Besluit van het bestuur van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers, houdende het organisatiereglement van de Dienst van het kadaster en de openbare registers (Reglement inrichting organisatie Kadaster 2021)

Het bestuur van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers,

Gelet op artikel 17 van de Organisatiewet Kadaster;

Besluit:

Artikel 1. Begripsbepalingen

De begripsomschrijvingen opgenomen in artikel 1 van de Organisatiewet Kadaster gelden ook voor het onderhavige besluit.

Artikel 2. Organisatieonderdelen

  • 1. De Dienst bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:

    • a. de stafafdeling Bestuur en Strategie;

    • b. de directie Data, Governance en Vernieuwing;

    • c. de directie Personeel en Organisatie;

    • d. de directie Beheer en Ontwikkeling Informatie Technologie;

    • e. de directie Operatie, Dienstverlening en Registratie;

    • f. de directie Financiën en Control;

    • g. Kadaster Bonaire;

    • h. Kadaster Sint Eustatius;

    • i. Kadaster Saba, en

    • j. Programmadirectie Tactische Beheerorganisatie Omgevingswet.

  • 2. De organisatieonderdelen genoemd in het eerste lid, onder b. tot en met f. staan onder leiding van directeuren. De directeuren worden in functie benoemd bij besluit van het bestuur. Het bestuur kan ook besluiten dat de leden van het bestuur de functie van directeur van een of meer organisatieonderdelen bekleden.

  • 3. Het organisatieonderdeel, genoemd in het eerste lid, onder a. staat onder leiding van een stafhoofd, het organisatieonderdeel, onder j. staat onder leiding van de Programmadirecteur Omgevingswet en de organisatieonderdelen, onder g. tot en met i. staan onder directe leiding van het bestuur.

Artikel 3. Evaluatie

Het bestuur draagt zorg voor de evaluatie van dit reglement twee jaar na inwerkingtreding van dit reglement.

Artikel 4. Intrekking eerdere regeling

Het Reglement inrichting organisatie Kadaster 2014 wordt ingetrokken.

Artikel 5. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 juli 2021.

Artikel 6. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Reglement inrichting organisatie Kadaster 2021.

Dit besluit zal met de toelichting worden bekendgemaakt in de Staatscourant.

Apeldoorn, 28 juni 2021

Raad van Bestuur, F.L.V.P.L. Tierolff

M.H.T. Jansen

TOELICHTING

Artikel 17 van de Organisatiewet Kadaster schrijft voor dat het bestuur van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers (hierna ook te noemen: het Kadaster) de hoofdlijnen van de inrichting van de organisatie van het Kadaster bij reglement vaststelt. Per 1 juli 2021 verandert de inrichting van de organisatie zodanig dat dit noodzaakt tot aanpassing van dit reglement.

Het Kadaster fungeert in de maatschappij als een onafhankelijke partij die rechtszekerheid biedt door het verstrekken van informatie over eigendom en gebruik van onroerende zaken en over de ruimte om ons heen. Het gebruik van data wordt in de huidige informatiesamenleving steeds belangrijker en dit verandert verhoudingen tussen maatschappelijke en zakelijke partijen. Dit heeft invloed op de wijze waarop het Kadaster zijn taken uitvoert. Om als Kadaster maatschappelijke meerwaarde te (blijven) bieden, transformeert het Kadaster steeds meer naar een datagerichte organisatie. Dit vergt aanpassing van de huidige organisatie en topstructuur zodat vanuit een integrale benadering, sturing en visie toegewerkt kan worden naar datagericht werken. Daarbij blijft het borgen van continuïteit in de uitvoering van de taken van het Kadaster centraal staan.

Een datagerichte organisatie vraagt om een passende integrale, samenhangende besturing en gaf aanleiding om tot een herontwerp van de sturing en de bedrijfsvoering van het Kadaster over te gaan.

Aan de hand van een data- en besturingsfilosofie zijn ontwerpprincipes vastgesteld op basis waarvan een herontwerp van de topstructuur en de (her)verdeling van het takenpakket van het Kadaster naar de nieuwe organisatieonderdelen zijn gemaakt. Dit uiteraard passend binnen de geldende wettelijke kaders. Met ingang van 1 juli 2021 kent het Kadaster vijf directies die onder leiding staan van een directeur en genoemd staan in artikel 2. Daarnaast wordt het bestuur ondersteund door een stafafdeling, aangestuurd door een stafhoofd en staat de Programmadirectie Tactische Beheerorganisatie Omgevingswet onder leiding van de Programmadirecteur Omgevingswet, als bedoeld in het Besluit verlening ondervolmacht en -machtiging algemene aangelegenheden Kadaster inzake de opdrachtuitvoering Tactisch Beheer. De organisatieonderdelen op Bonaire, St. Eustatius en Saba staan onder directe leiding van het bestuur. Gelet op het moment van wijziging van de inrichting van de organisatie, wordt voor de inwerkingtreding van dit besluit terugwerkende kracht verleend tot en met 1 juli 2021.

Het Reglement inrichting organisatie Kadaster 2021 is in overleg met de verschillende belanghebbenden tot stand gekomen en ter instemming voorgelegd aan de Raad van Toezicht.

Raad van Bestuur, F.L.V.P.L. Tierolff

M.H.T. Jansen

Naar boven