Z-17- 035048 -Gemeente Stadskanaal – Verkeersbesluit tot het onttrekken aan de openbaarheid van het laantje, gelegen tussen de percelen Postkade 15 en Postkade 16 in Stadskanaal

Logo Stadskanaal

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal maken bekend dat, in de raad van 14 juni 2021 het volgende verkeersbesluit is genomen:

De raad van de gemeente Stadskanaal;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 20 april 2021, nr. Z-17-035048/D/21/212681;

Gelet op:

  • ·

    het bepaalde in de artikelen 7, 9 en 11 van de Wegenwet;

  • ·

    het bepaalde in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • ·

    artikel 160, eerste lid aanhef en onder b van de Gemeentewet;

Overwegende dat:

  • ·

    de bewoners van Postkade 15 en Postkade 16 te Stadskanaal een verzoek tot onttrekking zoals bedoeld in artikel 11, eerste lid van de Wegenwet bij de gemeente hebben ingediend;

  • ·

    op grond van artikel 9, eerste lid van de Wegenwet een weg aan het openbaar verkeer kan worden onttrokken bij een besluit van de gemeenteraad;

  • ·

    het voet- / fietspad in het verleden door de toen aanwezige ondernemers (bakkerij en slagerij Postkade 15 en Postkade 16), op eigen grond, is aangelegd voor de bereikbaarheid voor bewoners van het Vrijdomstreekje en de Spoorstraat;

  • ·

    de panden Postkade 15 en Postkade 16 geen winkels meer zijn, maar als woningen zijn ingericht. Het pad zelf heeft ook niet de bestemming Verkeer maar de bestemming Woondoeleinden 1;

  • ·

    het pad geen functie meer heeft voor de dagelijkse voorzieningen waarvoor het destijds is aangelegd;

  • ·

    het pad als openbare weg is gelegen binnen de bebouwde kom van Stadskanaal en de eigenaren / bewoners van de percelen Postkade 15 en Postkade 16 als beheerders verantwoordelijkheid dragen voor het onderhoud en de toegankelijkheid van het pad voor alle openbaar verkeer;

  • ·

    Op grond van artikel 5:1 lid 1 BW eigendom heet meest omvattende recht is dat een persoon op een zaak kan hebben;

  • ·

    Dat de bewoners van de percelen Postkade 15 en Postkade 16 daarmee dus zodanig veelomvattende belangen hebben in deze positie van eigenaar(s), dat dit impliceert dat zij in vergaande mate zelfbeschikkingsrecht over deze zaken, i.c. het aangelegde voet/fietspad, hebben en dat zij als eigenaren en/of bewoners van voornoemde percelen tevens recht hebben op en groot belang hebben bij het beschermen van hun eigendommen, de daarbij behorende leefomgeving, veiligheid van goederen en personen en hun privacy;

  • ·

    De aanwonenden van Postkade 15 en Postkade 16 bij het openhouden forse overlast ervaren en andere belangen die de Wegenwet beoogt te beschermen niet in de weg staan van een besluit tot onttrekking;

  • ·

    Deze overlast onder meer bestaat uit:

  • ·

    Het (ook tijdens nachtelijke uren) veroorzaken van geluidoverlast door passanten van en/of op het betreffende pad verblijvende personen;

  • ·

    Het vervuilen door achterlaten van afval en/of het urineren op het pad en de aangrenzende gebouwen en terreinen;

  • ·

    Het plegen van vernielingen aan gebouwen en/of opstallen op beide percelen;

  • ·

    het pad in verband met de private orde en veiligheid van de eigenaars en/of bewoners zou moeten worden gesloten teneinde de hiervoor vermelde overlast zoveel mogelijk te voorkomen, althans deze zoveel mogelijk te begrenzen;

  • ·

    Aangezien van overheidswege weliswaar de openbare orde en veiligheid op grond van andere wettelijke bepalingen dan de Wegenwet kan worden gehandhaafd doch dat van overheidswege deze garantie in het algemeen kan worden gegeven en, daar waar nodig, binnen de grenzen van proportionaliteit en het algemeen aanvaardbare extra inzet van overheidswege kan worden verwacht;

  • ·

    Echter deze inzet van overheidswege niet zodanig van aard of omvang is te verwachten of te geven dat structureel en zo goed als permanent toezicht of handhaving op dit specifieke pad kan worden bewerkstelligd;

  • ·

    Zulks ook niet noodzakelijk is omdat met handhaving van het volle recht van eigendom door het betreffende pad aan de openbaarheid te onttrekken, de eigenaren/bewoners zelf tot die maatregelen kunnen overgaan die van een gemiddelde inwoner van Stadskanaal mag worden verwacht om zelf zijn eigendommen, veiligheid en privacy te waarborgen;

  • ·

    De bewoners van de Postkade 15 en Postkade 16 hiertoe evenwel niet zelf kunnen overgaan zolang de openbaarheid aan het betreffende pad niets is onttrokken;

  • ·

    De hiervoor beschreven (mogelijk zwaarwegende) redenen, overwegende bezwaren en/of belangen dienen te worden afgewogen tegen het algemeen belang welke handhaving kan rechtvaardigen;

  • ·

    belanghebbenden zijn gehoord;

