VERKEERSBESLUIT 30 km/uur-zone en verkeerscirculatie centrumgebied Valkenswaard

Logo Valkenswaard

Het college van burgemeester en wethouders van Valkenswaard,

 

Gelet op:

- het vigerende Mandaatbesluit en -register;

- de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

 

Overwegende:

- dat het openbaar gebied in eigendom en beheer is van de gemeente Valkenswaard;

- dat conform het gebiedsakkoord Grenscorridor N69 de overdracht van de N69, tussen de gemeentegrens met de gemeente Waalre tot de aansluiting van de nieuwe Westparallel op de Luikerweg, op korte termijn plaatsvindt;

- dat de gemeenteraad van Valkenswaard in 2014 het Masterplan Centrum heeft vastgesteld. Het Masterplan is een visie op de toekomstige ontwikkeling van het centrum van Valkenswaard en richt zich op het versterken van de ruimtelijke en economische structuur;

- dat het Masterplan ten aanzien van verkeer uitgaat van een autoluwe inrichting. Alle bestemmingen blijven bereikbaar maar de auto is te gast. Definitieve keuzes worden gemaakt na nadere uitwerking van de verkeerscirculatie in het centrum en in nauwe samenhang en afstemming met het Mobiliteitsplan;

- dat het vigerende mobiliteitsbeleid van de gemeente Valkenswaard is vastgelegd in het ‘Mobiliteitsplan Valkenswaard 2014’;

- dat de in het Mobiliteitsplan opgenomen nieuwe wegcategorisering uitgaat van het afwaarderen van de Eindhovenseweg door het centrum van Valkenswaard;

- dat in het Mobiliteitsplan is vastgelegd dat lokaal verkeer, als alternatief voor de af te waarderen Eindhovenseweg, gebruik maakt van de ‘ruit’ rond het centrum, welke wordt gevormd door de Europalaan, Zuidelijke Randweg, Luikerweg, Dommelseweg, Nieuwe Waalreseweg en Geenhovensedreef;

- dat alle wegen binnen de ‘ruit’ in het Mobiliteitsplan zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg (30 km/uur) en dat deze wegen uiteindelijk ook als zodanig moeten worden ingericht;

- dat in het Mobiliteitsplan nog geen keuze is gemaakt voor de verkeerscirculatie in het centrum. In plaats daarvan wordt aansluitend op het Mobiliteitsplan een deelstudie uitgevoerd waarin de mogelijke maatregelen in het kader van de toekomstige verkeerscirculatie in het centrum integraal tegen elkaar worden afgewogen;

- dat deze deelstudie, waarvan de resultaten zijn beschreven in het rapport ‘Onderzoek verkeerscirculatie centrum Valkenswaard’, in 2016 is uitgevoerd. In het onderzoeksrapport is een voorkeursscenario geadviseerd welke uitgaat van eenrichtingsverkeer op de Eindhovenseweg (zuidelijke richting), Waalreseweg (westelijke richting), Markt en Luikerweg (noordelijke richting), en het omdraaien van de rijrichting op de Beelmanstraat (westelijke richting);

- dat als vervolgstap op het vastgestelde Masterplan Centrum een voorlopig ontwerp is opgesteld voor de inrichting van de openbare ruimte in het centrum van Valkenswaard (centrumplan) , waarbij is uitgegaan van een verkeerscirculatie conform het hiervoor beschreven voorkeursscenario. Dit voorlopig ontwerp is tot stand gekomen na een breed participatieproces;

- dat het voorlopig ontwerp in januari 2017 door de gemeenteraad van Valkenswaard is vastgesteld als richtinggevend kader voor de (her)inrichting van de openbare ruimte van het centrum van Valkenswaard;

- dat op basis van het voorlopig ontwerp, wederom na een breed participatieproces, een definitief ontwerp voor het centrum tot stand is gekomen. Dit ontwerp is op 2 juli 2020 door de gemeenteraad vastgesteld;

- dat onlangs is gestart met de uitvoering van het deelproject Westzijde Markt en dat de uitvoering van de deelprojecten Eindhovenseweg, Waalresweg en Kleine Markt in voorbereiding is;

- dat het gezien het voorgaande wenselijk is om nu over te gaan tot het instellen van 30 km/uur op diverse straten binnen het centrumplan én het instellen van de rijrichtingen behorende bij de verkeerscirculatie conform het vastgestelde definitief ontwerp voor het centrum;

- dat diverse wegen die aansluiten op het centrumplan al onderdeel zijn van een bestaande 30 km/uur-zone. De wegvakken binnen het centrumplan waar nu 30 km/uur wordt ingesteld worden aan die zone(s) toegevoegd;

- dat wegvakken die grenzen aan het centrumplan waar nog geen sprake is van 30 km/uur, maar waar dat op basis van de wegcategorisering én de weginrichting wel mogelijk is, in dit besluit worden betrokken;

- dat niet gebleken is dat belanghebbenden hiermee onevenredig worden benadeeld dan wel dat er een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan;

- dat over dit besluit overleg heeft plaatsgevonden met de politiechef van de eenheid Oost-Brabant en dat deze positief heeft geadviseerd.

