Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Defensie | Staatscourant 2021, 28073 | Interne regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Defensie | Staatscourant 2021, 28073 | Interne regelingen |
28 mei 2021,
nr. BS/2021012000
De Staatssecretaris van Defensie,
Gelet op artikel 115 van het Algemeen militair ambtenarenreglement, artikel 88 van het Burgerlijk ambtenarenreglement defensie, artikel 26 van het Inkomstenbesluit militairen en artikel 62 van het Inkomstenbesluit burgerlijke ambtenaren defensie;
Besluit:
De Regeling uitkering chroom-6 Defensie wordt als volgt gewijzigd:
A
1. Waar in deze regeling wordt vermeld: ‘het ABP’ wordt dit telkens vervangen door: ‘de uitvoerder’.
2. Waar in deze regeling wordt vermeld: ‘€ 3.850,-’ wordt dit telkens vervangen door: ‘€ 4.110,59’.
B
Artikel 1 komt als volgt te luiden:
In deze regeling wordt verstaan onder:
team van experts dat desgevraagd advies uitbrengt over de blootstelling van de werknemer aan chroom-6 bij Defensie;
de Tijdelijke regeling tegemoetkoming en ondersteuning slachtoffers blootstelling chroom VI houdende stoffen defensie;
de tegemoetkoming op basis van artikel 2.1 van de Tijdelijke regeling tegemoetkoming en ondersteuning slachtoffers blootstelling chroom VI houdende stoffen defensie;
de erfgenaam, als bedoeld in het Burgerlijk Wetboek;
degene die ten tijde van het overlijden van de werknemer de echtgenoot, echtgenote of geregistreerd partner van de overleden werknemer is of degene die door de werknemer bij diens pensioenfonds is aangemeld als partner en door dit pensioenfonds als zodanig is aangemerkt;
het bedrag dat wordt toegekend op grond van deze regeling, dat bestaat uit een immaterieel deel of een materieel deel of beide;
de uitvoerder van de regeling zijnde een instantie die is aangewezen door Minister van Defensie;
een middel dat direct of indirect de nadelige gevolgen van de beperkingen die de werknemer ten gevolge van zijn aandoening heeft, opheft of vermindert;
1° de militair, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van het Algemeen militair ambtenarenreglement of de gewezen militair;
2° de ambtenaar, bedoeld in artikel 1 van het Burgerlijk ambtenarenreglement defensie of de gewezen ambtenaar;
3° de dienstplichtige of ingehuurde arbeidskracht die tijdelijk voor Defensie werkzaamheden heeft verricht en voor wie Defensie de werkgeversplicht heeft gehad ten aanzien van de gezondheid, veiligheid en arbeidsomstandigheden.
C
Artikel 3 komt als volgt te luiden:
1. De werknemer komt op zijn aanvraag in aanmerking voor de uitkering als aannemelijk is dat hij:
a. gedurende tenminste een jaar een functie als omschreven in bijlage 1 uitoefent of heeft uitgeoefend; en
b. lijdt aan een of meer aandoeningen die door een arts zijn vastgesteld die, gelet op bijlage 2, in de uitoefening van de onder a genoemde functie mogelijk zijn veroorzaakt door blootstelling aan chroom-6.
2. Onder de in het eerste lid, onder a, bedoelde functie wordt mede verstaan de werkzaamheden waarvan het aan de hand van het in bijlage 4 opgenomen toetsingskader aannemelijk is dat die vallen in een groep zoals opgenomen in bijlage 1.
3. In aanvulling op het eerste lid, geldt bij COPD dat de diagnose voor deze aandoening moet zijn gesteld uiterlijk binnen tien jaar na de laatste blootstelling aan chroom-6 bij Defensie.
4. De termijn van een jaar, bedoeld in het eerste lid, is niet van toepassing bij allergisch contacteczeem, allergische astma en -rhinitis en perforatie van het neustussenschot.
5. Voor de toepassing van het eerste lid, onder a, en het tweede lid, geldt dat de functie of werkzaamheden moeten hebben plaatsgevonden tussen 31 december 1969 en 1 januari 2015.
D
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het tweede lid komt te luiden: Voor zover bij de berekening van de uitkering de duur van blootstelling aan chroom-6 van belang is, worden afzonderlijke perioden van blootstelling in relevante functies of werkzaamheden bij elkaar opgeteld.
2. Het derde lid vervalt, onder vernummering van het vierde tot en met het zesde lid tot het derde tot en met het vijfde lid.
3. Het derde lid (nieuw) komt te luiden: De uitkering wordt verrekend met bedragen voor zover die reeds zijn toegekend in verband met de aandoening waarvoor deze uitkering wordt toegekend.
E
Artikel 7a wordt als volgt gewijzigd:
1. Het derde lid komt te luiden: Op deze uitkering is artikel 7, tweede lid, van overeenkomstige toepassing.
F
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het vierde lid komt te luiden: De Minister van Defensie verstrekt de uitvoerder of het beoordelingspanel op verzoek de inlichtingen die noodzakelijk zijn ter vaststelling van de relevante functies of werkzaamheden.
