V E R K E E R S B E S L U I T

Logo Midden-Groningen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Groningen;

gelet op:

het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (hierna WvW1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna BABW);

het bepaalde in artikel 15, lid 1 van de WvW1994 dat een verkeersbesluit dient te worden genomen voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

het bepaalde in artikel 18 lid 1 onder d van de WvW1994 dat het college van burgemeester en wethouders hier bevoegd is tot het nemen van verkeersbesluiten;

het Algemeen Mandaatbesluit Midden-Groningen 2019.

 

Uit het oogpunt van :

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers;

het zoveel mogelijk waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

het zoveel mogelijk voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld om de Wet milieubeheer.

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

Is het gewenst om:

Een totaallast beperking en een breedte beperking in te stellen op een gedeelte van de Meerwegbrug te Kropswolde.

 

overwegende:

-dat aan de Meerwegbrug groot onderhoud wordt uitgevoerd en dat direct aanwonenden klachten hebben geuit ten aanzien van geluid door losliggende dekplanken.

-dat de wet Geluidhinder niet van toepassing op wegen en bruggen binnen 30km/uur regime. De wegbeheerder is gehouden zoveel mogelijk negatieve effecten probeert te voorkomen en verhelpen;

-dat een huidige aslast van 4,8 ton en een breedte beperking van 2,30m is aangegeven;

-dat de Meerwegbrug Kropswolde in beheer en eigendom is van de gemeente Midden-Groningen;

-dat uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg het noodzakelijk is om vrachtverkeer en brede voertuigen te weren op de Meerwegbrug;

-dat een alternatieve route aanwezig is.

-dat om vrachtverkeer te kunnen weren vanuit de “Regeling Voertuigen” een totaallast van 3,50ton nodig is.

-dat vanwege de verkeersveiligheid de combinatie van een motorvoertuig van 2,30m breed en een ontwerpbreedte van een voetganger van 0,70m of rolstoelgebruiker van 0,90m onwenselijk is en de verkeersveiligheid daarbij het geding komt;

-dat een voertuigbreedte van 2 m met aangepaste snelheid de verkeerveiligheid wordt verbeterd;

-dat door de totaallastbeperking en breedtebeperking de veiligheid van het verkeer niet wordt geschaad;

-dat twee informatieavonden zijn gehouden op 23 en 24 maart 2021 over het toekomstig gebruik van de Meerwegbrug;

-dat het college van B&W Midden-Groningen op 20-04-2021 een besluit heeft genomen tot om de Meerwegbrug voor gemotoriseerd verkeer te blijven gebruiken met aanpassingen, zoals een totaallast beperking en een breedte beperking;

-dat over dit besluit overleg heeft plaatsgevonden met de politie Eenheid Noord-Nederland, overeenkomstig art. 24 BABW en deze akkoord is gegaan met de voorgestelde verkeersmaatregelen;

-dat de politie het advies heeft gegeven (brief van 6 april 2021) de Meerwegbrug te blijven gebruiken voor gemotoriseerd verkeer als calamiteitenroute, zowel bij evenementen als bij normaal gebruik recreatievoorzieningen;

-Om de negatieve effecten op beheer, verkeersveiligheid, geluid en leefbaarheid te beheersen en beperken is het nodig de totaallast beperking te verlagen, de breedte verder te beperken en snelheidsremmende maatregelen te treffen

-gezien het vorenstaande de bebording overeenkomstig bijgevoegde tekening gerealiseerd kan worden.

 

Belangenafweging:

Vanuit het belang van openbare orde en veiligheid moet de Meerwegbrug open blijven voor gemotoriseerd verkeer. Vanuit verkeersveiligheidsbelang met betrekking tot gezamenlijk gebruik van de brug door gemotoriseerd verkeer en voetgangers is het vereist de doorrijbreedte verder te beperken. Deze belangen (openbare orde & veiligheid en verkeersveiligheid) achten wij zwaarwegender dan onderstaande belangen. Vanuit het ondernemersbelang van dreigend omzetverlies is het nodig dat de Meerwegbrug open blijft voor gemotoriseerd verkeer.

Vanuit het belang van beheer leidt het weren van vrachtverkeer tot een langere technische restlevensduur;

Vanuit het belang van geluidproductie voor direct omwonenden is het wenselijk de geluidproductie zo veel mogelijk te verlagen door vrachtverkeer te weren en de snelheid te verlagen door fysieke breedtebeperking en het aanbrengen van drempels. Dit belang is minder zwaarwegend aangezien de Wet geluidhinder niet van toepassing is op wegen en bruggen met een snelheidsregime van een maximum van 30km/uur.

Om de negatieve effecten op beheer, verkeersveiligheid, geluid en leefbaarheid te beheersen en beperken is het nodig de totaallast beperking te verlagen, de breedte verder te beperken en snelheidsremmende maatregelen voor de brug te treffen.

 

B E S L U I T E N:

Instellen gesloten verklaring voor voertuigen en samenstellingen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan 3,5 ton (totaallast beperking 3,5 ton) en instellen geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellingen van voertuigen die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2 m (breedte beperking 2 m) op de Meerwegbrug Kropswolde.

Dit besluit te realiseren door plaatsen van verkeersborden model C18 en C21 als bedoeld in de uitvoeringsvoorschriften BABW en in bijlage I van het RVV1990, overeenkomstig bijgaand op dit besluit betrekking hebbende tekening.

 

Hoogezand, 29 april 2021, zaaknummer: 969

namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Groningen,

 

B.F. Luinge

Beleidsmedewerker Omgevingskwaliteit

 

Publicatie besluit

Dit besluit publiceren in de Staatscourant met een regelverwijzing in het eerstvolgende Regiokrant en ligt ter inzage gedurende 6 weken van 05-05-2021 tot en met 16-06-2021.

De publicatietekst in de Regiokrant is:

 

Verkeersbesluit instellen totaallast beperking 3,5 ton en een breedte beperking 2 m op de Meerwegbrug te Kropswolde.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Groningen hebben een verkeersbesluit genomen voor het instellen gesloten verklaring voor voertuigen en samenstellingen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan 3,5 ton en instellen geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellingen van voertuigen die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2 m op de Meerwegbrug Kropswolde. Het besluit is gepubliceerd in de Staatscourant. De volledige tekst is in te zien op: www.officielebekendmakingen.nl

 

 

Bijlage: situatietekening

Rechtsmiddelen

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht ( Awb ) kan een belanghebbende een gemotiveerd bezwaarschift indienen. Het bezwaarschrift moet binnen zes weken na de datum van publicatie worden ingediend. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Groningen, Postbus 75, 9600 AB Hoogezand.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet het volgende bevatten:

De naam en het adres van de indiener;

De dagtekening;

Een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

De gronden van het bezwaar.

 

Verder bestaat de mogelijkheid om tegelijkertijd met het indienen van een bezwaarschrift een voorlopige voorziening te vragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Nederland, afdeling bestuursrecht, Postbus 150, 9700 AD te Groningen. Voor het verzoek is griffierecht verschuldigd.

Naar boven