TOELICHTING
1. Inleiding
Deze regeling bevat wijzigingen van de Financiële regeling handelsregister 2019 en
de Regeling vergoedingen Kamer van Koophandel 2015 die noodzakelijk zijn ter uitvoering
van twee algemene maatregelen van bestuur die het Financieel besluit handelsregister
2014 en het Handelsregisterbesluit 2008 wijzigen. Het betreft het Besluit houdende
wijziging van het Financieel besluit handelsregister 2014 in verband met het opnemen
van de grondslag voor vergoedingen in verband met de uitgifte van het LEI en het Besluit
houdende wijziging van het Handelsregisterbesluit 2008 en het Financieel besluit handelsregister
2014 in verband met de inschrijving in het handelsregister van onderdelen van de Staat
der Nederlanden in handelsregister en de codificatie van het stelsel van inputfinanciering
voor overheidsorganen.
Met de onderhavige regeling worden de vergoedingen voor de uitgifte en de verlenging
van de Legal Entity Identifier (LEI) vastgelegd in de Financiële regeling handelsregister
2019 en wordt de wijze van het inzien en het verstrekken van gegevens, die onder het
stelsel van inputfinanciering vallen, nader uitgewerkt in de bijlage bij deze regeling.
Tot slot bevat deze regeling een actualisatie per 1 juli 2021 van de door de Kamer
van Koophandel aangeboden handelsregisterproducten die opgenomen zijn in de Financiële
regeling handelsregister 2019.
2. Vergoedingen voor de uitgifte en de verlenging van de LEI
De LEI is een wereldwijd uniek 20-cijferig identificerend nummer voor rechtspersonen
en ondernemingen die bepaalde financiële producten bezitten of verhandelen. De Kamer
van Koophandel fungeert op verzoek van de Autoriteit Financiële Markten en de Nederlandsche
Bank als uitgiftestation (de zogenaamde Local Operating Unit) voor het uitgeven van
de LEI voor juridische entiteiten die ingeschreven staan in het handelsregister. Op
grond van artikel 50b, zesde lid, van de Handelsregisterwet 2007 is voor de uitgifte
van de LEI een eenmalige uitgiftevergoeding en een jaarlijkse vergoeding verschuldigd.
De hoogte van de vergoedingen wordt op grond van artikel 2, vierde lid, van het Financieel
besluit handelsregister 2014 vastgesteld bij ministeriële regeling en bedraagt € 65,–
voor de eerste uitgifte van de LEI respectievelijk € 40,– voor de jaarlijkse verlenging.
De uitgifte van de LEI geschiedde aanvankelijk op grond van de Wet op de Kamer van
Koophandel, met een nadere uitwerking in de Regeling vergoedingen Kamer van Koophandel
2015, maar is met de wijziging van de Handelsregisterwet 20071 overgeheveld naar de Handelsregisterwet 2007, met een nadere uitwerking in het Financieel
besluit handelsregister 2014 en de Financiële regeling handelsregister 2019.
Er wordt daarom een nieuw artikel ingevoegd in de Financiële regeling handelsregister
2019, artikel 4a (zie artikel I, onderdeel C), en kan artikel 1, eerste lid, onderdeel
m, van de Regeling vergoedingen Kamer van Koophandel 2015 vervallen (artikel II).
De tarieven voor de uitgifte en de verlenging van de LEI blijven ongewijzigd.
3. Wijze van inzien en verstrekken gegevens, die onder het stelsel van inputfinanciering
vallen
Veel overheidsorganen gebruiken de gegevens in het handelsregister voor de uitvoering
van hun taken. Zij betalen daarvoor in de vorm van een abonnement. De financiering
vindt plaats via een stelsel van inputfinanciering dat in artikel 2, vijfde tot en
met negende lid, van het Financieel besluit handelsregister 2014 is uitgewerkt. Het
doel van inputfinanciering is dat het gebruik van de producten uit het handelsregister
door overheidsorganen uit algemene middelen wordt bekostigd, en niet langer plaatsvindt
door facturering van het gebruik door afzonderlijke afnemers.
De wijze van het inzien of het verstrekken van gegevens, die onder het abonnement
vallen, worden, conform artikel 2, zesde lid, van het Financieel besluit handelsregister
2014, bepaald bij ministeriële regeling. Daartoe voorziet het nieuwe artikel 5a van
de Financiële regeling handelsregister 2019 (artikel I, onderdeel D), alsmede de bijlage,
behorende bij die bepaling (artikel I, onderdeel E). De bijlage omvat de door de Kamer
van Koophandel geleverde gestandaardiseerde elektronische informatieproducten.
Ten aanzien van een aantal informatieproducten kunnen nog enkele toelichtende opmerkingen
worden geplaatst. De Kamer van Koophandel levert gegevens, gerangschikt op natuurlijke
personen, uitsluitend aan daartoe bevoegde instanties. Onder het abonnement voor inputfinanciering
levert de Kamer van Koophandel die gegevens in de producten ‘zoeken op natuurlijke
personen’, bedoeld in onderdeel 8 van de bijlage, en de ‘KVK Dataservice’, bedoeld
in onderdeel 10 van de bijlage.