G
Na artikel 10 wordt artikel 10a toegevoegd, dat luidt:
1. Er is een beoordelingspanel ter advisering over de blootstelling van de medewerker aan chroom-6 tijdens zijn werkzaamheden voor Defensie.
2. Het beoordelingspanel bestaat uit een uit hoofde van deskundigheid door de Minister van Defensie benoemd voorzitter en twee leden, waarvan een op voordracht van de Samenwerkende Centrales van Overheidspersoneel.
3. Voor de beoordeling van de voorwaarden als bedoeld in artikel 3, met uitzondering van het eerste lid, kan de uitvoerder bindend advies aanvragen bij het beoordelingspanel.
4. Het advies wordt in ieder geval aan het beoordelingspanel gevraagd als de uitvoerder niet kan vaststellen of werkzaamheden zijn verricht die vallen in een groep zoals opgenomen in bijlage 1 danwel een indeling in een andere groep zoals opgenomen in bijlage 1 kan leiden tot een hogere uitkering.
5. De redelijke kosten die de werknemer in verband met de adviesaanvraag maakt, worden vergoed voor zover deze niet uit anderen hoofde worden vergoed.
H
Artikel 13 komt als volgt te luiden:
I
Na artikel 15 worden onder vernummering van de artikelen 16 en 17 tot artikelen 18 en 19 twee artikelen 16 en 17 ingevoegd, luidende:
1. De werknemer die voor long-, neus-, neusbijholte-, maag-, strottenhoofdkanker, COPD, longfibrose of niet-immunologisch (irritatief) beroepsastma een immaterieel deel van de uitkering heeft ontvangen waarbij de hoogte is gebaseerd op de ten tijde in bijlage 3 opgenomen indeling in groep 1 categorie B of C, ontvangt een nabetaling tot het bedrag dat thans voor de betreffende aandoening staat opgenomen bij groep 1.
2. De werknemer danwel de nabestaande aan wie bij besluit bekend is gemaakt dat hij geen uitkering krijgt voor COPD omdat de aandoening zich niet voor 1 januari 2012 heeft geopenbaard, maar wel voldoet aan een latentieperiode van tien jaar als bedoeld in artikel 3, derde lid, komt alsnog in aanmerking voor een uitkering, mits aan de overige voorwaarden is voldaan.
De bijlagen 1 tot en met 3 behorend bij de Regeling uitkering chroom-6 Defensie worden vervangen door de Bijlagen 1 tot en met 4 behorend bij deze regeling.
Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Defensie voor deze de Hoofddirecteur Personeel P.F.M. Reesink Schout-bij-nacht
Groep 1: Functies met mogelijk directe blootstelling aan chroom-6 |
|||
---|---|---|---|
CLAS |
|||
Functie |
Afdeling |
Onderdeel |
Opmerking |
Technician |
Maintenance/commel, engineer, tracks, wheels, trade shop Vriezenveen |
POMS |
|
Mechanic |
Maintenance/commel, engineer, tracks, wheels |
POMS |
|
Repairman |
Maintenance/commel, engineer, tracks, wheels |
POMS |
|
Monteur |
Maintenance/commel, engineer, tracks, wheels |
POMS |
|
Derust repairman |
Maintenance/engineer |
POMS |
|
Preserveerder |
Maintenance/preservation |
POMS |
|
Lasser |
Maintenance/engineer, trade shop Vriezenveen |
POMS |
|
Metal worker |
Maintenance/trade shop Vriezenveen |
POMS |
|
Meewerkend voorman |
Maintenance/commel, engineer, preservation, tracks, wheels, trade shop Vriezenveen |
POMS |
|
Spuiter |
Maintenance/preservation |
POMS |
|
Straler |
Maintenance/preservation |
POMS |
|
Verfspuiter |
Hersteleenheden/NVC, HOBKL (MCW/ECW), Munitiebedrijf, Opleidingen OTCO, Historische verzamelingen |
||
Gritstraler |
Hersteleenheden/NVC, HOBKL (MCW/ECW), Munitiebedrijf, Opleidingen OTCO |
||
Onderhoudsmonteur |
Hersteleenheden/NVC, HOBKL (MCW/ECW), Munitiebedrijf, Opleidingen OTCO |
||
Lasser/Plaatwerker |
Hersteleenheden/NVC, HOBKL (MCW/ECW), Munitiebedrijf, Opleidingen OTCO |
||
DMO |
|||
Functie |
Afdeling |
Onderdeel |
Opmerking |
Hersteller wapensystemen |
KC W&M |
DMUNB |
Medewerker KK en GK |
Munitie behandelaar |
FD |
DMUNB |
Functienaam geupdate |
Voorman |
FD |
DMUNB |
Functienaam geupdate |
Voorman spuiter |
FD |
DMUNB |
|
Mdw instandhouding munitie&spuiter |
FD |
DMUNB |
|
Mdw ondersteuning instandhouding |
DMUNB |
||
CLSK |
|||
Functie |
Afdeling |
Onderdeel |
Opmerking |
Monteur |
