Coördinatieregeling gewijzigde vaststelling bestemmingsplan, Besluit hogere waarden voor geluid en omgevingsvergunning – Dr A.D. Sacharovlaan 2 en 2A (blok 34), Alphen aan den Rijn

Logo Alphen aan den Rijn

Burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn maken bekend, dat op grond van de gemeentelijke coördinatieregeling (artikel 3.8 en artikel 3.32 Wet ruimtelijke ordening en afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht) de volgende besluiten vanaf 20 mei 2021 gedurende zes weken gelijktijdig ter inzage worden gelegd:

  • het Besluit hogere waarden Wet geluidhinder (kenmerk 202034898) van 9 februari 2021;

  • het op 22 april 2021 door de gemeenteraad gewijzigde vastgestelde bestemmingsplan Dr A.D. Sacharovlaan 2 en 2A (blok 34). Daarbij heeft de gemeenteraad ook besloten dat er geen exploitatieplan wordt opgesteld;

  • de omgevingsvergunning voor het bouwen van 190 woningen aan de Dr. A.D. Sachrovlaan 2 en 2A (blok 34) van 12 mei 2021.

Toelichting

Met de coördinatieregeling worden de betrokken besluiten gezamenlijk voorbereid en gelijktijdig bekendgemaakt. Ook vindt bundeling van rechtsbescherming plaats zodat een belanghebbende kan volstaan met het indienen van één beroepschrift tegen één of meerdere van de gecoördineerd vastgestelde besluiten.

Bestemmingsplan

Het bestemmingsplan maakt het planologisch mogelijk om 190 woningen te bouwen en de aanleg van onder andere parkeerplaatsen, paden en groen aan te leggen, Dr A.D. Sacharovlaan 2 en 2A (blok 34), Alphen aan den Rijn.

Wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan:

  • Artikel 3.1 is aangevuld met sub g parkeervoorzieningen. Deze aanpassing wordt gedaan omdat een aantal parkeervoorzieningen in de bestemming ‘groen’ liggen.

  • Over het begrip parkeervoorziening is verduidelijking opgenomen in de begripsbepalingen.

  • Een aantal ondergeschikte ambtshalve wijzigingen zijn doorgevoerd.

  • Op de verbeelding is de dubbelbestemming ‘Leiding- Hoogspanning’ die dwars over het terrein loopt vervallen.

  • In bijlage 17 van de plantoelichting is de bezonningsdiagram aangepast, waarbij wordt uitgegaan van een bouwhoogte op de verbeelding van 39 meter in plaats van 38 meter.

  • In bijlage 13 van de plantoelichting is de notitie over het geluidseffect op de bestaande woningen aangepast op het aantal verkeersbewegingen van 294 naar 394 verkeersbewegingen per werkdagetmaal.

Omgevingsvergunning

De omgevingsvergunning gaat over de bouw van 190 woningen, Dr A.D. Sacharovlaan 2 en 2A (blok 34), Alphen aan den Rijn.

Besluit hogere waarden Wet geluidhinder

In het bestemmingsplan wordt voor een aantal woningen de voorkeursgrenswaarde uit de Wet geluidhinder en het Besluit geluidhinder overschreden. Burgemeester en wethouders hebben voor deze woningen hogere waarden geluid vastgesteld zoals staat in het gemeentelijk Hogere waarden beleid.

Terinzagelegging vastgestelde besluiten

Het bestemmingsplan, de omgevingsvergunning, het Besluit hogere waarden Wet geluidhinder en de bijbehorende stukken liggen vanaf 20 mei 2021 ter inzage bij de informatiebalie in het gemeentehuis in Alphen aan den Rijn. Vanwege het coronavirus kunt u het gemeentehuis alleen op afspraak bezoeken. Neemt u hiervoor contact op via telefoonnummer 14 0172. Het bestemmingsplan met bijbehorende stukken is daarnaast ook digitaal in te zien op www.ruimtelijkeplannen.nl met als plannummer NL.IMRO.0484.Astationsomgblok34-VA01.

Instellen van beroep

Met ingang van 20 mei 2021 bestaat gedurende zes weken (tot en met 30 juni 2021) de mogelijkheid om beroep in te stellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State tegen het besluit om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen, tegen het besluit om hogere waarden geluid vast te stellen en tegen de omgevingsvergunning. Deze mogelijkheid staat open voor belanghebbenden die tijdig hun zienswijzen over het ontwerpbestemmingsplan hebben ingediend of kunnen aantonen dat zij daartoe redelijkerwijs niet in staat zijn geweest. Daarnaast kunnen belanghebbenden vanaf 20 mei 2021 gedurende zes weken beroep instellen tegen het besluit om op grond van artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) geen exploitatieplan vast te stellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Beroepschriften moeten worden gericht aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, postbus 20019, 2500 EA Den Haag.

Let op: Voor dit besluit geldt de Crisis- en herstelwet. Dit betekent dat de belanghebbende in het beroepschrift moet aangeven welke beroepsgronden hij aanvoert tegen het besluit. Na afloop van de termijn van zes weken kunnen geen nieuwe beroepsgronden meer worden aangevoerd. Vermeld in het beroepschrift dat de Crisis- en herstelwet geldt.

Verzoek om voorlopige voorziening

Degene die beroep heeft ingesteld kan een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen treden in werking met ingang van de dag na die waarop de beroepstermijn afloopt, tenzij gedurende die termijn naast het instellen van beroep ook een voorlopige voorziening is gevraagd. In dat geval treedt het besluit niet in werking tot op dat verzoek is beslist.

Een verzoek om voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.

Griffierecht

Voor het instellen van het beroep of het aanvragen van een verzoek om voorlopige voorziening moet griffierecht worden betaald. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met de Raad van State, via telefoonnummer 070 – 42 64 426.

Informatie

Let op: vanwege de coronamaatregelen is de Omgevingsbalie niet op de gebruikelijke tijden geopend.

Inzage

Heeft u naar aanleiding van deze publicatie een vraag? Dan kunt u bellen met team Ruimte, via telefoonnummer 14 0172. Wilt u de besluiten met bijbehorende stukken inzien? Vanwege de coronamaatregelen wordt u aangeraden om het bestemmingsplan en de andere stukken digitaal te raadplegen. Bent u daartoe niet in staat, dan kunt u het plan op afspraak op het gemeentehuis inzien. Een afspraak kunt u maken via het algemene telefoonnummer (14 0172) of door een e-mail te sturen naar ROJuristen@alphenaandenrijn.nl.

Burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn, 19 mei 2021

Naar boven