Wijziging Regeling uitkering chroom-6 Defensie

28 mei 2021,

nr. BS/2021012000

De Staatssecretaris van Defensie,

Gelet op artikel 115 van het Algemeen militair ambtenarenreglement, artikel 88 van het Burgerlijk ambtenarenreglement defensie, artikel 26 van het Inkomstenbesluit militairen en artikel 62 van het Inkomstenbesluit burgerlijke ambtenaren defensie;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling uitkering chroom-6 Defensie wordt als volgt gewijzigd:

A

1. Waar in deze regeling wordt vermeld: ‘het ABP’ wordt dit telkens vervangen door: ‘de uitvoerder’.

2. Waar in deze regeling wordt vermeld: ‘€ 3.850,-’ wordt dit telkens vervangen door: ‘€ 4.110,59’.

B

Artikel 1 komt als volgt te luiden:

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

beoordelingspanel:

team van experts dat desgevraagd advies uitbrengt over de blootstelling van de werknemer aan chroom-6 bij Defensie;

coulanceregeling:

de Tijdelijke regeling tegemoetkoming en ondersteuning slachtoffers blootstelling chroom VI houdende stoffen defensie;

coulancetegemoetkoming:

de tegemoetkoming op basis van artikel 2.1 van de Tijdelijke regeling tegemoetkoming en ondersteuning slachtoffers blootstelling chroom VI houdende stoffen defensie;

erfgenaam:

de erfgenaam, als bedoeld in het Burgerlijk Wetboek;

nabestaande:

degene die ten tijde van het overlijden van de werknemer de echtgenoot, echtgenote of geregistreerd partner van de overleden werknemer is of degene die door de werknemer bij diens pensioenfonds is aangemeld als partner en door dit pensioenfonds als zodanig is aangemerkt;

uitkering:

het bedrag dat wordt toegekend op grond van deze regeling, dat bestaat uit een immaterieel deel of een materieel deel of beide;

uitvoerder:

de uitvoerder van de regeling zijnde een instantie die is aangewezen door Minister van Defensie;

voorziening:

een middel dat direct of indirect de nadelige gevolgen van de beperkingen die de werknemer ten gevolge van zijn aandoening heeft, opheft of vermindert;

werknemer:
  • de militair, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van het Algemeen militair ambtenarenreglement of de gewezen militair;

  • de ambtenaar, bedoeld in artikel 1 van het Burgerlijk ambtenarenreglement defensie of de gewezen ambtenaar;

  • de dienstplichtige of ingehuurde arbeidskracht die tijdelijk voor Defensie werkzaamheden heeft verricht en voor wie Defensie de werkgeversplicht heeft gehad ten aanzien van de gezondheid, veiligheid en arbeidsomstandigheden.

C

Artikel 3 komt als volgt te luiden:

  • 1. De werknemer komt op zijn aanvraag in aanmerking voor de uitkering als aannemelijk is dat hij:

    • a. gedurende tenminste een jaar een functie als omschreven in bijlage 1 uitoefent of heeft uitgeoefend; en

    • b. lijdt aan een of meer aandoeningen die door een arts zijn vastgesteld die, gelet op bijlage 2, in de uitoefening van de onder a genoemde functie mogelijk zijn veroorzaakt door blootstelling aan chroom-6.

  • 2. Onder de in het eerste lid, onder a, bedoelde functie wordt mede verstaan de werkzaamheden waarvan het aan de hand van het in bijlage 4 opgenomen toetsingskader aannemelijk is dat die vallen in een groep zoals opgenomen in bijlage 1.

  • 3. In aanvulling op het eerste lid, geldt bij COPD dat de diagnose voor deze aandoening moet zijn gesteld uiterlijk binnen tien jaar na de laatste blootstelling aan chroom-6 bij Defensie.

  • 4. De termijn van een jaar, bedoeld in het eerste lid, is niet van toepassing bij allergisch contacteczeem, allergische astma en -rhinitis en perforatie van het neustussenschot.

  • 5. Voor de toepassing van het eerste lid, onder a, en het tweede lid, geldt dat de functie of werkzaamheden moeten hebben plaatsgevonden tussen 31 december 1969 en 1 januari 2015.

D

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede lid komt te luiden: Voor zover bij de berekening van de uitkering de duur van blootstelling aan chroom-6 van belang is, worden afzonderlijke perioden van blootstelling in relevante functies of werkzaamheden bij elkaar opgeteld.

2. Het derde lid vervalt, onder vernummering van het vierde tot en met het zesde lid tot het derde tot en met het vijfde lid.

3. Het derde lid (nieuw) komt te luiden: De uitkering wordt verrekend met bedragen voor zover die reeds zijn toegekend in verband met de aandoening waarvoor deze uitkering wordt toegekend.

E

Artikel 7a wordt als volgt gewijzigd:

1. Het derde lid komt te luiden: Op deze uitkering is artikel 7, tweede lid, van overeenkomstige toepassing.

F

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het vierde lid komt te luiden: De Minister van Defensie verstrekt de uitvoerder of het beoordelingspanel op verzoek de inlichtingen die noodzakelijk zijn ter vaststelling van de relevante functies of werkzaamheden.

