Wijzigen verkeersstructuur centrum Lopik

Logo Lopik

Z.000411/D.006917

college van burgemeester en wethouders van Lopik

Overwegingen ten aanzien van het besluit

dat de verkeerssituatie in het centrum van de kern Lopik onoverzichtelijk is en daardoor als onveilig wordt ervaren;

dat de hoofdfietsroute van oost naar west door het centrum van Lopik loopt;

dat deze route door de recente opwaardering van het fietspad de komende jaren naar verwachting intensiever gebruikt zal worden;dat er maatregelen genomen moeten worden om de veiligheid van de weggebruiker, en met name van fietsers, te borgen;

dat de gemeente Lopik voornemens is om de verkeerssituatie in het centrum overzichtelijker en veiliger te maken, alsmede structuur aan te brengen ten aanzien van de verkeersafwikkeling en daarmee een logische verkeerscirculatie ontstaat;de gemeenteraad van Lopik op 14 juli 2020 het Voorlopig Ontwerp voor deze maatregelen heeft vastgesteld;

dat de Vogelzangsekade geen onderdeel uitmaakt van een doorgaande route voor gemotoriseerd verkeer;

dat dit besluit bijdraagt aan:

- het reguleren van de verkeersstromen in en rondom het centrum van de kern Lopik;

- het overzichtelijker en veiliger maken van het centrum van de kern Lopik;

- het verminderen van het aantal verkeersbewegingen van gemotoriseerd verkeer op de hoofdfietsroute door de kern Lopik;

- het verhogen van de verblijfswaarde voor bezoekers van het centrum;

dat een verkeersbesluit genomen dient te worden;

dat in onderstaand besluit de verkeerstekens zullen worden benoemd conform het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

dat het in artikel 24 van het BABW bedoelde overleg met de vertegenwoordiger van de korpschef van de Nationa

Gelet op: 

artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 dat de plaatsing van bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

artikel 15, lid 2 van de WVW 1994, dat het toepassen van maatregelen op of aan de weg, voor zover de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, geschieden krachtens een verkeersbesluit;

artikel 12 van het besluit Administratieve bepalingen over het Wegverkeer (BAWB) dat de plaatsing van de borden C2, C3, C4, D5 en onderborden met uitzondering van (brom)fietsers en bord E1 van bijlage I van het RVV 1990 eveneens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

artikel 24 van het BAWB dat verkeersbesluiten worden genomen na een voorafgaand advies door tussenkomst van een gemachtigde namens de korpschef van de Nationale Politie Nederland, district Midden-Nederland;

BESLUIT

Voor het deel van de Rolafweg Noord, gelegen tussen de Vogelzangsekade/Wielsekade en Dorpstraat, eenrichtingsverkeer in te stellen voor gemotoriseerd verkeer. Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruiker door middel van:

het plaatsen van borden C2, C3 en D5r conform bijlage I van het RVV 1990, met onderborden met de tekst “uitgezonderd fietsen en bromfietsen” of OB54 met tekst en symbolen die deze uitzondering aangeven;

zonder een fysieke barrière, doch middels een versmalling van de rijbaan;

Het deel van de Vogelzangsekade, gelegen tussen de Rolafweg Noord huisnummer 54 en de Vogelzangsekade huisnummer 1a, af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer en aan te wijzen als verplicht fiets/bromfietspad. Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruiker door middel van:

het plaatsen van borden G12a en G12b conform bijlage I van het RVV 1990;

met een fysieke barrière door het plaatsen van verkeerspalen;

Voor de Vogelzangsekade, ter plaatse van het verplichte fiets/bromfietspad als bedoeld onder beslispunt 2, een nieuwe autoverbinding te creëren met het Koning Willem-Alexanderplein (parkeerterrein) en hierbij eenrichtingsverkeer in te stellen met een verplichte rijrichting naar het Koning Willem-Alexanderplein. Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruiker door middel van:

het plaatsen van borden C2 en C3 conform bijlage I van het RVV 1990, met onderborden met de tekst “uitgezonderd fietsen en bromfietsen” of OB54 met tekst en symbolen die deze uitzondering aangeven;

zonder een fysieke barrière;

De Vogelzangsekade, tussen de Koningin Maximastraat en het verplichte fiets/bromfietspad als bedoeld onder beslispunt 2, gesloten te verklaren voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van lading, langer zijn dan 10 meter. Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruiker door middel van:

het plaatsen van borden C17 conform bijlage I van het RVV 1990;

zonder een fysieke barrière;

Dit besluit in werking te laten treden op de dag waarop de bebording en fysieke aanpassingen aan de weg zijn gerealiseerd.

 

Lopik, 22 juni 2021

projectassistente

Namens deze,

de secretaris, E.T. Halman-van der Linden en de burgemeester, dr. L.J. de Graaf

Mededelingen

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit schriftelijk een gemotiveerd bezwaar indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Lopik, Postbus 50, 3410 CB Lopik.

Zorgt u ervoor dat het bezwaarschrift tenminste de volgende gegevens bevat:

1. uw naam, adres en dagtekening;

2. een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

3. de reden(en) waarom u bezwaar maakt.

Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. Wanneer er sprake is van dringende spoed en niet kan worden gewacht op de beslissing op bezwaar, kan gemotiveerd een voorlopige voorziening worden gevraagd bij de voorzieningenrechter. Zie de website: www.rechtspraak.nl. Let op: voorwaarde voor het vragen van een voorlopige voorziening is dat er een bezwaarschrift is ingediend.

 

Naar boven