Gemeente Twenterand - verkeersbesluit - instellen maximum snelheid 30 km per uur - op een deel van de Schoolstraat, Geerdijk

Logo Twenterand

Burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand hebben besloten om een maximum snelheid van 30 km per uur in te stellen voor een deel van de Schoolstraat in de kern Geerdijk.

 

Het gaat om het weggedeelte tussen de Geerdijkbrug en Fortwijk. Het betreffende gedeelte bevindt zich aan de rand van de bebouwde kom van Geerdijk. Met enige regelmaat wordt dit weggedeelte gebruikt door zwaar verkeer. Dit veroorzaakt geluidshinder en trillingen in de woningen. Door het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u willen we dit verminderen.

 

WETTELIJK EN REGELGEVEND KADER

Wegenverkeerswet 1994, Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer en RVV.

Artikel 15 WVW vormt de basis voor het nemen van verkeersbesluiten. Artikel 18 van deze wet regelt de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten. Hoofdstuk II van het BABW regelt de handels-wijze voor de totstandkoming van een verkeersbesluit. Artikel 15 lid 1 behelst de plaatsing van ver-keersborden. Artikel 8 van het BABW en artikel 67 van het RVV gaan over het plaatsen en aanbren-gen van onderborden. In het RVV (Reglement Verkeerstekens Verkeersregels) van 1990 staan de verkeersborden specifiek omschreven.

 

Bevoegdheid

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om een verkeersbesluit te nemen. Het college van burgemeester en wethouders heeft de afdoening van verkeersbesluiten gemandateerd aan de behandelend medewerker onder voorwaarde dat de besluiten niet strijdig zijn met het gemeen-telijk beleid en na paraaf van de verantwoordelijke wethouder.

 

Advisering 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente.

 

Motivering en belangen

Ingevolge artikel 21 van het BABW is de verplichting opgenomen om verkeersbesluiten goed te moti-veren. Tevens is in artikel 2 van de WVW 1994 de verplichting opgenomen de belang(en) van het verkeersbesluit te benoemen.

 

DOELSTELLING EN BELANGEN

De doelstelling van het besluit is gelegen in het beperken van de hinder veroorzaakt door zwaar verkeer. Het belang van het besluit is gelegen in ‘het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan’. Daarnaast is het ‘voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen van het milieu’ van belang.

 

Beoordeling

Huidige situatie:

Het betreffende gedeelte van de Schoolstraat is een 50 km weg. Aan dit weggedeelte bevinden zich veel woningen. De weg is voorzien van asfalt en is vrij smal. Dit weggedeelte wordt ook gebruikt door zwaar verkeer. Dit veroorzaakt geluidshinder en trillingen. Met het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u wordt dit verminderd.

 

Gewenste situatie:

Het verlagen van de maximum snelheid naar 30 km per uur. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de wens van de aanwonenden om de snelheid te beperken. Bijkomend voordeel is dat bij een lagere snelheid automatisch minder geluidshinder en trillingen worden veroorzaakt.

 

Afweging:

Het gaat hier om een traject van ongeveer 500 meter. Het is niet onredelijk om van (zwaarder) verkeer een lagere maximum snelheid te mogen verlangen. Enerzijds wordt hiermee tegemoet gekomen aan de wens van de aanwonenden, terwijl anderzijds de belangen van de gebruikers van (zwaardere) voertuigen niet onevenredig worden geschaad. Er is overleg geweest met landbouworganisaties LTO en Cumela. Beiden hebben geen bezwaar.

 

Uitvoering

Verlaging van de maximum snelheid gebeurt door plaatsing van borden (einde) 30 km.

 

Eindconclusie 

Door het treffen van één maatregel wordt aan meerdere verzoeken tegemoet gekomen. De snelheid gaat omlaag en dat vergroot de verkeersveiligheid. Door verlaging van de snelheid worden geluids-hinder en trillingen verminderd. Er ontstaat een rustiger verkeersbeeld en een prettiger verblijfsklimaat. De verschillende belangen zijn zorgvuldig afgewogen. Het verkeersbesluit kan genomen worden.

 

Besluit

Wij hebben besloten om:

  • 1.

    Over te gaan tot het plaatsen van de borden RVV A1-30 (begin 30 km) aan de Schoolstraat in Geerdijk, tussen de Geerdijkbrug en Fortwijk.

  • 2.

    Over te gaan tot het plaatsen van de borden RVV A2-30 (einde 30 km) aan de Schoolstraat in Geerdijk, tussen de Geerdijkbrug en Fortwijk.

Vriezenveen, 11 mei 2021

Burgemeester en wethouders van gemeente Twenterand

namens dezen,

 

wethouder verkeer en vervoer

B. J. Harmsen  

 

medewerker beleidsuitvoering verkeer

J. Rijkeboer

Bezwaar

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand, postbus 67, 7670 AB Vriezenveen.

Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en moet tenminste bevatten de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een aanduiding van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden (motivering) van het bezwaar.

Naar boven