G

Na artikel 10 wordt artikel 10a toegevoegd, dat luidt:

Artikel 10a. Advies beoordelingspanel

  • 1. Er is een beoordelingspanel ter advisering over de blootstelling van de medewerker aan chroom-6 tijdens zijn werkzaamheden voor Defensie.

  • 2. Het beoordelingspanel bestaat uit een uit hoofde van deskundigheid door de Minister van Defensie benoemd voorzitter en twee leden, waarvan een op voordracht van de Samenwerkende Centrales van Overheidspersoneel.

  • 3. Voor de beoordeling van de voorwaarden als bedoeld in artikel 3, met uitzondering van het eerste lid, kan de uitvoerder bindend advies aanvragen bij het beoordelingspanel.

  • 4. Het advies wordt in ieder geval aan het beoordelingspanel gevraagd als de uitvoerder niet kan vaststellen of werkzaamheden zijn verricht die vallen in een groep zoals opgenomen in bijlage 1 danwel een indeling in een andere groep zoals opgenomen in bijlage 1 kan leiden tot een hogere uitkering.

  • 5. De redelijke kosten die de werknemer in verband met de adviesaanvraag maakt, worden vergoed voor zover deze niet uit anderen hoofde worden vergoed.

H

Artikel 13 komt als volgt te luiden:

Artikel 13. Indexering

De in deze regeling genoemde bedragen worden jaarlijks met ingang van 1 januari gewijzigd overeenkomstig het percentage van de autonome wijziging van het wettelijk minimumloon van het voorgaande jaar. De wijziging wordt door of namens de Minister van Defensie bekend gemaakt.

I

Na artikel 15 worden onder vernummering van de artikelen 16 en 17 tot artikelen 18 en 19 twee artikelen 16 en 17 ingevoegd, luidende:

Artikel 16 Intrekking Regeling

De Tijdelijke regeling tegemoetkoming en ondersteuning slachtoffers blootstelling chroom VI houdende stoffen defensie wordt ingetrokken.

Artikel 17 Overgangsbepaling

  • 1. De werknemer die voor long-, neus-, neusbijholte-, maag-, strottenhoofdkanker, COPD, longfibrose of niet-immunologisch (irritatief) beroepsastma een immaterieel deel van de uitkering heeft ontvangen waarbij de hoogte is gebaseerd op de ten tijde in bijlage 3 opgenomen indeling in groep 1 categorie B of C, ontvangt een nabetaling tot het bedrag dat thans voor de betreffende aandoening staat opgenomen bij groep 1.

  • 2. De werknemer danwel de nabestaande aan wie bij besluit bekend is gemaakt dat hij geen uitkering krijgt voor COPD omdat de aandoening zich niet voor 1 januari 2012 heeft geopenbaard, maar wel voldoet aan een latentieperiode van tien jaar als bedoeld in artikel 3, derde lid, komt alsnog in aanmerking voor een uitkering, mits aan de overige voorwaarden is voldaan.

ARTIKEL II

De bijlagen 1 tot en met 3 behorend bij de Regeling uitkering chroom-6 Defensie worden vervangen door de Bijlagen 1 tot en met 4 behorend bij deze regeling.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Defensie voor deze de Hoofddirecteur Personeel P.F.M. Reesink Schout-bij-nacht

BIJLAGE 1. BEHOREND BIJ DE REGELING UITKERING CHROOM-6 DEFENSIE

Groep 1: Functies met mogelijk directe blootstelling aan chroom-6

CLAS

Functie

Afdeling

Onderdeel

Opmerking

Technician

Maintenance/commel, engineer, tracks, wheels, trade shop Vriezenveen

POMS

 

Mechanic

Maintenance/commel, engineer, tracks, wheels

POMS

 

Repairman

Maintenance/commel, engineer, tracks, wheels

POMS

 

Monteur

Maintenance/commel, engineer, tracks, wheels

POMS

 

Derust repairman

Maintenance/engineer

POMS

 

Preserveerder

Maintenance/preservation

POMS

 

Lasser

Maintenance/engineer, trade shop Vriezenveen

POMS

 

Metal worker

Maintenance/trade shop Vriezenveen

POMS

 

Meewerkend voorman

Maintenance/commel, engineer, preservation, tracks, wheels, trade shop Vriezenveen

POMS

 

Spuiter

Maintenance/preservation

POMS

 

Straler

Maintenance/preservation

POMS

 

Verfspuiter

 

Hersteleenheden/NVC, HOBKL (MCW/ECW), Munitiebedrijf, Opleidingen OTCO, Historische verzamelingen

 

Gritstraler

 

Hersteleenheden/NVC, HOBKL (MCW/ECW), Munitiebedrijf, Opleidingen OTCO

 

Onderhoudsmonteur

 

Hersteleenheden/NVC, HOBKL (MCW/ECW), Munitiebedrijf, Opleidingen OTCO

 

Lasser/Plaatwerker

 

Hersteleenheden/NVC, HOBKL (MCW/ECW), Munitiebedrijf, Opleidingen OTCO

 

