Vastgesteld bestemmingsplan ‘Oostdijk 187, Oud-Beijerland’

Logo Hoeksche Waard

De raad van de gemeente Hoeksche Waard stelde op 25 mei 2021 het bestemmingsplan ‘Oostdijk 187, Oud-Beijerland’ ongewijzigd vast.

Inhoud en doel van het bestemmingsplan

Aan de Oostdijk 187 te Oud-Beijerland is op dit moment een taxibedrijf en meubelstoffeerderij gevestigd. De bedrijfsvoering wordt beëindigd. Het plan is opgevat om de huidige bebouwing af te breken en hiervoor in de plaats 12 koopwoningen te realiseren.

Vastgestelde hogere waarden geluid (Wet geluidhinder)

Uit akoestisch onderzoek bleek dat de geluidsbelasting op het perceel Oostdijk 187 niet voldoet aan de grenswaarde van 48 dB uit de Wet geluidhinder. De overschrijding wordt veroorzaakt door het verkeer op de gezoneerde wegen in de directe omgeving. Het college besloot op 6 april 2021 om hiervoor een hogere waarde geluid (57 dB en 58 dB) vast te stellen.

Het ontwerp bestemmingsplan en het ontwerp besluit hogere waarden geluid lagen ter inzage

Het ontwerpbestemmingsplan en het ontwerp besluit hogere waarden geluid lagen van zaterdag 9 januari 2021 tot en met vrijdag 19 februari 2021 ter inzage. Tijdens deze periode kon een ieder zienswijzen indienen. Wij ontvingen 10 zienswijzen. De zienswijzen gaven geen aanleiding om het bestemmingsplan en het besluit hogere waarden geluid aan te passen.

Ter inzage

Het vaststellingsbesluit, het bestemmingsplan ‘Oostdijk 187, Oud-Beijerland’ en het besluit hogere waarden geluid (Wet geluidhinder) en alle bijlagen liggen met ingang van zaterdag 12 juni 2021 tot en met vrijdag 23 juli 2021 ter inzage. U kunt de stukken bekijken op de website www.ruimtelijkeplannen.nl (onder de IMRO-code: NL.IMRO.1963. BPOostd187OBL20-VG01).

Wilt u de stukken in het gemeentehuis inzien? Maak dan een afspraak met Remko Advocaat, bereikbaar via telefoonnummer 088-6473776.

Beroep indienen

Tegen het besluit van de gemeenteraad om het bestemmingsplan vast te stellen en het collegebesluit tot het vaststellen van hogere waarden geluid (Wet geluidhinder) staat rechtstreeks beroep open bij de Raad van State.

Belanghebbenden kunnen met ingang van 12 juni 2021 tot en met 23 juli 2021 beroep indienen. Niet-belanghebbenden kunnen alleen beroep indienen wanneer hij of zij:

 

  • 1.

    tijdig een zienswijze tegen het ontwerp bestemmingsplan indiende;

  • 2.

    kan aantonen dat hij of zij redelijkerwijs niet in staat is geweest om een zienswijze tegen het ontwerp bestemmingsplan in te dienen;

  • 3.

    bezwaar heeft tegen de wijzigingen die zijn aangebracht bij het vaststellen van het bestemmingsplan.

     

In het beroepschrift moet u in ieder geval de volgende gegevens vermelden:

  • 1.

    de naam en adres van de indiener;

  • 2.

    de datum waarop u de brief verzendt (de dagtekening);

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht;

  • 4.

    een kopie van het besluit;

  • 5.

    de reden waarom u in beroep gaat;

  • 6.

    een ondertekening met naam en handtekening.

     

Het beroepschrift kunt u sturen aan:

Raad van State

Afdeling Bestuursrechtspraak

Postbus 20019

2500 EA Den Haag

Mogelijkheid tot uitstellen van het in werking treden van het bestemmingsplan via een voorlopige voorziening

Het bestemmingsplan en het besluit hogere waarden geluid treden in werking een dag nadat de beroepstermijn is verstreken.

Om te voorkomen dat het bestemmingsplan en het besluit hogere waarden geluid in werking treden, kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de voorzitter van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Wanneer er gedurende de beroepstermijn een verzoek om voorlopige voorziening is ingediend bij de voorzitter van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, schort de werking van het bestemmingsplan op totdat op het verzoek om voorlopige voorziening is beslist.

Crisis- en herstelwet

Op dit besluit is de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent, dat de belanghebbende in het beroepschrift moet aangeven welke beroepsgronden hij aanvoert tegen het besluit. Na afloop van de termijn van zes weken kunnen geen nieuwe beroepsgronden meer worden aangevoerd. Vermeld in het beroepschrift dat de Crisis- en herstelwet van toepassing is.

Vragen?

Neem dan contact op met Remko Advocaat, bereikbaar via telefoonnummer 088-6473776 of via e-mail remko.advocaat@gemeentehw.nl.

Naar boven