ARTIKEL I
De Regeling garanties van oorsprong en certificaten van oorsprong wordt als volgt
gewijzigd:
A
In artikel 11, derde lid, vervalt ‘middels het formulier dat is opgenomen in bijlage
3A’.
B
Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het tweede lid vervalt ‘en dat is opgesteld met inachtneming van het controleprotocol
Assurance rapport biomassa dat:
-
a. voor duurzame elektriciteit en warmte uit hernieuwbare energie bronnen is opgenomen
in bijlage 3A en,
-
b. voor gas uit hernieuwbare energiebronnen is opgenomen in bijlage 3B’.
2. In het vierde lid wordt ‘een juiste toepassing is gegeven aan’ vervangen door ‘de
producent beschikt over de benodigde documentatie voor de onderbouwing van het gebruik
van’.
C
Bijlage 3A en Bijlage 3B vervallen.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
TOELICHTING
1. Vervallen verplichting controleprotocollen
In artikel 17 van de Regeling garanties van oorsprong en certificaten van oorsprong
(hierna: de regeling) wordt aan verschillende producenten die biomassa gebruiken voor
de productie van hernieuwbare energie de eis gesteld dat zij uiterlijk vier maanden
na afloop van het kalenderjaar een assurancerapport van een externe accountant overleggen.
Uit dit assurancerapport moet blijken dat sprake is van productie van hernieuwbare
energie door verwerking van biomassa door middel van een uitgevoerde controle overeenkomstig
artikel 17, derde tot en met vijfde lid, van de regeling. Indien producenten het assurancerapport
niet of te laat indienen dan volgt uit artikel 28 van de regeling dat het aantal garanties
van oorsprong wordt verminderd.
In artikel 17, tweede lid, van de regeling was bepaald dat het assurancerapport moest
worden opgesteld met inachtneming van een ‘controleprotocol Assurance rapport biomassa’.
Dit was bedoeld als handreiking aan de accountant voor specifieke aandachtspunten
bij de inrichting van het onderzoek. Er waren twee van dergelijke controleprotocollen
op grond van de regeling opgesteld: een voor duurzame elektriciteit en warmte uit
hernieuwbare energiebronnen (bijlage 3A) en een voor gas uit hernieuwbare energiebronnen
(bijlage 3B).
De werkgroep Controleprotocollen van de Nederlandse Beroepsgroep voor Accountants
(NBA) heeft aangegeven dat de controleprotocollen op punten uitgebreider zijn dan
op grond van artikel 17, derde tot en met vijfde lid, van de regeling wordt verlangd.
Deze incongruentie maakte de controle in een aantal situaties moeilijker uitvoerbaar,
terwijl dit niet leidde tot extra zekerheid omtrent de betrouwbaarheid van de gegevens.
Met deze wijzigingsregeling is daarom de verplichting om een controleprotocol te gebruiken
vervallen; het gebruik van een controleprotocol wordt daarmee facultatief. De accountantscontrole
dient wel net als voorheen plaats te vinden conform artikel 17 van de regeling. Deze
wijzigingsregeling heeft geen gevolgen voor de waarborgen rondom de duurzaamheid van
biomassa; de verplichtingen daaromtrent zijn vastgelegd in het Besluit conformiteitsbeoordeling
vaste biomassa voor energietoepassingen.
Ingevolge deze wijzigingsregeling is in artikel 17, vierde lid, van de regeling tevens
verhelderd dat de accountant met betrekking tot de geëigende methode, bedoeld in artikel
16, eerste en tweede lid, van de regeling (inzake de vaststelling dat de producent
aan de hand van bemonstering per partij heeft vastgesteld dat het materiaal waaruit
de energie is opgewekt is aan te merken als zuivere of niet-zuivere biomassa of het
biologische afbreekbare gedeelte van niet-zuivere biomassa) controleert of de producent
beschikt over de juiste documentatie.
Ook de verwijzing in artikel 11, derde lid, van de regeling naar het formulier in
bijlage 3A is vervallen, omdat gebruik van dit formulier (welk betrekking had op het
controleprotocol) ingevolge deze wijzigingsregeling niet meer verplicht is.
2. Regeldruk
Met deze wijzigingsregeling vervalt de bepaling dat het assurancerapport met inachtneming
van een ‘controleprotocol Assurance rapport biomassa’ moet worden opgesteld. Dit controleprotocol
was echter slechts bedoeld als handreiking aan de accountant. De accountantscontrole
dient net als voorheen plaats te vinden conform de inhoudelijke eisen van artikel
17 van de regeling. Deze blijven ongewijzigd. De wijzigingsregeling leidt daarmee
niet tot aanvullende administratieve lasten. ATR heeft het dossier niet geselecteerd
voor een formeel advies, omdat het geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.
3. Inwerkingtreding
Deze wijzigingsregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte
van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Met de bekendmaking en inwerkingtreding
wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, inhoudende dat ministeriële
regelingen met ingang van de eerste dag van elk kwartaal in werking treden en minimaal
twee maanden voordien worden bekendgemaakt. Doordat het hier gaat om een wijziging
die in het belang is van de producenten is op grond van aanwijzing 4.17, vijfde lid,
onderdeel c, van de Aanwijzingen voor de regelgeving afwijking van de systematiek
van vaste verandermomenten gerechtvaardigd.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, B. van ‘t Wout