DMO

     

Functie

Afdeling

Onderdeel

Opmerking

Hersteller wapensystemen

KC W&M

DMUNB

Medewerker KK en GK

Munitie behandelaar

FD

DMUNB

Functienaam geupdate

Voorman

FD

DMUNB

Functienaam geupdate

Voorman spuiter

FD

DMUNB

 

Mdw instandhouding munitie&spuiter

FD

DMUNB

 

Mdw ondersteuning instandhouding

 

DMUNB

 

CLSK

Functie

Afdeling

Onderdeel

Opmerking

Monteur

Galvano

Munitie depot Alphen Riel/DELM

 

Monteur vliegtuigonderhoud

Galvano

Munitie depot Alphen Riel/DELM

 

Schilders

Galvano

Munitie depot Alphen Riel/Delm

 

Kunststofbewerker

Galvano

Munitie depot Alphen Riel/Delm

 

GU monteur

 

LcW/LcKLu/DMVS/DVM

 

MT monteur

 

LcW/LcKLu/DMVS/DVM

 

Monteur vakgroep wapentechniek

 

LcW/LcKLu/DMVS/DVM

 

Schilder

 

LcW/LcKLu/DMVS/DVM

 

Vliegtuigplaatwerker

 

LcW/LcKLu/DMVS/DVM

 

Monteur GGW/Geleide Wapens

 

GGW/Vliegbasis

 

Monteur Gronduitrusting

 

GGW

 

Monteur bewapening (ook SHORAD)

 

GGW/Vliegbasis

 

Schilder

 

GGW

 

Monteur SHORAD

 

GGW/Vliegbasis

 

Monteur Vliegtuigonderhoud

 

Vliegbasis /LCW

 

Schilder

 

Vliegbasis

 

Kunststofbewerker

 

Vliegbasis/LCW

 

MT Monteur

 

Vliegbasis

 

GU Monteur

 

Vliegbasis

 

Monteur Vakgroep Wapentechniek

 

Vliegbasis

 

Vliegtuigplaatwerker

 

Vliegbasis

 

Instructeur Plaatwerken

 

LETS

Valt onder vakgroep Plaatwerker

Instructeur Schilderen

 

LETS

Valt onder vakgroep Schilder

Instructeur Vliegtuigonderhoud

 

LETS

Valt onder vakgroep Vliegtuigonderhoud

VVU/VUT

 

Vliegbasis

 

Metaalbewerking

 

Vliegbasis

 

Werkcentrum Radar MPR

 

Vliegbasis / AOCS

 

CZSK

Functie

Afdeling

Onderdeel

Opmerking

1e mdw servicecentrum

Speciale producten/Optronica/ Servicecentrum

Marinebedrijf

Voormalig MEOB

Hoofdtechnicus, hoofd assistant, ass. Hoofdtechnicus

SEWACO, Matgrp BWS, prodgrp Radar/EOV

Marinebedrijf

Huidige organisatie eenheid: Afd. Maritieme Techniekgrp Sensor en wapensyst./sie prod.

Hoofdtechnicus, hoofd assistant, ass. Hoofdtechnicus

SEWACO, Matgrp BWS, prodgrp VL/Geschut

Marinebedrijf

Huidige organisatie eenheid: Afd. Maritieme Techniekgrp Sensor en wapensyst./sie prod.

Hoofdtechnicus, hoofd assistant, ass. Hoofdtechnicus, 1e technicus, 2e technicus

Speciale producten/Specifieke werkplaats/Missiles

Marinebedrijf

Voormalig onderdeel van SAWECO, huidige organisatie eenheid: Afdeling Maritieme

Techniek /Techniekgroep Speciale

Producten / Sectie Productie Chatham

Hoofdtechnicus, (1e) technicus, (1e) schilder/verfspuiter, spec. oppervlakte tech., 1e techn. Verspanend, techn. Niet verspanend

Speciale producten/ specifieke werkplaats/KKW/ROM

Marinebedrijf

Voormalig onderdeel van SAWECO, huidige organisatie eenheid: Afdeling Maritieme

Techniek /Techniekgroep Speciale

Producten / Sectie Productie Chatham

Hoofdtechnicus plaat en scheepsbouw, technicus plaat en scheepsbouw, technicus lassen en branden, medew. plaat en scheepsbouw, medew.

lassen en branden

Divisie Platform/Materieelgroep CASCO/afd scheepsconstructie staal

DMI/AMI

Marinebedrijf

Huidige organisatie eenheid: Afd. Maritieme Techniek/techniekgrp platform/ sectie productie staal

FF&OPV: Productiegroep Staal

Vakspecialist frezer en draaier, specialist frezer en draaier, technicus metaalspuiter, constructie/ fijnbankwerker, medew. frezer en draaier

Divisie Platform/Materieelgroep systemen/afdeling technieken

Marinebedrijf

Huidige organisatie eenheid: Afd. Maritieme Techniek/techniekgrp platform/ sectie productie staal

Hoofdtechnicus dok en applicatie, technicus dok en applicatie, medew. Dok en applicatie

Divisie Platform/Materieelgroep CASCO/afd dok en applicatie

DMI/AMI

Marinebedrijf

Huidige organisatie eenheid: Afd. Maritieme Techniek/techniekgrp platform/ sectie productie staal

FF&OPV: Productiegroep Conservering

Hoofdtechnicus plaat en scheepsbouw, hoofdtechnicus hout en polyester, (Sr.) technicus hout/polyester, medew. plaat en scheepsbouw, medew. hout en polyester.

