Bekendmaking vestiging Wet voorkeursrecht gemeente Enkhuizen

Logo Enkhuizen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Enkhuizen maken op grond van artikel 7, lid 1 van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) bekend dat de raad van de gemeente Enkhuizen op 1 juni 2021 heeft besloten om op grond van artikel 3 lid 1 van de Wvg percelen aan te wijzen als gronden waarop de artikelen 10 tot en met 15, 24 en 26 van de Wvg van toepassing zijn.

Het gaat om meerdere percelen aan het Weelenpad en De Gouw in Enkhuizen. De bij de aanwijzing betrokken percelen kennen thans een agrarisch gebruik en zijn thans bestemd “Wonen” en “Wonen – uit te werken” al dan niet in combinatie met de daarbij behorende bestemmingen zoals groen en verkeer.

Het voorkeursrecht heeft een geldigheidsperiode van 10 jaar na de inwerkingtreding van het bestemmingsplan welke is vastgesteld op 24 september 2019 (en na uitspraak van de Raad van State d.d. 4 mei 2021 onherroepelijk in werking getreden).

Inwerkingtreding

Het besluit van de raad treedt in werking één (werk)dag na publicatie in de Staatscourant van 23 juni 2021; te weten op 24 juni 2021.

Ter inzage legging

Het raadsbesluit d.d. 1 juni 2021 ligt samen met de bijbehorende stukken, bevattende de kadastrale kaart en een lijst met daarop de kadastrale aanduiding van de in de aanwijzing opgenomen percelen of perceelsgedeelten, de grootte en overige relevante gegevens, met ingang van 24 juni 2021 gedurende zes weken voor een ieder kosteloos ter inzage in het gemeentehuis te Enkhuizen. U kunt hiervoor een afspraak maken via enkhuizen.nl/afspraak-maken. U kunt ook telefonisch een afspraak maken via 0228-360100. Tevens kunnen de stukken worden geraadpleegd via de gemeentelijke website: www.enkhuizen.nl, onder gemeenteraad; agenda en documenten; documenten. Bekendmaking van dit besluit gebeurt op de voorgeschreven wijze.

Gevolgen

De vestiging van het voorkeursrecht houdt in dat eigenaren en/of beperkt gerechtigden van de aangewezen percelen of perceelgedeelten, wanneer zij die wensen te verkopen respectievelijk erop gevestigde beperkte rechten wensen te vervreemden, deze eerst aan de gemeente Enkhuizen moeten aanbieden. De eigenaren en de rechthebbenden op beperkte rechten ontvangen hierover één dezer dagen afzonderlijk bij aangetekend schrijven bericht over de inhoud van het besluit en de gevolgen daarvan.

Bezwaar, beroep, voorlopige voorziening

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht (Awb) kunnen belanghebbenden gedurende een termijn van zes weken ingaande op 24 juni 2021 (de werkdag na publicatie in de Staatscourant) een bezwaarschrift indienen tegen het besluit van de gemeenteraad. In het ondertekende bezwaarschrift moet worden opgenomen: de naam en het adres van de belanghebbende, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar (de motivering). Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan de gemeenteraad van de gemeente Enkhuizen, Postbus 11,1600 AA Enkhuizen. 

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Indien een bezwaarschrift is ingediend kunt u de voorzieningen rechter van de rechtbank verzoeken een voorlopige voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Het adres is: Rechtbank –Noord - Holland, Afdeling Bestuursrecht (Postbus 1621, 2003 BR Haarlem). De voorzieningenrechter zal de verzoeker alleen ontvankelijk verklaren, indien daarbij een spoedeisend belang kan worden aangetoond. Voor het in behandeling nemen van het verzoek worden griffierechten geheven.

Enkhuizen, 23 juni 2021

Burgemeester en wethouders van Enkhuizen

 

Naar boven