Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Staatscourant 2021, 26998 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Staatscourant 2021, 26998 | Verkeersbesluiten |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Olst-Wijhe heeft besloten om door plaatsing van verkeersborden A1 (maximale snelheid 30 km/h) met onderbord veerooster en A2 (einde maximumsnelheid geldend in een vastgesteld zonegebied) als bedoeld in Bijlage I van het RVV 1990 ter plaatse van het deel van de Kloosterstraat 2 te Olst, waar een zogenoemde koe-oversteek gerealiseerd wordt, voor uitsluitend dat weggedeelte een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
De Kloosterstraat in Olst ligt buiten de bebouwde kom en heeft een maximumsnelheid van 60 km/u. De weg heeft een verblijfsfunctie en er is nagenoeg alleen bestemmingsverkeer. Er is een aanvraag ingediend om een koe-oversteek aan te leggen. De aanvrager bezit een melkveebedrijf aan de Kloosterstraat 2 te Olst Een koe-oversteek is een verkeersvoorziening waardoor koeien zelf een weg tussen twee weides kunnen oversteken zonder hulp van de melkveehouder. Om dit veilig te kunnen laten verlopen moet de maximumsnelheid ter plaatse beperkt moet worden naar 30 km/uur. De oversteek bestaat uit het aanbrengen van twee wildroosters in de weg en hekken om het vee te geleiden. Er komt een passage voor voetgangers, paarden en huisdieren. De breedte tussen de hekken is 3.80 meter. Over deze ruimte lopen de koeien van de ene naar de andere kant. Door de plaatsing van een hek is het mogelijk voor ruiters en menners de oversteekplaats veilig te passeren.
Het verkeersbesluit is genomen omdat:
1. De gemeente mee wil werken aan het initiatief om een koe-oversteek te realiseren op betreffende weggedeelte;
2. Het reduceren van de snelheid van gemotoriseerd verkeer een positieve invloed heeft op de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid;
3. Daarbij is overwogen dat het verkeersbesluit wenselijk is uit het oogpunt van:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
-het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
4. Deze verkeersbelangen zijn gelet op de volgende feiten en omstandigheden van toepassing:
- De koe-oversteek is bedoeld als onbeheerde oversteekplaats voor koeien; in verband met de mogelijkheid van koeien op de rijbaan dient de maximumsnelheid ter plaatse verlaagd te worden tot 30 km/u;
- De vrijheid van het verkeer komt in het geding door verlaging van de maximale snelheid van 60 km/uur naar 30 km/uur maar dit is van ondergeschikt belang in verband met het waarborgen van de veiligheid ter plaatse van de oversteek.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.
Door plaatsing van verkeersborden A1 (maximale snelheid 30 km/h), onderbord veerooster en A2 (einde maximumsnelheid geldend in een vastgesteld zonegebied) als bedoeld in Bijlage I van het RVV 1990 uitsluitend voor het deel van de Kloosterstraat te Olst waar de koe-oversteek gerealiseerd wordt een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen.
Bent u het niet eens met dit besluit?
Belt u ons dan eerst. Wij nemen dan samen met u het besluit door en kunnen zo nodig een fout herstellen.
Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe, Postbus 23, 8130 AA te Wijhe. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een
voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-26998.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.