Verkeersbesluit voor het wijzigen van de maximumsnelheid en de voorrangssituatie op de Eemweg

Logo Baarn

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE BAARN,

VASTSTELLEN BEVOEGDHEID.

 

 

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op grond van het mandaatbesluit van het college van burgemeester en wethouders van 13 december 2016 is de teammanager Beheer Ruimte/Omgeving gemandateerd dit verkeersbesluit te ondertekenen.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT.

Op 14 juli 2020 heeft het college van burgemeester en wethouders besloten de Eemweg in Baarn te reconstrueren. Bij de (geplande) reconstructie van de Eemweg, welke wordt ingericht conform de Duurzaam Veilig principes 30km/u, is het verstandig om het huidige snelheidsregime en de daarbij behorende voorrangssituatie op de aanliggende kruispunten te wijzigen.

Vereiste van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerwet 1994 moet een verkeerbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering

Uit het oogpunt van het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade is het gewenst om op de Eemweg de maximumsnelheid te verlagen naar 30km/u.

De Eemweg wordt afgewaardeerd van een gebiedsontsluitingsweg met een maximale snelheid van 50 km/u naar een erftoegangsweg met een maximale snelheid van 30 km/h. De bestaande 30 km/u zone op de Eemstraat wordt opgeschoven richting de rotonde bij de de Geerenweg. De inrichting van de weg wordt aangepast op de toekomstige functie.

Conform het Duurzaam Veilig principe worden kruispunten in een 30 km/u zone niet voorzien van een voorrangsregeling, aangegeven met borden of markering zoals haaientanden. Een verlaging van de snelheid in combinatie met de herinrichting maakt het mogelijk om de voorrang op de kruispunten op een veilige manier op te heffen. Binnen deze herinrichting maakt het plaatsten van plateaus op de kruispunten onderdeel uit van deze nieuwe inrichting.

De vrijliggende fietspaden bij de kruispunten met de Eemweg blijven in de voorrang liggen. De bijbehorende oversteekmogelijkheid bij de rotonde alsmede de naastgelegen voetgangersoversteekplaats komen in de voorrang te liggen. Deze worden verder voorzien van de bijbehorende bebording en/of markering.

De huidige voetgangersoversteekplaats nabij het kruispunt met de Faas Eliaslaan, Kerkstraat en Eemstraat blijft op de huidige locatie behouden.

 

OVERLEG

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met het regionaal politiekorps Utrecht.

 

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders,

conform de in de bijlage 1 weergegeven kaartbeelden,

  • 1.

    Door middel van het plaatsen van twee borden

    • a.

      A1 (zone) – zone 30 – van RVV 1990;

    • b.

      A2 (zone) – einde zone 30 – van RVV 1990;

      aan de Eemweg ter hoogte van de rotonde met de de Geerenweg, Bisschopsweg en de Doormanlaan de zone 30km/u in te voeren.

  • 2.

    Door middel van het verwijderen van de borden

    • a.

      A1 (zone) – zone 30 – van RVV 1990;

    • b.

      A2 (zone) – einde zone 30 – van RVV 1990;

      aan de Eemstraat, Kerkstraat, Faas Eliaslaan, van Ostadelaan, Rembrandtlaan, Tromplaan en de Frans Halslaan ter hoogte van de kruispunten met de Eemweg, de zone 30km/u op te heffen.

  • 3.

    Door middel van het verwijderen van de borden en bijbehorende verkeerstekens

    • a.

      B1 – voorrangsweg- van RVV 1990-;

    • b.

      B2 – einde voorrangsweg – van RVV 1990 –;

    • c.

      B6 – verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg – van RVV 1990;

      de voorrangssituatie op de kruispunten van Ostadelaan, Rembrandtlaan, Tromplaan en de Frans Halslaan met de Eemweg op te heffen.

  • 4.

    Door middel van het plaatsen van de borden en/of bijbehorende verkeerstekens

    • a.

      B6 - verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg – van RVV 1990;

      de voorrangssituatie voor de vrijliggende fietspaden van de Eemweg op de kruispunten met de van Ostadelaan, Rembrandtlaan, Tromplaan en de Frans Halslaan in voeren.

       

       

Baarn, 26 mei 2021

burgemeester en wethouders van Baarn,

namens dezen,

teammanager Beheer Ruimte/Omgeving

Dit besluit is elektronisch aangemaakt en daarom niet ondertekend.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop het besluit is gepubliceerd. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van Baarn, Postbus 1003, 3740 BA Baarn.

In spoedeisende zaken kunnen belanghebbenden, zodra het bezwaarschrift is ingediend, de Voorzieningenrechter vragen om een voorlopige voorziening te treffen. U kunt uw verzoekschrift indienen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, afdeling bestuursrecht, o.v.v. voorlopige voorzieningen Postbus 16005, 3500 DA, Utrecht. Houdt u er rekening mee dat hieraan kosten verbonden zijn (informatie bij de griffier van de Rechtbank op nummer 088-36 20000).

U kunt uw verzoekschrift ook digitaal bij genoemde rechtbank indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven