VERKEERSBESLUIT

Logo Leeuwarden

Datum besluit: 26 mei 2021

Besluitnummer: VB-21-37

Registratienummer:

Aanwijzen van gemeentelijke wegen rond Jirnsum binnen- en buiten de bebouwde kom als erftoegangsweg met een snelheid van 30- en 60 km/uur, en het toestaan van (brom)fietsers op Terprâne buiten de bebouwde kom.

 

 

 

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leeuwarden

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, daartoe gemachtigd in artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet.

 

Overwegingen,

 

De wegen Rijksweg, Bútlânswei, Terprâne en Reinerswei zijn in het Addendum Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan Zuidelijk deel van Leeuwarden 2017 aangewezen als erftoegangswegen.

 

Een erftoegangsweg is het meest lokale verkeerstype in de Nederlandse wegcategorisering. Op een erftoegangsweg dient de verkeersdeelnemer zijn snelheid en gedrag aan te passen aan de omgeving (verblijfsfunctie). Erftoegangswegen komen zowel binnen als buiten de bebouwde kom voor. Volgens de landelijke richtlijnen geldt op een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom uiteindelijk een maximumsnelheid van 60 km/uur. In het Addendum GVVP is er voor gekozen om op de erftoegangswegen Rijksweg, Terprâne en Bútlânswei (deel tussen bebouwde kom en rotonde) een maximum snelheid van 80 km/uur aan te houden en op de Reinerswei een maximumsnelheid van 60 km/uur.

Voor de bebouwde kom van Jirnsum geldt momenteel een snelheid van 30 km/uur. Een uitzondering is het deel van Terprâne, daar geldt een snelheid van 50 km/uur.

 

Op de wegen Rijksweg ten noorden van Jirnsum, Bútlânswei, en Reinerswei is op dit moment sprake van een snelheidsovergang van 80 km/uur naar 30 km/uur en vice versa. Dat is niet volgens de principes van Duurzaam Veilig Verkeer. Tussen deze beide snelheden hoort een snelheidsovergang van 60 km/uur aanwezig te zijn zodat het verkeer de kans heeft om zich aan te kunnen passen naar de geldende snelheid. Om die reden willen we op deze wegen een snelheidsovergang van 60 km/uur instellen.

Op Rijksweg ten noorden van Jirnsum begint bij Rijksweg nr. 10 de woonkern ‘Alde/ Nije húskes’. Door de aanwezigheid van de bebouwing begint hier een verblijfsgebied en zien wij op deze plek een logische overgang van 80 km/uur naar 60 km/uur.

Bútlânswei heeft een lengte van ca. 390 meter tussen komgrens en rotonde. Het instellen van een maximumsnelheid van 60 km/uur voor het volledige weggedeelte is gezien de korte afstand daarbij een logische keuze.

 

In het Addendum GVVP is Reinerwei over de volledige lengte aangewezen als een erftoegangsweg met een snelheid van 60 km/uur. Door dit middels een zone te doen vallen ook de wegen Suorein en Molesingel onder het 60 km/uur regime. Door het instellen van een 60 km/uur regime op deze weg willen we ook het sluipverkeer dat via Jirnsum naar Joure en Sneek rijdt meer tegengaan. Met het gereedkomen van het knooppunt van Joure in de A7 is het hoofdwegennet op orde en levert de route via het gemeentelijke weggennet geen tijdwinst meer op.

 

Terprâne is in de jaren 90 van de vorige eeuw aangelegd met de functie van een rondweg zodat het doorgaande gemotoriseerde verkeer om het dorp kan rijden. Terprâne is gecategoriseerd als een erftoegangsweg met op dit moment een maximale snelheid van 80 km/uur buiten de bebouwde kom en 50 km/uur binnen de bebouwde kom. Er zijn een aantal landbouwpercelen en een uitrit die direct aansluiten op Terprâne. Terprâne heeft met een kantmarkering op het gedeelte buiten de bebouwde kom de weginrichting en uitstraling van een erftoegangsweg 60 km/uur. We zien het als een verbetering van de wegenstructuur en verkeersveiligheid om op Terprâne een maximumsnelheid van 60 km/uur in te stellen buiten de bebouwde kom. Het instellen van een 60 km/uur regime op de wegenstructuur draagt bij aan het tegengaan van sluipverkeer naar Joure en Sneek en vice versa.