Divisie Platform/Materieelgroep CASCO/Afd. Hout en polyester

Marinebedrijf

Huidige Organisatie eenheid: Afd. Maritieme instandhouding/ instandhoudingsgrp. Klein boven water/ sie prod./ polyester

Technicus hout/polyester, mdw plaat en scheepsbouw, mdw. Hout en polyester, technicus dok en applicatie

Divisie Platform/Materieelgroep CASCO/Afd. Kleine en lichte vaartuigen

Marinebedrijf

Huidige Organisatie eenheid: Afd. Maritieme instandhouding/ instandhoudingsgrp. Klein boven water/ sie prod./ polyester

Specialist, 1e mdw., mdw.

Divisie speciale producten/COBI NEUTRA

Marinebedrijf

Huidige organisatie extern defensie: VENKO via PPS constructie

Technius vliegtuigconstructie technieken, technicus oppervlakte bewerking

Onderhoudsdienst/WGOO/UE373

MarHeli

 

1e technicus meet&materialen onderzoek

Onderhoudsdienst/WGOO/UE374

MarHeli

Huidige organisatie eenheid: CLSK/LCW

Technicus kunststoffen/houtbewerking

Onderhoudsdienst/WGOO/UE375

MarHeli

Huidige organisatie eenheid: CLSK/LCW

Technicus vliegtuigconstructie technieken, technicus oppervlakte bewerking, 1e technicus meet&materialen onderzoek, technicus kunststoffen/houtbewerking

Onderhoudsdienst (MVKV)

MarPat

Voormalig onderdeel van de Marineluchtvaartdienst

Militaire vliegtuigmonteurs daadwerkelijk betrokken bij vliegtuigonderhoud (verfwerkzaamheden)

Onderhoudsdienst (MVKV)

MarPat

Voormalig onderdeel van de Marineluchtvaartdienst

Constructie technicus, ass. Constructie technicus, spec. oppervlaktebehandeling, 1e techn. Knst/plw, ass. Oppervlaktebehandeling

990 PVE ONH PLW/SCH/KNST

Marine/ MarHeli

Huidige organisatie eenheid: CLSK/DHC/990 SQN/Bur Maintenance

Onderhoudsmonteurs (diverse)

 

Marine kazerne

 

Monteurs technische dienst en wapentechnische dienst aan boord van schepen

 

Aan boord schepen

 

Systeemtechnicus, Hoofdtechnicus plaat en scheepsbouw, Hoofdtechnicus lassen en branden, Technicus plaat en scheepsbouw, Technicus lassen en branden, Medew. plaat en scheepsbouw, Medew. lassen en branden

AMI / IG-OZB / Productie-Staal

DMI

Huidige organisatie eenheid: Directie Materiële Instandhouding / Afdeling Maritieme Instandhouding / Instandhoudingsgroep Onderzeeboten / Sectie Productie – Staal

Hoofdtechnicus dok en applicatie, Technicus dok en applicatie, Medew. Dok en applicatie

AMI / IG-OZB / Productie – Conservering (DAC)

DMI

Huidige organisatie eenheid: Directie Materiële Instandhouding / Afdeling Maritieme Instandhouding / Instandhoudingsgroep Onderzeeboten / Sectie Productie – Conservering (DAC)

Systeemtechnicus WB, Installatietechnicus WTBW, Technicus WTBW, Monteur WTBW

AMI / IG-OZB / Productie-WTBW

DMI

Huidige organisatie eenheid: Directie Materiële Instandhouding / Afdeling Maritieme Instandhouding / Instandhoudingsgroep Onderzeeboten / Sectie Productie – Werktuigbouw

Systeembeheerder PLFM, Systeemtechnicus, Installatietechnicus Electro, Technicus Electro, Monteur Electro

AMI / IG-OZB / Productie-Electro

DMI

Huidige organisatie eenheid: Directie Materiële Instandhouding / Afdeling Maritieme Instandhouding / Instandhoudingsgroep Onderzeeboten / Sectie Productie – Electro

Systeem technicus MI OZB

DMI / CZSK / MI OZB

DMI (Marinebedrijf)

Onderdeel productie MI OZB (Burger werkende aan boord onderzeeboten).

Installatie Techn. Elektro MI OZB

DMI / CZSK / MI OZB

DMI (Marinebedrijf)

Onderdeel productie MI OZB (Burger werkende aan boord onderzeeboten).

Technicus Elektro MI OZB

DMI / CZSK / MI OZB

DMI (Marinebedrijf)

Onderdeel productie MI OZB (Burger werkende aan boord onderzeeboten).

Monteur Elektro MI OZB

DMI / CZSK / MI OZB

DMI (Marinebedrijf)

Onderdeel productie MI OZB (Burger werkende aan boord onderzeeboten).

