Gecoördineerde besluiten project Stakenborgakker

Logo Valkenswaard

Burgemeester en wethouders van de gemeente Valkenswaard maken bekend dat navolgende gecoördineerde besluiten met ingang van 24 juni 2021 - gedurende zes weken – gelijktijdig ter inzage liggen:

- gewijzigd vastgesteld bestemmingsplan ‘Stakenborgakker’ (NL.IMRO.0858.BPstakenborgakk-VA01);

- besluit omgevingsvergunning (OV 20288);

- besluit vaststelling hogere grenswaarden Wet geluidhinder ‘Stakenborgakker te Valkenswaard’.

Gewijzigd vastgestelde bestemmingsplan

Het bestemmingsplan ‘Stakenborgakker’ biedt een juridisch-planologisch kader voor de momenteel braakliggende gronden tussen de adressen Stakenborgakker 3 en Stakenborgakker 19. Het plan biedt de basis voor de ontwikkeling van 16 rijwoningen en 3 vrijstaande woningen, alsmede voor de aanleg van (openbare) parkeerplaatsen en een groenstrook. Het plan is op basis van een ambtshalve aanpassing in de vorm van een beperkte vergroting van de bestemming ‘Verkeer’ (ten koste van de bestemming ‘Groen’), gewijzigd vastgesteld ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan.

Omgevingsvergunning

De omgevingsvergunning ziet toe op de bouw van 16 (sociale) huurwoningen en is gebaseerd op de indieningsvereisten die volgen uit de Ministeriële regeling omgevingsrecht. De ten aanzien van het ontwerpbesluit omgevingsvergunning ingediende zienswijzen hebben niet geleid tot wijzigingen van het besluit omgevingsvergunning.

Besluit hogere grenswaarden

Via het besluit hogere grenswaarden worden voor de 19 beoogde woningen hogere grenswaarden krachtens artikel 83 van de Wet geluidhinder vastgesteld. De overschrijding van de voorkeursgrenswaarde bedraagt ten hoogste 8 dB ten gevolge van het verkeer op de Europalaan. De maximale ontheffingswaarde van 63 dB wordt niet overschreden.

Coördinatie

Artikel 3.30 van de Wet ruimtelijke ordening in combinatie met de Coördinatieregeling gemeente Valkenswaard maken het mogelijk dat in bepaalde gevallen verschillende procedures voor één project gezamenlijk worden doorlopen. Dat wil zeggen dat de voorbereiding, de bekendmaking en de terinzagelegging van met elkaar samenhangende besluiten gelijktijdig plaatsvindt. Voor de te coördineren besluiten is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 Awb van toepassing.

Terinzagelegging

Voornoemde besluiten liggen met ingang van donderdag 24 juni 2021 ter inzage. De digitale versie van het vastgestelde bestemmingsplan is vanaf 24 juni 2021 te raadplegen via de gemeentelijke website www.valkenswaard.nl/ruimtelijkeplannen en via www.ruimtelijkeplannen.nl. De besluiten omgevingsvergunning en hogere grenswaarden zijn eveneens digitaal in te zien via www.valkenswaard.nl/ruimtelijkeplannen.

In verband met de coronamaatregelen zijn de stukken niet dan wel beperkt in te zien via de (openbare) computers/schermen in het gemeentehuis, de bibliotheek of de dorpshuizen. Desgewenst kunnen de besluiten inclusief bijbehorende stukken op uw verzoek – met inachtneming van de coronaregels – wel fysiek via een afspraak ingezien worden. Mocht u hier gebruik van willen maken, dan kunt u hiervoor contact opnemen via het telefoonnummer 040-2083444 of per mail via rowie.van.den.aker@valkenswaard.nl.

Beroep

Tegen voornoemde gecoördineerd tot stand gekomen besluiten staat rechtstreeks beroep open bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Voor de behandeling van het beroep worden de genomen besluiten als één besluit aangemerkt.

Degenen die tijdig een zienswijze tegen het ontwerpbestemmingsplan heeft ingediend alsmede belanghebbenden die geen zienswijze hebben ingediend, kunnen met ingang van 24 juni 2021 gedurende zes werken (tot en met 4 augustus 2021) beroep worden ingesteld bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA, Den Haag. In het beroepschrift dient per onderdeel duidelijk vermeld te worden of de beroepsgronden betrekking hebben op (de vaststelling van) het bestemmingsplan, de omgevingsvergunning of het besluit hogere grenswaarden Wet geluidhinder.

In uw beroepschrift moet daarnaast in ieder geval vermeld zijn:

- uw naam, adres en de datum;

- de omschrijving van de beslissing waarmee u het niet eens bent;

- de redenen waarom u beroep instelt;

- uw handtekening.

Voorts heeft het indienen van een beroepschrift geen schorsende werking. Na indiening van een beroepschrift bestaat de mogelijkheid om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de Voorzieningenrechter van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA, Den Haag. De voorzieningenrechter kan een voorlopige voorziening treffen wanneer sprake is onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen. Als een verzoek om voorlopige voorziening is ingediend, wordt de inwerkingtreding van de gecoördineerd voorbereide besluiten uitgesteld totdat op het verzoek is beslist.

 

Valkenswaard, 23 juni 2021

Burgemeester en wethouder van Valkenswaard,

secretaris,

drs. W.J.S.A. Weeterings MBA

burgemeester,

drs. A.B.A.M. Ederveen

Naar boven