 

We verwachten niet dat er een verschuivingseffect zal optreden door het instellen van een maximumsnelheid van 60 km/uur op Terprâne. Vanwege de inrichting van de Rijksweg naar een fietsstraat zal het doorgaande gemotoriseerde verkeer de route via Terprâne blijven kiezen. Met het instellen van een maximale snelheid van 60 km/uur blijft het bedrijventerrein van Jirnsum ook goed bereikbaar. Bestuursleden van de ondernemersvereniging Jirnsum hebben aangegeven de bereikbaarheid van het exceptionele transport belangrijker te vinden dan het verlagen van de snelheid naar 60 km/uur. De bereikbaarheid van het exceptioneel transport is geborgd.

 

We willen de zuidkant van Jirnsum een zelfde inrichting geven als de noordelijke entree van Jirnsum. Daarom stellen we op het deel van Terprâne dat binnen de bebouwde kom valt een maximumsnelheid van 30 km/uur in, met een drempelplateau bij de aansluiting op de Fonterbuorren. Eenzelfde drempelplateau maken we ook bij de aansluiting van de Douwemastrjitte op de Bútlânswei. De 30 km/uur zone is een goede overgang naar de 60 km/uur zone. Vanwege de nabijgelegen haakse bocht is de snelheid van het verkeer hier al laag. Het instellen van 30 km/uur met een bijpassende weginrichting draagt ook bij aan een veiligere fietsoversteek van- en naar Rijksweg.

 

Het deel van Rijksweg dat ten zuiden van Jirnsum ligt sluit aan op Terprâne en ontsluit het bedrijventerrein van Jirnsum. Omdat op Terprâne een maximumsnelheid van 30 km/uur wordt ingesteld moet ook hier een snelheidsovergang van 60 km/uur komen om te voldoen aan de principes van Duurzaam Veilig. Met een aantal bestuursleden van de ondernemersvereniging Jirnsum en de werkgroep Woon- en Leefomgeving Jirnsum is gesproken over een geschikte locatie voor een snelheidsovergang. Er is een voorkeur uitgesproken om de snelheidsovergang op de gemeentegrens te leggen bij de brug Oude Schouw.

Rijksweg-zuid heeft met directe aansluitingen van uitritten, zijwegen en fietsoversteken veel mogelijke conflictpunten. Daarom heeft deze weg de status van erftoegangsweg gekregen. Om de verkeersveiligheid te verbeteren willen we dan ook op het deel Rijksweg-zuid tussen de komgrens en de gemeentegrens met Heerenveen een 60 km/uur regime instellen. Door dit middels een zone te doen vallen ook de wegen it String en Industriewei onder het 60 km/uur regime. Ook de gemeente Heerenveen heeft plannen om op de Rijksweg een 60 km/uur regime in te stellen.

 

Het Hoofdwegennet is met het gereedkomen van knooppunt Joure op orde gekomen. Het verkeer hoeft niet meer via het gemeentelijke wegennet afgewikkeld te worden. In de opbouw van de gemeentelijke wegenstructuur is de keuze gemaakt om Jirnsum via Rijksweg-noord te ontsluiten naar de provinciale weg N354 en Rijksweg A32. De overige wegen rond Jirnsum hebben niet meer de hoofdzakelijke verkeersfunctie. Het is nu de tijd om de gemeentelijke erftoegangswegen rond Jirnsum aan te wijzen en in te richten als erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 30- 60 km/uur. Daardoor ontstaat er een logische verkeersstructuur in het gebied. Dit draagt bij aan het versterken van de verkeersveiligheid op de weg.

 

Bij de inrichting van de erftoegangswegen buiten de bebouwde kom worden de essentiële herkenbaarheidskenmerken toegepast. De genoemde wegen worden voorzien van een kantmarkering en een duidelijke zone-overgang met een dubbele zonestreep of een grijs vlak van split. Tussen de berm en de kantmarkering wordt een grijze splitlaag toegepast. De bijbehorende 60 km/uur bebording wordt geplaatst.

 

Bij de inrichting van de erftoegangsweg binnen de bebouwde kom wordt de Terprâne voorzien van rode fietsstroken, wordt de t-splitsing Terprâne – Fonterbuorren een gelijkwaardige kruispunt en wordt de bijbehorende 30 km/uur bebording geplaatst.

 

Naast de wegencategorisering voor het gemotoriseerd verkeer is ook het fietsnetwerk aanleiding om naar de wegencategorisering te kijken. In het fietsnetwerk is de bebouwde kom van Jirnsum (noord-zuid route) onderdeel van de doorfietsroute Leeuwarden - Heerenveen. De oost-west route in de richting van Sneek en Grou maken onderdeel uit van het primaire fietsnetwerk. De Terprâne is in het netwerk aangegeven als primair gewenste fietsroute. Een doorfietsroute is in het fietsnetwerk een fietspad van de hoogste categorie.

