ARTIKEL I
In artikel 4a.2.2, derde lid, onderdeel a, van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies
wordt ‘het vormen en in stand houden’ vervangen door ‘het vormen of in stand houden’.
ARTIKEL II
Aan de tabel van artikel 1, tweede lid, van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies
2021 wordt een rij toegevoegd, luidende:
Titel 4a.2 Versterking cyberweerbaarheid
|
4a.2.2
|
|
|
01-09-2021 t/m 15-10-2021
|
€ 1.000.000
|
ARTIKEL III
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 september 2021.
TOELICHTING
1. Aanleiding
Deze wijzigingsregeling voorziet in de wijziging en openstelling van de subsidiemodule
Versterking cyberweerbaarheid, die is opgenomen in titel 4a.2 van de Regeling nationale
EZK- en LNV-subsidies (hierna: RNES).
2. Doelstelling cyberweerbaarheidsplan
De subsidiemodule Versterking cyberweerbaarheid biedt samenwerkingsverbanden de mogelijkheid
om een cyberweerbaarheidsplan te ontwikkelen, waarvoor een cyberweerbaarheidsnetwerk
subsidie kan aanvragen. Het gaat hierbij om een samenhangend geheel van de volgende
activiteiten: het vormen en in stand houden van een netwerk, het stimuleren van bewustwording,
het geven van inzicht in digitale kwetsbaarheden, het verrichten van diensten om de
cyberweerbaarheid te versterken en/of het anderszins versterken van de cyberweerbaarheid
van niet-vitale ondernemingen.
Deze subsidiemodule wordt opnieuw opengesteld. Ook is er een wijziging doorgevoerd.
Voor de subsidiemodule Versterking cyberweerbaarheid is artikel 4a.2.2, derde lid,
onderdeel a, gewijzigd. De wijziging luidt dat ‘het vormen en in stand houden’ vervangen
wordt door ‘het vormen of in stand houden’. Er is voor deze wijziging gekozen zodat
de subsidiemodule beter aansluit op de doelstelling van het Digital Trust Center,
welke luidt: ‘Het DTC wil haar netwerk van samenwerkingsverbanden zowel completeren
als de continuïteit van deze samenwerkingsverbanden borgen. Daarnaast wil ze de effectiviteit
van de samenwerkingsverbanden vergroten’. Concreet betekent dat voor deze subsidieregeling
dat zowel nieuwe samenwerkingsverbanden in aanmerking kunnen komen om een beter dekken
stelsel tot stand te brengen, als bestaande samenwerkingsverbanden voor zover die
subsidie aanvragen voor ofwel andere activiteiten dan de activiteiten waarvoor in
het verleden subsidie is verstrekt, ofwel subsidie aanvragen voor activiteiten waarmee
andere doelgroepen worden bereikt. Daarmee ontstaat er een goed functionerend landelijk
dekkend stelsel van informatieknooppunten en expertisecentra voor sectoren en regio’s
voor het niet-vitale bedrijfsleven.
3. Openstelling
Aanvragen kunnen worden ingediend, van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021.
Het subsidieplafond bedraagt € 1.000.000. euro.
4. Staatssteun
De subsidiemodule Versterking cyberweerbaarheid bevat staatssteun. Voor MKB-ondernemingen
wordt de consultancysteun gerechtvaardigd door artikel 18 van de algemene groepsvrijstellingsverordening.
Voor de overige activiteiten moet de subsidieaanvrager voldoen aan de voorwaarden
van de algemene de-minimisverordening1. Uit het cyberweerbaarheidsplan en de begroting blijkt of de kosten worden gerechtvaardigd
door artikel 18 van de algemene groepsvrijstellingsverordening of dat de algemene
de-minimisverordening van toepassing is. Voor grote ondernemingen bevat de subsidie
staatssteun die kan worden gerechtvaardigd door de algemene de-minimisverordening.
De subsidieaanvragers moeten daarom bij de aanvraag een de-minimisverklaring indienen.
