanvraag
voor een niet-gekoppelde digitale vergunning.
2. Aanvraagprocedure voor verlenging vergunningen niet-landelijke commerciële radio
FM-band en vergunningen voor commerciële radio-omroep in de AM-band
Houders van een niet-landelijke FM-vergunning of een hoogvermogen middengolfvergunning
kunnen, voor zover hun vergunning ingevolge het betrokken verlengbaarheidsbesluit
verlengbaar is, gedurende enkele weken een aanvraag om verlenging van hun analoge
vergunning indienen met een gelijktijdige aanvraag om verlening van een vergunning
voor digitale radio-omroep indienen. De aanvrager kan in essentie volstaan met indiening
van de aanvraag met gebruikmaking van het aanvraagformulier en het onderbouwen van
voldoende financiële draagkracht voor het exploiteren van de vergunning voor digitale
radio-omroep. Voor de aanvrager van verlenging van de middengolfvergunning is geen
verbondenheidstoets noodzakelijk. Deze aanvrager kan onderdeel A.2. van het aanvraagformulier
buiten beschouwing laten. Een tijdig ingediende en complete aanvraag wordt in beginsel
toegewezen. Zoals gezegd dient de vergunninghouder voor niet-landelijke FM-vergunning
of een middengolfvergunning op grond van deze regeling gelijktijdig met de verlengingsaanvraag
ook een aanvraag voor een vergunning voor digitale radio-omroep in te dienen. Deze
vergunning wordt uitsluitend verleend indien ook de verlengingsaanvraag wordt toegewezen.
Daarnaast wordt verlening van de gekoppelde vergunningen voor digitale radio-omroep
getoetst aan de Telecommunicatiewet. Ontwerpen van de vergunningen voor digitale radio-omroep
zijn gelijktijdig met het ontwerp van het bekendmakingsbesluit geconsulteerd.
Voor alle niet-landelijke vergunninghouders (daaronder hier ook begrepen de hoogvermogen
middengolfpartij en de vergunninghouders die beschikken over een DAB-only vergunning
in laag 4) is het van belang dat zij als gevolg van het advies van Taskforce Digitale
Radio zijn overgaan naar een nieuwe digitale laag. Deze nieuwe laag kent een indeling
die gebaseerd is op de provinciegrenzen daarmee frequentie-technisch beter toegesneden
is op de wensen van de niet-landelijke partijen. Door de transitie naar de nieuw laag
zullen partijen in relatief korte tijd moeten investeren in een nieuw netwerk.
De overheid blijft daarnaast de komende jaren inzetten op het in 2009 in gang gezette
digitaliseringsbeleid. Het bevorderen van een doelmatig gebruik van frequentiespectrum
door onder andere het aanmoedigen van digitalisering blijft het belangrijkste beleidsdoel
voor de commerciële radiomarkt en zal op niet al te lange termijn moeten leiden tot
de afschakeling van de analoge frequenties (AM en FM). Het bovenstaande betekent dat
van de commerciële radiosector verwacht mag worden dat zij onverminderd doorgaan met
het doen van investeringen. Hiertoe is een ingebruiknameverplichting opgenomen die
aansluit bij de ingebruiknameverplichting in de vergunning met een looptijd tot 1 september
2022. Het gaat hierbij een geografische verzorging van 90% mobiele ontvangst en een
demografische verzorging van 75% binnenontvangst.
Voor een succesvolle digitalisering is het van groot belang dat er enige zekerheid
is dat de vergunninghouders financieel in staat zijn om de vereiste investeringen
in het DAB+-netwerk te plegen. Dit klemt te meer, nu het betrokken netwerk voor digitale
etherradio (DAB+) door nog maar maximaal 12 vergunninghouders gezamenlijk geëxploiteerd
gaat worden. Dit betekent dat de kosten door meerdere vergunninghouders gezamenlijk
gedragen worden en ook naar alle waarschijnlijkheid hoger zullen zijn dan de kosten
die deze partijen thans verschuldigd zijn. Op dit moment zijn er nog maximaal 18 vergunninghouders
in een allotment die de kosten voor exploitatie van het betreffende allotment kunnen
delen.
Gelet op het bovenstaande wordt het passend geacht enige waarborgen in de regeling
op te nemen met als doel te kunnen verifiëren dat de beoogde vergunninghouders daadwerkelijk
kunnen investeren in digitale radio.
