I
De Tijdelijke regeling aanvullende crisisdienstverlening COVID-19 wordt als volgt
gewijzigd:
A
Artikel 5, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. Onder verlettering van onderdeel b tot onderdeel c, en onder vervanging van ‘; en’
aan het slot van onderdeel a door een puntkomma, wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
2. In onderdelen a en b (nieuw) wordt ‘waarop inzicht wordt geboden in’ vervangen door
‘van’.
B
In artikel 20, eerste lid, onderdeel a, wordt ‘artikel 2’ vervangen door ‘de artikelen
2 of 3’.
C
In de aanhef van bijlage 1 wordt ‘artikel 2 en artikel 8’ vervangen door ‘de artikelen
2, 3 en 8’.
D
In de aanhef van bijlage 2 wordt ‘artikel 2’ vervangen door ‘de artikelen 2 en 3’.
II
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 26 maart 2021.
TOELICHTING
Inkoopsystematiek
De Tijdelijke regeling aanvullende crisisdienstverlening COVID-19 (hierna: Tijdelijke
regeling) regelt in artikel 5, tweede lid, dat partijen afspraken maken over de inkoop
en aanbesteding van dienstverlening conform artikel 2.38 en 2.39 van de Aanbestedingswet
2012 (onderdeel a). UWV hanteert echter in de reguliere uitvoering het Inkoopkader
Re-integratiediensten en Inkoopkader Scholingsdiensten om dienstverlening voor werkzoekenden
in te kopen bij (re-integratie)bedrijven en opleiders. Dit kader voldoet aan de voorwaarden
van het Open house-systeem en zijn niet te beschouwen als een overheidsopdracht in
de zin van de Aanbestedingswet. Om hiermee rekening te houden is het noodzakelijk
de Tijdelijke regeling aan te passen op deze inkoopsystematiek. Voor de uitvoering
van de Tijdelijke regeling is het vanuit de ontschotte inzet van dienstverlening gewenst
dat UWV het Inkoopkader Re-integratiediensten en het Inkoopkader Scholingsdiensten
breed kan zetten.
De Tijdelijke regeling wordt daarom met terugwerkende kracht aangepast, zodat onder
deze regeling van het Open house-systeem gebruik kan worden gemaakt door partijen
in een regionaal mobiliteitsteam. Deze toevoeging maakt dat regionale mobiliteitsteams
gebruik kunnen maken van de door UWV gecontracteerde dienstverlening onder het Inkoopkader
Re-integratiediensten en het Inkoopkader Scholingsdiensten dan wel een Open house
constructie van een andere partij. Door opname van de kenmerken van de Open house-methode
ontstaat er een rechtsgrond voor een vergoeding voor de kosten voor aanvullende crisisdienstverlening
(artikel 19) en de kosten van scholing via praktijkleren in het mbo (artikel 20) welke
middels deze methode tot stand komen.
Naast de optie in onderdeel a, komt er dus een mogelijkheid om middels een tweede
inkoopsystematiek te werken. Met het aangepaste artikel 5, tweede lid dient er conform
de geldende inkoop- en aanbestedingsregels te worden gehandeld. Dit kan via twee methoden,
namelijk via het plaatsen van opdrachten en de methode van inkopen die bekend staat
als ‘open house’.
Doelgroep banenafspraak
In artikel 20, eerste lid, onderdeel a, en de aanhef van bijlages 1 en 2 wordt een
verwijzing naar artikel 3 toegevoegd. In de uitvoering bleek onduidelijkheid over
de wijze van financiering van de inzet van aanvullende crisisdienstverlening en scholing
via praktijkleren voor de doelgroep banenafspraak (artikel 3). Met de wijziging wordt
expliciet gemaakt dat de doelgroep banenafspraak aanvullende crisisdienstverlening
(gefinancierd via het budget in artikel 25, derde lid, onderdeel e) en scholing via
praktijkleren in het mbo (gefinancierd via het budget in artikel 25, derde lid, onderdeel
d) kan worden aangeboden. Deze wijzigingen brengen geen inhoudelijke wijziging met
zich mee.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel I, onderdeel A
In de praktijk blijkt er onduidelijkheid te bestaan over de inhoud van artikel 5,
tweede lid, van de Regeling aanvullende crisisdienstverlening COVID-19. Derhalve vervallen
in de onderdelen a en c (nieuw) de woorden ‘wijze waarop inzicht wordt geboden in’
en wordt dit gewijzigd in ‘wijze van’. Hiermee wordt beoogd duidelijk te maken dat
afspraken worden gemaakt over de wijze van uitvoering en toepassing van de verschillende
onderwerpen genoemd in het tweede lid.
Daarnaast wordt een nieuw onderdeel ingevoegd (onderdeel b (nieuw)). Met dit nieuwe
onderdeel wordt geregeld dat er afspraken worden gemaakt over twee methodes van inkopen.
Onderdeel a ziet op de methode van het plaatsen van opdrachten. In onderdeel b wordt
de methode van inkopen toegevoegd die bekend staat als ‘open house’. In onderdeel b zijn deze inkoopmethodiek en de voorwaarden die daarbij van toepassing
zijn, bepaald. Deze voorwaarden zijn dat er sprake is van (1) een vooraf bekendgemaakte
toelatingsprocedure voor het sluiten van overeenkomsten, (2) er slechts geschiktheidseisen
of minimumeisen worden gesteld en (3) de betrokken persoon zelf een keuze maakt van
welke toegelaten aanbieder gebruik gemaakt wordt. Bij geschiktheidseisen of minimumeisen
kan gedacht worden aan eisen omtrent prijs, opleiding of certificering. Met de ‘betrokken
persoon’ wordt gedoeld op de ontvanger van de uiteindelijke dienstverlening, dus een
persoon die binnen de doelgroep, bedoeld in artikelen 2 of 3 valt. Daarnaast blijft
van belang afspraken te maken over de waarborging van de marktconformiteit bij het
uitvoeren van deze regeling door eigen personeel (onderdeel c).
Artikel I, Onderdelen B, C en D
In artikel 20, eerste lid, onderdeel a, wordt verduidelijkt dat de inzet van scholing
via praktijkleren in het mbo ook beschikbaar is voor de doelgroep, bedoeld in artikel
3, waar bij het budget voor de inzet van scholing via praktijkleren in het mbo toereikend
dient te zijn. Daarnaast wordt in de aanhef van bijlages 1 en 2 een verwijzing naar
artikel 3 toegevoegd. Hiermee wordt expliciet gemaakt in de bijlages 1 en 2 dat deze
bijlages ook gelden voor de doelgroep in artikel 3, zoals reeds in artikel 3 zelf
is geregeld. Deze wijzigingen brengen geen inhoudelijke verandering met zich mee.
Artikel II
Ten slotte wordt aan deze aanpassing terugwerkende kracht verleend tot en met 26 maart
2021, de dag van inwerkingtreding van de Tijdelijk regeling aanvullende crisisdienstverlening
COVID-19. Met deze wijziging wordt een verduidelijking aangebracht en ook de door
sommige partijen gehanteerde inkoopmethode van open house mogelijk gemaakt. Nu de regeling uitsluitend begunstigend werkt, kan daaraan terugwerkende
kracht worden gegeven.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
W. Koolmees