Groep 2: Functies met aannemelijke achtergrondblootstelling aan chroom-6

CLAS

Functie

Afdeling

Onderdeel

Opmerkingen

Installation technician

Staf/facility management/infra

POMS

 

Quality inspector

Staf/quality control

POMS

 

Safety en arbo&milieu specialist

Commandogroep

POMS

 

Magazijnbediende

Shop stock

POMS

 

Bewaker

Staf/security

POMS

 

Medewerker storage

Storage

POMS

 

Handyman

Staf/general services

POMS

 

Medewerker trade shop (overige)

Maintenance trade shop Vriezenveen

POMS

 

Supervisor

Maintenance/engineer, preservation, tracks,

wheels, trade shop

POMS

 

Tools & parts-attendant

Maintenance/engineer, preservation, tracks, wheels, trade shop

POMS

 

ProductieManager Staal en DAC

AMI / IG-OZB / Productie-Staal

DMI

Huidige organisatie eenheid: Directie Materiële Instandhouding / Afdeling Maritieme Instandhouding / Instandhoudingsgroep Onderzeeboten / Sectie Productie – Staal

ProductieManager WTBW

AMI / IG-OZB / Productie-WTBW

DMI

Huidige organisatie eenheid: Directie Materiële Instandhouding / Afdeling Maritieme Instandhouding / Instandhoudingsgroep Onderzeeboten / Sectie Productie – Werktuigbouw

ProductieManager Electro

AMI / IG-OZB / Productie-Electro

DMI

Huidige organisatie eenheid: Directie Materiële Instandhouding / Afdeling Maritieme Instandhouding / Instandhoudingsgroep Onderzeeboten / Sectie Productie – Electro

Productie managers MI OZB W/E Controlerend en inspecterend dan wel aanwezig in de uitvoering.

DMI / CZSK / MI OZB

DMI (Marinebedrijf)

Onderdeel productie MI OZB (Burger werkende aan boord onderzeeboten).

Platformbeheerder MI OZB

DMI / CZSK / MI OZB

DMI (Marinebedrijf)

Onderdeel productie MI OZB (Burger werkende aan boord onderzeeboten).

Groep 3: Functies met mogelijk incidentele blootstelling aan chroom-6

CLAS

Functie

Afdeling

Onderdeel

Opmerkingen

Chief/coördinator staf

Staf/facility management/infra

POMS

 

Inventory technician

Staf/quality control

POMS

 

Technical army maintenance management

system clerk/admin clerk

Management maintenance

POMS

 

Technical assistant

Management maintenance

POMS

 

Technician wapenkamer

Maintenance/tracks, wheels

POMS

 

Supervisor/chief/ meewerkend voorman storage

Storage

POMS

 

BIJLAGE 2. BEHOREND BIJ DE REGELING UITKERING CHROOM-6 DEFENSIE

Mogelijkheid dat ziekten zijn veroorzaakt door blootstelling aan chroom-6 voor de functies in de zin van artikel 3, eerste lid, onder a, juncto bijlage 1 dan wel de werkzaamheden in de zin van artikel 3, tweede lid, juncto bijlage 4.

Longkanker

Neuskanker en neusbijholtekanker

Maagkanker

Strottenhoofdkanker

Chroom-6-gerelateerd allergisch contacteczeem

Chroom-6-gerelateerde allergische astma en -rhinitis

Functies/werkzaamheden met mogelijk directe blootstelling (groep 1)

Functies/werkzaamheden met aannemelijke achtergrondblootstelling (groep 2)

Functies/werkzaamheden met mogelijk incidentele blootstelling (groep 3)

COPD

Longfibrose

Niet-immunologisch (irritiatief) beroepsastma

Functies/werkzaamheden met mogelijk directe blootstelling (groep 1)

Perforatie neustussenschot door chroomzweren

Functies/werkzaamheden met mogelijk directe blootstelling (groep 1)

Functies/werkzaamheden met aannemelijke achtergrondblootstelling (groep 2)

BIJLAGE 3. BEHOREND BIJ DE REGELING UITKERING CHROOM-6 DEFENSIE

LONGKANKER, NEUS- en NEUSBIJHOLTEKANKER, MAAGKANKER STROTTENHOOFDKANKER

Bij blootstelling tot 10 jaar

Bij blootstelling van tenminste 10 jaar

Groepen 1, 2 en 3

Groep 1

Groepen 2 en 3

€ 19.218,32

€ 42.707,38

€ 23.489,06

COPD (Latentietijd binnen 10 jaar na blootstelling)

Bij blootstelling tot 10 jaar

Bij blootstelling van tenminste 10 jaar

Groep 1

Groep 1

€ 8.007,63

AMA 0,1: € 8.007,63

AMA 2: € 21.353,69

AMA 3: € 28.827,48

AMA 4: € 42.707,38

LONGFIBROSE / niet-immunologisch (irritatief) beroepsastma

Groep 1

AMA 0,1: € 8.007,63

AMA 2: € 21.353,69

AMA 3: € 28.827,48

AMA 4: € 42.707,38

Chroom-6-gerelateerd allergisch contacteczeem

Groepen 1, 2 en 3

€ 5.338,42

Chroom-6-gerelateerd allergische astma en rhinitis

Groepen 1, 2 en 3

€ 5.338,42

Perforatie neustussenschot door chroomzweren

Groepen 1 en 2

€ 10.676,85

BIJLAGE 4. BEHOREND BIJ DE REGELING UITKERING CHROOM-6 DEFENSIE

  • a. Aan de hand van onderstaande criteria wordt beoordeeld of de werkzaamheden kunnen worden ingedeeld in een groep zoals opgenomen in bijlage 1, te weten:

    Groep 1: mogelijk directe blootstelling aan chroom-6

    Groep 2: aannemelijke achtergrondblootstelling aan chroom-6

    Groep 3: mogelijke incidentele blootstelling aan chroom-6.

  • b. Bij de beoordeling spelen de volgende werkzaamheden een rol:

    • Lassen of snijbranden van roestvast staal

    • Verfspuiten (met spuitpistool, binnen of buiten een cabine)

    • Stralen van geverfde oppervlakken (binnen of buiten cabine of kast)

    • Spotpainten (met kwast, roller of spuitbus)

    • Vrijkomen of verspreiding van verfstof, bijvoorbeeld door het verwijderen van verf (slijpen, schuren, frezen, boren of handmatig), demontage van geverfd materieel (ook openbranden), bewerking van geverfd materieel (ruimen, klinken, schroeven), of wegblazen van verfstof met perslucht.

  • c. Van directe blootstelling is sprake indien de werknemer een of meer van de onder b genoemde werkzaamheden gemiddeld een keer per week, doch tenminste een keer per twee weken, zelf heeft uitgevoerd.

  • d. Van achtergrondblootstelling is sprake indien de werknemer tenminste een keer per maand aanwezig was daar waar de onder b genoemde werkzaamheden werden uitgevoerd.

  • e. Van incidentele blootstelling is sprake indien de werknemer minder dan een keer per maand doch tenminste een keer per jaar, aanwezig was daar waar de onder b genoemde werkzaamheden werden uitgevoerd.

TOELICHTING

Algemeen

Korte inhoud Deze regeling voorziet in een uitkering aan degene die in de periode 1970–2015 in de uitoefening van zijn werk voor het Ministerie van Defensie is blootgesteld aan chroom-6 en waarbij aannemelijk is dat hij (mede) in verband daarmee lijdt aan een bepaalde aandoening. De regeling voorziet daarnaast in een vergoeding aan de nabestaande.

Aanleiding In 2018 is deze regeling van kracht geworden voor (oud-)medewerkers van de POMS1. Aanknopingspunten voor de regeling zijn gevonden in het RIVM2-rapport naar blootstelling aan chroom-6 op de POMS-locaties en waaruit blijkt dat sprake is van schending van de zorgplicht.

Inmiddels is het rapport naar aanleiding van het onderzoek van het RIVM Onderzoek naar blootstelling aan chroom-6 en arbeidsomstandigheden op Defensielocaties; periode 1970–2015 (RIVM Rapport 2021-0066) gepubliceerd. Daaruit blijkt dat (oud-)medewerkers van Defensie niet altijd en overal voldoende beschermd waren tegen blootstelling aan chroom-6. Naar aanleiding van dit RIVM-rapport is na overleg met de Centrales van Overheidspersoneel deze regeling uitgebreid voor (oud-)medewerkers van alle defensielocaties en nabestaanden. Voor het vaststellen van het recht op een uitkering wordt gebruik gemaakt van een RIVM-matrix (Rapport RIVM 2021-0066, tabel 7.2) die een relatie legt tussen functies/werkzaamheden in een bepaalde blootstellingsgroep en aandoeningen. Daarnaast spelen factoren als duur van blootstelling, aard van de aandoening en risico’s in relatie tot multicausaliteit een rol.

Artikelsgewijs

Artikel 3 Recht op immaterieel deel uitkering werknemer

Voor het RIVM bleek het niet mogelijk om een functie(groep)indeling te maken die eenduidig en volledig was, met voldoende detailniveau om vergelijkbaar te zijn met het functie-overzicht uit het POMS-onderzoek. Dat komt omdat de informatie die deelnemers aan het onderzoek hebben gegeven, grote verschillen bevat in functienamen en -omschrijvingen en hoeveelheden details.

Daarom zijn in het RIVM-onderzoek naar alle defensielocaties de gegevens enkel weergegeven vanuit de werkzaamheden, daar waar in het onderzoek naar de POMS-locaties de werkzaamheden zijn gegroepeerd naar functies.

Het RIVM geeft daarbij aan dat Defensie mogelijk zelf een functiegroepindeling kan opstellen.

Defensie en de Centrales van Overheidspersoneel hebben vastgesteld dat een indeling naar functies een beoordeling van een aanvraag eenvoudiger maakt. Voor de werknemer is het op basis van een functielijst ook eenvoudiger om aannemelijk te maken dat hij mogelijk is blootgesteld aan chroom-6.

Daarom heeft Defensie in overleg met de Centrales van Overheidspersoneel een lijst met functies vastgesteld, waarvan op voorhand duidelijk is dat daarin werkzaamheden zijn verricht die mogelijk leiden tot blootstelling aan chroom-6. Deze functielijst is opgenomen in bijlage 1 (eerste lid, onder a). De functielijst van de overige Defensielocaties betreft een zogenaamde levende lijst. Indien in de uitvoeringspraktijk blijkt dat ook in andere functies blootstelling aan chroom-6 heeft kunnen plaatsvinden, zal de lijst worden aangevuld. Vooruitlopend op formele aanpassing van bijlage 1 kan een vaste gedragslijn worden gevoerd waarbij de betreffende functies worden behandeld als ware zij opgenomen in bijlage 1. De vaste gedragslijn zal bijvoorbeeld door berichtgeving op de website van de uitvoerder bekend worden gemaakt. Wanneer een werknemer een functie heeft verricht die niet is opgenomen in bijlage 1, zal aan de hand van de feitelijke werkzaamheden een beoordeling worden gedaan in welke blootstellingsgroep (een groep als opgenomen in Bijlage 1) de medewerker valt. Als hierover onduidelijkheid bestaat, zal een beoordelingspanel beoordelen in welke blootstellingsgroep zijn werkzaamheden kunnen worden ingedeeld. Het beoordelingspanel bestaat uit een onafhankelijk voorzitter en twee leden, een aangedragen door de Centrales van Overheidspersoneel en een door Defensie. Het beoordelingspanel kan zelf (actief) informatie vergaren over de werkzaamheden die de werknemer stelt verricht te hebben. De aannemelijkheidstoets wordt niet zeer strikt toegepast.

Onder dit lid valt tevens wat voorheen onder artikel 3, vierde lid stond; als de beoordeling van de feitelijke situatie daar aanleiding toe geeft, wordt ten gunste van de werknemer afgeweken van het eerste lid (tweede lid).

Volgens het RIVM-onderzoek geldt bij COPD een maximale latentieperiode van vijf jaar. Dat wil zeggen: als de COPD zich meer dan vijf jaar na de laatste blootstelling aan chroom-6 heeft geopenbaard, is niet aannemelijk dat de COPD (mede) daardoor is veroorzaakt. Dit houdt verband met het herstellend vermogen van de longen. Omdat men niet altijd direct naar de arts gaat of de diagnose niet altijd direct wordt gesteld, geldt voor de regeling dat de diagnose binnen tien jaar na de laatste blootstelling moet zijn gesteld (derde lid).

De genoemde periode voert terug op het RIVM-onderzoek naar blootstelling aan chroom-6 en arbeidsomstandigheden op Defensielocaties tussen 1970–2015 (vijfde lid). Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat de POMS-locaties tussen 1984–2006 operationeel zijn geweest en dat de blootstelling op deze locaties heeft plaatsgevonden binnen het tijdsbestek zoals genoemd in het vijfde lid.

Artikel 5 Hoogte van immaterieel deel uitkering

Het immaterieel deel van de uitkering wordt verrekend met vergoedingen uit deze regeling, coulanceregeling, letselschadevergoeding of andere tegemoetkoming, voor zover die zijn toegekend in verband met de aandoening waar een uitkering voor wordt toegekend. De verrekening vindt alleen plaats met vergoedingen voor zover deze niet expliciet materieel zijn bedoeld. Deze verrekeningsbepaling hangt samen met het uitgangspunt in het schadevergoedingsrecht dat de (immateriële) schade voor een aandoening één keer wordt vergoed (derde lid).

Artikel 10a (nieuw) Advies beoordelingspanel

De voorzitter en de leden van het beoordelingspanel zullen middels een instellingsbesluit worden benoemd (tweede lid). Het beoordelingspanel kan geen advies uitbrengen over de voorwaarden van artikel 3, eerste lid, te weten de functie in relatie tot de blootstellingsgroep of de aandoening. Voor het beoordelingspanel is een rol weggelegd voor de beoordeling van de feitelijke werkzaamheden zoals bedoeld in artikel 3, tweede lid. Aan de hand van onder meer het RIVM-rapport over chroom-6 bij Defensie en de aanvullende gegevens vanuit de werknemer en Defensie brengt het beoordelingspanel een bindend advies uit (derde lid).

Als het voor de uitvoerder op basis van de beschikbare gegevens onvoldoende duidelijk is of sprake is van werkzaamheden die in een bepaalde blootstellingsgroep kunnen worden ingedeeld, wordt advies gevraagd aan het beoordelingspanel. Dit geldt ook voor de situatie waarin de uitvoerder vaststelt dat de werknemer recht heeft op een uitkering, maar de uitkering voor de betreffende aandoening hoger kan zijn als de feitelijke werkzaamheden in een andere blootstellingsgroep kunnen worden ingedeeld en dit door de uitvoerder niet kan worden vastgesteld (vierde lid). Verder kan het beoordelingspanel bijvoorbeeld om advies worden gevraagd als het onduidelijk is hoe lang of in welke periode de werknemer is blootgesteld. Onder redelijke kosten worden bijvoorbeeld reis- en verblijfkosten verstaan (vijfde lid).