Galvano |
Munitie depot Alphen Riel/DELM |
|
Monteur vliegtuigonderhoud |
Galvano |
Munitie depot Alphen Riel/DELM |
|
Schilders |
Galvano |
Munitie depot Alphen Riel/Delm |
|
Kunststofbewerker |
Galvano |
Munitie depot Alphen Riel/Delm |
|
GU monteur |
LcW/LcKLu/DMVS/DVM |
||
MT monteur |
LcW/LcKLu/DMVS/DVM |
||
Monteur vakgroep wapentechniek |
LcW/LcKLu/DMVS/DVM |
||
Schilder |
LcW/LcKLu/DMVS/DVM |
||
Vliegtuigplaatwerker |
LcW/LcKLu/DMVS/DVM |
||
Monteur GGW/Geleide Wapens |
GGW/Vliegbasis |
||
Monteur Gronduitrusting |
GGW |
||
Monteur bewapening (ook SHORAD) |
GGW/Vliegbasis |
||
Schilder |
GGW |
||
Monteur SHORAD |
GGW/Vliegbasis |
||
Monteur Vliegtuigonderhoud |
Vliegbasis /LCW |
||
Schilder |
Vliegbasis |
||
Kunststofbewerker |
Vliegbasis/LCW |
||
MT Monteur |
Vliegbasis |
||
GU Monteur |
Vliegbasis |
||
Monteur Vakgroep Wapentechniek |
Vliegbasis |
||
Vliegtuigplaatwerker |
Vliegbasis |
||
Instructeur Plaatwerken |
LETS |
Valt onder vakgroep Plaatwerker |
|
Instructeur Schilderen |
LETS |
Valt onder vakgroep Schilder |
|
Instructeur Vliegtuigonderhoud |
LETS |
Valt onder vakgroep Vliegtuigonderhoud |
|
VVU/VUT |
Vliegbasis |
||
Metaalbewerking |
Vliegbasis |
||
Werkcentrum Radar MPR |
Vliegbasis / AOCS |
||
CZSK |
|||
Functie |
Afdeling |
Onderdeel |
Opmerking |
1e mdw servicecentrum |
Speciale producten/Optronica/ Servicecentrum |
Marinebedrijf |
Voormalig MEOB |
Hoofdtechnicus, hoofd assistant, ass. Hoofdtechnicus |
SEWACO, Matgrp BWS, prodgrp Radar/EOV |
Marinebedrijf |
Huidige organisatie eenheid: Afd. Maritieme Techniekgrp Sensor en wapensyst./sie prod. |
Hoofdtechnicus, hoofd assistant, ass. Hoofdtechnicus |
SEWACO, Matgrp BWS, prodgrp VL/Geschut |
Marinebedrijf |
Huidige organisatie eenheid: Afd. Maritieme Techniekgrp Sensor en wapensyst./sie prod. |
Hoofdtechnicus, hoofd assistant, ass. Hoofdtechnicus, 1e technicus, 2e technicus |
Speciale producten/Specifieke werkplaats/Missiles |
Marinebedrijf |
Voormalig onderdeel van SAWECO, huidige organisatie eenheid: Afdeling Maritieme Techniek /Techniekgroep Speciale Producten / Sectie Productie Chatham |
Hoofdtechnicus, (1e) technicus, (1e) schilder/verfspuiter, spec. oppervlakte tech., 1e techn. Verspanend, techn. Niet verspanend |
Speciale producten/ specifieke werkplaats/KKW/ROM |
Marinebedrijf |
Voormalig onderdeel van SAWECO, huidige organisatie eenheid: Afdeling Maritieme Techniek /Techniekgroep Speciale Producten / Sectie Productie Chatham |
Hoofdtechnicus plaat en scheepsbouw, technicus plaat en scheepsbouw, technicus lassen en branden, medew. plaat en scheepsbouw, medew. lassen en branden |
Divisie Platform/Materieelgroep CASCO/afd scheepsconstructie staal DMI/AMI |
Marinebedrijf |
Huidige organisatie eenheid: Afd. Maritieme Techniek/techniekgrp platform/ sectie productie staal FF&OPV: Productiegroep Staal |
Vakspecialist frezer en draaier, specialist frezer en draaier, technicus metaalspuiter, constructie/ fijnbankwerker, medew. frezer en draaier |
Divisie Platform/Materieelgroep systemen/afdeling technieken |
Marinebedrijf |
Huidige organisatie eenheid: Afd. Maritieme Techniek/techniekgrp platform/ sectie productie staal |
Hoofdtechnicus dok en applicatie, technicus dok en applicatie, medew. Dok en applicatie |
Divisie Platform/Materieelgroep CASCO/afd dok en applicatie DMI/AMI |
Marinebedrijf |
Huidige organisatie eenheid: Afd. Maritieme Techniek/techniekgrp platform/ sectie productie staal FF&OPV: Productiegroep Conservering |
Hoofdtechnicus plaat en scheepsbouw, hoofdtechnicus hout en polyester, (Sr.) technicus hout/polyester, medew. plaat en scheepsbouw, medew. hout en polyester. |
Divisie Platform/Materieelgroep CASCO/Afd. Hout en polyester |
Marinebedrijf |
Huidige Organisatie eenheid: Afd. Maritieme instandhouding/ instandhoudingsgrp. Klein boven water/ sie prod./ polyester |
Technicus hout/polyester, mdw plaat en scheepsbouw, mdw. Hout en polyester, technicus dok en applicatie |
Divisie Platform/Materieelgroep CASCO/Afd. Kleine en lichte vaartuigen |
Marinebedrijf |
Huidige Organisatie eenheid: Afd. Maritieme instandhouding/ instandhoudingsgrp. Klein boven water/ sie prod./ polyester |
Specialist, 1e mdw., mdw. |
Divisie speciale producten/COBI NEUTRA |
Marinebedrijf |
Huidige organisatie extern defensie: VENKO via PPS constructie |
Technius vliegtuigconstructie technieken, technicus oppervlakte bewerking |
Onderhoudsdienst/WGOO/UE373 |
MarHeli |
|
1e technicus meet&materialen onderzoek |
Onderhoudsdienst/WGOO/UE374 |
MarHeli |
Huidige organisatie eenheid: CLSK/LCW |
Technicus kunststoffen/houtbewerking |
Onderhoudsdienst/WGOO/UE375 |
MarHeli |
Huidige organisatie eenheid: CLSK/LCW |
Technicus vliegtuigconstructie technieken, technicus oppervlakte bewerking, 1e technicus meet&materialen onderzoek, technicus kunststoffen/houtbewerking |
Onderhoudsdienst (MVKV) |
MarPat |
Voormalig onderdeel van de Marineluchtvaartdienst |
Militaire vliegtuigmonteurs daadwerkelijk betrokken bij vliegtuigonderhoud (verfwerkzaamheden) |
Onderhoudsdienst (MVKV) |
MarPat |
Voormalig onderdeel van de Marineluchtvaartdienst |
Constructie technicus, ass. Constructie technicus, spec. oppervlaktebehandeling, 1e techn. Knst/plw, ass. Oppervlaktebehandeling |
990 PVE ONH PLW/SCH/KNST |
Marine/ MarHeli |
Huidige organisatie eenheid: CLSK/DHC/990 SQN/Bur Maintenance |
Onderhoudsmonteurs (diverse) |
Marine kazerne |
||
Monteurs technische dienst en wapentechnische dienst aan boord van schepen |
Aan boord schepen |
||
Systeemtechnicus, Hoofdtechnicus plaat en scheepsbouw, Hoofdtechnicus lassen en branden, Technicus plaat en scheepsbouw, Technicus lassen en branden, Medew. plaat en scheepsbouw, Medew. lassen en branden |
AMI / IG-OZB / Productie-Staal |
DMI |
Huidige organisatie eenheid: Directie Materiële Instandhouding / Afdeling Maritieme Instandhouding / Instandhoudingsgroep Onderzeeboten / Sectie Productie – Staal |
Hoofdtechnicus dok en applicatie, Technicus dok en applicatie, Medew. Dok en applicatie |
AMI / IG-OZB / Productie – Conservering (DAC) |
DMI |
Huidige organisatie eenheid: Directie Materiële Instandhouding / Afdeling Maritieme Instandhouding / Instandhoudingsgroep Onderzeeboten / Sectie Productie – Conservering (DAC) |
Systeemtechnicus WB, Installatietechnicus WTBW, Technicus WTBW, Monteur WTBW |
AMI / IG-OZB / Productie-WTBW |
DMI |
Huidige organisatie eenheid: Directie Materiële Instandhouding / Afdeling Maritieme Instandhouding / Instandhoudingsgroep Onderzeeboten / Sectie Productie – Werktuigbouw |
Systeembeheerder PLFM, Systeemtechnicus, Installatietechnicus Electro, Technicus Electro, Monteur Electro |
AMI / IG-OZB / Productie-Electro |
DMI |
Huidige organisatie eenheid: Directie Materiële Instandhouding / Afdeling Maritieme Instandhouding / Instandhoudingsgroep Onderzeeboten / Sectie Productie – Electro |
Systeem technicus MI OZB |
DMI / CZSK / MI OZB |
DMI (Marinebedrijf) |
Onderdeel productie MI OZB (Burger werkende aan boord onderzeeboten). |
Installatie Techn. Elektro MI OZB |
DMI / CZSK / MI OZB |
DMI (Marinebedrijf) |
Onderdeel productie MI OZB (Burger werkende aan boord onderzeeboten). |
Technicus Elektro MI OZB |
DMI / CZSK / MI OZB |
DMI (Marinebedrijf) |
Onderdeel productie MI OZB (Burger werkende aan boord onderzeeboten). |
Monteur Elektro MI OZB |
DMI / CZSK / MI OZB |
DMI (Marinebedrijf) |
Onderdeel productie MI OZB (Burger werkende aan boord onderzeeboten). |
Groep 2: Functies met aannemelijke achtergrondblootstelling aan chroom-6 |
|||
---|---|---|---|
CLAS |
|||
Functie |
Afdeling |
Onderdeel |
Opmerkingen |
Installation technician |
Staf/facility management/infra |
POMS |
|
Quality inspector |
Staf/quality control |
POMS |
|
Safety en arbo&milieu specialist |
Commandogroep |
POMS |
|
Magazijnbediende |
Shop stock |
POMS |
|
Bewaker |
Staf/security |
POMS |
|
Medewerker storage |
Storage |
POMS |
|
Handyman |
Staf/general services |
POMS |
|
Medewerker trade shop (overige) |
Maintenance trade shop Vriezenveen |
POMS |
|
Supervisor |
