Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 9 juli 2021, nr. IENW/BSK-2021/172365, tot wijziging van de Regeling vakbekwaamheid bestuurders 2012 en de Regeling vaststelling modellen rijbewijzen en daarmee verband houdende formulieren in verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2018/645 van het Europees Parlement en de Raad van 18 april 2018 tot wijziging van Richtlijn 2003/59/EG betreffende de vakbekwaamheid en de opleiding en nascholing van bestuurders van bepaalde voor goederen- en personenvervoer over de weg bestemde voertuigen en Richtlijn 2006/126/EG betreffende het rijbewijs (PbEU 2018, L 112)

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op Richtlijn (EU) 2018/645 van het Europees Parlement en de Raad van 18 april 2018 tot wijziging van Richtlijn 2003/59/EG betreffende de vakbekwaamheid en de opleiding en nascholing van bestuurders van bepaalde voor goederen- en personenvervoer over de weg bestemde voertuigen en Richtlijn 2006/126/EG betreffende het rijbewijs (PbEU 2018, L 112), de artikelen 151b, onderdeel a, 151ia, onderdeel a, en 151ii, vijfde lid, van de Wegenverkeerswet 1994 en de artikelen 156c, tweede lid, en 156o van het Reglement rijbewijzen;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling vakbekwaamheid bestuurders 2012 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 komt te luiden:

Artikel 1

In deze regeling wordt onder verstaan wet: Wegenverkeerswet 1994.

B

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding '1.' geplaatst.

2. In het eerste lid wordt '(PbEU L 226)' vervangen door '(PbEU 2003, L 226)'.

3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 2. Een wijziging van de richtlijn vakbekwaamheid bestuurders gaat voor de toepassing van de wet en de daarop gebaseerde bepalingen gelden met ingang van de dag waarop aan de betrokken wijziging uitvoering moet zijn gegeven.

C

In artikel 24 wordt 'bedoeld in artikel 156t, derde lid, van het Reglement rijbewijzen' vervangen door ', bedoeld in artikel 156t, eerste lid, van het Reglement rijbewijzen,'.

D

In artikel 25, eerste lid, wordt 'artikel 156s, tweede lid, van het Reglement rijbewijzen' vervangen door 'artikel 156s, derde lid, van het Reglement rijbewijzen'.

E

Artikel 26 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel f wordt 'artikel 156s, tweede lid, van het Reglement rijbewijzen' vervangen door 'artikel 156s, derde lid, van het Reglement rijbewijzen'.

b. In onderdeel g wordt 'de eisen, gesteld in artikel 27' vervangen door 'de eisen, bedoeld in artikel 27'.

c. In onderdeel i wordt 'artikel 156s, tweede lid van het Reglement rijbewijzen' vervangen door 'artikel 156s, derde lid, van het Reglement rijbewijzen'.

2. In het derde lid wordt 'de eisen in het eerste lid' vervangen door 'de eisen, bedoeld in het eerste lid,'.

F

Hoofdstuk V vervalt.

ARTIKEL II

De Regeling vaststelling modellen rijbewijzen en daarmee verband houdende formulieren wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het onderdeel 'Model 7A: Nederlands Omwisselingscertificaat basiskwalificatie vakbekwaamheid voor rijbewijscategorie D (afgegeven m.i.v. 10-09-2008);' wordt vervangen door 'Model 7A: Kwalificatiekaart bestuurder volgens model van de Europese Unie (afgegeven m.i.v. 01-07-2021);'.

2. De onderdelen 'Model 7B: Nederlands Omwisselingscertificaat basiskwalificatie vakbekwaamheid voor rijbewijscategorie C (afgegeven m.i.v. 10-09-2009);', 'Model 7C: Nationaal certificaat (afgegeven m.i.v 10-09-2008);', 'Model 7D: Deelcertificaat (afgegeven m.i.v. 10-09-2008);' en 'Model 7E: Nederlands Omwisselingscertificaat nascholing vakbekwaamheid (afgegeven m.i.v. 10-09-2008);' vervallen.

B

In artikel 2 wordt 'Minister van Infrastructuur en Milieu' vervangen door 'Minister van Infrastructuur en Waterstaat'.

