VERKEERSBESLUIT

Logo Maasdriel

 

Onderwerp: Elektrische oplaadpunten Variksestraat 12a in Heerewaarden

Datum besluit: 12 januari 2021

_________________________________________________________________________________

 

 

Besluit

Twee parkeerplaatsen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen aan de Variksestraat in Heerewaarden ter hoogte van nummer 12a.

De parkeerplaatsen in te richten door plaatsing van het verkeersbord E8 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met daarbij een onderbord met de tekst “alleen voor opladen elektrische voertuigen”, onderbord met OB504 daarop afgebeeld één pijl naar rechts op een hoek van 45° als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990. Zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.

 

Toelichting/motivering

 

Een verkeersbesluit is wettelijk verplicht

Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken (artikel 15, tweede lid, Wegenverkeerswet 1994).

 

Er is een aanvraag binnengekomen voor het plaatsen van een oplaadpunt voor elektrische voertuigen. Voor het reserveren van een parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische voertuigen op grond van artikel 15 lid 1 WVW 1994 is een verkeersbesluit vereist.

 

Het college is wettelijk bevoegd; de t eammanager heeft mandaat

Het college is bevoegd om verkeersbesluiten te nemen (artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994). De teammanager van Realisatie en Beheer is door het college gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

 

Het verkeersbesluit moet worden gemotiveerd aan de hand van het bepaalde in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994

De motivering van het verkeersbesluit vermeldt in ieder geval welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen (artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer).

 

Overleg met de politie is noodzakelijk

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht een positief advies uit.

 

Het toetsingskader

Alleen ter bescherming van één of meer van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 daarin genoemde belangen kan een verkeersbesluit worden genomen.

 

Deze belangen zijn:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers;

het in stand houden van de weg en de bruikbaarheid daarvan;

het waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

voorkomen en beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast en hinder;

voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

Dit besluit heeft betrekking op de belangen als genoemd onder a tot en met f. Dit zal hierna worden toegelicht.

 

De aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen in Nederland neemt toe, wat resulteert in een toenemende vraag naar oplaadfaciliteiten voor elektrische voertuigen.

 

Eigenaren van elektrische voertuigen, die op eigen terrein geen mogelijkheden hebben, kunnen een aanvraag bij de gemeente indienen voor een openbaar oplaadpunt in de nabijheid van hun woning of werkadres. Aan de toewijzing van parkeervakken voor het elektrisch laden zijn voorwaarden verbonden en voor de locatie is een verkeersbesluit nodig.

 

De provincie Gelderland heeft onderzocht dat in Maasdriel in 2030 ongeveer 40 nieuwe openbare laadpalen nodig zijn.

 

De gemeente besteedt de plaatsing, onderhoud en exploitatie uit. Wij hebben een plankaart gemaakt, waarop locaties zijn aangegeven waar in de toekomst mogelijk oplaadpunten kunnen worden aangelegd.

Voor de keuze van de locaties hebben wij de volgende uitgangspunten gehanteerd:

- Een plek op ca. 250 m van de woning.

- Een plek waar minimaal twee parkeerplaatsen gereserveerd kunnen worden.

- Het oplaadpunt wordt gerealiseerd bij een bestaand parkeervak/bestaande parkeervakken.

- Het zoveel mogelijk rekening houden met de privacy van de omwonenden.

 

Wij leggen niet alle laadpalen tegelijk aan. Het principe is ‘paal volgt voertuig’. Als iemand zich aanmeldt voor een oplaadpunt, leggen wij pas een oplaadpunt aan.

 

De parkeerplaatsen die wij aanwijzen als oplaadpunt, mogen alleen voor dit doel gebruikt worden. Is het voertuig volgetankt, dan moet het voertuig ergens anders geparkeerd worden.

 

Een oplaadpaal heeft twee oplaadpunten. Wij besluiten om bij elk oplaadpunt twee parkeerplaatsen te reserveren als oplaadpunt. In eerste instantie zal één parkeervak of parkeerplaats ingericht worden voor elektrisch laden. Bij meer aanvragen uit de buurt, richten wij de tweede plek in.

 

Er is een aanvraag binnengekomen voor een oplaadpunt. De aanvrager kan geen voorziening maken op eigen terrein en komt daarom in aanmerking voor een laadpaal. Een oplaadpunt ter hoogte van de Variksestraat 12a in Heerewaarden is geschikt bevonden en ligt op een aanvaardbare loopafstand van de woning van de aanvrager. Het laadpunt komt ter hoogte van de Variksestraat 12a in Heerewaarden.

 

Op veel plekken in de gemeente is sprake van een hoge parkeerdruk. Als parkeerruimte bestemd wordt voor elektrisch opladen, mogen andere voertuigen daar niet meer parkeren. Elektrische voertuigen staan er niet de hele dag. Dus het is mogelijk dat parkeerplaatsen voor elektrisch opladen leeg staan, terwijl de rest van de straat overvol is. De locaties voor de elektrische oplaadpunten zijn met zorg gekozen. De gemeente wil schoon vervoer stimuleren. De komende jaren zal elektrisch rijden toenemen, daarop moeten wij ons voorbereiden.

 

 

Bijlage: Situatietekening

 

Niet mee eens?

Bent u niet het niet eens met dit besluit? Dan kunt u daartegen schriftelijk bezwaar maken. Vermeld altijd de redenen van uw bezwaar en het onderwerp van dit besluit. U stuurt uw bezwaar binnen zes weken na de publicatiedatum van dit besluit naar de gemeente. Dit kan per post of digitaal (via een formulier op de website).

 

Dit besluit treedt direct in werking, ook als u bezwaar maakt. Als u dit niet wilt, vraag dan de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening te treffen. U stelt hiervoor een verzoekschrift op. Dit kan alleen als u ook bezwaar heeft gemaakt en uw zaak spoed heeft. Dit verzoekschrift richt u aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, team bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Dit kan ook digitaal. Kijk op de site http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht voor de voorwaarden. Vraagt u een voorlopige voorziening aan, dan moet u griffierecht betalen.

Naar boven