De gestelde eisen in titel 4a.2 van de RNES, alsook de algemene eisen uit het Kaderbesluit
nationale EZ-subsidies zorgen ervoor dat de subsidie verleend wordt in overeenstemming
met de eisen uit voormeld artikel uit de algemene groepsvrijstellingsverordening,
eisen uit de algemene de-minimisverordening en (voor zover relevant) eisen met betrekking
tot transparantie, stimulerend effect en cumulatie. Ook blijven voormelde subsidiemodules
binnen de daarvoor geldende drempels voor aanmelding van de steun, maximum steunintensiteiten
en het de-minimisplafond. Omdat de subsidiemodule Versterking cyberweerbaarheid slechts
beperkt gewijzigd wordt opengesteld, verandert er niets in de staatssteun aspecten.
De openstelling en wijziging van de subsidiemodule Versterking cyberweerbaarheid zal
separaat ter kennisneming aan de Europese Commissie worden gemeld, conform artikel
11, onder a, van de algemene groepsvrijstellingsverordening. Indien een subsidie die
op grond van deze subsidiemodules wordt verleend, staatssteun bevat die door de algemene
groepsvrijstellingsverordening wordt gerechtvaardigd, maakt de Minister op grond van
artikel 1.8 van de RNES binnen zes maanden na de datum van subsidieverlening de volgende
gegevens bekend:
-
a. de gegevens, bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdelen a en b, van de algemene
groepsvrijstellingsverordening (beknopte informatie over de subsidieregeling), en
-
b. de gegevens, bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel c, van de algemene groepsvrijstellingsverordening,
voor zover de individuele steun meer bedraagt dan € 500.000 (beknopte informatie over
het project).
5. Regeldruk
De wijzigingen opgenomen in deze regeling leiden niet tot aanvullende administratieve
lasten voor aanvragers van de subsidie. ATR heeft het dossier om deze reden niet geselecteerd
voor een formeel advies, omdat het geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.
De eenmalige kennisnamekosten zijn te verwaarlozen. Wel wordt met onderhavige regeling
de subsidie wederom opengesteld, wat regeldrukkosten teweegbrengt. Voor deze subsidiemodule
gaat het om de administratieve lasten die voortkomen uit de aanvraag, uitvoering en
vaststelling van de subsidie. Het betreffen de gebruikelijke werkzaamheden voor het
opstellen van de aanvraag, voortgangsrapportages en eindverantwoording. Op basis van
de reeds beschikbare gegevens van 2018, 2019 en 2020 zijn inschattingen gemaakt voor
het aantal te verwachten aanvragen, het aantal toe te kennen subsidies en de te verwachte
tijdsbesteding voor ondernemers in de verschillende fases.
Er zullen naar verwachting 15 aanvragen worden ingediend, waarvan tenminste 5 kunnen
worden gehonoreerd. De verwachte tijdsbesteding voor het indienen van een aanvraag
bedraagt 30 uur. Bij een standaarduurtarief van 54 euro (conform het Handboek Meting
Regeldrukkosten) komen de administratieve lasten voor de aanvraagfase uit op 24.300
euro. De tijdsbesteding voor de uitvoeringsfase en eindverantwoording worden ingeschat
op respectievelijk 16 uur en 16 uur. De administratieve lasten voor deze fasen komen
daar mee uit op 8.640 euro. De totale administratieve lasten voor de subsidiemodule
komen daarmee op 32.940 euro, ofwel 3,3% van het beschikbaar gestelde budget.
6. Inwerkingtreding
Deze wijziging treedt in werking met ingang van 1 september 2021. Hiermee wordt afgeweken
van het beleid inzake vaste verandermomenten, zoals opgenomen in aanwijzing 4.17 van
de Aanwijzingen voor de regelgeving. Deze afwijking is gerechtvaardigd, daar de doelgroepen
gebaat zijn bij een spoedige inwerkingtreding.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer