De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op de artikelen 111, vierde lid, en 134, tweede lid, van de Wegenverkeerswet
1994;
BESLUIT:
TOELICHTING
Algemeen
De onderhavige ministeriële regeling wijzigt de bijlage van de Regeling eisen geschiktheid
2000. De wijziging van de bijlage van de Regeling eisen geschiktheid 2000 (hierna:
de Regeling) heeft tot doel het advies van de Gezondheidsraad van 26 april 20211 over te nemen in de regelgeving. Het betreft de afschaffing van de verplichte rijtest
voor alle personen met een autismespectrumstoornis (ASS).
Achtergrond
In de Regeling staan de eisen met betrekking tot de lichamelijke en geestelijke geschiktheid
tot het besturen van motorrijtuigen. In het algemeen geldt dat er geen strengere geschiktheidseisen
worden gesteld dan nodig zijn voor de verkeersveiligheid en de daarmee verbonden risico’s
voor betrokkene zelf en de andere verkeersdeelnemers. In dat kader wordt de Regeling
en met name de daarbij behorende bijlage periodiek bezien in het licht van nieuwe
medisch-wetenschappelijke inzichten. Dit gebeurt na advisering door de commissie Rijgeschiktheid
van de Gezondheidsraad.
Achtergrond bij wijziging geschiktheidseis voor personen met ASS (paragraaf 8.11)
De regelgeving omtrent de medische keuring voor mensen met een autismespectrumstoornis
wordt aangepast conform het advies van de Gezondheidsraad van 26 april 2021. De rijtest
bij personen met ASS zal niet langer voor elke examenkandidaat verplicht worden gesteld.
De Gezondheidsraad heeft geadviseerd om de verplichte rijtest voor alle rijexamenkandidaten met ASS te laten vervallen en het CBR op basis van de medische
keuring door de psychiater op individueel niveau te laten beslissen of een aanvullende
rijtest nodig is. Op deze manier blijft de verkeersveiligheid gewaarborgd. Dit advies
wordt overgenomen.
Administratieve lasten
De exacte verandering van de administratieve lasten als gevolg van deze wijziging
zijn moeilijk in te schatten. Wel is duidelijk dat de lasten (licht) zullen dalen.
De schatting is dat het aantal rijtesten met circa 3.000 tot 4.000 zal dalen als gevolg
van de verandering voor personen met ASS. De kosten voor de huur van een lesauto om
deze rijtest te kunnen ondergaan, hoeven nu door minder examenkandidaten te worden
gemaakt. Deze kosten variëren van 100 tot 150 euro per persoon.
Omdat de verandering van de administratieve lasten als gevolg van de wijziging niet
omvangrijk zijn, is de onderhavige wijzigingsregeling niet voor advies voorgelegd
aan het Adviescollege toetsing regeldruk.
Internetconsultatie
Er heeft geen internetconsultatie plaatsgevonden over deze regeling. Het is, zoals
hierboven al opgemerkt, een begunstigende wijziging, die zoals hieronder wordt toegelicht,
zo snel mogelijk in werking kan treden. De aanpassing brengt geen ingrijpende veranderingen
teweeg in de rechten en plichten van burgers en bedrijven. Op grond van het kabinetsstandpunt
inzake internetconsultatie kan internetconsultatie daarom achterweg blijven.
Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2021, dit is in lijn met het
stelsel van vaste verandermomenten. Er wordt wel afgeweken van de minimale invoeringstermijn
van twee maanden tussen publicatie en inwerkingtreding. De reden daarvoor is dat de
doelgroep, omdat het over een versoepeling van de keuringseisen gaat, bijzonder gebaat
is bij een spoedige inwerkingtreding van de regeling (uitzonderingsgrond a van het
systeem van vaste verandermomenten, zie Kamerstukken II 2009/2010, 29 515, nr. 309).
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga