Regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Minister van Justitie en Veiligheid en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van 12 mei 2021, kenmerk 2349558-1007440-WJZ, houdende wijziging van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 in verband met het onder voorwaarden openen van bibliotheken

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Minister van Justitie en Veiligheid en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister voor Medische Zorg;

Handelende in overeenstemming met het gevoelen van de ministerraad;

Gelet op de artikelen 58e, eerste lid, 58f, vijfde lid, en 58h, eerste lid, van de Wet publieke gezondheid;

Besluiten:

ARTIKEL I

De Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 4.a1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid, onder s, komt te luiden:

  • s. bibliotheken, voor zover toegestaan op grond van het derde lid;

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 3. Onverminderd het eerste lid, mogen bibliotheken slechts geopend zijn voor publiek indien de beheerder er zorg voor draagt dat:

    • a. het publiek gereserveerd heeft voor groepsverbanden van ten hoogste twee personen, tenzij het om personen gaat als bedoeld in artikel 3.1, tweede lid, onder a, of personen als bedoeld in artikel 58g, tweede lid, onder a, van de wet;

    • b. hij het publiek, indien mogelijk, placeert in groepsverbanden van ten hoogste twee personen, tenzij het om personen gaat als bedoeld in artikel 3.1, tweede lid, onder a, of personen als bedoeld in artikel 58g, tweede lid, onder a, van de wet;

    • c. hij bij aankomst van het publiek een gezondheidscheck uitvoert;

    • d. hij het publiek in de gelegenheid stelt de volgende gegevens beschikbaar te stellen ten behoeve van de mogelijke uitvoering van bron- en contactopsporing door de gemeentelijke gezondheidsdienst:

      • 1°. volledige naam;

      • 2°. datum en tijdstip van aankomst;

      • 3°. e-mailadres; en

      • 4°. telefoonnummer;

    • e. hij toestemming vraagt voor de verwerking en overdracht van de onder d bedoelde gegevens ten behoeve van de uitvoering van bron- en contactopsporing door de gemeentelijke gezondheidsdienst. Daarbij wordt vermeld dat het geven van deze toestemming vrijwillig is;

    • f. de onder d genoemde gegevens op zodanige wijze worden verwerkt dat daarvan geen kennis kan worden genomen door ander publiek;

    • g. de onder d genoemde gegevens uitsluitend worden verwerkt voor de uitvoering van bron- en contactopsporing door de gemeentelijke gezondheidsdienst, veertien dagen worden bewaard en daarna worden vernietigd;

    • h. de zitplaatsen zo worden ingedeeld dat het publiek op de veilige afstand van elkaar zit;

    • i. ter plaatse geen oploop van publiek kan ontstaan;

    • j. als publiek slechts één persoon per 25 m2 voor publiek toegankelijke oppervlakte tegelijkertijd aanwezig is;

    • k. niet meer personeel in de bibliotheek aanwezig is dan strikt noodzakelijk is voor het uitoefenen van de bibliotheekfunctie conform de Wet stelsel openbare bibliotheken.

B

In artikel 6.1, tweede lid, wordt ‘in een sportaccommodatie buiten of tijdens buitensportactiviteiten georganiseerd door of in opdracht van de gemeente’ vervangen door ‘in de buitenlucht’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H.M. de Jonge

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren

TOELICHTING

1. Algemeen

Strekking

Deze regeling wijzigt de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 en maakt mogelijk dat bibliotheken, onder voorwaarden, volledig voor het publiek worden geopend. Tevens wordt een omissie over het buitensporten met deze wijziging rechtgezet.

Deze regeling is gebaseerd op de ingevolge de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 geldende bepalingen van de Wet publieke gezondheid (Wpg).

Pijlers van de bestrijding van de epidemie

Nederland bevindt zich nog middenin de pandemie van het virus SARS-CoV-2 (hierna: het virus), die nog steeds tot besmettingen leidt. Vanwege het virus, golden over de periode van ruim een jaar reeds ingrijpende maatregelen, die zijn gebaseerd op drie pijlers:

  • een acceptabele belastbaarheid van de zorg – ziekenhuizen moeten kwalitatief goede zorg kunnen leveren aan zowel covid-19-patiënten als aan patiënten binnen de reguliere zorg;

  • het beschermen van kwetsbare mensen in de samenleving;

  • het zicht houden op en het inzicht hebben in de verspreiding van het virus.

Deze pijlers zijn ook voor de maatregelen van deze regeling uitgangspunt, gelet op de in de paragraaf 2 beschreven epidemiologische situatie.

2. Epidemiologische situatie

Voor een overzicht van de epidemiologische situatie en het verloop daarvan wordt verwezen naar de regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Minister van Justitie en Veiligheid en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van 11 mei 2021, kenmerk 2349539-1007438, houdende wijziging van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 in verband met het doorvoeren van stap 2 uit het openingsplan.

3. Hoofdlijnen van deze regeling

Met deze wijziging wordt in aanvulling op stap 2 uit het openingsplan mogelijk gemaakt om bibliotheken, onder voorwaarden, volledig voor het publiek te openen. Voor een toelichting op de voorwaarden wordt verwezen naar de artikelsgewijze toelichting. In het Kamerdebat van 12 mei 2021 is de motie Paternotte c.s.1 ingediend, waarin is verzocht om bibliotheken volledig open te stellen voor het publiek. Alhoewel de opening van bibliotheken is voorzien in stap 3 van het openingsplan, heeft het kabinet naar aanleiding van deze motie deze keuze – ook in het licht van de epidemiologische situatie en het verloop daarvan – heroverwogen. De bibliotheken hebben een bijzondere plaats in onze samenleving, waarmee zij een belangrijke maatschappelijke, educatieve, culturele en welzijnsfunctie vervullen. Zoals ook blijkt uit hetgeen het Sociaal en Cultureel Planbureau aangeeft, staan ontspanning, ontplooiing, ontmoeting en ondersteuning onder druk. De unieke positie van bibliotheken, maakt dat het kabinet van oordeel is dat de volledige opening van bibliotheken, aanvullend op de reeds bestaande mogelijkheden die bibliotheken nu al aan kunnen bieden, een bijdrage kunnen leveren aan de maatschappelijke, culturele en welzijnsfunctie.

4. Regeldruk

Deze regeling heeft enige gevolgen voor de regeldruk voor burgers en beheerders van bibliotheken. De bibliotheken mogen onder voorwaarden open voor het publiek, de beheerders moeten de bezoekers informeren over de wijzigingen die gaan gelden. Dit levert enige regeldruk op.

Artikelsgewijs

Artikel I

Onderdeel A

Op grond van artikel 4.a1, eerste lid, onder s, waren bibliotheken voor het ophalen en terugbrengen van bestelde of gereserveerde artikelen en bibliotheken die verbonden zijn aan een instelling voor beroepsonderwijs of hoger onderwijs voor zelfstudie door bij de instelling ingeschreven studenten reeds geopend voor publiek. Nu bibliotheken onder voorwaarden weer volledig geopend mogen zijn voor publiek, kan deze uitzondering op het verbod op het openstellen van publieke plaatsen, zoals neergelegd in artikel 4.a1, eerste lid, uitgebreid worden naar ‘bibliotheken’. Wel mogen bibliotheken alleen geopend worden voor publiek als het publiek gereserveerd heeft voor groepsverbanden van ten hoogste twee personen (met uitzondering van kinderen tot en met twaalf jaar en personen die op hetzelfde adres woonachtig zijn) (onderdeel a). Verder moet een gezondheidscheck uitgevoerd worden en vindt placering – waar mogelijk – plaats (onderdelen b en c). Zitplaatsen moeten zo worden ingedeeld dat het publiek op de veilige afstand van elkaar zit (onderdeel h). Ook mag ter plaatse geen oploop van publiek kunnen ontstaan (onderdeel i). In totaal mogen niet meer personen als publiek worden toegelaten dan één persoon per 25 m2 voor publiek toegankelijke oppervlakte (onderdeel j). In de bibliotheek mag niet meer personeel aanwezig zijn dan strikt noodzakelijk is voor het uitoefenen van de bibliotheekfunctie, zoals het uitlenen van boeken (onderdeel k).

Voor bibliotheken geldt verder dat de beheerders van deze locaties verplicht zijn bezoekers in de gelegenheid te stellen hun contactgegevens beschikbaar te stellen (onderdelen d). Zo kunnen mensen worden benaderd in het kader van bron- en contactonderzoek indien er in een bepaalde periode een besmetting bij het personeel dan wel een bezoeker geconstateerd is. Ook draagt dit bij aan effectief bron- en contactonderzoek door de GGD, een essentieel onderdeel van de bestrijding van de epidemie.2 Registratie van gegevens vindt alleen plaats als de bezoeker toestemming geeft voor de verwerking en overdracht van zijn gegevens voor de uitvoering van een eventueel bron- en contactonderzoek door de GGD.

De gegevens moeten veertien dagen bewaard worden door de beheerder van de locatie en daarna worden verwijderd.

Eventuele toestemming door bezoekers moet voldoen aan de eisen die de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) aan een rechtsgeldige toestemming stelt, waaronder dat de toestemming vrijelijk gegeven is, ondubbelzinnig en voorts dat de bezoeker vooraf geïnformeerd wordt over het specifieke gebruik van de gegevens waar hij toestemming voor geeft. Nu de toestemming vrij moet kunnen worden gegeven, mogen aan het enkele weigeren ervan geen consequenties worden verbonden. Wanneer beheerders persoonsgegevens van bezoekers verwerken, zijn zij daarbij gebonden aan de regels van de AVG.

In onderdeel e is geëxpliciteerd dat bij het vragen naar de gegevens moet worden gewezen op de vrijwilligheid van het aanleveren van deze gegevens. Dat kan bijvoorbeeld mondeling of door dit voor te drukken op de briefjes waarmee de gegevens worden aangeleverd.

Uit onderdeel f volgt dat de persoonsgegevens niet zichtbaar mogen zijn voor anderen. Dit kan door bijvoorbeeld de gegevens te laten invullen op individuele briefjes die dicht worden gevouwen of in een envelop worden gedaan voordat zij worden ingenomen.

Onderdeel B

Met het doorvoeren van stap 2 uit het openingsplan3, zijn de mogelijkheden voor buitensporten verruimd; het is personen buiten toegestaan te sporten, waarbij een groepsgrootte van maximaal dertig personen geldt. Sport en beweging zijn immers belangrijk voor de gezondheid van mensen, zowel fysiek als mentaal. Voor personen vanaf zevenentwintig jaar geldt dat zij buiten mogen sporten op anderhalve meter afstand van elkaar. Per abuis is de uitzondering op de veiligeafstandsnorm voor jongeren van achttien tot en met zesentwintig jaar niet verruimd in lijn hiermee. Jongeren van achttien tot en met zesentwintig jaar zijn tijdens de beoefening van sport niet alleen vrijgesteld van de veiligeafstandsnorm in een sportaccommodatie buiten of tijdens buitensportactiviteiten georganiseerd door of in opdracht van de gemeente, maar tijdens alle sportactiviteiten in de buitenlucht. Dit onderdeel herstelt dit.

Artikel II Inwerkingtreding

Deze ministeriële regeling moet op grond van artikel 58c, tweede lid, Wpg binnen twee dagen nadat zij is vastgesteld aan beide Kamers der Staten-Generaal worden overgelegd. De regeling treedt ingevolge artikel 58c, tweede lid, Wpg niet eerder in werking dan een week na deze overlegging en vervalt als de Tweede Kamer binnen die termijn besluit niet in te stemmen met de regeling. Gelet op het belang van de volksgezondheid is het de bedoeling dat de regeling op 19 mei 2021 in de Staatscourant wordt gepubliceerd en dan de dag daarna, 20 mei 2021 (00.00 uur), in werking zal treden. Hierbij wordt afgeweken van de zogeheten vaste verandermomenten en de minimuminvoeringstermijn van drie maanden.4

Op grond van artikel 8.1 Trm vervalt de Trm op het tijdstip waarop hoofdstuk Va Wpg vervalt. Het gaat hier om een uiterste vervaldatum. Als de noodzaak al eerder ontvalt aan deze regeling of onderdelen ervan, zal de regeling eerder worden ingetrokken of aangepast. In artikel 58c, zesde lid, Wpg is immers geëxpliciteerd dat maatregelen zo spoedig mogelijk worden gewijzigd of ingetrokken als deze niet langer noodzakelijk zijn.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, mede namens de Minister van Justitie en Veiligheid en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, H.M. de Jonge


X Noot
1

Kamerstukken II 2020/21, 25 295, nr. 1185

X Noot
4

Vgl. Kamerstukken II 2019/20, 35 526, nr. 3, artikelsgewijze toelichting op artikel X.

Naar boven