Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2021, 35303 | interne regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2021, 35303 | interne regeling |
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Gelet op artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie, bedrijfsvoering en informatiesystemen rijksdienst, artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht, de artikelen 2, aanhef en onderdeel e, 8, derde lid, aanhef en onderdeel a, en vierde lid, en 23, eerste lid, van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit SZW 2009 en de artikelen 5, aanhef en onderdeel k, en 12 van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit inspecteur-generaal SZW 2017;
Besluit:
Het organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit SZW 2009 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 12, eerste lid, onderdeel a, wordt na ‘alsmede’ ingevoegd ‘het aan de minister opgedragen toezicht op de werking van de stelsels van persoonsregistratie, certificering en keuringen en’.
Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit inspecteur-generaal SZW 2017 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 7, tweede lid, onderdeel l, onderdeel 3°, komt te luiden:
3°. het verrichten van onderzoek naar de werking van de stelsels van persoonsregistratie, certificering en keuringen;
B
Aan artikel 7, tweede lid, wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel m door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:
n. het informatiemanagement en de informatievoorziening ten behoeve van het informatiegestuurd werken, waaronder begrepen de functionele aansturing van het team I-Regie bij de afdeling Planning, Control en Financiën.
Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit directie Toezicht 2017 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. In de begripsbepaling van projectleider wordt ‘resultaten’ vervangen door ‘doelstellingen’.
2. Onder vervanging van de punt door een puntkomma aan het slot van de bepaling van het begrip vakgroep worden begrippen toegevoegd, luidende:
de vakgroep Programma- & Projectmanagement;
eenheid van de vakgroep P&P waarin medewerkers zijn ondergebracht.
B
Artikel 2 komt te luiden:
1 De directie bestaat uit:
a. een aantal programmanagers op tactisch niveau;
b. de vakgroep P&P, waarbinnen vakteams zijn ingericht.
2 De programmamanagers op tactisch niveau ressorteren rechtstreeks onder de directeuren Toezicht.
3 De vakgroep P&P ressorteert rechtstreeks onder de directeur Toezicht, die niet tevens de directeur Opsporing is.
4 De vakgroep P&P wordt als volgt geleid:
a. aan het hoofd van de vakgroep P&P staat een vakgroephoofd;
b. aan het hoofd van ieder vakteam staat een teammanager.
D
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. In de titel wordt ‘programmamanagers’ vervangen door ‘programmamanagers op tactisch niveau’.
2. In de aanhef wordt ‘programmamanagers’ vervangen door ‘programmanagers op tactisch niveau’.
E
Na artikel 3 worden de volgende artikelen ingevoegd, luidende:
Het vakgroephoofd P&P is verantwoordelijk voor de volgende algemene taken:
a. het leiding geven aan de eigen vakgroep, waaronder begrepen de HRM-taken ten aanzien van de medewerkers, de coaching van de medewerkers en het bevorderen van de sociale cohesie van de eigen vakgroep;
b. het afleggen van verantwoording en het rapporteren aan de directeur over bijdragen van de eigen vakgroep aan de uitvoering van het jaarplan van de inspectie;
c. het doen van voorstellen aan de directeur Toezicht met betrekking tot het aantrekken en ontslaan van personeel;
d. het bijdragen aan de totstandkoming van inspectiebrede producten als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onderdelen a, e, f, g en i, en artikel 8, onderdeel d, van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit inspecteur-generaal SZW 2017, binnen de daarvoor geldende departementale kaders dan wel volgens door de inspecteur-generaal dan wel de directeur gegeven richtlijnen;
e. het in het kader van het proces van programmeren en alloceren zorg dragen voor een goede vertaalslag van strategische en tactische allocatie naar de feitelijke bemensing van programma’s en projecten;
f. het zijn van aanspreekpunt voor vakgroepbrede allocatievraagstukken en knelpunten gedurende de uitvoering van projecten en programma’s;
g. het managen van vakinhoudelijke processen en het actief zoeken naar samenwerking en afstemming met overige betrokkenen;
h. het zorg dragen voor de borging van vakgroepbrede vakkennis en van kwaliteit en innovatie van werkprocessen;
i. het bijdragen aan de ontwikkeling van de strategische personeelsplanning en zorg dragen voor de uitvoering daarvan binnen zijn vakgroep;
j. het actief bijdragen aan het platform voor kennisuitwisseling en netwerkbeheer op zijn vakgebied;
k. het vervullen van het proceseigenaarschap van het proces Programmatisch- en projectmatig werken, het als tactisch manager participeren in het ontwikkelen en implementeren van inspectiebrede plannen.