Het verstrekken van gegevens omtrent de samenstelling van ondernemingen en rechtspersonen,
gerangschikt naar natuurlijke personen, geschiedt onder de inputfinanciering door
middel van de producten ‘Zoeken op natuurlijke personen’ en ‘KVK Dataservice’. Verder
wordt in het KVK-register mutatieabonnement, bedoeld in onderdeel 18 van de bijlage,
standaard de langstzittende functionaris geleverd. Bij aanvragen die niet met deze
producten kunnen worden ingevuld, brengt de Kamer van Koophandel productiekosten in
rekening.
De eenmalige initiële levering (bulklevering van KVK Handelsregister inschrijving)
die wordt geleverd bij aansluiting op KVK Dataservice, bedoeld in onderdeel 10 van
de bijlage, is expliciet bedoeld om te gebruiken in combinatie met de KVK Dataservice.
Herhaallevering van een initiële levering is alleen mogelijk op het eerder geleverd
bestand bij bestaand KVK Handelsregister mutatieabonnement. Deze valt ook eenmalig
per jaar onder inputfinanciering.
4. Actualisatie handelsregisterproducten per 1 juli 2021
De Financiële regeling handelsregister 2019 bevat de tarieven, die de Kamer van Koophandel
in rekening brengt voor het inzien of het verstrekken van handelsregisterproducten.
De Kamer van Koophandel ontwikkelt die producten door op basis van zijn ervaringen
in de praktijk. Wanneer dit leidt tot wijzigingen in de benaming, de werkwijze of
de tarieven voor die producten, dan worden wijzigingen op vaste momenten in het jaar
doorgevoerd in de Financiële regeling handelsregister 2019.
In deze regeling is actualisatie per 1 juli 2021 doorgevoerd (artikel I, onderdelen
A en B). Het betreft de volgende wijzigingen in de Financiële regeling handelsregister
2019:
-
– de volgorde van de producten op grond van artikel 2, onderdeel a, wordt aangepast,
zonder inhoudelijke wijzigingen (artikel I, onderdeel A);
-
– er wordt een correctie aangebracht in de tarieven van de offline producten Adressen,
Bestandsvergelijking en Mutatieabonnement. De tarieven werden weergegeven voor een
aantal records en rubrieken in één tiende eurocent, wat administratieve problemen
geeft bij de facturering. Daarnaast waren de verwerkingskosten bij deze producten
nog niet opgenomen in de Financiële regeling handelsregister 2019 (artikel I, onderdeel
B, onder 1, 2 en 3);
-
– het aanbod van producten aangeboden via het kanaal KVK Dataservice wordt uitgebreid
met het product Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel®, digitaal gewaarmerkt
(artikel I, onderdeel B, onder 4);
-
– er wordt een correctie aangebracht in het tarief voor de levering van jaarrekeningen
via KVK Dataservice. Deze prijswijziging is per abuis niet doorgevoerd met de indexatie
van tarieven per 1 januari 2021 (artikel I, onderdeel B, onder 4);
-
– de producten KVK API search (artikel 3, tweede lid, onderdeel l) en KVK Handelsregister
profile (artikel 3, tweede lid, onderdeel m) worden ondergebracht in het aangepaste
onderdeel l onder de naam ‘KVK API’ (artikel I, onderdeel B, onder 5);
-
– het handelsregisterproduct KVK Handelsregister tellingen, offline uit te voeren door
de Kamer van Koophandel, wordt opgenomen in de Financiële regeling handelsregister
2019. Per abuis staat dit product nog niet in die regeling. Deze omissie wordt hersteld
in artikel I, onderdeel B, onder 6; dit product wordt daarmee opgenomen in artikel
3, tweede lid, onderdeel m, van de Financiële regeling handelsregister 2019.
5. Regeldruk
De onderhavige regeling brengt geen verandering in de administratieve lasten bij bedrijven
en burgers. Er is evenmin sprake van inhoudelijke nalevingskosten.
6. Notificatie
Artikel II van deze regeling wordt conform Richtlijn 2006/123/EG van het Europees
parlement en de Raad van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne markt
(de Dienstenrichtlijn, PbEU 2006, L 376/36) voorgelegd aan de Europese Commissie.
Het gaat om de kennisgeving van het vaststellen van vaste minimum- en maximumtarieven
in de zin van artikel 15, tweede lid, onder g, van de Dienstenrichtlijn. Voor die
kennisgeving geldt dat de notificatie uiterlijk na de vaststelling van de regeling
dient te geschieden.
7. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2021. Met de bekendmaking en
inwerkingtreding van die onderdelen wordt aangesloten bij het kabinetsstandpunt inzake
de vaste verandermomenten (aanwijzing 4.17 van de Aanwijzingen voor de regelgeving).
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
M.C.G. Keijzer