  • ·

    Belanghebbenden hebben aangegeven dat zij het van historisch belang achten dat het betreffende pad een openbare weg blijft en voorts dat zij dit als de voor hen kortste route te voet of te fiets ervaren om vanuit de woonwijk waar zij woonachtig zijn te komen op de poststraat/Handelsstraat te Stadskanaal en dat zij het alternatief, de Museumweg, gelegen ongeveer 900 meter verder dan het betreffende pad, te ver verwijderd achten om dit als een aanvaardbaar alternatief te willen zien;

  • ·

    het pad erg smal is, en feitelijk in het huidige tijdsgewricht niet meer geschikt is te achten als openbaar voet- / fietspad;

  • ·

    de nabij gelegen Museumweg inmiddels verhard is, een goed alternatief biedt voor ontsluiting van het Vrijdomstreekje richting de Handelsstraat / Poststraat en ook als zodanig intensief wordt gebruikt;

  • ·

    de politie in overleg heeft aangegeven zich te kunnen verenigen met het onttrekken aan de openbaarheid van het pad tussen de Museumweg en Postkade 15 – 16.

  • ·

    Immers het betreffende pad een breedte kent van 100 centimeter en daardoor ook niet anders kan worden aangewend dan voor voetgangers en/of fietsers in zeer beperkte mate;

  • ·

    De oorspronkelijke redenen van openbaarheid, nl. vlotte bereikbaarheid van een tweetal winkels (slagerij en bakkerij) zijn komen te vervallen nu deze winkels niet meer aldaar zijn gevestigd en het pad ook overigens geen kortere en/of efficiënte verbinding biedt naar vergelijkbare of andere voorzieningen zonder dat een alternatief voorhanden is;

  • ·

    Daarmee het enkele belang van handhaving van de openbaarheid van het pad is gelegen in de wens van een aantal omwonenden om desgewenst van dit voetpad gebruik te kunnen maken op de wijze zoals zij dit aangeven historisch te hebben kunnen doen;

  • ·

    Enkel dit laatste belang naar opvatting van de Raad niet een zodanig algemeen belang betreft dat onttrekking aan de openbaarheid zich hiertegen verzet;

  • ·

    De overwegende bezwaren zijdens de eigenaren/bewoners van het betreffende perceel naar opvatting van de Raad van zodanige aard, omvang en gewicht zijn dat hierin voldoende redenen zijn gelegen om het betreffende pad aan de openbaarheid te onttrekken.

b e s l u i t :

  • 1.

    het laantje tussen Postkade 15 en 16 te Stadskanaal aan de openbaarheid te onttrekken.

Waar kunt u het besluit inzien?

Het besluit en de bijbehorende stukken liggen vanaf 17 juni 2021 tot en met 27 juli 2021 voor een ieder ter inzage. U kunt het besluit inzien bij de publieksbalie in het gemeentehuis, Raadhuisplein 1 in Stadskanaal. Ook kunt u het ontwerp in digitale vorm raadplegen en verkrijgen op https://www.stadskanaal.nl/.

Gedurende de periode waarin de beperkende maatregelen ten gevolge van het coronavirus gelden, is het fysieke besluit uitsluitend op afspraak te in te zien in het gemeentehuis. U kunt de gemeente van maandag t/m donderdag tussen 8.00 en 16.00 uur en op vrijdag tussen 8.00 en 12.00 uur telefonisch bereiken via het nummer 0599 631 631. Het e mailadres is gemeente@stadskanaal.nl. Om u beter van dienst te zijn, verzoeken wij u het kenmerk bovenin deze publicatie te vermelden.

U wilt beroep instellen?

Tijdens de beroepstermijn, die begint op vrijdag 18 juni 2021 en eindigt op donderdag 29 juli 2021, kan door belanghebbenden beroep worden ingesteld die tegen het ontwerpbesluit tijdig een zienswijze naar voren hebben gebracht, dan wel die kunnen aantonen redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest om een zienswijze kenbaar te maken.

Het beroepsschrift moet zijn ondertekend en ten minste bevatten:

  • 1.

    - naam en adres;

  • 2.

    - datum;

  • 3.

    - een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • 4.

    - de reden van bezwaar.

Een bezwaarschrift ingediend per e-mail wordt niet in behandeling genomen.

U stuurt een kopie van dit besluit met het beroepschrift mee naar het postadres van de Rechtbank Noord-Nederland, Afdeling bestuursrecht, Postbus 150, 9700 AD Groningen. U kunt ook digitaal beroep instellen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Een beroepsschrift heeft geen schorsende werking. Aan het instellen van beroep zijn kosten verbonden (griffierecht).

U wilt een voorlopige voorziening treffen?

Als onmiddellijke spoed dit vereist, bestaat de mogelijkheid om daarnaast een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen bij de Voorzieningenrechter in Groningen (rechtbank Noord-Nederland, locatie Groningen, afdeling Bestuursrecht, Postbus 150, 9700 AD Groningen). Dit verzoek kan tevens digitaal worden ingediend bij de genoemde rechtbank via http:/loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor dient u wel te beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Aan het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening zijn kosten verbonden (griffierecht).

U heeft nog vragen?

Als u nog vragen heeft, kan contact opgenomen worden met Gemeente Stadskanaal, Raadhuisplein 1, 9501 SZ Stadskanaal, telefoonnummer 0599 631 631.

Naar boven