Beleidsregels openbaarmaking informatie over vergunningen en vergunninghouders Kansspelen op afstand (Beleidsregels openbaarmaking VVKOA), kenmerk 01.243.714

De raad van bestuur van de Kansspelautoriteit,

gelet op artikelen 31a, eerste lid, en 31d, eerste en tweede lid, van de Wet op de kansspelen en artikel 8 van de Wet openbaarheid van bestuur,

besluit de volgende beleidsregels vast te stellen:

Artikel 1 Definities

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

raad van bestuur:

raad van bestuur als bedoeld in artikel 33a van de wet;

vergunning:

vergunning als bedoeld in artikel 31a, eerste lid, van de wet;

wet:

Wet op de kansspelen.

Artikel 2 Openbaarmaking

  • 1. De raad van bestuur maakt openbaar:

    • a. de vergunning en de wijziging van de vergunning, waaronder mede wordt verstaan de intrekking en schorsing van de vergunning;

    • b. de bij de vergunning behorende aanvullende voorschriften en wijzigingen daarvan;

    • c. de bij de vergunning behorende domeinnamen, merknamen en applicatienamen.

  • 2. De raad van bestuur maakt de motivering van de bij de vergunning behorende aanvullende voorschriften niet openbaar.

Artikel 3 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels worden met de toelichting gepubliceerd in de Staatscourant en treden in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 4 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels openbaarmaking VVKOA.

Den Haag, 6 juli 2021

De raad van bestuur van de Kansspelautoriteit, B.C.M. van Buchem Plaatsvervangend voorzitter

TOELICHTING

In de memorie van toelichting bij de Wet kansspelen op afstand staat dat van vergunninghouders in het kader van hun informatieverplichting richting de speler wordt vereist dat ze op hun website prominent aangeven dat ze over een vergunning beschikken en dat ze onder toezicht staan van de Kansspelautoriteit. Op de website moet een link naar de website van de Kansspelautoriteit worden geplaatst. Daarnaast zal de Kansspelautoriteit op haar eigen site een lijst van vergunninghouders plaatsen.1 De in de memorie van toelichting genoemde informatieverstrekking is niet nader uitgewerkt in de wet- en regelgeving. Daarom heeft de Kansspelautoriteit besloten deze beleidsregels op te stellen.

De Kansspelautoriteit maakt ook vergunningen voor andere kansspelen openbaar, zoals vergunningen voor meerjarige loterijen en vergunningen als bedoeld in de artikelen 8, 14a, 15, 23, 27a en 27g van de Wet op de kansspelen.

Informatie over vergunningen en vergunninghouders is onder meer van belang voor (potentiële) spelers, zodat zij zelf kunnen nagaan of ze bij een vergunde aanbieder (gaan) spelen, voor bedrijven, zoals software ontwikkelaars en andere dienstverleners, om te voorkomen dat zij een overtreding begaan van artikel 1, eerste lid, onder b, van de wet, voor instellingen voor verslavingszorg, voor buitenlandse toezichthouders, bijvoorbeeld om na te kunnen gaan of een aanbieder terecht vermeldt dat hij beschikt over een Nederlandse vergunning, voor andere toezichthouders, bijvoorbeeld om na te kunnen gaan of een aanbieder reclame mag maken of persoonsgegevens mag verwerken, voor organisaties die een sponsorcontract willen afsluiten met een aanbieder, om te voorkomen dat zij een overtreding begaan van artikel 1, eerste lid, onder b, van de wet en voor de Belastingdienst, ten behoeve van de belastingheffing.

Een lijst met uitsluitend de namen van vergunninghouders, zoals in de memorie van toelichting bij de Wet kansspelen op afstand wordt genoemd, geeft onvoldoende duidelijkheid. De formele naam van een vergunninghouder is immers niet altijd gelijk aan de naam waaronder deze vergunninghouder bekend staat in het maatschappelijk verkeer. Daarom ligt het voor de hand om meer informatie openbaar te maken dan alleen de namen van vergunninghouders.

Aanbieders van online kansspelen zijn veelal internationale ondernemingen en het online aanbod kan per land verschillen. Niet al het online aanbod valt onder de door de Kansspelautoriteit verleende vergunningen of staat onder toezicht van de Kansspelautoriteit. Met de openbaarmaking van de bij de vergunning behorende merknamen, domeinnamen en applicatienamen wordt duidelijk via welke kanalen de vergunninghouders online te vinden zijn.

Daarnaast is het van belang om de bij de vergunningen behorende aanvullende voorschriften openbaar te maken. Ook (eventuele) wijzigingen van de vergunningen of van de bij de vergunningen behorende aanvullende voorschriften worden openbaar gemaakt.

De Kansspelautoriteit maakt de in deze beleidsregels genoemde informatie uit eigen beweging openbaar op grond van artikel 8 van de Wet openbaarheid van bestuur, met inachtneming van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur.

Daarnaast maakt de Kansspelautoriteit informatie bekend die een vergunninghouder op grond van artikel 4.1, vijfde lid, van het Besluit Kansspelen op afstand bekend moet maken. Het ligt voor de hand deze informatie te combineren met de in deze beleidsregels genoemde informatie.

Volledigheidshalve wordt nog verwezen naar artikel 4, onder d, van de Beleidsregels woordmerk kansspelen op afstand van de Kansspelautoriteit, waarin is bepaald dat het woordmerk via een hyperlink toegang moet bieden tot de informatie over vergunningen en vergunninghouders op de website van de Kansspelautoriteit.

Artikelsgewijs

Op grond van artikel 2, eerste lid, maakt de Kansspelautoriteit de verleende vergunningen en de wijzigingen van vergunningen openbaar. Daaronder valt ook het intrekken en schorsen van vergunningen. Daarnaast maakt de Kansspelautoriteit de bij de vergunningen behorende aanvullende voorschriften en de wijzigingen daarvan openbaar. De Kansspelautoriteit maakt ook de door de vergunninghouder gebruikte domeinnamen, merknamen en applicatienamen openbaar.

Op grond artikel 2, tweede lid, maakt de Kansspelautoriteit de motivering van de bij de vergunning behorende aanvullende voorschriften niet openbaar. Openbaarmaking van deze informatie is niet noodzakelijk. Het doel van de openbaarmaking is immers dat (potentiële) spelers en andere belanghebbenden geïnformeerd worden over de vergunning, de vergunninghouders, de eventuele (opschortende) voorwaarden bij die vergunning en de vindplaatsen van het vergunde aanbod.


X Noot
1

Tweede Kamer, vergaderjaar 2013–2014, 33 996, nr. 3, pag. 71.

Naar boven