De teammanagers zijn verantwoordelijk voor de volgende algemene taken:
a. de aansturing van uitvoerende of ondersteunende medewerkers;
b. de organisatie van een professionele thuisbasis voor de medewerkers en het vorm geven van de werkgeversrol, gericht op de vakontwikkeling, continuïteit, vitaliteit en inzetbaarheid van de medewerkers, waaronder in ieder geval de volgende taken worden begrepen:
1°. het bevorderen van de persoonlijke ontwikkeling;
2°. het begeleiden van ziekteverzuim;
3°. het voeren van functionerings- en personeelsgesprekken.
c. het in het allocatieproces op dagelijkse basis leveren van de afgesproken kwantitatieve en kwalitatieve capaciteit aan programma’s en projecten en het oplossen van knelpunten rond de inzet van medewerkers;
d. het zicht houden op de voortgang van de realisatie van teamdoelen en zo nodig bijsturen;
e. het gestructureerd voeren van werkoverleg en behalen van afgesproken resultaten en het opleveren van producten en diensten conform de geldende kaders;
f. het zorg dragen voor de borging van kennis en kwaliteit binnen zijn team;
g. het rapporteren aan het vakgroephoofd en collega teammanagers met het oog op een optimale inzet van mensen, uniforme wijze van aansturen, kennismanagement en netwerkbeheer;
h. het zorg dragen voor de borging van uniformiteit en kwaliteit van vakspecifieke werkprocessen en leveren van input voor richtlijnen en procedures;
i. het verzamelen van input op hoofdprocessen vanuit het team;
j. het actief vorm geven aan ontwikkelingen, innovaties en verbetermogelijkheden en deze vertalen naar vakinhoudelijke producten en diensten;
k. het op tijdige en juiste wijze toepassen van personeelsinstrumenten, waaronder in ieder geval worden begrepen:
1°. start-, functionerings- en personeelsgesprekken;
2°. de ontwikkeling, opleiding en loopbaanbegeleiding van de medewerkers;
l. het analyseren van ontwikkelingen, innovaties en verbetermogelijkheden en dit vertalen naar nieuwe vakinhoudelijke producten en diensten;
m. de borging van regionale netwerken, voor zover deze programmaoverstijgend zijn;
n. het als operationeel manager participeren in het ontwikkelen en implementeren van inspectiebrede plannen.
1 De vakgroep P&P draagt ten behoeve van het aansturen of ondersteunen van programma’s en projecten zorg voor het voorzien in vakbekwame programmamanagers, projectleiders of programma- en projectsecretarissen.
2 Van de taak, bedoeld in het eerste lid, zijn uitgezonderd de programmamanagers op tactisch niveau, die rechtstreeks ressorteren onder de directeur Toezicht.