Maintenance/engineer, preservation, tracks, wheels, trade shop |
POMS |
|
Tools & parts-attendant |
Maintenance/engineer, preservation, tracks, wheels, trade shop |
POMS |
|
ProductieManager Staal en DAC |
AMI / IG-OZB / Productie-Staal |
DMI |
Huidige organisatie eenheid: Directie Materiële Instandhouding / Afdeling Maritieme Instandhouding / Instandhoudingsgroep Onderzeeboten / Sectie Productie – Staal |
ProductieManager WTBW |
AMI / IG-OZB / Productie-WTBW |
DMI |
Huidige organisatie eenheid: Directie Materiële Instandhouding / Afdeling Maritieme Instandhouding / Instandhoudingsgroep Onderzeeboten / Sectie Productie – Werktuigbouw |
ProductieManager Electro |
AMI / IG-OZB / Productie-Electro |
DMI |
Huidige organisatie eenheid: Directie Materiële Instandhouding / Afdeling Maritieme Instandhouding / Instandhoudingsgroep Onderzeeboten / Sectie Productie – Electro |
Productie managers MI OZB W/E Controlerend en inspecterend dan wel aanwezig in de uitvoering. |
DMI / CZSK / MI OZB |
DMI (Marinebedrijf) |
Onderdeel productie MI OZB (Burger werkende aan boord onderzeeboten). |
Platformbeheerder MI OZB |
DMI / CZSK / MI OZB |
DMI (Marinebedrijf) |
Onderdeel productie MI OZB (Burger werkende aan boord onderzeeboten). |
Groep 3: Functies met mogelijk incidentele blootstelling aan chroom-6 |
|||
---|---|---|---|
CLAS |
|||
Functie |
Afdeling |
Onderdeel |
Opmerkingen |
Chief/coördinator staf |
Staf/facility management/infra |
POMS |
|
Inventory technician |
Staf/quality control |
POMS |
|
Technical army maintenance management system clerk/admin clerk |
Management maintenance |
POMS |
|
Technical assistant |
Management maintenance |
POMS |
|
Technician wapenkamer |
Maintenance/tracks, wheels |
POMS |
|
Supervisor/chief/ meewerkend voorman storage |
Storage |
POMS |
Mogelijkheid dat ziekten zijn veroorzaakt door blootstelling aan chroom-6 voor de functies in de zin van artikel 3, eerste lid, onder a, juncto bijlage 1 dan wel de werkzaamheden in de zin van artikel 3, tweede lid, juncto bijlage 4.
Longkanker Neuskanker en neusbijholtekanker Maagkanker Strottenhoofdkanker Chroom-6-gerelateerd allergisch contacteczeem Chroom-6-gerelateerde allergische astma en -rhinitis |
Functies/werkzaamheden met mogelijk directe blootstelling (groep 1) Functies/werkzaamheden met aannemelijke achtergrondblootstelling (groep 2) Functies/werkzaamheden met mogelijk incidentele blootstelling (groep 3) |
COPD Longfibrose Niet-immunologisch (irritiatief) beroepsastma |
Functies/werkzaamheden met mogelijk directe blootstelling (groep 1) |
Perforatie neustussenschot door chroomzweren |
Functies/werkzaamheden met mogelijk directe blootstelling (groep 1) Functies/werkzaamheden met aannemelijke achtergrondblootstelling (groep 2) |
LONGKANKER, NEUS- en NEUSBIJHOLTEKANKER, MAAGKANKER STROTTENHOOFDKANKER |
||
---|---|---|
Bij blootstelling tot 10 jaar |
Bij blootstelling van tenminste 10 jaar |
|
Groepen 1, 2 en 3 |
Groep 1 |
Groepen 2 en 3 |
€ 19.218,32 |
€ 42.707,38 |
€ 23.489,06 |
COPD (Latentietijd binnen 10 jaar na blootstelling) |
|
---|---|
Bij blootstelling tot 10 jaar |
Bij blootstelling van tenminste 10 jaar |
Groep 1 |
Groep 1 |
€ 8.007,63 |
AMA 0,1: € 8.007,63 AMA 2: € 21.353,69 AMA 3: € 28.827,48 AMA 4: € 42.707,38 |
LONGFIBROSE / niet-immunologisch (irritatief) beroepsastma |
---|
Groep 1 |
AMA 0,1: € 8.007,63 AMA 2: € 21.353,69 AMA 3: € 28.827,48 AMA 4: € 42.707,38 |
Chroom-6-gerelateerd allergisch contacteczeem |
---|
Groepen 1, 2 en 3 |
€ 5.338,42 |
Chroom-6-gerelateerd allergische astma en rhinitis |
---|
Groepen 1, 2 en 3 |
€ 5.338,42 |
Perforatie neustussenschot door chroomzweren |
---|
Groepen 1 en 2 |
€ 10.676,85 |
a. Aan de hand van onderstaande criteria wordt beoordeeld of de werkzaamheden kunnen worden ingedeeld in een groep zoals opgenomen in bijlage 1, te weten:
Groep 1: mogelijk directe blootstelling aan chroom-6
Groep 2: aannemelijke achtergrondblootstelling aan chroom-6
Groep 3: mogelijke incidentele blootstelling aan chroom-6.
