Gemeente Zoetermeer - verkeersbesluit - diverse verkeersmaatregelen nieuwe ontsluiting Nutricia - op en rond de Waterzuiveringsweg, Zoetermeer

Logo Zoetermeer

Namens burgemeester en wethouders van Zoetermeer,

daartoe bevoegd op grond van:

  • -

    artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994,

  • -

    het mandaatbesluit van burgemeester en wethouders waarbij die bevoegdheid is gemandateerd aan de directeur van de hoofdafdeling Stad en diens besluit tot het verlenen van ondermandaat, de manager van de afdeling Stadsbeheer,

gehoord de verkeersadviseur van de Politie Den Haag als lid van de verkeerscommissie waarmee is voldaan aan de instructie zoals opgenomen in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

gelet op hetgeen ten aanzien hiervan overigens in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is bepaald;

gelet vervolgens op het gegeven dat de in dit besluit aan de orde komende wegen, straten of parkeervoorzieningen openbaar in de zin van de Wegenwet zijn en binnen de bebouwde kom als bedoeld in artikel 20a van de Wegenverkeerswet 1994 van Zoetermeer liggen;

BESLUIT:

  • 1.

    door plaatsing van borden C15 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 een geslotenverklaring voor (brom)fietsen en gehandicaptenvoertuigen vast te stellen op de Waterzuiveringsweg;

  • 2.

    door plaatsing van borden E1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 een parkeerverbod vast te stellen op de Waterzuiveringsweg;

  • 3.

    door het aanbrengen van een doorgetrokken streep als bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990 en zoals vermeld onder punt 4 van paragraaf 2 van hoofdstuk IV van de Uitvoeringsvoorschriften behorende bij het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, een inhaalverbod vast te stellen op de Waterzuiveringsweg;

  • 4.

    door plaatsing van borden D4 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 een verplichte rijrichting voor (brom)fietsers vast te stellen op het (brom)fietspad tussen de Rokkeveenseweg en het Bleiswijksepad, op de plek waar deze de Waterzuiveringsweg kruist;

  • 5.

    door plaatsing van borden B3 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 en zoals vermeld onder punt 7 van paragraaf 2 van hoofdstuk IV van de Uitvoeringsvoorschriften behorende bij het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, op de kruising van het (brom)fietspad tussen de Rokkeveenseweg en het Bleiswijksepad en de Waterzuiveringsweg een voorrangskruising in te stellen, waarbij bestuurders komend van het (brom)fietspad voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Waterzuiveringsweg;

  • 6.

    door plaatsing van borden B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 en zoals vermeld onder punt 7 van paragraaf 2 van hoofdstuk IV van de Uitvoeringsvoorschriften behorende bij het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, op de aansluiting van de Waterzuiveringsweg op de Rokkeveenseweg een voorrangskruising in te stellen, waarbij bestuurders op de Waterzuiveringsweg voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Rokkeveenseweg;

  • 7.

    vast te leggen dat aan dit verkeersbesluit de volgende overwegingen ten grondslag liggen:

de aanleiding:

  • -

    vrachtverkeer van en naar Nutricia verloopt van oudsher via een erftoegangsweg in het Dorp;

  • -

    er hebben in het verleden enkele ernstige ongevallen plaatsgevonden op de Eerste Stationsstraat en de Karel Doormanlaan met vrachtverkeer;

  • -

    de gemeenteraad heeft naar aanleiding daarvan op 11 september 2017 besloten het Nutricia-terrein langs de A12 via het industrieterrein Rokkehage te ontsluiten;

  • -

    die ontsluiting loopt via de Industrieweg, de Rokkeveenseweg en een nieuw aan te leggen weg (de Waterzuiveringsweg) die vanaf de Rokkeveenseweg parallel loopt aan het Bleiswijksepad en de A12 en ontsluiting geeft tot het Nutriciaterrein via de oostkant;

  • -

    op en rond deze nieuw aan te leggen Waterzuiveringsweg worden in verband met de veiligheid en de bruikbaarheid van deze weg een aantal verkeermaatregelen genomen;

de verkeerskundige aspecten:

  • -

    op de Waterzuiveringsweg zal een maximum snelheid van 50 km/uur gelden;

  • -

    op de aansluiting van de Waterzuiveringsweg met de Rokkeveenseweg wordt, conform de aanbeveling van Duurzaam Veilig om op kruisingen van wegen met een snelheid van 50 km/uur een voorrangsregeling in te stellen, de voorrang zodanig geregeld dat verkeer vanaf de Waterzuiveringsweg voorrang moet verlenen aan verkeer op de Rokkeveenseweg;

