Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat van 13 juni 2021, nr. IENW/BSK-2021/148245 tot wijziging van de Regeling eisen geschiktheid 2000 in verband met aanpassing van de geschiktheidseisen bij autisme

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 111, vierde lid, en 134, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De bijlage behorende bij de Regeling eisen geschiktheid 2000 wordt als volgt gewijzigd:

In paragraaf 8.11. wordt de laatste alinea beginnend met ‘Bij een eerste aanvraag (...) hiervoor een uitvoerig protocol’ vervangen door:

Als de specialist duidelijk omschreven twijfels heeft over de rijgeschiktheid, die zich uiten in een advies tot termijnbeperking of een advies tot een rijtest, kan het CBR voor een juiste oordeelsvorming een deskundige op het gebied van de praktische rijgeschiktheid inschakelen om door middel van een rijtest de geschiktheid vast te stellen.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2021.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

TOELICHTING

Algemeen

De onderhavige ministeriële regeling wijzigt de bijlage van de Regeling eisen geschiktheid 2000. De wijziging van de bijlage van de Regeling eisen geschiktheid 2000 (hierna: de Regeling) heeft tot doel het advies van de Gezondheidsraad van 26 april 20211 over te nemen in de regelgeving. Het betreft de afschaffing van de verplichte rijtest voor alle personen met een autismespectrumstoornis (ASS).

Achtergrond

In de Regeling staan de eisen met betrekking tot de lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorrijtuigen. In het algemeen geldt dat er geen strengere geschiktheidseisen worden gesteld dan nodig zijn voor de verkeersveiligheid en de daarmee verbonden risico’s voor betrokkene zelf en de andere verkeersdeelnemers. In dat kader wordt de Regeling en met name de daarbij behorende bijlage periodiek bezien in het licht van nieuwe medisch-wetenschappelijke inzichten. Dit gebeurt na advisering door de commissie Rijgeschiktheid van de Gezondheidsraad.

Achtergrond bij wijziging geschiktheidseis voor personen met ASS (paragraaf 8.11)

De regelgeving omtrent de medische keuring voor mensen met een autismespectrumstoornis wordt aangepast conform het advies van de Gezondheidsraad van 26 april 2021. De rijtest bij personen met ASS zal niet langer voor elke examenkandidaat verplicht worden gesteld. De Gezondheidsraad heeft geadviseerd om de verplichte rijtest voor alle rijexamenkandidaten met ASS te laten vervallen en het CBR op basis van de medische keuring door de psychiater op individueel niveau te laten beslissen of een aanvullende rijtest nodig is. Op deze manier blijft de verkeersveiligheid gewaarborgd. Dit advies wordt overgenomen.

Administratieve lasten

De exacte verandering van de administratieve lasten als gevolg van deze wijziging zijn moeilijk in te schatten. Wel is duidelijk dat de lasten (licht) zullen dalen. De schatting is dat het aantal rijtesten met circa 3.000 tot 4.000 zal dalen als gevolg van de verandering voor personen met ASS. De kosten voor de huur van een lesauto om deze rijtest te kunnen ondergaan, hoeven nu door minder examenkandidaten te worden gemaakt. Deze kosten variëren van 100 tot 150 euro per persoon.

Omdat de verandering van de administratieve lasten als gevolg van de wijziging niet omvangrijk zijn, is de onderhavige wijzigingsregeling niet voor advies voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk.

Internetconsultatie

Er heeft geen internetconsultatie plaatsgevonden over deze regeling. Het is, zoals hierboven al opgemerkt, een begunstigende wijziging, die zoals hieronder wordt toegelicht, zo snel mogelijk in werking kan treden. De aanpassing brengt geen ingrijpende veranderingen teweeg in de rechten en plichten van burgers en bedrijven. Op grond van het kabinetsstandpunt inzake internetconsultatie kan internetconsultatie daarom achterweg blijven.

Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2021, dit is in lijn met het stelsel van vaste verandermomenten. Er wordt wel afgeweken van de minimale invoeringstermijn van twee maanden tussen publicatie en inwerkingtreding. De reden daarvoor is dat de doelgroep, omdat het over een versoepeling van de keuringseisen gaat, bijzonder gebaat is bij een spoedige inwerkingtreding van de regeling (uitzonderingsgrond a van het systeem van vaste verandermomenten, zie Kamerstukken II 2009/2010, 29 515, nr. 309).

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


X Noot
1

Gezondheidsraad. Advies Rijgeschiktheid bij autisme. Publicatienummer 2021/20. Den Haag, 26 april 2021 (www.gr.nl).

Naar boven