Rectificatie beschikking van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, houdende het instellen van tijdelijke gebieden met beperkingen; Zandvoort F1 West 1 en 2, en Zandvoort F1 East – wijziging op eerder uitgegeven beschikking ILT-2021/35476

Datum: 30 augustus 2021

Nummer: ILT-2021/35626

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelezen het verzoek van de heer M. M. namens de burgemeester van Zandvoort om een luchtruimmaatregel te treffen tijdens het evenement Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix te Zandvoort (hierna Dutch GP)

Overwegende dat:

  • de rijksoverheid het stimuleert toonaangevende internationale sportevenementen naar Nederland te halen;

  • er rondom het evenement Dutch GP een verhoogde concentratie luchtvaartactiviteiten verwacht wordt;

  • dit alles in een relatief klein stukje luchtruim moet plaatsvinden en dit potentieel gevaarlijke situaties zou kunnen opleveren indien geen maatregel getroffen zou worden;

  • deze beschikking een wijziging is op eerder uitgegeven beschikking ILT- 2021/35476, en dit een wijziging is naar aanleiding van het annuleren van een eerder geplande luchtvaartvertoning door de Koninklijke Luchtmacht.

In deze beschikking wordt verstaan onder:

  • gecoördineerde vluchten: vluchten afgestemd met de operator van frequentie 120.140MHz, via deze frequentie. Dit kan ook telefonisch wanneer het een onbemand luchtvaartuig betreft, dat niet is uitgerust met een werkende VHF radio.

Gelet op artikel 9 van het Besluit luchtverkeer 2014;

Besluit

Artikel 1

Ter bescherming van het luchtverkeer tijdens het Dutch GP weekend, worden van vrijdag 3 september 2021 tot en met zondag 5 september 2021 tijdelijke gebieden met beperkingen (TGB’s) aangewezen, begrensd door de volgende coördinaten en hoogten (zie afbeelding 1):

TGB Zandvoort F1 West 1:

Een rechte lijn van 52°27'17.17"N 004°33'59.01"E naar 52°25'50.49"N 004°33'28.09"E naar 52°18'55.05"N 004°32'50.08"E naar 52°20'54.16"N

004°26'16.33"E naar 52°27'30.19"N 004°30'33.23"E en terug naar

52°27'17.17"N 004°33'59.01"E van grondniveau tot 1500ft AMSL;

TGB Zandvoort F1 West 2:

Een rechte lijn van 52°27'17.17"N 004°33'59.01"E naar 52°25'50.49"N 004°33'28.09"E naar 52°18'55.05"N 004°32'50.08"E naar 52°20'54.16"N

004°26'16.33"E naar 52°27'30.19"N 004°30'33.23"E en terug naar

52°27'17.17"N 004°33'59.01"E van grondniveau tot 1500ft AMSL;

TGB Zandvoort F1 East:

Van 52°27'17.17"N 004°33'59.01"E, naar 52°27'00.50"N 004°38'17.17"E, naar

52°24'54.39"N 004°38'05.45"E via een cirkelboog met als middelpunt 52°18'29"N 004°45'51"E (EHAM ARP) tegen de wijzers van de klok in naar 52°18'55.05"N 004°32'50.08"E, naar 52°25'50.49"N 004°33'28.09"E, en terug

naar 52°27'17.17"N 004°33'59.01"E van grondniveau tot 1200ft AMSL;Afbeelding 1: TGB’s Zandvoort F1

Afbeelding 1: TGB’s Zandvoort F1

Artikel 2

Tijden van activatie van de gebieden.

Het TGB Zandvoort F1 West 1 is actief tijdens de volgende dagen en tijden:

  • op vrijdag 3 september 2021 van 17:15 uur tot 18:45 uur plaatselijke tijd; en

  • op zondag 5 september 2021 van 17:30 uur tot 19:00 uur plaatselijke tijd;

Het TGB Zandvoort F1 West 2 is actief tijdens de volgende dagen en tijden, met uitzondering van de tijden wanneer het TGB Zandvoort F1 West 1 actief is:

Het TGB Zandvoort F1 East is actief tijdens de volgende dagen en tijden:

Artikel 3

In de TGBs gelden de volgende voorschriften en beperkingen:

  • a. het TGB Zandvoort F1 West 1 is verboden voor civiele luchtvaartuigen waaronder op afstand bestuurde luchtvaartuigen (RPAS), modelluchtvaartuigen, ballonnen, recreatieve vluchten, kabelvliegers etc, alsmede valschermsprongen die eindigen binnen het TGB, met uitzondering van:

    • i. gecoördineerde vluchten van hulpdiensten: de Landelijke eenheid, afdeling Luchtvaart, luchtvaartuigen die worden ingezet voor zoek- en reddingsacties (SAR), HEMS- en traumavluchten;

    • ii. het RedBull Aerobatics team voor het uitvoeren van een vergunde luchtvaartvertoning op vrijdag 3 september 2021 en zondag 5 september 2021;

    • iii. de gecoördineerde vlucht met de helikopter die de beeldopnamen verzorgt, type AS355N, met registratie OO-HCZ of OO-HCE, of een vergelijkbare vervangende helikopter;

    • iv. gecoördineerde helikoptervluchten van en naar de Zandvoort TUG locatie golfbaan.

  • b. de TGB’s Zandvoort F1 West 2 en Zandvoort F1 East zijn verboden voor civiele luchtvaartuigen waaronder op afstand bestuurde luchtvaartuigen, modelluchtvaartuigen, ballonnen, recreatieve vluchten, kabelvliegers etc, alsmede valschermsprongen die eindigen binnen de TGB’s, met uitzondering van:

    • i. gecoördineerde vluchten van hulpdiensten: de Landelijke eenheid, afdeling Luchtvaart, luchtvaartuigen die worden ingezet voor zoek- en reddingsacties (SAR), HEMS- en traumavluchten;

    • ii. gecoördineerde helikoptervluchten van en naar de Zandvoort TUG locatie golfbaan;

    • iii. reclamesleepvluchten en commerciële foto- en rondvluchten, op daarvoor aangegeven route en hoogte in afbeelding 1, namelijk noord- zuid langs de kust of over het strand, maar nooit verder landinwaarts als het strand, en dus binnen de grenzen van het TGB Zandvoort F1 West 2. Entry via punt November, exit via punt Sierra op een hoogte van 1400ft AMSL;

    • iv. de gecoördineerde vlucht met de helikopter die de beeldopnamen verzorgt, type AS355N, met registratie OO-HCZ of OO-HCE, of een vergelijkbare vervangende helikopter;

    • v. gecoördineerde vluchten met een RPAS in opdracht van de organisatie van de Dutch GP met als doel crowd management onder voorwaarde dat de gekozen RPAS operator in het bezit is van de benodigde vergunningen en/of ontheffingen om deze operatie uit te mogen voeren.

  • c. vluchten binnen de TGB’s onderhouden tweezijdig radiocontact met frequentie 120.140 MHz, zij melden binnenvliegen van een TGB op deze frequentie. Wanneer het een onbemand luchtvaartuig betreft, dat hiervoor niet is uitgerust, wordt door middel van telefonisch contact aan de voorwaarden van een gecoördineerde vlucht voldaan. Een telefoonnummer wordt hiervoor in de briefing bekend gemaakt.

  • d. zichtvliegvoorwaarden (inclusief de separatie verantwoordelijkheden) voor VFR verkeer zijn binnen de TGB’s onverminderd van toepassing;

Artikel 4

Een coordinator van HeliCentre bv. zorgt voor een briefing van alle te identificeren gebruikers van de TGB’s en andere luchtvaart belanghebbenden. Hierin wordt de inhoud van deze beschikking en andere werkafspraken duidelijk uiteengezet. Een afschrift van deze briefing wordt aan de ILT gestuurd.

Artikel 5

Het handelen in strijd met deze beschikking levert een strafbaar feit op, zoals bedoeld in artikel 33 van het Besluit luchtverkeer 2014.

Artikel 6

Met deze beschikking komt eerder uitgegeven beschikking ILT-2021/35476 van 5 augustus 2021 te vervallen.

Artikel 7

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 3 september 2021 en vervalt met ingang van 6 september 2021, tenzij deze voortijdig wordt ingetrokken.

Deze beschikking zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De operationele inhoud van deze beschikking wordt bekendgemaakt per NOTAM door LVNL.

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT, namens deze, Inspecteur Luchtvaart infra en luchtruim, Afdeling Vergunningverlening rail en luchtvaart.

Bezwaarmogelijkheid

Indien u het niet eens bent met deze beslissing, kunt u hiertegen op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden, schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Tevens ontvangen wij graag uw telefoonnummer dan wel e-mailadres. Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Afdeling Juridische zaken Postbus 16191

2500 BD DEN HAAG

TOELICHTING

Op verzoek van de gemeente Zandvoort en ter bescherming van het luchtverkeer onderling worden tijdelijke gebieden met beperkingen (TGB’s) aangewezen in het luchtruim rondom het gebied waar de Formule 1 van Zandvoort wordt gehouden tussen 3 september 2021 en 5 september 2021.

Rondom dit evenement met internationaal aanzien, wordt een verhoogde concentratie luchtverkeer verwacht. Om op een veilige manier bepaalde partijen

luchtverkeersactiviteiten te laten uitvoeren, worden met het instellen van deze TGB’s een aantal aanvullende voorschriften en beperkingen voor het luchtverkeer ingesteld tijdens dit evenement.

Bij deze aanwijzing worden bijvoorbeeld de route en vlieghoogte voor diverse soorten luchtverkeer bepaald. Op deze wijze kan op een veilige manier een scheiding tussen het luchtverkeer boven het circuit en de directe omgeving worden nagestreefd.

Het TGB is alleen toegankelijk voor helikopters met bestemming/vertrekpunt het circuit van F1-Zandvoort, de filmhelikopter, reclamesleepvluchten, commerciële rond- en fotovluchten, gecoördineerde vluchten met onbemande luchtvaartuigen die bijdragen aan de algemene veiligheid en vluchten van de Landelijke eenheid, afdeling Luchtvaart, SAR en HEMS- en traumavluchten.

Het gebied is niet toegankelijk voor recreatieve vluchten en vluchten die niet de aangegeven route kunnen volgen, waaronder ballonnen, overige op afstand bestuurde luchtvaartuigen en modelluchtvaartuigen.

Voor de reclamesleepvluchten en commerciële rond- en fotovluchten in het TGB Zandvoort F1 West 2 is een hoogte van 1400 voet gekozen om een veilig werkgebied voor de filmhelikopter tot op 1200 voet te waarborgen. Tevens is het op deze manier mogelijk voor de helikopters belast met het (VIP) personen transport een route op lagere hoogte richting Noordzee te kunnen vliegen, mocht dit operationeel noodzakelijk zijn. De route voor reclamesleepvluchten en commerciële rond- en fotovluchten loopt van noord naar zuid langs de Noordzeekust.

De gebieden zijn verboden voor onbemande luchtvaartuigen (RPAS). Een uitzondering hierop zijn vluchten van hulpdiensten zoals politievluchten, en eventueel gecoördineerde vluchten in opdracht van de organisatie van de Dutch GP met als doel het bijdragen aan het algemene veiligheidsbeeld tijdens het evenement, door de RPAS in te zetten voor crowd management. De operator die deze RPAS vluchten uitvoert, is in het bezit van de benodigde vergunningen en/of ontheffingen om deze operatie te mogen uitvoeren.

Het gebied TGB Zandvoort F1 South, zoals ingesteld in eerder uitgegeven beschikking ILT-2021/35476, wordt met deze wijziging ingetrokken. Het gebied was ingesteld voor een korte periode om de formatie van verschillende typen luchtvaartuigen van de Koninklijke Luchtmacht mogelijk te maken, alvorens een fly-by uit te voeren in het TGB Zandvoort F1 West 1, maar deze fly-by is door de Luchtmacht geannuleerd op 24 augustus 2021 waardoor dit gebied niet meer ingesteld hoeft te worden. Ook is de activatie van het gebied TGB Zandvoort F1 West 1 in tijden aangepast naar aanleiding van deze annulering.

Naar boven