b. Bij de beoordeling spelen de volgende werkzaamheden een rol:
• Lassen of snijbranden van roestvast staal
• Verfspuiten (met spuitpistool, binnen of buiten een cabine)
• Stralen van geverfde oppervlakken (binnen of buiten cabine of kast)
• Spotpainten (met kwast, roller of spuitbus)
• Vrijkomen of verspreiding van verfstof, bijvoorbeeld door het verwijderen van verf (slijpen, schuren, frezen, boren of handmatig), demontage van geverfd materieel (ook openbranden), bewerking van geverfd materieel (ruimen, klinken, schroeven), of wegblazen van verfstof met perslucht.
c. Van directe blootstelling is sprake indien de werknemer een of meer van de onder b genoemde werkzaamheden gemiddeld een keer per week, doch tenminste een keer per twee weken, zelf heeft uitgevoerd.
d. Van achtergrondblootstelling is sprake indien de werknemer tenminste een keer per maand aanwezig was daar waar de onder b genoemde werkzaamheden werden uitgevoerd.
e. Van incidentele blootstelling is sprake indien de werknemer minder dan een keer per maand doch tenminste een keer per jaar, aanwezig was daar waar de onder b genoemde werkzaamheden werden uitgevoerd.
Korte inhoud Deze regeling voorziet in een uitkering aan degene die in de periode 1970–2015 in de uitoefening van zijn werk voor het Ministerie van Defensie is blootgesteld aan chroom-6 en waarbij aannemelijk is dat hij (mede) in verband daarmee lijdt aan een bepaalde aandoening. De regeling voorziet daarnaast in een vergoeding aan de nabestaande.
Aanleiding In 2018 is deze regeling van kracht geworden voor (oud-)medewerkers van de POMS1. Aanknopingspunten voor de regeling zijn gevonden in het RIVM2-rapport naar blootstelling aan chroom-6 op de POMS-locaties en waaruit blijkt dat sprake is van schending van de zorgplicht.
Inmiddels is het rapport naar aanleiding van het onderzoek van het RIVM Onderzoek naar blootstelling aan chroom-6 en arbeidsomstandigheden op Defensielocaties; periode 1970–2015 (RIVM Rapport 2021-0066) gepubliceerd. Daaruit blijkt dat (oud-)medewerkers van Defensie niet altijd en overal voldoende beschermd waren tegen blootstelling aan chroom-6. Naar aanleiding van dit RIVM-rapport is na overleg met de Centrales van Overheidspersoneel deze regeling uitgebreid voor (oud-)medewerkers van alle defensielocaties en nabestaanden. Voor het vaststellen van het recht op een uitkering wordt gebruik gemaakt van een RIVM-matrix (Rapport RIVM 2021-0066, tabel 7.2) die een relatie legt tussen functies/werkzaamheden in een bepaalde blootstellingsgroep en aandoeningen. Daarnaast spelen factoren als duur van blootstelling, aard van de aandoening en risico’s in relatie tot multicausaliteit een rol.
Voor het RIVM bleek het niet mogelijk om een functie(groep)indeling te maken die eenduidig en volledig was, met voldoende detailniveau om vergelijkbaar te zijn met het functie-overzicht uit het POMS-onderzoek. Dat komt omdat de informatie die deelnemers aan het onderzoek hebben gegeven, grote verschillen bevat in functienamen en -omschrijvingen en hoeveelheden details.
Daarom zijn in het RIVM-onderzoek naar alle defensielocaties de gegevens enkel weergegeven vanuit de werkzaamheden, daar waar in het onderzoek naar de POMS-locaties de werkzaamheden zijn gegroepeerd naar functies.
Het RIVM geeft daarbij aan dat Defensie mogelijk zelf een functiegroepindeling kan opstellen.
Defensie en de Centrales van Overheidspersoneel hebben vastgesteld dat een indeling naar functies een beoordeling van een aanvraag eenvoudiger maakt. Voor de werknemer is het op basis van een functielijst ook eenvoudiger om aannemelijk te maken dat hij mogelijk is blootgesteld aan chroom-6.