Daartoe wordt als minimumeis gehanteerd dat de aanvrager beschikt over een kapitaal
om te kunnen voldoen aan het kunnen uitrollen van een nieuw netwerk. Het kunnen beschikken
over een bedrag van € 15.000,– per vergunning voor digitale radio-omroep wordt hiervoor
passend geacht. Bij de bepaling van de hoogte van dit bedrag is een balans gevonden
om enerzijds serieuze partijen niet te belemmeren en anderzijds te voorkomen dat partijen
die over onvoldoende financiële middelen beschikken, de verdere digitalisering zouden
kunnen remmen.
Het genoemde bedrag van € 15.000,– is het kapitaal waar een aanvrager per te verwerven
vergunning voor digitale etherradio over dient te beschikken. Dit betekent dat, in
het geval een vergunninghouder over twee analoge vergunningen beschikt en dus gelijktijdig
twee vergunningen voor digitale radio-omroep indient, de aanvrager moet onderbouwen
dat hij beschikt over een startkapitaal van € 30.000,–. Dit is ook redelijk omdat
het verkrijgen van meer vergunningen voor digitale radio-omroep leidt tot dito hogere
digitaliseringskosten aangezien er dan meer geïnvesteerd moet worden.
De gevraagde onderbouwing kan gegeven worden middels een bankverklaring overeenkomstig
het in bijlage 2 opgenomen model of middels een kopie van een bankafschrift van de
rekening van de aanvrager. De bankverklaring of de kopie van het bankafschrift geven
in elk geval enig inzicht in de mogelijkheid van de aanvrager om over het noodzakelijke
bedrag te kunnen beschikken.
Het bankafschrift geeft het beschikbare positieve saldo van een zo recent mogelijke
datum weer. Deze datum mag niet verder liggen dan vier weken voor het indienen van
de aanvraag. Uiteraard moet het een bankrekening betreffen waar de aanvrager aantoonbaar
over kan beschikken. Dat betekent dat de bankrekening op naam staat van de aanvrager
en niet op naam van bijvoorbeeld de directeur of een dochter- of moedermaatschappij.
3. Aanvraagprocedure voor verlenging niet-gekoppelde vergunningen voor digitale radio-omroep
in laag 4
Houders van een niet-gekoppelde vergunning voor digitale radio-omroep in laag 4 kunnen,
voor zover hun vergunning ingevolge het betrokken verlengbaarheidsbesluit verlengbaar
is, gedurende enkele weken een aanvraag om verlenging van hun digitale vergunning
indienen. Belangrijk hierbij is om te vermelden dat het in de gevallen van DAB-only
vergunningen alleen gaat om de aanvraag van een digitale vergunning. Dientengevolge
is een aantal bepalingen in de regeling niet van toepassing op deze aanvragen. Zo
geldt hier niet dat deze vergunning uitsluitend wordt verleend indien ook de verlengingsaanvraag
voor een analoge vergunning wordt toegewezen.
Wel dient ook een aanvraag voor een niet-gekoppelde vergunning voor digitale radio-omroep
in laag 4 (DAB-only) te geschieden door middel van het daartoe bestemde aanvraagformulier.
Daar waar onderdelen niet hoeven worden ingevuld is dit specifiek aangegeven op het
formulier. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld onderdeel A 2 dat ziet op eigendomsverhoudingen.
Een aanvrager voor een DAB-only vergunning zonder koppeling hoeft dit gedeelte niet
in te vullen.
De overige bepalingen zijn ook van toepassing op een aanvrager voor een niet-gekoppelde
vergunning voor digitale radio-omroep in laag 4. Dit volgt reeds uit paragraaf 2.
Dit geldt ook voor het verstrekken van financiële zekerheid door middel van het overleggen
van een bankverklaring overeenkomstig bijlage 2 of het overleggen een kopie van een
bankafschrift. Immers deze vergunninghouders zullen ook moeten gaan investeren in
het nieuwe DAB+ netwerk.
4. Consultatie
Een ontwerp van deze regeling is van 12 juli 2021 tot en met 18 augustus 2021 ter
inzage gelegd zodat eenieder zijn of haar zienswijze hierop kon geven. Geen van de
ingediende zienswijze heeft betrekking op de onderhavige regeling en zijn dientengevolge
buiten beschouwing gelaten.
5. Administratieve lasten
Algemeen
De aanvrager dient bij zijn aanvraag de nodige gegevens te overleggen. Deze gegevens
dienen ertoe om te toetsen of de aanvrager voldoet aan de in de regeling gestelde
eisen. Het verstrekken van deze gegevens brengt administratieve lasten voor de aanvrager
met zich mee. Een algemeen geldend uitgangspunt voor regelgeving is dat de uit regelgeving
voortvloeiende administratieve lasten voor het bedrijfsleven zo beperkt mogelijk moeten
worden gehouden. Tegen deze achtergrond is de in deze regeling vastgelegde procedure
zodanig vormgegeven dat deze voor de aanvragers een minimum aan administratieve lasten
oplevert, onder andere door in de bijlagen van deze regeling een modelvergunningaanvraag
en een modelbankverklaring op te nemen.
Daarnaast moet in het merendeel van de gevallen een verbondenheidstoets uitgevoerd.
Dit brengt ook administratieve lasten voor partijen met zich mee. Bij de verlenging
in 2017 en in sommige gevallen op een later moment, is de verbondenheid getoetst.
Aangezien dit relatief recent is, zal bij de onderhavige verbondenheidstoets het oordeel
zoals dat in 2017 (of op een later moment) gegeven is, als uitgangspunt worden genomen.
Partijen dienen daarom enkel aan te geven of er sinds de laatste verbondenheidstoets
wijzigingen hebben plaatsgevonden, die een rol kunnen spelen bij de verbondenheidstoets.
Het gaat hierbij vooral om wijzigingen in de eigendoms- en zeggenschapsverhoudingen.
Partijen worden zo ontlast in het aanleveren van (de hoeveelheid) gegevens en documenten.
Dus wanneer er wijzigingen zijn geweest sinds de laatste verbondenheidstoets, zal
de aanvrager daarom worden verzocht aanvullende gegevens of bescheiden te overleggen.
In enkele gevallen zal een aanvrager ook indien er geen wijzigingen hebben plaatsgevonden,
worden verzocht aanvullende gegevens en bescheiden te overleggen. Door de hoeveelheid
gegevens en bescheiden die worden opgevraagd te beperken, zijn de administratieve
lasten van deze aanvraagprocedure sterk gereduceerd. Volledigheidshalve wordt nog
opgemerkt dat een aanvrager voor een hoogvermogen middengolfvergunning en een aanvrager
voor enkel een digitale vergunning zonder koppeling geen gegevens met betrekking tot
eigendoms- en zeggenschapsverhoudingen hoeven in te vullen. In die gevallen hoeft
dan ook geen verbondenheidstoets te worden uitgevoerd. Bij deze aanvragen zijn de
administratieve lasten daardoor lager. Aangezien het hier een heel klein aantal vergunningen
betreft zijn deze kosten hieronder verdisconteerd in het totale bedrag per gemiddelde
aanvrager.
Kwantificering administratieve lasten
Het is slechts mogelijk een zeer globale kwantificering van de administratieve lasten
te geven. Als wordt bezien wat het totaal van de administratieve lasten is voor de
verlenging en verlening van deze vergunningen kan het volgende beeld worden geschetst.
Voor de kwantificering is ervan uitgegaan dat twintig vergunninghouders, een aanvraag
indienen voor verlenging en verlening van vergunningen. Per vergunninghouder dient
één aanvraag te worden ingediend, per vergunninghouder kan verschillen voor hoeveel
vergunningen een aanvraag om verlening en verlenging wordt ingediend. Het totaal aantal
te verlengen en te verlenen vergunningen bedraagt maximaal 89.
De totale administratieve lasten voor de verlenging en verlening van deze vergunningen
zijn naar verwachting ca € 16.000,–, hetgeen ongeveer € 800,– per vergunninghouder
is. Deze kosten zijn in principe eenmalig voor de looptijd van de vergunningen. Deze
vergunningen worden voor drie jaar verlengd respectievelijk verleend, waarna er in
principe een procedure volgt om deze frequentieruimte te verdelen.