3 De programmamanagers op operationeel niveau zijn verantwoordelijk voor de volgende algemene taken:
a. het opdrachtnemerschap van een of meerdere programma’s;
b. de ontwikkeling van het programmaplan en ontwikkeling of doorontwikkeling van de doelenboom en interventiemix;
c. het aansturen op de realisatie van de programmadoelen binnen de daarvoor gegeven kaders, waaronder begrepen tijd, geld en capaciteit, in het vastgestelde programmaplan;
d. het oog houden voor de bijdrage van het programma aan inspectiebrede doelstellingen, het daarop bijsturen en het daartoe leggen van verbinding met andere programma’s;
e. het functioneel aansturen van de medewerkers die onderdeel zijn van het programmateam, waaronder de projectleiders;
f. het in de P&C-cyclus op programmaniveau aan de opdrachtgever uitbrengen van rapporten waarin de output is gekoppeld aan doelstellingen en beoogde maatschappelijke effecten;
g. het samen met de projectleiders uitvoeren van de personeelszorg en het optreden als referent voor de personeelsgesprekken;
h. het zorg dragen voor programmaspecifieke kennisontwikkeling en het actief afstemmen met de betreffende vakgroep(en);
i. het onderhouden van de relevante externe contacten met samenwerkingspartners op operationeel niveau;
j. het als operationeel manager participeren in het ontwikkelen en implementeren van inspectiebrede plannen.
4. De projectleiders zijn verantwoordelijk voor de volgende algemene taken:
a. het opdrachtnemerschap van een of meerdere projecten;
b. het sturen op de realisatie van de projectdoelen; indien het project onderdeel is van een programma, rapporteert de projectleider aan de programmamanager dan wel aan de opdrachtgever;
c. het functioneel aansturen van de medewerkers die onderdeel zijn van het projectteam en het vorm geven aan de personele zorg voor zover passend binnen het project; de projectleider is referent voor de personeelsgesprekken van medewerkers die hij functioneel aanstuurt;
d. het opstellen van het projectplan, het uitvoeren van het projectplan, het opstellen van projectrapportages en het behalen van resultaten op operationeel niveau, de handhavingscorrespondentie en het zorg dragen voor de bij het project behorende communicatie;
e. het aansturen op een optimale bijdrage van het project aan de programmadoelen en het daartoe leggen van verbinding met andere projecten;
f. het als operationeel manager participeren in het ontwikkelen en implementeren van inspectiebrede plannen.
F
In artikel 4 wordt na ‘programmamanagers’ ingevoegd ‘en de projectleiders’.
G
Na artikel 6 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
1. Aan het vakgroephoofd P&P en de teammanagers wordt volmacht en machtiging verleend tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het vaststellen en ondertekenen van stukken die betrekking hebben op de personeelsaangelegenheden ten behoeve van medewerkers van de eigen organisatorische eenheid, voor zover het betreft:
a. het opmaken, niet zijnde vaststellen, van een beoordeling van medewerkers;
b. het houden van personeelsgesprekken;
c. het beslissen over verlof van medewerkers;
d. het toekennen van kleine beloningen, niet zijnde gratificaties, ten bedrage van minder dan € 250,– per medewerker, onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de directeur;
e. het accorderen van buitenlandse dienstreizen en declaraties van kosten in verband met buitenlandse dienstreizen op grond van de Reisregeling buitenland.
2 In aanvulling op het eerste lid wordt in het geval een teammanager de beoordeling van een medewerker opmaakt, aan het vakgroephoofd dat boven de teammanager ressorteert ook volmacht en machtiging verleend met betrekking tot het vaststellen van deze beoordeling.
H
Artikel 7 komt te luiden:
1. De programmamanagers op tactisch niveau, de programmamanagers op operationeel niveau en het vakgroephoofd P&P zijn binnen de daarvoor geldende departementale, dan wel door de inspecteur-generaal vaststelde financiële kaders gevolmachtigd tot het aangaan van overeenkomsten ter waarde van ten hoogste € 15.000,– per overeenkomst betreffende de ontwikkeling, uitvoering en verantwoording van programma’s en projecten.
2. Het vakgroephoofd P&P is binnen de daarvoor geldende departementale, dan wel door de inspecteur-generaal vastgestelde financiële kaders gevolmachtigd tot het aangaan van overeenkomsten ter waarde van ten hoogste € 15.000,– per overeenkomst betreffende:
a. het opleiden van medewerkers van de eigen vakgroep binnen de kaders van het door het IG-team goedgekeurde opleidingsplan;
b. activiteiten ten behoeve van sociale en functionele cohesie, representatieve aangelegenheden, vergaderingen en recepties voor de eigen vakgroep.