 

Belang van het verkeersbesluit:

De volgende van de in artikel 2, eerste lid, van de in de WVW genoemde belangen liggen aan dit verkeersbesluit ten grondslag:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Besluiten:

Maximumsnelheid

tot het instellen van een toegestane maximumsnelheid van 30 km/uur, middels het plaatsen van verkeersborden A0130zb (begin zone) en A0230ze (einde zone) conform bijlage 1 van RVV1990, op de onderstaande wegvakken:

- Eindhovenseweg, tussen Valkenierstraat en Markt;

- Markt, tussen Waalreseweg en Luikerweg;

- Luikerweg, tussen Markt en Dommelseweg;

- Markt, tussen Luikerweg en Peperstraat;

- Markt (rijbaan), tussen Eindhovenseweg en Karel Mollenstraat Zuid;

- Markt (parallelweg), ter hoogte van huisnummer 2 t/m 14;

- Markt (parallelweg), ter hoogte van huisnummer 5 t/m 17;

- Markt, tussen Leenderweg en Hofstraat;

- Leenderweg, tussen Markt en Europalaan;

- Gele Rijersplein;

- Hofstraat;

- Tuinpad;

- Dommelseweg (parallelweg) ter hoogte van huisnummer 2 t/m 18;

- Maastrichterweg, tussen Markt en Antwerpsebaan;

- Kloosterplein;

- Nonnekespad;

- Molenstraat, tussen Antwerpsebaan en Luikerweg.

 

Bovenstaande verkeersmaatregelen zoals weergegeven op onderstaande tekening 1.

 

Verkeerscirculatie

tot het instellen van de volgende maatregelen ten behoeve van de gewenste verkeerscirculatie:

 

Eenrichtingsverkeer, uitgezonderd (brom)fietsers middels het plaatsen van verkeersborden C02 en C03 (eenrichtingsweg) en onderbord OB54 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers) conform bijlage 1 van RVV1990, op de onderstaande wegvakken:

- Eindhovenseweg, tussen Oranje Nassaustraat en Markt, van noord naar zuid;

- Waalreseweg, tussen Markt en Dijkstraat, van oost naar west;

- Markt (parallelweg), ter hoogte van huisnummer 2 t/m 14, van oost naar west;

- Markt (parallelweg), ter hoogte van huisnummer 5 t/m 17, van oost naar west;

- Beelmanstraat, tussen Hoogstraat en Eindhovenseweg, van oost naar west;

- Markt, parkeerweg voor de pastorie (Markt 55), van west naar oost.

Eenrichtingsverkeer, uitgezonderd (brom)fietsers en lijnbussen middels het plaatsen van verkeersborden C02 en C03 (eenrichtingsweg), onderbord OB54 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers) en onderbord OB104 (uitgezonderd lijnbussen) conform bijlage 1 van RVV1990, op de onderstaande wegvakken:

- Luikerweg, tussen Dommelseweg en Markt, van zuid naar noord;

- Markt, tussen Luikerweg en Waalreseweg, van zuid naar noord;

Verplichte rijrichting middels het plaatsen van verkeersborden D02 (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft) conform bijlage 1 van RVV1990, op de onderstaande wegvakken:

- Eindhovenseweg, tussen Valkenierstraat en Oranje Nassaustraat.

 

Bovenstaande verkeersmaatregelen zoals weergegeven op onderstaande tekening 2.

 

 

Valkenswaard 20-04-2021,

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Valkenswaard

Teammanager afdeling RB

S.E.M. Orbon

Indien u het niet eens bent met het genomen besluit dan kunt u binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is gepubliceerd een bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Valkenswaard, Postbus 10100, 5550 GA Valkenswaard. In het bezwaarschrift moet u duidelijk aangeven waarom u het niet eens bent met het besluit. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en dient uw naam en adres te bevatten. Het indienen van een bezwaarschrift betekent overigens niet dat de werking van het besluit wordt uitgesteld. Indien u van oordeel bent dat – gelet op de betrokken belangen – onverwijlde spoed het noodzakelijk maakt dat op korte termijn een voorlopige uitspraak wordt gedaan, kunt u de Voorzieningenrechter bij de rechtbank te ’s-Hertogenbosch verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen. U dient uw verzoek dan te richten aan de Sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank ’s-Hertogenbosch, postbus 90125, 5200 MA te ’s-Hertogenbosch. U kunt overigens uw verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Wij verzoeken u op de genoemde site te kijken voor de precieze voorwaarden. Bij indiening van een verzoek om voorlopige voorziening bent u griffierecht verschuldigd. Het indienen van een bezwaarschrift betekent niet dat de werking van het besluit wordt uitgesteld.

Naar boven