Het bedrag per aanvrager is opgebouwd uit de volgende activiteiten:
-
1. Lezen regeling en invullen aanvraag
-
2. Aanleveren gegevens ten behoeve van de verbondenheidstoets
-
3. Regelen van bankverklaring of genereren bankafschrift
-
4. Verzending aanvraag per post
Het lezen en het indienen van de aanvraag door een leidinggevende met een uurtarief
van € 77,– zal maximaal vijf uur in beslag nemen. Voor het verzamelen, kopiëren en
aanleveren van gegevens ten behoeve van de verbondenheidstoets wordt vijf uur gerekend.
Daarbij wordt uitgegaan van besteding van drie uur door een leidinggevende met bovengenoemd
uurtarief en besteding van twee uur door een administratief medewerker met een uurtarief
van € 39,–. Voor het verkrijgen van een bankverklaring of generen van een bankafschrift
is de verwachting dat hier ongeveer één uur respectievelijk 15 minuten aan wordt besteed,
door leidinggevende met bovengenoemd uurtarief respectievelijk administratief medewerker
met een uurtarief van € 39,–. Voor de berekening van de administratieve lasten wordt
uitgegaan van het hoogste bedrag.
Ook moet rekening worden gehouden met kopieerkosten van circa € 10,–. Voor het aantekenen
en verzenden van de aanvraag wordt rekening gehouden met een kostenpost van circa
€ 19,50,–.
In totaal levert dit per aanvrager het volgende beeld op:
|
Activiteit
|
Wie
|
Tijd of aantal
|
Totaal
|
|
Lezen regeling en invullen aanvraag
|
Leidinggevende
|
5 uur
|
5 x € 77,– = € 385,–
|
|
Aanleveren gegevens ten behoeve van de verbondenheidstoets
|
Leidinggevende
|
3 uur
|
3 x € 77,– = € 231,–
|
|
Verzamelde stukken kopiëren
|
Administratief medewerker
|
2 uur
|
2 x € 39,– = € 78,–
|
|
Kosten kopieën
(10 cent per kopie)
|
|
100 kopieën
|
0,1 x 100 = € 10,–
|
|
Regelen bankverklaring1 of genereren bankafschrift
|
Leidinggevende
of
Administratief medewerker
|
1 uur
of
15 minuten
|
1 X € 77,– = € 77,–
of
0,25 x € 39,– = € 9,75
|
|
Aantekenen en verzenden aanvraag
|
Administratief medewerker
|
Half uur
|
0,5 x € 39,– = € 19,50
|
|
Totale kosten1
|
|
|
€ 800,50
|
X Noot
1Voor de berekening van de totale kosten is uitgegaan van het regelen van een bankverklaring
door een leidinggevende
Deze regeling en de toelichting zijn voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk.
Het Adviescollege Toetsing Regeldruk heeft besloten om af te zien van formele advisering
wegens de geringe regeldruk die de regeling met zich meebrengt.
6. Inwerkingtreding
Deze regeling is gericht op de verlenging van vergunningen onder oplegging van een
verplichting ten aanzien van de uitrol en uitzending van digitale radio. De huidige
vergunningen lopen af op 31 augustus 2022. Het is van groot belang voor de huidige
vergunninghouders dat zij ruim voor deze datum duidelijkheid hebben over de verlenging
onderscheidenlijk verlening van deze vergunningen. Deze duidelijkheid is nodig om
bijvoorbeeld tijdig contracten ten behoeve van reclame-opbrengsten te kunnen afsluiten
of voortzetten. Voorts zal zekerheid over verlenging en verlening van belang zijn
voor het verloop van een goede en tijdige transitie van de niet/landelijke partijen
naar een nieuwe digitale laag (laag 4) Met het oog hierop is afgeweken van het beleid
ten aanzien van de vaste verandermomenten; de uitzonderingsgrond ‘gelet op de doelgroep
of de jaarindeling, [voorkomen van] aanmerkelijke ongewenste private of publieke voor-
of nadelen’ is hier van toepassing.
II. Artikelsgewijs
Artikel 1
Dit artikel duidt onder meer de vergunningen waarop deze regeling betrekking heeft
door in de begrippen FM-vergunning, hoogvermogen middengolfvergunning en niet-gekoppelde
vergunning voor digitale radio-omroep in laag 4 te verwijzen naar het betreffende
verlengbaarheidsbesluit en de vergunningen die daarin verlengbaar zijn geacht. Volledigheidshalve
wordt opgemerkt dat de verlenging betrekking heeft op de in dat besluit genoemde vergunningen,
inclusief (in elk geval) de daarbij aangekondigde wijzigingen.
