Besluit van de secretaris-generaal van 7 april 2021, (nr. 2021-63950) houdende vaststelling van het Organisatiebesluit van de Directoraten-Generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane 2021

De secretaris-generaal,

Gelet op hoofdstuk 5, 5A en 5B van het Organisatiebesluit Ministerie van Financiën 2020 en op het Mandaatbesluit Ministerie van Financiën 2020,

en gelet op artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie en bedrijfsvoering rijksdienst 2011;

Besluit vast te stellen het navolgende Organisatiebesluit:

HOOFDSTUK 1. INLEIDENDE BEPALINGEN

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

a. het ministerie:

het Ministerie van Financiën;

b. het DGBD:

het Directoraat-Generaal Belastingdienst;

c. het DGTSL:

het Directoraat-Generaal Toeslagen;

d. het DGD:

het Directoraat-Generaal Douane;

e. de minister:

de Minister van Financiën;

f. de staatssecretaris:

de Staatssecretaris van Financiën;

g. algemene leiding DGBD:

de directeur-generaal Belastingdienst (de DGBD) en/of de plaatsvervangend directeur-generaal Belastingdienst (pDGBD);

h. algemene leiding DGTSL:

de directeur-generaal Toeslagen (de DGTSL) en/of diens plaatsvervanger;

i. algemene leiding DGD:

de directeur-generaal Douane (de DGD) en/of diens plaatsvervanger;

j. directeuren van de topstructuur DGBD:

algemeen directeuren van het DGBD, (hoofd)directeuren van concerndirecties, shared service organisaties (SSO) of corporate diensten van het DGBD; en

k. bedrijfsvoering:

onderwerpen op de terreinen van personeel en organisatie, informatievoorziening en ict, inkoop, huisvesting, facilitaire zaken en beveiliging.

HOOFDSTUK 2. DE BELASTINGDIENST

Artikel 2. Dienstonderdelen

De volgende dienstonderdelen van het Ministerie van Financiën vormen samen de Belastingdienst:

  • a. het Directoraat-Generaal Belastingdienst (DGBD);

  • b. het Directoraat-Generaal Toeslagen (DGTSL);

  • c. het Directoraat-Generaal Douane (DGD).

HOOFDSTUK 3. HET DIRECTORAAT-GENERAAL BELASTINGDIENST (DGBD)

Artikel 3. Leiding DGBD

Het Directoraat-Generaal Belastingdienst staat onder leiding van de directeur-generaal Belastingdienst.

Artikel 4. Topstructuur DGBD

Het DGBD bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:

  • a. het Bureau directeur-generaal;

  • b. de volgende uitvoeringsdirecties:

    • i. de directie Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD);

    • ii. de directie Particulieren;

    • iii. de directie Midden- en Kleinbedrijf;

    • iv. de directie Grote Ondernemingen;

    • v. de directie Centrale Administratieve Processen;

    • vi. de directie Klantinteractie en -services;

    • vii. de directie Informatievoorziening;

  • c. de volgende concerndirecties:

    • i. de concerndirectie Fiscale en Juridische Zaken;

    • ii. de concerndirectie Uitvoerings- en Handhavingsbeleid;

    • iii. de concerndirectie Informatievoorziening- en Databeheersing;

    • iv. de concerndirectie Organisatie en Personeel;

    • v. de concerndirectie Innovatie en Strategie;

    • vi. de concerndirectie Control en Financiën;

  • d. de volgende corporate diensten en shared service organisaties (SSO):

    • i. de corporate dienst Vaktechniek;

    • ii. de corporate dienst Datafundamenten en Analyse;

    • iii. de corporate dienst Communicatie;

    • iv. de SSO Financieel en Managementinformatie;

    • v. de SSO Facilitaire Dienstverlening;

    • vi. de SSO Organisatie en Personeel;

    • vii. Switch.

Artikel 5. Overlegstructuur DGBD

  • 1. Er is een directieteam DGBD.

    • a. Het directieteam overlegt regelmatig over:

      • i. de hoofdlijnen van beleidsontwikkeling en -uitvoering van het DGBD en geeft richting en sturing aan het DGBD, waarbij de DGBD de eindverantwoordelijkheid draagt;

      • ii. de richting en aansturing van:

        • 1. het primaire proces/de uitvoering;

        • 2. de controlfunctie; en

        • 3. de bedrijfsvoering;

      • iii. de beleidscyclus; en

      • iv. besluitvorming over kaderstelling (vaststellen op welke wijze rijksbrede en departementale kaders voor het DGBD worden vertaald naar uitvoeringsbeleid en implementatie).

