Overwegingen ten aanzien van het besluit
De Kloosterstraat in Olst ligt buiten de bebouwde kom en heeft een maximumsnelheid van 60 km/u. De weg heeft een verblijfsfunctie en er is nagenoeg alleen bestemmingsverkeer. Er is een aanvraag ingediend om een koe-oversteek aan te leggen. De aanvrager bezit een melkveebedrijf aan de Kloosterstraat 2 te Olst Een koe-oversteek is een verkeersvoorziening waardoor koeien zelf een weg tussen twee weides kunnen oversteken zonder hulp van de melkveehouder. Om dit veilig te kunnen laten verlopen moet de maximumsnelheid ter plaatse beperkt moet worden naar 30 km/uur. De oversteek bestaat uit het aanbrengen van twee wildroosters in de weg en hekken om het vee te geleiden. Er komt een passage voor voetgangers, paarden en huisdieren. De breedte tussen de hekken is 3.80 meter. Over deze ruimte lopen de koeien van de ene naar de andere kant. Door de plaatsing van een hek is het mogelijk voor ruiters en menners de oversteekplaats veilig te passeren.
Het verkeersbesluit is genomen omdat:
1. De gemeente mee wil werken aan het initiatief om een koe-oversteek te realiseren op betreffende weggedeelte;
2. Het reduceren van de snelheid van gemotoriseerd verkeer een positieve invloed heeft op de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid;
3. Daarbij is overwogen dat het verkeersbesluit wenselijk is uit het oogpunt van:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
-het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
4. Deze verkeersbelangen zijn gelet op de volgende feiten en omstandigheden van toepassing:
- De koe-oversteek is bedoeld als onbeheerde oversteekplaats voor koeien; in verband met de mogelijkheid van koeien op de rijbaan dient de maximumsnelheid ter plaatse verlaagd te worden tot 30 km/u;
- De vrijheid van het verkeer komt in het geding door verlaging van de maximale snelheid van 60 km/uur naar 30 km/uur maar dit is van ondergeschikt belang in verband met het waarborgen van de veiligheid ter plaatse van de oversteek.
Draagvlak
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef.
Wettelijk kader
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.