VERKEERSBESLUIT

Logo Maasdriel

 

Onderwerp: verplaatsing bebouwde komgrens N831 – Alemse Stoep

_________________________________________________________________________________

 

 

 

Aanleiding:

 

De N831 tussen Velddriel en de Alemse Stoep is de verbinding tussen de A2 en de N322 en is in het Functioneel Kader Wegennet van de provincie Gelderland gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. Op het wegvak geldt een snelheidsregime van 80 km/uur. Binnen de bebouwde kom van Velddriel geldt een snelheidsregime van 50 km/uur.

Ondanks de hoge verkeersintensiteiten en een maximum snelheid van 80 km/uur, zijn langs dit deel van de N831 smalle fietsstroken aanwezig. Dit verhoogt het risico op gevaarlijke situaties. De aanleg van een vrijliggend fietspad is noodzakelijk om onveilige situaties op de N831 op te lossen.

 

De provincie Gelderland gaat daarom op de N831 tussen de rotonde Wordenseweg te Velddriel en de rotonde Alemse Stoep de fietsinfrastructuur veranderen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Tussen de aansluiting Hoorzik en rotonde Alemse Stoep komt aan de oostzijde van de N831 een vrijliggend 2 richtingen fietspad.

Tussen de rotonde Wordenseweg te Velddriel en de aansluiting met de Hoorzik komen fietsstroken die verbreed worden en die verhoogd worden aangelegd. Tevens wordt de bestaande kruising van de N831 met de Hoorzik omgebouwd tot een rotonde om zodoende een verkeersveilige aansluiting met de Hoorzik te creëren en de fietsers op een veilige manier van de fietsstroken richting het vrijliggende fietspad en vice versa te faciliteren.

Het is hiervoor nodig dat de bebouwde komgrens circa 220 meter richting het noorden wordt verplaatst zodat de rotonde Hoorzik binnen de bebouwde kom komt te liggen.

 

Niet over het gehele traject van de uitbreiding wordt voldaan aan de richtlijnen volgens de ASVV 2012 (aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom): er dient bij eenzijdige bebouwing een bebouwingsdichtheid te zijn van meer dan 50 procent en bij tweezijdige bebouwing meer dan 30 procent. Echter het verkeersveiligheids- en leefbaarheidsbelang prevaleert hier.

 

Voorafgaand aan de voorgestelde maatregelen is een uitvoerig plantraject doorlopen waarbij een aantal varianten besproken voor de gewenste oplossingsrichting voor de fietsvoorzieningen langs de N831 tussen Velddriel en Alemse Stoep.

Naar aanleiding hiervan is op respectievelijk 23 december 2014 en 23 januari 2015 door de gemeente Maasdriel en de Provincie Gelderland een “overeenkomst SOK011 regelende de reconstructie van het kruispunt N831-Hoorzik en aanleg van fietspaden tussen Velddriel en Alem in de gemeente Maasdriel” getekend.

 

Bevoegdheid :

 

De gemeente Maasdriel is het bevoegd gezag voor het besluit de komgrens te verplaatsen.

Artikel 20a lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 geeft aan:

“De grenzen van de bebouwde kom of kommen van een gemeente worden vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad”.

In het Delegatiebesluit van 2012 c.q. het Mandaatbesluit van 2017 is opgenomen dat de vaststelling van de grenzen bebouwde kom volgens de Wegenverkeerswet 1994, artikel 20a is gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders.

De teammanager van Realisatie en Beheer is door het college gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

 

Gelet op:

het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

het bepaalde in artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten aan ons college toekomt.

 

Overwegi ngen :

dat in de huidige situatie fietsers gebruik maken van smalle aanliggende fietsstroken op de N831 tussen de rotonde Wordenseweg en aansluiting Hoorzik. De huidige bebouwde komgrens ligt halverwege dit tracé. Dat betekent dat op dit stukje weg er binnen de bebouwde kom een snelheidsregime geldt van 50 km/uur en buiten de bebouwde kom een regime van 80 km/uur. In combinatie met de hoge verkeersintensiteiten op de N831, het hoge percentage vrachtverkeer en de maximum snelheid van 80 km/uur levert dit nu gevaarlijke situaties op;

dat op basis van verkeerstellingen is gebleken dat de drukste zijweg van de N831 de Hoorzik is;

dat de Hoorzik in de toekomst naar verwachting nog drukker wordt als gevolg van woningbouw en ontwikkelingen in de glastuinbouw;

dat ter hoogte van de kruising van de N831 met de Hoorzik een rotonde wordt aangelegd ten behoeve van een veilige verkeersafwikkeling;

dat ter bescherming van de fietsers de bebouwde komgrens van Velddriel wordt verruimd tot voorbij de nieuwe rotonde;

dat hiermee de rotonde Hoorzik binnen de bebouwde kom komt te liggen waardoor op deze rotonde de fietsers in de voorrang worden geplaatst, hetgeen eenzelfde eenduidige situatie wordt als op de rotonde Wordenseweg. Deze uniformiteit komt de verkeersveiligheid verder ten goede en draagt bij aan de gemeentelijke ambitie om het fietsverkeer te stimuleren;

dat de bestaande fietsstroken aan beide zijden van de weg gelegen zuidelijk van de nieuwe rotonde worden verruimd, omdat deze in de huidige situatie te smal zijn;

dat de veiligheid voor fietsers op de N831 aanzienlijk wordt verbeterd met de aanleg van de rotonde op het kruispunt met de Hoorzik. Ook het verbreden van de huidige fietsstroken en het verlagen van de maximum snelheid van 80 km/uur naar 50 km/uur zuidelijk van de nieuwe rotonde dragen bij aan de veiligheid van - met name - de fietser op dit traject;

dat het uitbreiden van de bebouwde komgrens tevens een positief effect heeft op de geluidsbelasting en daarmee de leefbaarheid van het bestaande bebouwde gebied;

dat deze verkeersmaatregel op grond van artikel 15, lid 1 en lid 2, van de Wegenverkeerswet 1994 bij verkeersbesluit dient te worden bekrachtigd.

 

 

Motivering:

 

Artikel 2 Wegenverkeerswet 1994

Deze maatregel wordt genomen:

 

om de veiligheid op de weg te verzekeren

ter bescherming van de weggebruikers

in verband met de instandhouding van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen:

ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter van het gebied;

ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte aantasting van de functie van het gebied.

 

Overleg :

 

Overleg heeft plaatsgevonden met de Provincie Gelderland. Ook heeft overeenkomstigartikel 24 van het BABW overleg plaatsgevonden met de, daartoe gemandateerde, verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, afdeling D.R.O.S., werkzaam binnen het district Gelderland-Zuid. 

 

Besluit:

 

de bebouwde komgrens op de Provincialeweg in Kerkdriel met 220 meter uit te breiden in noordelijke richting door het verplaatsen van de komborden H1 (bebouwde kom) en H2 (einde bebouwde kom) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 vanaf de N831 kilometer 16,700 naar de N831 kilometer 16,920;

een snelheidslimiet in te stellen van 50 km/uur op het traject dat met het verleggen van de komgrens binnen de bebouwde kom wordt gesitueerd;

de bebording te plaatsen op de locaties zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.

 

 

Bekendmaking

Dit besluit wordt bekendgemaakt op 20 mei 2021.

Maasdriel, 11 mei 2021.

 

Namens het college van Maasdriel,

 

 

 

J.P. Vermunt

teammanager afdeling Realisatie & Beheer.

 

 

 

Niet mee eens?

Bent u niet het niet eens met dit besluit? Dan kunt u daartegen schriftelijk bezwaar maken. Vermeld altijd de redenen van uw bezwaar en het onderwerp van dit besluit. U stuurt uw bezwaar binnen zes weken na de publicatiedatum van dit besluit naar de gemeente. Dit kan per post of digitaal (via een formulier op de website).

 

Dit besluit treedt direct in werking, ook als u bezwaar maakt. Als u dit niet wilt, vraag dan de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening te treffen. U stelt hiervoor een verzoekschrift op. Dit kan alleen als u ook bezwaar heeft gemaakt en uw zaak spoed heeft. Dit verzoekschrift richt u aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, team bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Dit kan ook digitaal. Kijk op de site http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht voor de voorwaarden. Vraagt u een voorlopige voorziening aan, dan moet u griffierecht betalen.

 

Naar boven