    • b. Deelnemers aan het directieteam zijn:

      • i. de DGBD (voorzitter), de pDGBD, alle algemeen directeuren primair proces van het DGBD, hoofddirecteur Control & Financiën, hoofddirecteur Fiscale en Juridische Zaken, directeur Uitvoerings- en Handhavingsbeleid en de directeur concerndirectie Organisatie en Personeel;

      • ii. Agendalid en standing invitation: overige directeuren van de concerndirecties;

      • iii. Agendalid: directeuren ressorterend onder de pDGBD.

  • 2. Er is een concernstaf.

    • a. De concernstaf overlegt regelmatig over de richting en aansturing van de concerndirecties en het bevorderen van synergie.

    • b. Deelnemers aan de concernstaf zijn de DGBD (voorzitter), de pDGBD, directeur Control & Financiën, (hoofd)directeuren concerndirecties.

  • 3 Er is een pDG-staf.

    • a. De pDG-staf overlegt regelmatig over de richting en aansturing van de Corporate Diensten/SSO’s.

    • b. Deelnemers aan de pDG-staf zijn de pDGBD (voorzitter), alle directeuren Corporate Diensten/SSO’s, directeur investeringsagenda, controller.

HOOFDSTUK 4. DIRECTORAAT-GENERAAL TOESLAGEN (DGTSL)

Artikel 6. Leiding DGTSL

Het Directoraat-Generaal Toeslagen staat onder leiding van de directeur-generaal Toeslagen.

Artikel 7. Inrichting DGTSL

  • 1. Het Directoraat-Generaal Toeslagen bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:

    • a. de directie Toeslagen; en

    • b. de tijdelijke directie Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT).

  • 2. De directie Toeslagen heeft een algemeen directeur Toeslagen.

  • 3. De tijdelijke directie UHT heeft een directeur UHT.

HOOFDSTUK 5. DIRECTORAAT-GENERAAL DOUANE (DGD)

Artikel 8. Leiding DGD

Het Directoraat-Generaal Douane staat onder leiding van de directeur-generaal Douane.

Artikel 9. Organisatie inrichting en aansturing DGD

  • 1. Het DGD bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:

    • a. Douane Landelijk Kantoor, dat bestaat uit de volgende onderdelen:

      • i. Handhavingsbeleid, dat onder leiding staat van een directeur. Het onderdeel bestaat uit diverse teams, elk onder leiding van een teamleider. Een van de teamleiders1 vervult daarbij de rol van plaatsvervangend directeur;

      • ii. Bedrijfsvoering, dat onder leiding staat van een directeur. Het onderdeel bestaat uit diverse teams, elk onder leiding van een teamleider. Een van de teamleiders2 vervult daarbij de rol van plaatsvervangend directeur;

      • iii. Informatiemanagement, dat onder leiding staat van een directeur. Het onderdeel bestaat uit diverse teams, elk onder leiding van een teamleider. Een van de teamleiders3 vervult daarbij de rol van plaatsvervangend directeur Informatiemanagement;

      • iv. Operaties, dat onder leiding staat van een directeur. Het onderdeel bestaat uit een aantal teams, elk onder leiding van een teamleider. Een van de teamleiders4 vervult daarbij de rol van plaatsvervangend directeur;

      • v. Douane Centrale Processen, dat onder leiding staat van een directeur. Het onderdeel bestaat uit diverse teams onder leiding van een teamleider, waarbij één van de teamleiders tevens de rol heeft van plaatsvervangend afdelingshoofd Douane Centrale Processen;

      • vi. Bureau Directeursondersteuning, dat onder leiding staat van een teamleider;

    • b. Acht regiokantoren, die onder leiding staan van de onder lid 1 a. iv. genoemde directeur, te weten:

      • i. Regiokantoor Douane Amsterdam, dat onder leiding staat van een afdelingshoofd5 en een plaatsvervangend afdelingshoofd6. Het onderdeel bestaat uit diverse teams, elk onder leiding van een teamleider;

      • ii. Regiokantoor Douane Arnhem, dat onder leiding staat van een afdelingshoofd7 en een plaatsvervangend afdelingshoofd8 . Het onderdeel bestaat uit diverse teams, elk onder leiding van een teamleider;

      • iii. Regiokantoor Douane Breda, dat onder leiding staat van een afdelingshoofd9 een plaatsvervangend afdelingshoofd10 en een hoofd. Het onderdeel bestaat uit diverse teams, elk onder leiding van een teamleider;

      • iv. Regiokantoor Douane Eindhoven, dat onder leiding staat van een afdelingshoofd11 en een plaatsvervangend afdelingshoofd12 . Het onderdeel bestaat uit diverse teams, elk onder leiding van een teamleider;

      • v. Regiokantoor Douane Groningen, dat onder leiding staat van een afdelingshoofd13 en een plaatsvervangend afdelingshoofd14 . Het onderdeel bestaat uit diverse teams, elk onder leiding van een teamleider;

      • vi. Regiokantoor Douane Rotterdam Haven, dat onder leiding staat van een afdelingshoofd15 , een plaatsvervangend afdelingshoofd16 en een hoofd. Het onderdeel bestaat uit diverse teams, elk onder leiding van een teamleider;

      • vii. Regiokantoor Douane Schiphol Cargo, dat onder leiding staat van een afdelingshoofd17 , een plaatsvervangend afdelingshoofd18 en een hoofd. Het onderdeel bestaat uit diverse teams, elk onder leiding van een teamleider;

      • viii. Regiokantoor Douane Schiphol Passagiers, dat onder leiding staat van een afdelingshoofd19 en een plaatsvervangend afdelingshoofd20 . Het onderdeel bestaat uit diverse teams, elk onder leiding van een teamleider.

    • c. Twee landelijke onderdelen, die onder leiding staan van een directeur, te weten:

      • i. Douane Landelijk Tactisch Centrum, dat onder leiding staat van een afdelingshoofd21 en een plaatsvervangend afdelingshoofd22. Het onderdeel bestaat uit diverse teams onder leiding van een teamleider;

      • ii. Douane Landelijke Service Organisatie, dat onder leiding staat van een afdelingshoofd23 . Het onderdeel bestaat uit diverse teams onder leiding van een teamleider, waarbij één teamleider tevens de rol heeft van plaatsvervangend afdelingshoofd.

  • 2. Er is een Managementteam Douane.

    • a. Het Managementteam Douane is verantwoordelijk voor het realiseren van de doelen en de uitvoering van taken en opdrachten en geeft richting aan de sturing van het DGD, waarbij de DGD eindverantwoordelijkheid draagt.

    • b. Het Managementteam Douane bestaat uit de DGD (voorzitter), de algemeen directeur Douane, de directeuren genoemd in het eerste lid, onder a, i. tot en met iv.

    • c. Aan het Managementteam Douane is een dienstonderdeel controller van de Concerndirectie Control en Financiën toegevoegd.

  • 3. Eén van de in het tweede lid onder b genoemde directeuren vervult tevens de rol van plaatsvervangend algemeen directeur Douane.

HOOFDSTUK 6. SLOTBEPALINGEN

Artikel 10. Beheer

  • 1. De directie Juridische Zaken (DJZ) van het Ministerie van Financiën heeft tot taak het voorbereiden van regelgeving op het gebied van het Organisatiebesluit en het Mandaatbesluit Directoraten-Generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane.

  • 2. De DGBD, de DGTSL en de DGD, ieder voor zover het hen aangaat, zijn verantwoordelijk voor een juiste, volledige en tijdige aanlevering aan de directie Juridische Zaken van de gegevens die een goed beheer van dit besluit mogelijk maken.

  • 3. Het beheer en de aanlevering van gegevens geschieden met inachtneming van de desbetreffende (richtlijnen inzake) administratieve organisatiebeschrijvingen.

Artikel 11. Intrekking andere besluiten

Het Organisatiebesluit Directoraat-Generaal Belastingdienst 2020 wordt ingetrokken.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt zij terug tot en met 1 januari 2021.

Artikel 13. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Organisatiebesluit Directoraten-Generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane 2021.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

B. van den Dungen Secretaris-generaal

TOELICHTING

In de brief van 11 januari 2020 aan de Tweede Kamer heeft de Minister van Financiën aangekondigd dat de onderdelen Douane en Toeslagen worden ontvlochten vanuit de Belastingdienst om deze als bestuurlijk zelfstandige onderdelen te positioneren binnen het Ministerie van Financiën. De bedoeling van deze ontvlechting is dat Douane en Toeslagen dan niet meer via de Belastingdienst worden aangestuurd, maar dat zij als zelfstandige entiteiten fungeren. Die keuze is nodig geacht om doelgerichter aan de slag te gaan met de uitvoeringsopgaven van de Belastingdienst, Toeslagen en Douane.

