Besluit van de Autoriteit Consument en Markt van 12 mei 2021, ACM/UIT/553394, tot wijziging van de voorwaarden als bedoeld in artikel 54, eerste lid, van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 12b en 22, eerste lid, van de Gaswet betreffende de aanleverdata van profielen en de calorische omrekeningsfactor

De Autoriteit Consument en Markt,

Gelet op artikel 55 van de Elektriciteitswet 1998 en de artikelen 12f en 23 van de Gaswet;

Besluit

ARTIKEL I

De Informatiecode elektriciteit en gas wordt gewijzigd als volgt:

A

In artikel 2.4.2 wordt ‘achttiende’ vervangen door ‘zevende’ en wordt na ‘gas’ ingevoegd ‘zoals bedoeld in paragraaf 2.4 van de Allocatiecode Gas’.

B

Artikel B1.1.2 komt te luiden:

B1.1.2

Uiterlijk op 1 augustus van elk jaar stelt het overlegplatform bedoeld in B1.0.1 per profielcategorie de profieldata ter beschikking aan de netbeheerders en de programmaverantwoordelijken die balansverantwoordelijkheid dragen voor profielafnemers.

C

Artikel B1.1.3 vervalt.

D

Artikel B1.1.4 komt te luiden:

B1.1.4

De netbeheerder gebruikt de aldus ter beschikking gestelde profieldata bij de profielberekeningen vanaf de eerste kalenderdag van het volgende kalenderjaar.

E

Artikel B3.2.1 komt te luiden:

B3.2.1

Uiterlijk op 1 augustus van elk jaar stelt het overlegplatform bedoeld in B3.1.2 per profielcategorie de profieldata ter beschikking aan de netbeheerders en de programmaverantwoordelijken die balansverantwoordelijkheid dragen voor profielafnemers.

F

Artikel B3.2.2 komt te luiden:

B3.2.2

De netbeheerder gebruikt de aldus ter beschikking gestelde profieldata bij de profielberekeningen vanaf de eerste gasdag van het volgende kalenderjaar.

ARTIKEL II

De Allocatiecode gas wordt gewijzigd als volgt:

In artikel B1a.2.1 wordt ‘juli’ vervangen door ‘augustus’.

ARTIKEL III

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 12 mei 2021

Autoriteit Consument en Markt, namens deze: C.M.L. Hijmans van den Bergh bestuurslid

Als u rechtstreeks belanghebbende bent, kunt u tegen dit besluit beroep instellen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven. Het postadres is: College van Beroep voor het bedrijfsleven, Postbus 20021, 2500 EA Den Haag. Het beroepschrift moet binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt zijn ontvangen. Het beroepschrift moet zijn ondertekend en moet ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening en een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht bevatten. Voorts moet het beroepschrift de gronden van het beroep bevatten en dient een afschrift van het bestreden besluit te worden meegezonden.

TOELICHTING

1 Samenvatting

  • 1. Met dit besluit wijzigt de Autoriteit Consument en Markt (hierna: de ACM) de Informatiecode elektriciteit en gas (hierna: Informatiecode) en de Allocatiecode gas. De wijzigingen betreffen het aanpassen van de aanleverdata van verbruiksprofielen en van de omrekenfactor gas. Het besluit is gebaseerd op het voorstel van de Vereniging Nederlandse EnergieData Uitwisseling (NEDU) en Vereniging Netbeheer Nederland.

2 Aanleiding en gevolgde procedure

  • 2. De ACM is op grond van artikel 55 van de Elektriciteitswet 1998 (hierna: Elektriciteitswet) en artikelen 12f en 23 van de Gaswet bevoegd regelgeving vast te stellen voor de energiemarkt.

  • 3. Dit besluit is tot stand gekomen op basis van een voorstel van de NEDU en Vereniging Netbeheer Nederland dat de ACM op 20 april 2020 heeft ontvangen. De indieners stellen wijzigingen voor van de Informatiecode en de Allocatiecode gas.

  • 4. Als onderdeel van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure heeft de ACM het ontwerpbesluit en de bijbehorende stukken ter inzage gelegd en gepubliceerd op haar internetpagina. De terinzagelegging is gemeld in de Staatscourant van 10 maart 2021. De ACM heeft belanghebbenden in de gelegenheid gesteld binnen zes weken hun zienswijzen op het ontwerp kenbaar te maken. De ACM heeft geen zienswijzen ontvangen.

  • 5. De ACM is van mening dat het voorstel geen nieuwe technische voorschriften bevat als bedoeld in de Notificatierichtlijn. Evenmin is er sprake van nieuwe diensten die aangemeld moeten worden in het kader van de Dienstenrichtlijn. Om die reden zijn de voorwaarden in dit besluit niet in ontwerp ter notificatie aangeboden.

3 Inhoud van het codevoorstel

  • 6. Het codevoorstel bestaat uit drie onderdelen. Ten eerste wordt voorgesteld om de netbeheerders eerder in de maand gegevens te laten verstrekken aan leveranciers over de calorische waarde van het gas. Omdat de calorische waarde van aardgas varieert, moeten leveranciers de door hen geleverde kubieke meters gas corrigeren op de factuur van de klant om die variatie te verrekenen. De leveranciers krijgen deze omrekenfactor nu uiterlijk iedere achttiende werkdag van de maand aangeleverd door de regionale netbeheerders, maar in de praktijk gebeurt dat al uiterlijk de zevende werkdag. Het codevoorstel formaliseert deze eerdere verstrekking, wat de leveranciers meer tijd geeft om juiste facturen op te stellen.

  • 7. Ten tweede wordt voorgesteld om de verbruiksprofielen voor elektriciteit één keer per jaar aan te passen. Nu worden deze vier maal per jaar aangepast, terwijl de verbruiksprofielen voor gas één keer per jaar worden aangepast. De huidige frequentie van aanpassen van de verbruiksprofielen voor elektriciteit heeft als nadeel dat er weinig tijd is om de profielen goed te toetsen, wat de kans op fouten in de profielen vergroot. Daarnaast hebben de indieners de indruk dat de hoge frequentie van aanpassen de allocatie niet verbetert. Door de frequentie terug te brengen naar eenmaal per jaar worden kosten bespaard en wordt de procedure voor elektriciteit en gas gelijkgetrokken.

  • 8. Ten derde wordt voorgesteld om de aanleverdatum van de verbruiksprofielen voor elektriciteit en gas naar een later moment te verplaatsen en bij het bepalen van die verbruiksprofielen het hele voorafgaande kalenderjaar in de berekening mee te nemen. Deze wijzigingen dragen bij aan het zorgvuldiger kunnen bepalen van de verbruiksprofielen.

4 Beoordeling van het codevoorstel

4.1 Procedureel

  • 9. De ACM constateert dat het voorstel in een overleg met representatieve organisaties is besproken. In het voorstel is een verslag opgenomen van dit overleg. De indieners hebben in het voorstel aangegeven welke gevolgtrekkingen zij hebben verbonden aan de zienswijzen die organisaties naar voren hebben gebracht. Naar het oordeel van de ACM voldoet het voorstel daarmee aan de vereisten bedoeld in artikel 54, tweede en derde lid, van de Elektriciteitswet en artikel 22, tweede en derde lid, van de Gaswet.

  • 10. De ACM constateert dat het voorstel voor wat betreft de Informatiecode is ingediend namens een representatief deel van de ondernemingen die zich bezighouden met transporteren, leveren of meten van elektriciteit of gas, zoals artikel 54, eerste lid, van de Elektriciteitswet en artikel 22, eerste lid van de Gaswet voorschrijven. Dit blijkt uit het feit dat de voorstellen zijn aangenomen in een algemene ledenvergadering van NEDU en dat op dat moment per marktrol binnen NEDU de stemgerechtigde leden het overgrote deel van de markt vertegenwoordigden.

  • 11. In het codevoorstel worden geen artikelen gewijzigd of ingevoerd waarbij verwerking van persoonsgegevens in de zin van de Algemene verordening gegevensbescherming aan de orde is.

4.2 Inhoudelijk

  • 12. De ACM is van mening dat het codevoorstel bijdraagt aan het verbeteren van de processen die in de energiesector worden gebruikt.

  • 13. De ACM is van oordeel dat de wijzigingen die in het codevoorstel zijn opgenomen niet in strijd zijn met de belangen, regels en eisen bedoeld in artikel 36, eerste en tweede lid en artikel 55 van de Elektriciteitswet en de artikelen 12f, eerste en tweede lid, en 23 van de Gaswet.

5 Artikelsgewijze toelichting

  • 14. In artikel 2.4.2 van de Informatiecode wordt de aanleverdatum voor de calorische omrekenfactor aangepast.

  • 15. In artikelen B1.1.2, B1.1.3 en B1.1.4 van de Informatiecode wordt het aantal maal dat de verbruiksprofielen elektriciteit worden opgesteld teruggebracht naar één keer per jaar, waarbij de tekst zoveel mogelijk in lijn wordt gebracht met de procedure voor de verbruiksprofielen gas in bijlage B3.

  • 16. Artikelen B3.2.1, B3.2.2 van de Informatiecode worden aangepast om nauwkeuriger aan te geven welke partijen gebruik maken van de gasprofielen.

  • 17. In artikelen B3.2.1, B3.2.2 van de Informatiecode en in artikel B1a.2.1 van de Allocatiecode gas wordt de aanleverdatum voor de verbruiksprofielen gas verzet naar 1 augustus.

’s-Gravenhage, 12 mei 2021

Autoriteit Consument en Markt, namens deze: C.M.L. Hijmans van den Bergh bestuurslid

Naar boven