Daarnaast is in deze bepaling een definitie gegeven van de gekoppelde vergunning voor
digitale radio-omroep. Het betreft het gebruik van een twaalfde deel van een zogenaamde
multiplex, gelet op het feit dat de multiplex bestemd is voor twaalf aanvragers. Er
kan zich de situatie voordoen dat minder dan twaalf van deze vergunningen voor digitale
radio-omroep in gebruik zijn. In dat geval kunnen de vergunninghouders ieder naar
rato een deel van de resterende capaciteit gebruiken. Dit zal, net als thans het geval
is, worden vastgelegd in de te verlenen vergunning voor digitale radio-omroep.
Artikel 2
De houders van de vergunningen waar deze regeling betrekking op heeft, kunnen vanaf
dinsdag 14 september 2021 een aanvraag indienen. Daarbij dienen zij gebruik te maken
van het in bijlage 1 bij deze regeling opgenomen formulier.
Voor persoonlijke overhandiging geldt dat de aanvraag vanaf tot en met elke werkdag
kan worden ingediend, enkel tussen 10.00 uur en 12.00 uur en tussen 14.00 en 16.00
uur bij de receptie van Agentschap Telecom, Emmasingel 1, Groningen.
Artikel 3
Zoals beschreven in het algemeen deel van de toelichting worden ingevolge het digitaliseringsbeleid
bij de verlenging van de FM-vergunningen en middengolfvergunningen ook frequenties
voor digitale radio-omroep uitgegeven. In het Nationaal Frequentieplan 2014 is bepaald
dat de frequentieruimte waarop de FM-vergunningen of middengolfvergunningen betrekking
hebben, bestemd is voor gebruik door partijen die ook gebruik maken van frequentieruimte
die is bestemd voor digitale radio-omroep. In die zin zijn de onderscheidenlijke frequentiebanden
‘gekoppeld’.
De aanvraag om verlenging van de analoge vergunning dient daarom vergezeld te gaan
van een aanvraag om verlening van een vergunning voor digitale radio-omroep. In het
geval een aanvraag om verlenging betrekking heeft op twee analoge vergunningen, dan
moeten blijkens het eerste lid twee vergunningen voor digitale radio-omroep worden
aangevraagd.
Deze aanvraag (of aanvragen) moet(en) binnen dezelfde termijn als die gesteld voor
de aanvraag om verlenging van de FM-vergunning worden ingediend. De aanvraagprocedure
voor een vergunning voor digitale radio-omroep loopt dus parallel met die voor de
verlenging van de analoge vergunningen. Om die reden zijn de desbetreffende bepalingen
in het tweede lid van overeenkomstige toepassing verklaard. Aldus dient gebruik te
worden gemaakt van het in bijlage 1 opgenomen formulier.
Zoals in het algemeen deel van de toelichting reeds is aangegeven geldt het bovenstaande
niet voor de aanvraag van een niet gekoppelde digitale vergunning
Artikel 4
Dit artikel bevat de verplichting voor de aanvrager om middels een bankverklaring
of een kopie van een bankafschrift te onderbouwen dat hij over voldoende financiële
middelen beschikt om de voor digitalisering benodigde investeringen te doen. In paragraaf
2 van het algemeen deel van de toelichting is reeds nader op deze verplichting ingegaan.
Artikel 5
Indien de aanvraag tot verlenging niet in de in artikel 2, tweede lid, bepaalde periode
is ontvangen, op een andere wijze is ontvangen (bijvoorbeeld per fax of e-mail) of
op een ander adres, wordt de aanvraag geweigerd.
In artikel 3.18 van de Telecommunicatiewet zijn de weigeringsgronden voor verlening
van een vergunning opgenomen. Naast de vereiste die opgenomen zijn in deze regeling
worden de aanvragers van de vergunning voor de gekoppelde digitale radio ook aan deze
weigeringsgronden getoetst. Mocht de toetsing van de aanvraag tot verlening leiden
tot een afwijzing dan volgt uit het tweede lid van artikel 5 dat dan ook de aanvraag
tot verlenging geweigerd wordt.