De eerste stap is geweest om de ambtelijke sturing van de drie organisatieonderdelen te versterken door drie directeuren-generaal (DG’s) aan te stellen die elk verantwoordelijk worden voor een van deze onderdelen. De drie DG’s hebben de opdracht gekregen om de ontvlechting op verantwoorde wijze ter hand te nemen en de organisatorische consequenties uit te werken. Er zijn eerder drie afzonderlijke directoraten-generaal gecreëerd, en met dit Organisatiebesluit worden de directies Toeslagen en Douane overgeheveld naar respectievelijk het DGTSL en het DGD. In de vervolgfase van de ontvlechting zal de inrichting van de DG’s (verder) vorm krijgen.

Bij de ontvlechting wordt groot belang gehecht aan het borgen van de stabiliteit en continuïteit van de cruciale processen van de Belastingdienst, Toeslagen en Douane, gelet op de verwevenheid van de processen binnen de huidige Belastingdienst die relevant zijn voor de uitvoering van de taken van alle drie de organisatieonderdelen. Dat betekent onder meer dat stappen in het proces van ontvlechting overzichtelijk zijn. Voor het onderhavige organisatiebesluit betekent dat, dat er gekozen is de drie directoraten-generaal die nu worden ingericht door de overheveling van directies en afdeling vanuit DGBD naar respectievelijk DGTSL en DGD op te nemen in één organisatiebesluit. Het gebruik van één organisatiebesluit draagt bij aan het houden van overzicht en het reduceren van complexiteit bij de vervolgstappen.

Een rol daarbij speelt ook dat de drie organisatieonderdelen de drie betrokkendirectoraten-generaal zich hoofdzakelijk met uitvoeringstaken bezighouden.

Bovendien is er in afwachting van de noodzakelijke aanpassing van de fiscale wet- en regelgeving voorlopig nog sprake van de overkoepelende naam ‘Belastingdienst’ voor de onderdelen van de rijksbelastingdienst, die wordt gevormd door de drie directoraten-generaal. Ook om die reden zijn de drie organisatieonderdelen nu opgenomen in één Organisatiebesluit. De drie directoraten-generaal zijn dienstonderdelen van de hoofdstructuur van Financiën, die in totaal uit zeven dienstonderdelen bestaat. Alle dienstonderdelen, dus ook deze drie directoraten-generaal elk voor zich, hebben een gelijke positie in de hoofdstructuur.

In hoofdstuk 3, 4 en 5 zijn respectievelijk het directoraat-generaal Belastingdienst, het directoraat-generaal Toeslagen en het directoraat-generaal Douane beschreven, waarbij de per 31 december 2020 bestaande inrichting is vrijwel ongewijzigd is overgenomen. Inhoudelijke wijzigingen vergen nadere uitwerking in organisatie- en formatierapporten die volgens de daartoe geëigende procedures worden vastgesteld. Zodra dat is gebeurd, zullen in de vervolgstappen van de ontvlechting aanpassingen worden doorgevoerd in het organisatiebesluit. Daarmee is het voorliggende organisatiebesluit naar zijn aard een weergave van een tijdelijke situatie.


X Noot
1

In het O&F-rapport genoemd plv. directeur.

X Noot
2

In het O&F-rapport genoemd plv. directeur.

X Noot
3

In het O&F-rapport genoemd plv. directeur.

X Noot
4

In het O&F-rapport genoemd plv. directeur.

X Noot
5

In het O&F-rapport genoemd regiodirecteur.

X Noot
6

In het O&F-rapport genoemd plv. regiodirecteur.

X Noot
7

In het O&F-rapport genoemd regiodirecteur.

X Noot
8

In het O&F-rapport genoemd plv. regiodirecteur.

X Noot
9

In het O&F-rapport genoemd regiodirecteur.

X Noot
10

In het O&F-rapport genoemd plv. regiodirecteur.

X Noot
11

In het O&F-rapport genoemd regiodirecteur.

X Noot
12

In het O&F-rapport genoemd plv. regiodirecteur.

X Noot
13

In het O&F-rapport genoemd regiodirecteur.

X Noot
14

In het O&F-rapport genoemd plv. regiodirecteur.

X Noot
15

In het O&F-rapport genoemd regiodirecteur.

X Noot
16

In het O&F-rapport genoemd plv. regiodirecteur.

X Noot
17

In het O&F-rapport genoemd regiodirecteur.

X Noot
18

In het O&F-rapport genoemd plv. regiodirecteur.

X Noot
19

In het O&F-rapport genoemd regiodirecteur.

X Noot
20

In het O&F-rapport genoemd plv. regiodirecteur.

X Noot
21

In het O&F-rapport genoemd directeur.

X Noot
22

In het O&F-rapport genoemd plv. directeur.

X Noot
23

In het O&F-rapport genoemd directeur.

Naar boven