Daarom heeft Defensie in overleg met de Centrales van Overheidspersoneel een lijst met functies vastgesteld, waarvan op voorhand duidelijk is dat daarin werkzaamheden zijn verricht die mogelijk leiden tot blootstelling aan chroom-6. Deze functielijst is opgenomen in bijlage 1 (eerste lid, onder a). De functielijst van de overige Defensielocaties betreft een zogenaamde levende lijst. Indien in de uitvoeringspraktijk blijkt dat ook in andere functies blootstelling aan chroom-6 heeft kunnen plaatsvinden, zal de lijst worden aangevuld. Vooruitlopend op formele aanpassing van bijlage 1 kan een vaste gedragslijn worden gevoerd waarbij de betreffende functies worden behandeld als ware zij opgenomen in bijlage 1. De vaste gedragslijn zal bijvoorbeeld door berichtgeving op de website van de uitvoerder bekend worden gemaakt. Wanneer een werknemer een functie heeft verricht die niet is opgenomen in bijlage 1, zal aan de hand van de feitelijke werkzaamheden een beoordeling worden gedaan in welke blootstellingsgroep (een groep als opgenomen in Bijlage 1) de medewerker valt. Als hierover onduidelijkheid bestaat, zal een beoordelingspanel beoordelen in welke blootstellingsgroep zijn werkzaamheden kunnen worden ingedeeld. Het beoordelingspanel bestaat uit een onafhankelijk voorzitter en twee leden, een aangedragen door de Centrales van Overheidspersoneel en een door Defensie. Het beoordelingspanel kan zelf (actief) informatie vergaren over de werkzaamheden die de werknemer stelt verricht te hebben. De aannemelijkheidstoets wordt niet zeer strikt toegepast.
Onder dit lid valt tevens wat voorheen onder artikel 3, vierde lid stond; als de beoordeling van de feitelijke situatie daar aanleiding toe geeft, wordt ten gunste van de werknemer afgeweken van het eerste lid (tweede lid).
Volgens het RIVM-onderzoek geldt bij COPD een maximale latentieperiode van vijf jaar. Dat wil zeggen: als de COPD zich meer dan vijf jaar na de laatste blootstelling aan chroom-6 heeft geopenbaard, is niet aannemelijk dat de COPD (mede) daardoor is veroorzaakt. Dit houdt verband met het herstellend vermogen van de longen. Omdat men niet altijd direct naar de arts gaat of de diagnose niet altijd direct wordt gesteld, geldt voor de regeling dat de diagnose binnen tien jaar na de laatste blootstelling moet zijn gesteld (derde lid).
De genoemde periode voert terug op het RIVM-onderzoek naar blootstelling aan chroom-6 en arbeidsomstandigheden op Defensielocaties tussen 1970–2015 (vijfde lid). Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat de POMS-locaties tussen 1984–2006 operationeel zijn geweest en dat de blootstelling op deze locaties heeft plaatsgevonden binnen het tijdsbestek zoals genoemd in het vijfde lid.
Het immaterieel deel van de uitkering wordt verrekend met vergoedingen uit deze regeling, coulanceregeling, letselschadevergoeding of andere tegemoetkoming, voor zover die zijn toegekend in verband met de aandoening waar een uitkering voor wordt toegekend. De verrekening vindt alleen plaats met vergoedingen voor zover deze niet expliciet materieel zijn bedoeld. Deze verrekeningsbepaling hangt samen met het uitgangspunt in het schadevergoedingsrecht dat de (immateriële) schade voor een aandoening één keer wordt vergoed (derde lid).
De voorzitter en de leden van het beoordelingspanel zullen middels een instellingsbesluit worden benoemd (tweede lid). Het beoordelingspanel kan geen advies uitbrengen over de voorwaarden van artikel 3, eerste lid, te weten de functie in relatie tot de blootstellingsgroep of de aandoening. Voor het beoordelingspanel is een rol weggelegd voor de beoordeling van de feitelijke werkzaamheden zoals bedoeld in artikel 3, tweede lid. Aan de hand van onder meer het RIVM-rapport over chroom-6 bij Defensie en de aanvullende gegevens vanuit de werknemer en Defensie brengt het beoordelingspanel een bindend advies uit (derde lid).
Als het voor de uitvoerder op basis van de beschikbare gegevens onvoldoende duidelijk is of sprake is van werkzaamheden die in een bepaalde blootstellingsgroep kunnen worden ingedeeld, wordt advies gevraagd aan het beoordelingspanel. Dit geldt ook voor de situatie waarin de uitvoerder vaststelt dat de werknemer recht heeft op een uitkering, maar de uitkering voor de betreffende aandoening hoger kan zijn als de feitelijke werkzaamheden in een andere blootstellingsgroep kunnen worden ingedeeld en dit door de uitvoerder niet kan worden vastgesteld (vierde lid). Verder kan het beoordelingspanel bijvoorbeeld om advies worden gevraagd als het onduidelijk is hoe lang of in welke periode de werknemer is blootgesteld. Onder redelijke kosten worden bijvoorbeeld reis- en verblijfkosten verstaan (vijfde lid).
De coulanceregeling wordt ingetrokken in verband met de aanpassing van de Regeling uitkering chroom-6 Defensie (de regeling) en in verband met het RIVM-rapport over het Onderzoek naar blootstelling aan chroom-6 en arbeidsomstandigheden op Defensielocaties; periode 1970–2015. Naar aanleiding van dit rapport is na overleg met de Centrales van Overheidspersoneel de Uitkeringsregeling uitgebreid voor (oud-)medewerkers van alle defensielocaties en nabestaanden. Om overlappingen met de Uitkeringsregeling te voorkomen, wordt deze coulanceregeling ingetrokken.
In bijlage 3 werd groep 1 (mogelijke directe blootstelling) bij bepaalde aandoeningen nader gespecificeerd naar categorie A, B en C. De bedragen per categorie verschilden. Deze differentiatie naar categorie en bedragen is met deze regeling opgeheven (zie ook de toelichting op bijlage 3). Door deze wijziging met terugwerkende kracht te laten ingaan, wordt een nabetaling mogelijk aan de werknemer die op grond van de oorspronkelijke regeling een immaterieel deel van de uitkering heeft gekregen waarbij voor de hoogte is uitgegaan van een indeling in categorie B of C (eerste lid).
In de oorspronkelijke regeling gold een latentieperiode van vijf jaar. In de toelichting op dat artikellid werd aangegeven dat deze voorwaarde buiten beschouwing werd gelaten als de COPD zich voor 1 januari 2012 had geopenbaard. De latentieperiode is thans aangepast naar tien jaar (zie artikel 3, derde lid). Het is niet uit te sluiten dat de werknemer met COPD of diens nabestaande (artikel 7 en 7a) die op grond van de oorspronkelijke regeling in verband met de latentietijd geen uitkering heeft ontvangen, door deze wijziging wel in aanmerking komt voor een uitkering, mits aan de overige voorwaarden is voldaan (tweede lid).
Indien de werknemer inmiddels is overleden, wordt de nabetaling uitgekeerd aan de erfgenamen, na overleggen van verklaring van erfrecht, analoog aan artikel 4. Voor zover de betrokkenen eerder een besluit hebben ontvangen dat ziet op de in artikel 17 bedoelde situaties, hoeven zij geen nieuwe aanvraag te doen. De uitvoerder zal hen ambtshalve benaderen (eerste en tweede lid).
Voor de POMS was het voor het RIVM mogelijk om binnen de blootstellingsgroep mogelijke directe blootstelling een nadere indeling te maken (categorie A, B of C). Omdat door het RIVM in het onderzoek voor de overige Defensielocaties niet tot een functiegroepindeling kon worden gekomen, kon ook binnen de blootstellingsgroep mogelijke directe blootstelling geen nadere indeling in categorieën worden gemaakt. Om dit niet negatief te laten uitpakken voor de POMS-medewerkers, is er ook voor hen geen differentiatie meer in de bedragen binnen deze blootstellingsgroep.
Voor COPD is in deze bijlage geregeld dat de hoogte van de uitkering afhangt van de vastgestelde ernst van de ziekte. Hiervoor wordt de classificatie van de AMA gebruikt, een internationaal geaccepteerde indeling (1, 2, 3 of 4) van de American Medical Association. Wanneer door de (long)arts echter niet de AMA-indeling wordt gebruikt, maar de GOLD-classificering (ook 1, 2, 3 of 4), neemt de uitvoerder deze over en beschouwt deze als een AMA-indeling. Een COPD met GOLD-klasse 3 wordt dus behandeld als AMA-klasse 3.
Het RIVM heeft een lijst met werkzaamheden opgesteld waarbij men kan zijn blootgesteld aan chroom-6. Deze lijst zoals opgenomen in bijlage 4 is echter niet uitputtend. Het RIVM-rapport sluit namelijk niet uit dat er nog andere werkzaamheden of bronnen kunnen zijn geweest waarbij blootstelling aan chroom-6 kon plaatsvinden. Deze werkzaamheden of bronnen zijn echter niet door het RIVM onderzocht, waardoor ze ook niet op de lijst van bijlage 4 zijn opgenomen (sub b).
In het RIVM-rapport staat dat medewerkers die de werkzaamheden zoals genoemd in sub b niet zelf uitvoerden maar wel aanwezig waren in een ruimte waar deze taken werden uitgevoerd, in aanraking kunnen zijn gekomen met chroom-6. In de regeling is ervoor gekozen om niet het woord ‘ruimte’ op te nemen, omdat de werkzaamheden ook in de open lucht konden plaatsvinden (sub d en e).
De Staatssecretaris van Defensie voor deze de Hoofddirecteur Personeel P.F.M. Reesink Schout-bij-nacht
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-28073.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.