Dat het verkrijgen van de vergunning voor digitale radio-omroep in zoverre randvoorwaardelijk
is voor verlenging van de FM-vergunning of een hoogvermogen middengolf volgt ook uit
artikel 3 van deze regeling.
In dit kader is voorts van belang dat uit artikel 8 volgt dat de aanvraag tot verlening
van een gekoppelde vergunning voor digitale radio niet wordt toegewezen als de aanvraag
tot verlenging van een FM-vergunning of een vergunning voor hoogvermogen middengolf
niet is toegewezen. Niet tijdig indienen van de aanvraag tot verlenging leidt in die
zin automatisch tot afwijzing van de aanvraag om verlening van een gekoppelde vergunning
voor digitale radio-omroep.
Uiteraard geldt het bovenstaande niet voor een aanvraag die alleen ziet op een verlenging
van een niet gekoppelde vergunning in laaf 4.
Artikel 6
Zoals vermeld in de toelichting bij artikel 5 wordt de aanvraag tot verlenging van
een analoge FM-vergunning of hoogvermogen middengolfvergunning (en daarmee ingevolge
artikel 8 ook de aanvraag tot verlening van een vergunning voor digitale radio-omroep)
geweigerd indien niet aan de vereisten voor tijdstip en wijze van indiening van een
aanvraag is voldaan. Indien bij een aanvraag tot verlenging of bij de aanvraag tot
verlening van de vergunning voor digitale radio-omroep niet is voldaan aan de andere
vereisten – betreffende het volstaan met één aanvraag om verlenging, het gebruik van
het aanvraagmodel en bijvoeging van de gevraagde gegevens en bescheiden, en het stellen
van zekerheid – wordt gelegenheid geboden om het geconstateerde verzuim te herstellen.
Dit geldt evenzo voor de aanvraag voor verlening voor een niet gekoppelde digitale
vergunning in laag 4.
In geval het geconstateerde verzuim niet is hersteld, kan dat aanleiding zijn de aanvraag
buiten behandeling te stellen, op grond van artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 7
Deze bepaling markeert dat de aanvraag om verlenging wordt toegewezen indien er geen
grond is om de aanvraag buiten behandeling te laten of te weigeren. Daarbij zijn niet
alleen de in deze regeling gestelde eisen van belang. Met onderdeel c worden ook de
in artikel 3.19, tweede lid, van de Telecommunicatiewet opgenomen intrekkingsgronden
van toepassing geacht op de beoordeling van de aanvraag tot verlenging. Het ligt immers
niet in de rede dat op grond van deze regeling een vergunning (zonder meer) wordt
verlengd indien zich één van die intrekkingsgronden voordoet. Anders zou een vergunninghouder
voor verlenging van zijn vergunning in aanmerking komen hoewel er redenen zijn voor
intrekking van zijn vergunning.
Ten aanzien van de toepassing van de wettelijke intrekkingsgronden kan men denken
aan bijvoorbeeld de situatie dat de houder van een vergunning niet meer voldoet aan
de gestelde eisen om in aanmerking te komen voor de vergunning. Daar waar dit reden
is voor intrekking van de vergunning, zou verlenging van diezelfde vergunning niet
wenselijk zijn. Alsdan ligt weigering van de verlenging in de rede, al dan niet voorafgegaan
door een intrekking van de bestaande vergunning. Of in een concreet geval de verlenging
wordt geweigerd, vergt een belangenafweging die niet op het niveau van deze regeling
kan worden gemaakt.
Artikel 8
De aanvraag om verlening van een gekoppelde vergunning voor digitale radio-omroep
wordt (uitsluitend) toegewezen indien ook de bijbehorende aanvraag om verlenging van
de analoge vergunning wordt toegewezen. Vindt geen verlenging van de bijbehorende
analoge vergunning plaats, dan wordt de aanvraag om verlening van een gekoppelde vergunning
voor digitale radio-omroep afgewezen.
Artikel 9
Dit artikel betreft een wijziging van de Regeling extra vergunningen publieke mediadienst.
Deze regeling behoeft aanpassing aangezien in de nieuwe laag 4 het maximaal aantal
vergunninghouders per allotment wijzigt van achttien naar twaalf. Dientengevolge dient
ook deze regeling daarop worden aangepast.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer