Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Son en Breugel | Staatscourant 2021, 37407 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Son en Breugel | Staatscourant 2021, 37407 | Verkeersbesluiten |
Op grond van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw) is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Son en Breugel bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op wegen gelegen binnen de gemeente, voor zover deze wegen niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie Noord-Brabant of waterschap De Dommel. De verkeersmaatregelen hebben betrekking op wegen in eigendom en beheer van de gemeente Son en Breugel, zodat het college bevoegd is om een verkeersbesluit te nemen.
Op grond van artikel 15 van de Wvw dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
1. De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.
2. Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
In dit geval is sprake van maatregelen tot het aanbrengen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, die leiden tot een beperking van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg gebruik kan maken in de zin van artikel 15 lid 2 Wvw.
De gronden rondom de Hoberglaan in Son en Breugel zijn ingericht als bospercelen en in het bestemmingsplan 'Buitengebied – Herziening 2017' ook als zodanig zijn bestemd. De bospercelen in kwestie worden intensief gebruikt voor recreatiedoeleinden.
De bospercelen zijn via meerdere kanten begaanbaar, zowel door ongemotoriseerd verkeer als door gemotoriseerd verkeer. De onverharde gronden in het bos worden veelvuldig gebruikt als parkeerplaatsen voor gemotoriseerd verkeer.
Deze ontwikkelingen zijn ongewenst, omdat hiermee het rustige karakter van het gebied wordt aangetast, evenals de functie van het gebied als bos. De aantasting van het karakter van het gebied vindt zijn oorzaak in de aanwezigheid van gemotoriseerd verkeer tot diep in het bos. Het college wenst juist in lijn met het recreatieve gebruik van het bos de positie van ongemotoriseerd verkeer (met name wandelaars) in dit gebied te versterken.
Uit bevindingen van toezichthouders van de gemeente blijkt bovendien dat de aanwezigheid van gemotoriseerd verkeer tot diep in het bos in toenemende mate leidt tot het achterlaten van grote hoeveelheden afval in het bos. De omstandigheid dat met gemotoriseerd verkeer relatief ver het bos in gereden kan worden bemoeilijkt de handhaving van het rustige en schone karakter van het gebied.
Reden om een verkeersbesluit te nemen om de door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter en de functie van het gebied te beperken. Door de toegangswegen tot de bospercelen voor gemotoriseerd verkeer met slagbomen af te sluiten zal het rustige en schone karakter van het gebied naar de mening van het college wel geborgd kunnen worden.
Gedeeltelijk zijn reeds feitelijke maatregelen getroffen om de toegangswegen af te sluiten door het verplaatsen van slagbomen aan de Hoberglaan. Het college wenst deze maatregelen middels dit verkeersbesluit te formaliseren. Tevens wordt een aanvullende maatregel getroffen om de toegang tot het bos te beperken door het plaatsen van een extra slagboom bij de inham ter hoogte van de Kanaaldijk-Noord.
Het belang van een rustig en schoon bos dat zoals beoogd gebruikt kan worden om te recreëren prevaleert voor het college boven het belang van gebruikers van het bos om in het bos zelf te parkeren. Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is over dit besluit advies gevraagd aan de korpschef van de politie. De korpschef heeft op 7 juli 2021 een positief advies afgegeven.
Van de in artikel 2, lid 2 van de Wvw genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
Op grond van de hiervoor opgenomen overwegingen komt het college tot het besluit om:
1. de twee slagbomen aan de Hoberglaan, bij de meest noordelijke toegang tot het bos ter hoogte van de hoogspanningsmast, te verplaatsen naar de locatie zoals aangegeven op de bijgevoegde kaart met het cijfer 1;
2. de twee slagbomen aan de Hoberglaan, bij de middelste toegang tot het bos, te verplaatsen naar de locatie zoals aangegeven op de bijgevoegde kaart met het cijfer 2;
3. de inham ter hoogte van de Kanaaldijk-Noord, bij de meest zuidelijke toegang tot het bos, eveneens af te sluiten met een slagboom op de locatie zoals aangegeven op de bijgevoegde kaart met het cijfer 3.
De bekendmaking van dit ontwerpbesluit vindt plaats door publicatie in het gemeenteblad.
Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen, kunnen belanghebbenden hun zienswijze over het ontwerpverkeersbesluit, overeenkomstig het bepaalde in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht, schriftelijk of mondeling naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Son en Breugel.
Belanghebbenden kunnen tot en met 14 september 2021 een zienswijze op het ontwerpverkeersbesluit indienen. U kunt schriftelijk of mondeling uw zienswijzen indienen.
De schriftelijke zienswijze kunt u indienen middels:
1. een brief aan: Burgemeester en wethouders van Son en Breugel, Team Ruimte, Economie en Duurzaamheid, Postbus 8, 5690 AA SON EN BREUGEL
In de schriftelijke zienswijze moet ten minste de volgende informatie verstrekt worden:
- Naam en adres van degene die de zienswijze indient;
- Onderwerp: "Zienswijze ontwerpverkeersbesluit Hoberglaan / Kanaaldijk-noord"
- De Inhoud van de zienswijze.
Indien bovenstaande informatie in de zienswijze ontbreekt, dan wordt deze als niet-ontvankelijk aangemerkt.
Na afweging van alle relevante belangen zal een definitief verkeersbesluit worden genomen. Dat besluit zal in werking treden met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt, is verstreken.
namens het college van burgemeester en wethouders van Son en Breugel,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-37407.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.