I
Na artikel 7 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
De teammanagers zijn gevolmachtigd tot het aangaan van overeenkomsten ter waarde van ten hoogste € 3.000,– per overeenkomst betreffende activiteiten ten behoeve van sociale en functionele cohesie, representatieve aangelegenheden, vergaderingen en recepties voor het eigen vakteam binnen de daarvoor geldende departementale, dan wel door de inspecteur-generaal vastgestelde financiële kaders.
J
Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het tweede lid wordt ‘programmanager’ vervangen door ‘programmamanager’.
2. Na het tweede lid wordt een lid ingevoegd, luidende:
3. Bij afwezigheid of verhindering van het vakgroephoofd P&P worden, voor de duur van de afwezigheid of verhindering, zijn taken en bevoegdheden geheel of gedeeltelijk waargenomen door een daartoe aan te wijzen plaatsvervanger.
Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit directie Analyse, Programmering en Strategie 2017 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Onderdeel d komt te luiden:
d. de afdeling Handhaving, waarbinnen het team Juridisch Advies Primair Proces is ingericht;
b. Onderdeel e komt te luiden:
e. de afdeling Boete, Dwangsom en Inning, waarbinnen de volgende teams zijn ingericht:
1°. twee teams voor de voorbereiding van bestuurlijke sancties, elk met een eigen teamleider; en
2°. een team voor inning en beheer.
2. Het tweede lid komt te luiden:
2 De afdelingen worden als volgt geleid:
a. aan het hoofd van iedere afdeling staat een afdelingshoofd;
b. het afdelingshoofd van de afdeling Handhaving wordt bijgestaan door de onder het afdelingshoofd ressorterende teamleider van het team Juridisch Advies Primair Proces;
c. het afdelingshoofd van de afdeling Boete, Dwangsom en Inning wordt bijgestaan door de onder het afdelingshoofd ressorterende teamleiders van de teams voor de voorbereiding van bestuurlijke sancties.
3. Het derde en vierde lid vervallen.
B
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel c wordt ‘het IG-team’ vervangen door ‘de directeur’.
2. In onderdeel d wordt ‘artikel 8, onderdeel j’ vervangen door ‘artikel 8, onderdeel d,’.
3. Onder vervanging van de punt door een puntkomma aan het slot van onderdeel e worden onderdelen toegevoegd, luidende:
f. het managen van vakinhoudelijke processen en het actief zoeken van samenwerking en afstemming met overige betrokkenen;
g. het zorg dragen voor de borging van afdelingsbrede vakkennis en van kwaliteit en innovatie van werkprocessen;
h. het bijdragen aan de ontwikkeling van de strategische personeelsplanning en zorg dragen voor de uitvoering daarvan binnen de afdeling;
i. het actief bijdragen aan het platform voor kennisuitwisseling en netwerkbeheer op het vakgebied van het afdelingshoofd.
C
Na artikel 3 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:
De teamleiders zijn verantwoordelijk voor de volgende algemene taken:
a. de aansturing van uitvoerende of ondersteunende medewerkers;
b. de organisatie van een professionele thuisbasis voor de medewerkers en het vormgeven van de werkgeversrol, gericht op de vakontwikkeling, continuïteit, vitaliteit en inzetbaarheid van de medewerkers, waaronder in ieder geval de volgende taken worden begrepen:
1°. het bevorderen van de persoonlijke ontwikkeling;
2°. het begeleiden van ziekteverzuim;
3°. het voeren van functionerings- en personeelsgesprekken;
c. het zicht houden op de voortgang van de realisatie van teamdoelen en het zo nodig bijsturen;
d. het gestructureerd voeren van werkoverleg en behalen van afgesproken resultaten en het opleveren van producten en diensten conform de geldende kaders;
e. het zorg dragen voor de borging van kennis en kwaliteit binnen het team;
f. het rapporteren aan het afdelingshoofd en collega teamleiders met het oog op een optimale inzet van mensen, uniforme wijze van aansturen, kennismanagement en netwerkbeheer;
g. het zorg dragen voor de borging van uniformiteit en kwaliteit van vakspecifieke werkprocessen en het leveren van input voor richtlijnen en procedures;
h. het verzamelen van input op hoofdprocessen vanuit het team;
i. het actief vormgeven aan ontwikkelingen, innovaties en verbetermogelijkheden en deze vertalen naar vakinhoudelijke producten en diensten;
j. het op tijdige en juiste wijze toepassen van personeelsinstrumenten, waaronder in ieder geval worden begrepen:
1°. start-, functionerings- en personeelsgesprekken;
2°. de ontwikkeling, opleiding en loopbaanbegeleiding van de medewerkers;
k. het analyseren van ontwikkelingen, innovaties en verbetermogelijkheden en vertalen naar nieuwe vakinhoudelijke producten en diensten;
l. het als operationeel manager participeren in het ontwikkelen en implementeren van inspectiebrede plannen.
D
In artikel 4, onderdeel a, vervalt ‘alsmede het verwerken van gegevens in de risicoanalyseomgeving’.
E
In artikel 10, eerste lid, wordt na ‘afdelingshoofden’ ingevoegd ‘en de teamleiders’.
Het Organisatie-, mandaat-, en volmachtbesluit directie Mensen & Middelen 2017 wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1 vervallen de volgende begrippen:
de functioneel leidinggevende van de programmamanager of de projectleider;
de functionaris die in zijn rol opdrachtnemer is en verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van één of meer programmaplannen en de realisatie van de programmadoelen binnen de daarvoor gegeven kaders, waaronder begrepen tijd, geld, capaciteit, in het vastgestelde programmaplan;
de functionaris die in zijn rol verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en realisatie van één of meer projecten en de gestelde doelstellingen;
de vakgroep Programma-& Projectmanagement;
B
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid, onderdeel a, komt te luiden:
a. De vakgroep A&O, waarbinnen de volgende vakteams zijn ingericht:
1°. Team A&O Algemeen;
2°. Team Bronnen;
3°. Team IGW-lab;
2. Het eerste lid, onderdeel e, vervalt, onder verlettering van de onderdelen f tot en met j tot e tot en met i.
3. Het eerste lid, onderdeel e, onder 3°, komt te luiden:
3°. Management- en Directieondersteuning;
4. In het eerste lid, onderdeel f, wordt na onderdeel 2°. een onderdeel ingevoegd, luidende:
3°. Team Informatie Services en Veiligheid;
5. In het eerste lid, onderdeel g, wordt na onderdeel 2°. een onderdeel ingevoegd, luidende:
3°. Team I-Regie;
6. In het eerste lid, onderdeel i, wordt na onderdeel 3°. onder vervanging van de punt door een puntkomma een onderdeel ingevoegd, luidende:
4°. Specialisten 3.
C
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1’ geplaatst.
2. In het eerste lid, onderdeel d, wordt ‘onderdeel j’ vervangen door ‘onderdeel d’.
3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
2. Het vakgroephoofd A&O is verantwoordelijk voor zowel de P- als F-sturing van het Team Bronnen en het Team IGW-lab.
D
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1’ geplaatst.
2. Er worden twee leden toegevoegd, luidende:
2 Team Bronnen is belast met de uitvoering van de volgende taken:
a. extern en intern relatiebeheer gericht op verwerving, ontsluiting en delen van bronnen;
b. data governance, gegevensbeheer en kwaliteitsverbetering;
c. data analyse: verzamelen, prepareren en bewerken van data, gericht op inspectiebrede bronnen, op verzoek van programma’s en als onderdeel van IGW-pilots uitgevoerd in het Team IGW-lab.
3 Team IGW-lab is belast met de uitvoering van de volgende taken:
a. het voorzien in infrastructuur, bestaande uit een innovatieteam met bijbehorende technische ondersteuning, ten behoeve van programmamanagers;
b. de uitvoering van pilots, waaronder in ieder geval de volgende werkzaamheden worden begrepen:
1°. het scripten, het bewerken van data, het correleren en het visualiseren;
2°. het verwerven en toepassen van wetenschappelijke inzichten;
3°. het inbrengen van specialistische kennis;
4°. het evalueren en delen van resultaten;
5°. het zorgdragen voor het proces gericht op het indienen en prioriteren van voorstellen tot IGW pilots;
6°. het bewaken van de afstemming van innovaties, breder dan alleen informatievoorziening en het zorgdragen voor overdracht van succesvolle pilots naar de staande organisatie.
E
Artikel 9 vervalt.
F
Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel c wordt ‘het IG-team’ vervangen door ‘de directeur’.
2. Onder vervanging van de punt door een puntkomma aan het slot van onderdeel e worden onderdelen toegevoegd, luidende:
f. het managen van vakinhoudelijke processen en het actief zoeken van samenwerking en afstemming met overige betrokkenen;
g. het zorg dragen voor de borging van afdelingsbrede vakkennis en van kwaliteit en innovatie van werkprocessen;
h. het bijdragen aan de ontwikkeling van de strategische personeelsplanning en zorg dragen voor de uitvoering daarvan binnen de afdeling;
i. het actief bijdragen aan het platform voor kennisuitwisseling en netwerkbeheer op het vakgebied van het afdelingshoofd.
G
Artikel 11 komt te luiden:
De teamleiders zijn verantwoordelijk voor de volgende algemene taken:
a. de aansturing van uitvoerende of ondersteunende medewerkers;
b. de organisatie van een professionele thuisbasis voor de medewerkers en het vormgeven van de werkgeversrol, gericht op de vakontwikkeling, continuïteit, vitaliteit en inzetbaarheid van de medewerkers, waaronder in ieder geval de volgende taken worden begrepen:
1°. het bevorderen van de persoonlijke ontwikkeling;
2°. het begeleiden van ziekteverzuim;
3°. het voeren van functionerings- en personeelsgesprekken;
c. het zicht houden op de voortgang van de realisatie van teamdoelen en het zo nodig bijsturen;
d. het gestructureerd voeren van werkoverleg en behalen van afgesproken resultaten en het opleveren van producten en diensten conform de geldende kaders;
e. het zorg dragen voor de borging van kennis en kwaliteit binnen het team;
f. het rapporteren aan het afdelingshoofd en collega teamleiders met het oog op een optimale inzet van mensen, uniforme wijze van aansturen, kennismanagement en netwerkbeheer;
g. het zorg dragen voor de borging van uniformiteit en kwaliteit van vakspecifieke werkprocessen en het leveren van input voor richtlijnen en procedures;
h. het verzamelen van input op hoofdprocessen vanuit het team;
i. het actief vormgeven aan ontwikkelingen, innovaties en verbetermogelijkheden en deze vertalen naar vakinhoudelijke producten en diensten;
j. het op tijdige en juiste wijze toepassen van personeelsinstrumenten, waaronder in ieder geval worden begrepen:
1°. start-, functionerings- en personeelsgesprekken;
2°. de ontwikkeling, opleiding en loopbaanbegeleiding van de medewerkers;
k. het analyseren van ontwikkelingen, innovaties en verbetermogelijkheden en vertalen naar nieuwe vakinhoudelijke producten en diensten;
l. het als operationeel manager participeren in het ontwikkelen en implementeren van inspectiebrede plannen.
H
Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onderdeel a komt te luiden:
a. het ontvangen, registreren, beoordelen, verwerken en doorgeleiden van meldingen en verzoeken ontvangen van externen, andere directies van de inspectie, andere toezichthoudende instanties of bestuursorganen op het terrein van werk en inkomen, alsmede de met deze taken verband houdende handhavingscorrespondentie;
2. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel e door een puntkomma wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
f. het verlenen van administratieve ondersteuning aan de medische adviseurs van de inspectie.
I
Aan artikel 13, onderdeel b, wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van dat onderdeel door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:
c. het afstemmen met team I-regie over het informatiemanagement en de informatievoorziening binnen de organisatie, waaronder in ieder geval wordt begrepen het inbrengen van inzichten voor strategische visie en besluitvorming en het vertalen van strategische visie en besluiten naar de eigen uitvoering.
J
Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1’ geplaatst.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
2 Het Team I-regie is belast met de uitvoering van de volgende taken:
a. het regisseren van de vraag en het aanbod op inspectiebrede informatieproducten van de vakgroep A&O, de afdeling PSO, de afdeling IMV en het Digitaal Expertise Centrum;
b. het vertalen van het beleid op onderwerpen rondom informatievoorziening en het vastleggen in een meerjarige informatiestrategie die de behoeften van de inspectie verbindt met interdepartementale ontwikkelingen, ontwikkelingen in de markt en ontwikkelingen bij de samenwerkende inspecties;
c. het adviseren van de vakgroep A&O, de afdeling PSO, de afdeling IMV en het Digitaal Expertise Centrum bij het uitvoeren van de meerjarige informatiestrategie;
d. het adviseren van de vraagzijde van de inspectie bij het structureel en helder verwoorden van de behoeften van informatievoorziening;
e. het adviseren van de aanbodzijde van de inspectie bij het structureel en helder verwoorden van de behoeften aan informatievoorziening.
K
Aan artikel 15, onderdeel i, wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van dat onderdeel door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:
j. het ambtelijk en bestuurlijk secretariaat ten behoeve van de medezeggenschap.
L
In artikel 16, onderdeel g, wordt na ‘betreffende’ ingevoegd ‘de werking van de stelsels van persoonsregistratie, certificering en keuringen en betreffende’.
M
Artikel 17 komt te luiden:
Het afdelingshoofd FIMO en de teamleiders van afdeling FIMO zijn bevoegd om namens een bewindspersoon besluiten te nemen en handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, voor zover zij verband houden met het werkterrein van hun organisatieonderdeel en voor zover zij niet zijn voorbehouden aan een bewindspersoon, de secretaris-generaal, de plaatsvervangend secretaris-generaal, de inspecteur-generaal of de directeur.
N
Aan artikel 21 wordt een lid toegevoegd, luidende:
3. De teamleider Informatie Services en Veiligheid van de afdeling IMV is gevolmachtigd tot het aangaan van overeenkomsten en bestellingen met betrekking tot Exploitatie en Ontwikkeling ICT-uitgaven en het veiligheidsbeleid, met een waarde van ten hoogste € 15.000,– per overeenkomst of bestelling.
O
In artikel 23, tweede lid, wordt na ‘verhindering van’ ingevoegd ‘een vakgroephoofd of’.
1. Deze regeling, met uitzondering van de artikelen I, II, onderdeel A, en V, onderdeel L, treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte in de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 april 2019.
2. De artikelen I, II, onderdeel A, en V, onderdeel L, treden in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst en werken terug tot en met 1 januari 2020.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Den Haag, 6 juli 2021
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees
Met deze regeling worden diverse Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluiten van het Ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid (OMV-besluiten) gewijzigd in verband met het definitieve besluit tot vaststelling van het Organisatie- en formatierapport van de Inspectie SZW per 1 april 2019.
Daarnaast worden enkele OMV-besluiten gewijzigd in verband met de inwerkingtreding van registers en registratie-eisen voor diverse beroepen met ingang van 1 januari 2020.
In het OMV-besluit SZW 2009 wordt de verantwoordelijkheid van de inspecteur-generaal Sociale Zaken en Werkgelegenheid aangepast.
Met ingang van 1 januari 2020 zijn registers en registratie-eisen in werking getreden voor diverse beroepen voor het werkveld bedienen van torenkranen, mobiele kranen en funderingsmachines.
Met ingang van 1 januari 2021 zijn registers en registratie-eisen in werking getreden voor het de werkvelden explosieve stoffen en opsporing van ontplofbare oorlogsresten.
Voor de overige betrokken werkvelden (gasdeskundigen tankschepen, vuurwerkbezigers, vuurwerkverwerkers, duikerartsen, defensiemedewerkers en politiemedewerkers) zullen de registers en registratie-eisen op een later tijdstip in werking treden. De inspecteur-generaal SZW is verantwoordelijk voor het toezicht op de werking van de stelsels van persoonsregistratie. Verder wordt de bestaande verantwoordelijkheid van de inspecteur-generaal SZW voor het toezicht op de werking van de stelsels van certificatie en keuringen expliciet geregeld.
De wijzigingen in het OMV-besluit inspecteur-generaal SZW 2017 betreffen onder meer de versterking van het informatiegestuurd werken (IGW).
Met dit besluit wordt de verantwoordelijkheid voor het informatiemanagement en de informatievoorziening ten behoeve van het IGW, belegd bij de directeur Toezicht. Het team I-regie, dat is gepositioneerd onder de directeur Mensen & Middelen, wordt functioneel door de directeur Toezicht aangestuurd.
Daarnaast wordt aan de verantwoordelijkheid van de directeur Toezicht voor het verrichten van onderzoek naar de werking van de stelsels van certificering en keuringen toegevoegd het onderzoeken naar de werking van de stelsels van persoonsregistratie.
Het OMV-besluit directie Toezicht 2017 wordt gewijzigd in verband met de positionering van de vakgroep P&P (Programma- & Projectmanagement) onder de directeur Toezicht, die niet tevens de directeur Opsporing is. De vakgroep P&P was eerder geplaatst onder de directeur Mensen & Middelen.
In het OMV-besluit directie Analyse, Programmering en Strategie 2017 wordt geregeld dat bij de afdeling Handhaving het Team Juridische Advisering Primair Proces wordt ingericht. Daarnaast worden de bepalingen betreffende de verantwoordelijkheden van de afdelingshoofden en de teamleiders in overeenstemming gebracht met vergelijkbare bepalingen in de andere OMV-besluiten.
De wijzigingen in het OMV-besluit directie Mensen & Middelen 2017 hebben onder meer betrekking op de versterking van het IGW.
Daarnaast vervallen de artikelen betreffende de vakgroep P&P.
Verder worden met de wijziging van artikel 12, onderdeel a, in samenhang met het nieuwe artikel 17 de verantwoordelijkheden en de bevoegdheden van de afdeling FIMO betreffende het verwerken van meldingen en verzoeken en de daarmee samenhangende handhavingscorrespondentie expliciet geregeld.
Met het toevoegen van onderdeel f in artikel 12 wordt tot uitdrukking gebracht dat de inspectieondersteuning ook ondersteuning verleend aan het adviesproces van de medisch adviseurs. Inherent aan deze taak is dat de betrokken inspectieondersteuner ook gezondheidsgegevens verwerkt. Daarom worden enkele inspectieondersteuners specifiek en uitsluitend aangewezen voor deze taak.
Daarnaast wordt in artikel 16 van dit OMV-besluit de verantwoordelijkheid van de afdeling Inspectiebreed Kenniscentrum (IKC) aangepast. Met ingang van 1 januari 2020 zijn registers en registratie-eisen in werking getreden voor diverse beroepen voor het werkveld bedienen van torenkranen, mobiele kranen en funderingsmachines. Voor het werkveld explosieve stoffen zijn de bepalingen met ingang van 1 januari 2021 in werking getreden. Voor de overige betrokken werkvelden zullen de registers en registratie-eisen op een later tijdstip in werking treden.
De afdeling IKC zal toezichtswerkzaamheden verrichten betreffende de werking van de stelsels van persoonsregistratie. Verder wordt de bestaande verantwoordelijkheid van de afdeling IKC voor het verrichten van toezichtswerkzaamheden betreffende de werking van de stelsels van certificatie en keuringen expliciet geregeld.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-35303.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.