  • -

    gezien het feit dat de Waterzuiveringsweg is bedoeld om met name vrachtverkeer van een naar Nutricia toegang te geven tot het terrein, is het vanuit het oogpunt van doorstroming en veiligheid wenselijk, dat er op en langs de Waterzuiveringsweg niet wordt geparkeerd en daarnaast ook een inhaalverbod wordt ingesteld;

  • -

    om diezelfde reden is het bovendien onwenselijk dat deze weg gebruikt wordt door (brom)fietsers;

  • -

    daar is echter ook geen noodzaak toe, omdat (brom)fietsers geen bestemming hebben op of aan de weg en toegang tot het Nutriciaterrein voor (brom)fietsers via de bestaande toegang aan de westkant is;

  • -

    verder ligt langs de Waterzuiveringsweg een bestaand (brom)fietspad (het Bleiswijksepad), dat dit verkeer een volwaardig alternatief biedt voor de Waterzuiveringsweg;

  • -

    vanwege de afwezigheid van aparte fietsvoorzieningen op of naast de Waterzuiveringsweg is het toestaan van (brom)fietsen ook vanuit verkeersveiligheidsoogpunt onwenselijk;

  • -

    vanaf het (brom)fietspad tussen de Rokkeveenseweg en het Bleiswijksepad, dat de Waterzuiveringsweg kruist, is het dan ook niet wenselijk dat (brom)fietsen toegang krijgen tot de Waterzuiveringsweg;

  • -

    daarom wordt bij de kruising van dit pad met de Waterzuiveringsweg een verplichte rijrichting ingesteld, waardoor (brom)fietsers de weg alleen over kunnen steken, maar niet af kunnen slaan om de Waterzuiveringsweg op te rijden;

  • -

    daarnaast is het wenselijk ook op deze kruising een voorrangsregeling in te stellen, waarbij verkeer vanaf het (brom)fietspad tussen de Rokkeveenseweg en het Bleiswijksepad voorrang moet verlenen aan verkeer op de Waterzuiveringsweg;

de zorgvuldigheid:

  • -

    aan dit besluit liggen de doelstellingen met betrekking tot de verkeersveiligheid, het beschermen van de weggebruikers en het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg zoals geformuleerd in artikel 2, lid 1, sub a, b en c, van de Wegenverkeerswet 1994 ten grondslag;

  • -

    de situatie is beoordeeld door personen, die door hun deskundigheid een goed oordeel ter zake kunnen geven en die – vanwege hun plaatselijke bekendheid, aangevuld met visuele waarnemingen ter plaatse – beschikken over de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen;

  • -

    de in sub 1 tot en met 4 beschreven maatregelen zijn beoordeeld en akkoord bevonden in de vergadering van de verkeerscommissie van 6 mei 2021;

  • -

    die beoordeling heeft vervolgens tot de beschreven verkeersmaatregelen geleid;

  • -

    met de hiervoor beschreven handelwijze is dan ook gehandeld conform de instructienorm in artikel 3:2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

de belangenafweging:

  • -

    bij de afweging van de belangen gaat het enerzijds om verkeerskundige aspecten, in dit geval de verkeersveiligheid, het beschermen van de weggebruikers en het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, als geformuleerd in artikel 2, lid 1, sub a, b en c, van de Wegenverkeerswet 1994 en anderzijds het uitsluiten van langzaam verkeer, parkeren en inhalen op de Waterzuiveringsweg;

  • -

    er zijn geen aanwijzingen voor opvattingen dat met de vaststelling van dit besluit sprake is

van een besluit met onevenredig nadelige gevolgen als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht, mede omdat er voor langzaam verkeer een volwaardig alternatief beschikbaar is in de vorm van het parallel lopende Bleiswijksepad en er voor parkeren van voertuigen geen aanleiding is;

Zoetermeer, 11 mei 2021

Namens burgemeester en wethouders van Zoetermeer,

de manager van de afdeling Stadsbeheer.

N.B. 1.

Als gevolg van de maatregelen m.b.t. het coronavirus kan dit besluit niet getekend worden. Dit besluit is zonder die ondertekening wel rechtsgeldig.

N.B.2.

Belanghebbenden die zich niet met dit besluit kunnen verenigen, kunnen op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht daartegen binnen zes weken na publicatie ervan een gemotiveerd bezwaar indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zoetermeer (postbus 15, 2700 AA Zoetermeer). Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van een besluit niet. Hiertoe kan op grond van het bepaalde in artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank ’s Gravenhage (sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag). In dat geval is het wel vereist dat de belanghebbende een bezwaarschrift tegen het betreffende besluit heeft ingediend en dat sprake is van een spoedeisend belang bij het treffen van die voorziening.

N.B. 3.

Desgevraagd kan aan belanghebbenden of belangstellenden een indicatieve tekening of afbeelding worden toegezonden. Aan die tekening of afbeelding kunnen geen rechten worden ontleend.

Naar boven