Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hollandse Delta | Staatscourant 2021, 23914 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hollandse Delta | Staatscourant 2021, 23914 | Verkeersbesluiten |
Wijziging inrichting Verloren Arbeid en Strypsedijk, gemeente Westvoorne
Dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse delta;
De Verloren Arbeid en Strypsedijk zijn in 2021 aan groot onderhoud toe. Gelijktijdig wordt de weg Duurzaam Veilig ingericht. Daarmee wordt de verkeersveiligheid en bereikbaarheid verbeterd.
Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:
• het verzekeren van de veiligheid op de weg;
• het beschermen van weggebruikers en passagiers;
• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
• het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.
Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing van de borden B3, B4, B5 en B6 zoals opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990 moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.
In het op 24 november 2016 door het waterschap vastgestelde Wegenbeheerprogramma is de opgave opgenomen de verkeersveiligheid op zijn wegen te verbeteren. Een van de belangrijkste (verkeersveiligheids)maatregelen die het waterschap zelf kan nemen is een Duurzaam Veilige inrichting van het wegenareaal conform de "basiskenmerken wegontwerp" van het CROW. Deze basiskenmerken zijn elementen die aanwezig of juist afwezig moeten zijn in het ontwerp van een specifiek type weg. Deze elementen zorgen er voor dat het wegtype voor de verkeersdeelnemer herkenbaar is en dat de weg veilig te gebruiken is. De elementen zijn nauw verbonden met de categorisering van wegen. Op wegen die nog niet Duurzaam Veilig zijn ingericht, worden deze basiskenmerken aangebracht op het moment dat aan deze wegen onderhoud wordt uitgevoerd. Op de Verloren Arbeid en Strypsedijk in de gemeente Westvoorne wordt in 20121 groot onderhoud uitgevoerd. De wegen worden tegelijkertijd Duurzaam Veilig ingericht
Conform de Duurzaam Veilig-richtlijnen wordt de voorrangsregeling op de meeste wegen aangepast. Daar waar de voorrangsregeling wordt verwijderd is sprake van gelijkwaardige kruisingen.
Met de aanpak van de Verloren Arbeid en Strypsedijk wordt ook de inrichting van diverse kruisingen aangepast, zodat dit gelijkwaardige kruisingen worden.
Situering en beheer van de wegen
De Verloren Arbeid en Strypsedijk zijn erftoegangswegen type 1 en gelegen buiten de bebouwde kom, in eigendom van en in beheer en onderhoud bij waterschap Hollandse Delta.
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer heeft overleg over dit verkeersbesluit plaatsgevonden met de gemandateerde van de nationale politie. Uit het overleg is vast komen te staan dat tegen het treffen van de voorgenomen maatregel geen bezwaar bestaat.
Bevoegdheid tot het nemen van het besluit
Gelet op het bepaalde in regel 7.22 van het register behorende bij het Mandaatbesluit waterschap Hollandse Delta 2020.
het intrekken van de bestaande voorrangsregelingen op de aansluitingen Strypsedijk – Th. Cornelisweg, Strypsedijk – Merrevlietseweg, Strypsedijk – Strypsedijk, Strypsedijk – Naterseweg – Toeloopweg, Strypsedijk – Vogelenzangweg, Strypsedijk – Hortweg en Strypsedijk – Natersedijk – Kade nabij Rockanje, gemeente Westvoorne, waardoor gelijkwaardige kruisingen ontstaan en verkeer van rechts voorrang heeft;
Namens dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta,
P. Schakel, hoofd afdeling Vergunningverlening, toezicht en handhaving
Als u het niet eens bent met dit verkeersbesluit kunt u daar bezwaar tegen maken. Dit doet u door binnen zes weken na de datum van deze publicatie een brief te sturen aan het college van dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta, Postbus 4103, 2980 GC Ridderkerk. In deze brief schrijft u waarom u het met de beslissing niet eens bent. Voeg bij de brief een kopie van deze beslissing, een omschrijving van de beslissing, of een verwijzing naar deze bekendmaking, en zorg ervoor dat u de brief van uw naam, adres, woonplaats en handtekening voorziet.
Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking. Dit betekent dat de beslissing geldt in de tijd dat uw bezwaarschrift bij het waterschap in behandeling is. Kunt u een beslissing op uw bezwaar niet afwachten? Dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam vragen een voorlopige voorziening te treffen om de beslissing te schorsen. Dit kan alleen als u binnen de termijn bezwaar heeft gemaakt. Informatie over hoe u een voorlopige voorziening kunt vragen vindt u op www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Rechtsgebieden/Bestuursrecht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-23914.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.