Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Dienst voor het kadaster en de openbare registers | Staatscourant 2021, 34723 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Dienst voor het kadaster en de openbare registers | Staatscourant 2021, 34723 | ander besluit van algemene strekking |
Het bestuur van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers,
Gelet op artikel 17 van de Organisatiewet Kadaster;
Besluit:
De begripsomschrijvingen opgenomen in artikel 1 van de Organisatiewet Kadaster gelden ook voor het onderhavige besluit.
1. De Dienst bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:
a. de stafafdeling Bestuur en Strategie;
b. de directie Data, Governance en Vernieuwing;
c. de directie Personeel en Organisatie;
d. de directie Beheer en Ontwikkeling Informatie Technologie;
e. de directie Operatie, Dienstverlening en Registratie;
f. de directie Financiën en Control;
g. Kadaster Bonaire;
h. Kadaster Sint Eustatius;
i. Kadaster Saba, en
j. Programmadirectie Tactische Beheerorganisatie Omgevingswet.
2. De organisatieonderdelen genoemd in het eerste lid, onder b. tot en met f. staan onder leiding van directeuren. De directeuren worden in functie benoemd bij besluit van het bestuur. Het bestuur kan ook besluiten dat de leden van het bestuur de functie van directeur van een of meer organisatieonderdelen bekleden.
3. Het organisatieonderdeel, genoemd in het eerste lid, onder a. staat onder leiding van een stafhoofd, het organisatieonderdeel, onder j. staat onder leiding van de Programmadirecteur Omgevingswet en de organisatieonderdelen, onder g. tot en met i. staan onder directe leiding van het bestuur.
Het bestuur draagt zorg voor de evaluatie van dit reglement twee jaar na inwerkingtreding van dit reglement.
Het Reglement inrichting organisatie Kadaster 2014 wordt ingetrokken.
Dit besluit zal met de toelichting worden bekendgemaakt in de Staatscourant.
Apeldoorn, 28 juni 2021
Raad van Bestuur, F.L.V.P.L. Tierolff
M.H.T. Jansen
Artikel 17 van de Organisatiewet Kadaster schrijft voor dat het bestuur van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers (hierna ook te noemen: het Kadaster) de hoofdlijnen van de inrichting van de organisatie van het Kadaster bij reglement vaststelt. Per 1 juli 2021 verandert de inrichting van de organisatie zodanig dat dit noodzaakt tot aanpassing van dit reglement.
Het Kadaster fungeert in de maatschappij als een onafhankelijke partij die rechtszekerheid biedt door het verstrekken van informatie over eigendom en gebruik van onroerende zaken en over de ruimte om ons heen. Het gebruik van data wordt in de huidige informatiesamenleving steeds belangrijker en dit verandert verhoudingen tussen maatschappelijke en zakelijke partijen. Dit heeft invloed op de wijze waarop het Kadaster zijn taken uitvoert. Om als Kadaster maatschappelijke meerwaarde te (blijven) bieden, transformeert het Kadaster steeds meer naar een datagerichte organisatie. Dit vergt aanpassing van de huidige organisatie en topstructuur zodat vanuit een integrale benadering, sturing en visie toegewerkt kan worden naar datagericht werken. Daarbij blijft het borgen van continuïteit in de uitvoering van de taken van het Kadaster centraal staan.
Een datagerichte organisatie vraagt om een passende integrale, samenhangende besturing en gaf aanleiding om tot een herontwerp van de sturing en de bedrijfsvoering van het Kadaster over te gaan.
Aan de hand van een data- en besturingsfilosofie zijn ontwerpprincipes vastgesteld op basis waarvan een herontwerp van de topstructuur en de (her)verdeling van het takenpakket van het Kadaster naar de nieuwe organisatieonderdelen zijn gemaakt. Dit uiteraard passend binnen de geldende wettelijke kaders. Met ingang van 1 juli 2021 kent het Kadaster vijf directies die onder leiding staan van een directeur en genoemd staan in artikel 2. Daarnaast wordt het bestuur ondersteund door een stafafdeling, aangestuurd door een stafhoofd en staat de Programmadirectie Tactische Beheerorganisatie Omgevingswet onder leiding van de Programmadirecteur Omgevingswet, als bedoeld in het Besluit verlening ondervolmacht en -machtiging algemene aangelegenheden Kadaster inzake de opdrachtuitvoering Tactisch Beheer. De organisatieonderdelen op Bonaire, St. Eustatius en Saba staan onder directe leiding van het bestuur. Gelet op het moment van wijziging van de inrichting van de organisatie, wordt voor de inwerkingtreding van dit besluit terugwerkende kracht verleend tot en met 1 juli 2021.
Het Reglement inrichting organisatie Kadaster 2021 is in overleg met de verschillende belanghebbenden tot stand gekomen en ter instemming voorgelegd aan de Raad van Toezicht.
Raad van Bestuur, F.L.V.P.L. Tierolff
M.H.T. Jansen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-34723.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.