C

De bijlage wordt als volgt gewijzigd:

1. Model 7A komt te luiden:

Model 7A: Kwalificatiekaart bestuurder

Model 7A: Kwalificatiekaart bestuurder

2. De modellen 7B, 7C, 7D en 7E vervallen.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 augustus 2021, met uitzondering van artikel I, onderdelen D en E, dat in werking treedt met ingang van 13 september 2021.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

TOELICHTING

1. Inleiding

Deze regeling implementeert Richtlijn (EU) 2018/645 van het Europees Parlement en de Raad van 18 april 2018 tot wijziging van Richtlijn 2003/59/EG betreffende de vakbekwaamheid en de opleiding en nascholing van bestuurders van bepaalde voor goederen- en personenvervoer over de weg bestemde voertuigen en Richtlijn 2006/126/EG betreffende het rijbewijs (PbEU 2018, L 112) (verder: richtlijn 2018/645). Daarin zijn Richtlijn 2003/59/EG (hierna: richtlijn vakbekwaamheid bestuurders)1 en Richtlijn 2006/126/EG (hierna: derde rijbewijsrichtlijn)2 gewijzigd. Er zijn twee ministeriële regelingen gewijzigd. Ten behoeve van de implementatie zijn reeds een implementatiewet3 en een implementatiebesluit4 bekrachtigd en gepubliceerd. Voor meer inzicht in de implementatie wordt verwezen naar de transponeringstabel aan het einde van de nota van toelichting bij het implementatiebesluit. De implementatie had vóór 23 mei 2020 afgerond moeten zijn.

2. Inhoud van deze regeling

2.1 Wijziging Regeling vakbekwaamheid bestuurders 2012

In artikel I van deze regeling zijn wijzigingen doorgevoerd in de Regeling vakbekwaamheid bestuurders 2012. Deze wijzigingen zijn technisch van aard.

Ten eerste is de definitiebepaling enkel beperkt tot een definitie van de Wegenverkeerswet 1994, gedefinieerd als 'wet'. De overige definities zijn ofwel reeds opgenomen in de Wegenverkeerswet 1994 of het Reglement rijbewijzen, ofwel zijn niet meer relevant vanwege het vervallen van hoofdstuk V van de Regeling vakbekwaamheid bestuurders 2012 (zie hierna).

De tweede wijziging betreft het aanhalen van de richtlijn vakbekwaamheid bestuurders en een standaardbepaling voor het dynamisch maken van de verwijzing naar die richtlijn, overeenkomstig aanwijzing 9.10, tweede lid, van de Aanwijzingen voor de regelgeving.

Ten derde zijn enkele verwijzingen aangepast, al dan niet naar aanleiding van vernummeringen in het implementatiebesluit.

Tot slot is hoofdstuk V van de Regeling vakbekwaamheid bestuurders 2012 vervallen. Het is onder de gewijzigde richtlijn vakbekwaamheid bestuurders niet meer mogelijk de in het voormalige hoofdstuk V bedoelde nationale certificaten als alternatief voor een getuigschrift van vakbekwaamheid of getuigschrift van nascholing af te geven aan bestuurders die personenvervoer over de weg verrichten.

2.2 Wijziging Regeling vaststelling modellen rijbewijzen en daarmee verband houdende formulieren

In de Regeling vaststelling modellen rijbewijzen en daarmee verband houdende formulieren staan modellen van verschillende documenten. Op basis van richtlijn 2018/645 en de implementatie in de implementatiewet en het implementatiebesluit kunnen geen Nederlandse omwisselingscertificaten en nationale certificaten meer worden afgegeven of gebruikt. Die modellen zijn daarom vervallen. Daarvoor in de plaats is de kwalificatiekaart bestuurder geïntroduceerd, waarvoor een model is opgenomen in de genoemde regeling. Het model is ontleend aan het model dat is voorgeschreven in artikel 10, eerste lid, en bijlage II van de richtlijn vakbekwaamheid bestuurders.

Het model van het deelcertificaat is vervallen. Dergelijke certificaten worden relatief weinig afgegeven en de verwachting is dat het aantal door de afgifte van kwalificatiekaarten bestuurder nog verder zal afnemen. Er bestaat voor de praktijk geen behoefte het model van het deelcertificaat nog in een ministeriële regeling vast te leggen. Zo heeft het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) de vrijheid om het model te bepalen en indien nodig en wenselijk aan te passen.

3. Administratieve lasten en regeldruk

Deze regeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor het bedrijfsleven of de burger of voor de nalevingskosten.

4. Uitvoering

Deze regeling heeft gevolgen voor de uitvoerende werkzaamheden van de Dienst Wegverkeer (RDW), het CBR en de Stichting Nationale en Internationale Wegvervoerorganisatie (NIWO).

De RDW is door de implementatie belast met de afgifte van de kwalificatiekaart bestuurder volgens het nieuwe model. Daarvoor is een nieuw proces ingericht, dat zo veel mogelijk lijkt op het proces van afgifte van rijbewijzen. Naar verwachting is het aantal af te geven kwalificatiekaarten bestuurder beperkt (ongeveer 1.000 per jaar).

Tevens is de RDW belast met de gegevensverstrekking ingevolge de artikelen 155, vijfde lid, en 155a, eerste lid, van het Reglement rijbewijzen en de nieuwe artikelen 7a en 7b van de Regeling gegevensverstrekking uit het rijbewijzenregister. De RDW heeft ruime ervaring met deze vorm van gegevensverstrekking aan andere rijbewijs afgevende instanties. De afgifte aan handhavende instanties is nieuw, maar leidt naar verwachting niet tot problemen.

Deze regeling heeft geen gevolgen voor de uitvoeringspraktijk van het CBR.

Voor de NIWO betekent deze regeling dat zij geen bevoegdheid meer heeft tot het uitgeven van de voorheen in de Regeling vakbekwaamheid bestuurders 2012 genoemde nationale certificaten. In de dagelijkse praktijk verandert daardoor echter niets. De NIWO heeft een dergelijk certificaat in de praktijk nooit afgegeven.

5. Advisering en consultatie

5.1 RDW, CBR en NIWO

De RDW had geen opmerkingen over deze regeling en heeft afgezien van een uitvoeringstoets. Aangezien deze regeling geen veranderingen teweeg brengt in de praktijk van het CBR en de NIWO, was van hen ook geen uitvoeringstoets nodig.

5.2 Adviescollege toetsing regeldruk

Het Adviescollege toetsing regeldruk heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het naar verwachting geen gevolgen voor de regeldruk heeft.

5.3 Internetconsultatie

Een internetconsultatie over het ontwerp van deze regeling heeft niet plaatsgevonden. Deze hoeft niet plaats te vinden indien de regeling geen ingrijpende verandering teweeg brengt in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en ook geen ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk. Daarvan is hier sprake, daar deze regeling vooral technisch van aard is.

6. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt tegelijkertijd met de bijbehorende delen van de implementatiewet en het implementatiebesluit in werking. Deze regeling bevat deels wijzigingen in verband met de kwalificatiekaart bestuurder en technische wijzigingen. Die treden op 1 augustus 2021 in werking. De onderdelen D en E van artikel I van deze regeling hangen samen met de wijzigingen in de nascholing van bestuurders (artikel I, onderdeel W, van het implementatiebesluit) en treden daarom op 13 september 2021 in werking. Er is afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten van regelgeving, omdat het hier implementatieregelgeving betreft en de implementatiedatum reeds is verstreken.5 De datum is in afstemming met de RDW en het CBR gekozen om een soepele implementatie mogelijk te maken.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


X Noot
1

Richtlijn 2003/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 15 juli 2003 betreffende de vakbekwaamheid en de opleiding en nascholing van bestuurders van bepaalde voor goederen- en personenvervoer over de weg bestemde voertuigen, tot wijziging van Verordening (EEG) nr. 3820/85 van de Raad en Richtlijn 91/439/EEG van de Raad en tot intrekking van Richtlijn 76/914/EEG van de Raad (PbEU 2003, L 226).

X Noot
2

Richtlijn 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 betreffende het rijbewijs (PbEU 2006, L 403).

X Noot
3

Wet van 31 maart 2021 tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2018/645 van het Europees Parlement en de Raad van 18 april 2018 tot wijziging van Richtlijn 2003/59/EG betreffende de vakbekwaamheid en de opleiding en nascholing van bestuurders van bepaalde voor goederen- en personenvervoer over de weg bestemde voertuigen en Richtlijn 2006/126/EG betreffende het rijbewijs (PbEU 2018, L 112) (Stb. 2021, 191).

X Noot
4

Besluit van 14 juli 2021 tot wijziging van het Reglement rijbewijzen in verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2018/645 van het Europees Parlement en de Raad van 18 april 2018 tot wijziging van Richtlijn 2003/59/EG betreffende de vakbekwaamheid en de opleiding en nascholing van bestuurders van bepaalde voor goederen- en personenvervoer over de weg bestemde voertuigen en Richtlijn 2006/126/EG betreffende het rijbewijs (PbEU 2018, L 112) (Stb. 2021, 364).

X Noot
5

Zie aanwijzing 4.17, vijfde lid, onderdeel d, van de Aanwijzingen voor de regelgeving.

Naar boven