Artikel 16 (nieuw) Intrekking Regeling

De coulanceregeling wordt ingetrokken in verband met de aanpassing van de Regeling uitkering chroom-6 Defensie (de regeling) en in verband met het RIVM-rapport over het Onderzoek naar blootstelling aan chroom-6 en arbeidsomstandigheden op Defensielocaties; periode 1970–2015. Naar aanleiding van dit rapport is na overleg met de Centrales van Overheidspersoneel de Uitkeringsregeling uitgebreid voor (oud-)medewerkers van alle defensielocaties en nabestaanden. Om overlappingen met de Uitkeringsregeling te voorkomen, wordt deze coulanceregeling ingetrokken.

Artikel 17 (nieuw) Overgangsbepaling

In bijlage 3 werd groep 1 (mogelijke directe blootstelling) bij bepaalde aandoeningen nader gespecificeerd naar categorie A, B en C. De bedragen per categorie verschilden. Deze differentiatie naar categorie en bedragen is met deze regeling opgeheven (zie ook de toelichting op bijlage 3). Door deze wijziging met terugwerkende kracht te laten ingaan, wordt een nabetaling mogelijk aan de werknemer die op grond van de oorspronkelijke regeling een immaterieel deel van de uitkering heeft gekregen waarbij voor de hoogte is uitgegaan van een indeling in categorie B of C (eerste lid).

In de oorspronkelijke regeling gold een latentieperiode van vijf jaar. In de toelichting op dat artikellid werd aangegeven dat deze voorwaarde buiten beschouwing werd gelaten als de COPD zich voor 1 januari 2012 had geopenbaard. De latentieperiode is thans aangepast naar tien jaar (zie artikel 3, derde lid). Het is niet uit te sluiten dat de werknemer met COPD of diens nabestaande (artikel 7 en 7a) die op grond van de oorspronkelijke regeling in verband met de latentietijd geen uitkering heeft ontvangen, door deze wijziging wel in aanmerking komt voor een uitkering, mits aan de overige voorwaarden is voldaan (tweede lid).

Indien de werknemer inmiddels is overleden, wordt de nabetaling uitgekeerd aan de erfgenamen, na overleggen van verklaring van erfrecht, analoog aan artikel 4. Voor zover de betrokkenen eerder een besluit hebben ontvangen dat ziet op de in artikel 17 bedoelde situaties, hoeven zij geen nieuwe aanvraag te doen. De uitvoerder zal hen ambtshalve benaderen (eerste en tweede lid).

Bijlage 3

Voor de POMS was het voor het RIVM mogelijk om binnen de blootstellingsgroep mogelijke directe blootstelling een nadere indeling te maken (categorie A, B of C). Omdat door het RIVM in het onderzoek voor de overige Defensielocaties niet tot een functiegroepindeling kon worden gekomen, kon ook binnen de blootstellingsgroep mogelijke directe blootstelling geen nadere indeling in categorieën worden gemaakt. Om dit niet negatief te laten uitpakken voor de POMS-medewerkers, is er ook voor hen geen differentiatie meer in de bedragen binnen deze blootstellingsgroep.

Voor COPD is in deze bijlage geregeld dat de hoogte van de uitkering afhangt van de vastgestelde ernst van de ziekte. Hiervoor wordt de classificatie van de AMA gebruikt, een internationaal geaccepteerde indeling (1, 2, 3 of 4) van de American Medical Association. Wanneer door de (long)arts echter niet de AMA-indeling wordt gebruikt, maar de GOLD-classificering (ook 1, 2, 3 of 4), neemt de uitvoerder deze over en beschouwt deze als een AMA-indeling. Een COPD met GOLD-klasse 3 wordt dus behandeld als AMA-klasse 3.

Bijlage 4

Het RIVM heeft een lijst met werkzaamheden opgesteld waarbij men kan zijn blootgesteld aan chroom-6. Deze lijst zoals opgenomen in bijlage 4 is echter niet uitputtend. Het RIVM-rapport sluit namelijk niet uit dat er nog andere werkzaamheden of bronnen kunnen zijn geweest waarbij blootstelling aan chroom-6 kon plaatsvinden. Deze werkzaamheden of bronnen zijn echter niet door het RIVM onderzocht, waardoor ze ook niet op de lijst van bijlage 4 zijn opgenomen (sub b).

In het RIVM-rapport staat dat medewerkers die de werkzaamheden zoals genoemd in sub b niet zelf uitvoerden maar wel aanwezig waren in een ruimte waar deze taken werden uitgevoerd, in aanraking kunnen zijn gekomen met chroom-6. In de regeling is ervoor gekozen om niet het woord ‘ruimte’ op te nemen, omdat de werkzaamheden ook in de open lucht konden plaatsvinden (sub d en e).

De Staatssecretaris van Defensie voor deze de Hoofddirecteur Personeel P.F.M. Reesink Schout-bij-nacht


X Noot
1

Prepositioned Organizational Materiel Storage.

X Noot
2

Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

Naar boven