 

Op dit moment wordt er uitvoering gegeven aan het project doorfietsroute Leeuwarden – Oude Schouw. Het bestaande fietspad dat parallel langs de oude Rijksweg loopt wordt verbreed naar vier meter. De doorfietsroute gaat via de Rijksweg door de bebouwde kom van Jirnsum. Om de fietsers op een veilige en comfortabele manier door het dorp te leiden krijgt de fietser binnen de bebouwde kom een prominente plaats op de weg. Zo wordt het grootste deel van de route door de bebouwde kom heringericht naar een fietsstraat, en komen er bij entrees rode fietsstroken op de rijbaan.

 

Om te komen tot een gedragen ontwerp voor het herinrichtingsplan hebben we bij de werkgroep Woon- en leefomgeving van het dorp Jirnsum (onderdeel van plaatselijke belang Jirnsum) bij het proces betrokken. Door deze werkgroep is aangegeven dat snelle fietsers, met name wielrenners, met hoge snelheid door het dorp fietsen en dat dit door de dorpsbewoners als verkeersonveilig wordt ervaren. Uit de data van de App Strava blijkt dat wielrenners inderdaad met een hoge snelheid door het dorp fietsen. Vanuit de werkgroep Woon- en leefomgeving is gevraag om de snelle fietsers toe te staan op Terprâne zodat de Rijksweg verkeersveiliger wordt. Toestaan van fietsers op de Terprâne is nu niet mogelijk omdat op deze weg een snelheidsregime van 80 km/uur heeft en er een verbod voor (brom)fietsers geldt.

 

De mogelijkheden voor het toestaan van fietsers op Terprâne zijn onderzocht. We hebben een gesprek gehouden met een professioneel wielrenner. Door hem wordt aangegeven dat toestaan van fietsers op de Terprâne voor fietsers (wielrenners) een verbetering is ten opzichte van de route door het dorp. Bij een route om het dorp hoeven wielrenners die tempo willen fietsen geen rekening te houden met ander (langzaam) verkeer, geparkeerde auto’s, oneffenheden in de verharding, etc. Dat kunnen voor wielrenners die tempo wil fietsen potentieel gevaarlijke situaties zijn. De Terprâne biedt ruimte, overzicht en een gesloten asfaltverharding en is dan voor deze groep fietsers een betere route. Ook de Fietsersbond geeft in een gesprek aan geen bezwaren te zien om Terprâne open te stellen voor (snelle) fietsers. Daarbij dient de inrichting van Terprâne wel te voldoen aan de eisen van Duurzaam Veilig verkeer.

 

Wat we ook hebben geconstateerd is dat fietsers (wielrenners) nu ook al gebruik maken van de Terprâne, hoewel dit niet is toegestaan.

 

In 2018 is de snelheid op Terprâne gemeten. Daarbij is een gemiddelde snelheid gemeten van 59 km/uur en een V85 waarde van 69 km/uur. Uit het programma ViaStat halen wij een cross-score voor Terprâne van 70 km/uur. In 2018 was de etmaal intensiteit 3070 motorvoertuigen.

 

Op basis van de cijfers en de gesprekken met fietsexperts zien wij mogelijkheden om met een aantal aanpassingen aan de weg (brom)fietsers op Terprâne én op Bútlânswei toe te staan. Deze aanpassingen zijn het aanbrengen van rode fietsstroken op het deel van Terprâne en Bútlânswei binnen de bebouwde kom en bij de rotonde Terprâne – Bútlânswei. Daarbij is het instellen van een maximumsnelheid van 60 km/uur op Terprâne en Bútlânwei noodzakelijk omdat alleen fietsers op een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom zijn toegestaan als er een maximumsnelheid van 60 km/uur geldt. We blijven vastgehouden aan de route van de doorfietrsroute in noord-zuid richting (en vice versa) door het dorp, maar willen gehoor geven aan de wens van de dorpsbewoners en de fietsers die dat willen de mogelijkheid bieden gebruik te maken van de Terprâne.

 

We hebben onze plannen voor de herinrichting van de Rijksweg en het toestaan van fietsers op de Terprâne uitgebreid aan de bewoners van Jirnsum toegelicht tijdens de presentatie van het Voorlopig Ontwerp op 23 november 2020. Daarnaast hebben we nog afzonderlijke gesprekken gevoerd met een aantal bestuursleden van de ondernemersvereniging van Jirnsum en de werkgroep woon- en leefomgeving Jirnsum.

 

Er is een zienswijze ingediend op het Voorlopige Ontwerp waarin een bewoner aangeeft niet achter de plannen te staan om fietsers op de Terprâne toe te staan en op de Terprâne binnen de bebouwde kom een snelheid van 30 km/uur in te stellen. Er is door ons op deze zienswijze per brief gereageerd dat wij de keuze hebben gemaakt vast te houden aan de plannen omdat we daar voldoende draagvlak voor zien.

 

Bij de belangenafweging zijn de economische belangen van bewoners, ondernemers en overige belanghebbenden zijn meegenomen.

 

Op basis van Artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is er overleg gevoerd met de politie over de wenselijkheid, het instellen en de handhaving van deze maatregel. De politie adviseert op de onderdelen Rijksweg Jirnsum-noord, Reinerswei, Bûtlanswei en Terprâne (met kanttekening) positief. Op het onderdeel Rijksweg Jirnsum-zuid adviseert de politie voor het onderdeel 60 km/uur negatief.

 

Het instellen van een maximumsnelheid van 60 km/uur op de erftoegangswegen draagt bij aan het versterken van de verkeersveiligheid op de weg. De vrijheid van het verkeer wordt zoveel mogelijk gewaarborgd.

 

In het onderstaande besluit worden de toe te passen verkeerstekens benoemd conform artikel 96 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

 

De wegen benoemd in dit verkeersbesluit liggen zowel buiten- als binnen de bebouwde kom binnen de gemeente Leeuwarden, en zijn ook in eigendom, beheer en onderhoud bij de Gemeente Leeuwarden.

 

 

 

BESLUIT

1. middels het plaatsen van borden A0160/ A0160zb (A1) en A0260/A0260zb (A2) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de volgende wegen en weggedeelten aan te wijzen als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/uur;

- Rijksweg, vanaf de bebouwde kom van Jirnsum tot aan Rijksweg nr. 10;

- Bútlânswei, vanaf de bebouwde kom van Jirnsum tot aan de reeds ingestelde 60 km/uur zone op Bútlânswei ter hoogte van Bútlânswei 2a;

- Terprâne, vanaf de bebouwde kom van Jirnsum tot aan Bútlânswei;

- Rijksweg, vanaf de bebouwde kom van Jirnsum tot aan de gemeentegrens met de gemeente Heerenveen;

- Industriewei; vanaf de aansluitng met Rijksweg;

- It String, vanaf de aansluiting met de Wjitteringswei tot aan Industriewei;

- Reinerswei, vanaf de bebouwde kom van Jirnsum, tot aan de op- en afrit van de Rijksweg A32;

- Suorein, tot aan Reinerswei;

- Molesingel, tot aan Reinerswei;

2. middels het plaatsen van borden A0130zb (A1) en A0230zb (A2) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de volgende wegen en weggedeelten aan te wijzen als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/uur;

- Terprâne, vanaf de bebouwde kom van Jirnsum tot aan Rijksweg;

- Rijksweg, vanaf de bebouwde kom van Jirnsum tot aan Terprâne;

3. Middels het verwijderen van de borden C15 van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de geslotenverklaring voor fietsen, bromfietsen en voor gehandicaptenvoertuigen op de Terprâne op te heffen.

 

Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,

namens dezen,

ir. S. Terpstra MPA,

sectormanager.

U kunt bezwaar instellen tegen dit besluit op de wijze en binnen de voorschriften, zoals op de bijsluiter is aangegeven.

Bezwaar maken

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u tegen dit besluit binnen zes weken, vanaf de dag na die waarop dit besluit is gepubliceerd, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet in ieder geval bevatten:

a. uw naam, adres en ondertekening;

b. de datum;

c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

d. de gronden (motivering) van het bezwaar.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen via www.leeuwarden.nl/bezwaarschrift.

Daarvoor dient u wel te beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk voor de precieze voorwaarden op de genoemde site.

 

Besluit tijdelijk opschorten

Wilt u dat de gemeente een besluit waartegen u bezwaar heeft ingediend, niet uitvoert? Vraag dan om een voorlopige voorziening bij de voorzieningenrechter van

Rechtbank Noord-Nederland, locatie Groningen. Dit kan alleen in spoedeisende zaken. U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank via

http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk voor de precieze voorwaarden op genoemde site.

 

 

Naar boven