Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hilvarenbeek | Staatscourant 2021, 1898 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hilvarenbeek | Staatscourant 2021, 1898 | Verkeersbesluiten |
dat gelet op de artikelen 7, 9 en 11 van de Wegenwet de gemeenteraad bevoegd is om een onttrekkingsbesluit te nemen;
dat gelet op artikel 11, tweede lid, van de Wegenwet op de voorbereiding van de beslissing op het verzoek afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is;
Met betrekking tot de openbaarheid
Met betrekking tot de overeenkomst van 10 juni 1998
Gelet op de overeenkomst van 10 juni 1998 (bijlage 1) heeft de toenmalige eigenaar onder voorwaarden ingestemd met het gebruik van het parkeerterrein als een parkeerterrein met openbaar karakter. Er is toentertijd geen gebruiksduur overeengekomen. In de overeenkomst staat hierover het volgende vermeld:
“Indien u het terrein voor andere dan (openbare) parkeerdoeleinden nodig heeft zult u ons daarvan tijdig – minimaal 1 maand van te voren – in kennis stellen. Het bestratingsmateriaal zal alsdan binnen een in gezamenlijk overleg te bepalen redelijke termijn op kosten van de gemeente worden opgebroken en afgevoerd.”
Gelet op de door het college gesloten overeenkomst is het de bedoeling geweest dat ook mogelijke toekomstige eigenaren zelf over het terrein kunnen beschikken. Verzoekers hebben als huidige eigenaren hieraan het vertrouwen kunnen ontlenen dat ook zij – op hun verzoek – zelf over het terrein kunnen beschikken.
Met betrekking tot het bestemmingsplan
Met betrekking tot de winkel van verzoekers:
Verzoekers zijn voornemens via bebording aan te geven dat het parkeerterrein een privé-parkeerterrein is ten behoeve van de winkel van verzoekers. Voorts willen zij bewerkstelligen dat de leveranciers van de winkel kunnen laden en lossen op het parkeerterrein, waardoor dit niet meer op de rijbaan hoeft plaats te vinden. Dit is wenselijk in het kader van de verkeersveiligheid en de verkeersdoorstroming in de Doelenstraat. Tevens geven zij aan mogelijk een gedeelte van het parkeerterrein te willen gaan betrekken bij het perceel Paardenstraat 25;
Deze andere invulling van het parkeerterrein heeft gevolgen voor het aantal al dan niet openbare parkeerplaatsen op het parkeerterrein. Bovendien is het aannemelijk dat op termijn alle parkeerplaatsen worden opgeheven zodra verzoekers de winkel niet meer exploiteren of deze verkopen. Verzoekers willen het parkeerterrein echter reeds op dit moment aan de openbaarheid laten onttrekken vanwege de tijd die een dergelijke procedure vergt, de afspraken die in het verleden zijn gemaakt en om over het eigen terrein te kunnen beschikken.
Met betrekking tot het parkeren
In het verleden is in deze omgeving in het kader van een procedure (omgevingsvergunning horecagelegenheid Paardenstraat 21) reeds een parkeerdrukonderzoek uitgevoerd. Dit had echter geen betrekking op het onttrekken aan de openbaarheid van het parkeerterrein en is bovendien vanwege de realisatie van de horecagelegenheid niet meer actueel;
Volgens het gemeentelijk parkeerbeleid bedraagt de acceptabele loopafstand van detailhandel 200-600 meter. Gelet op het feit dat het parkeerterrein openbaar is en voor bijvoorbeeld wonen en ontspanning (onder meer horeca) een acceptabele loopafstand van 100 meter geldt, is ervoor gekozen om een parkeerdrukonderzoek uit te voeren met loopafstanden tot 100 meter;
Om enige twijfel vanwege de huidige coronamaatregelen uit te sluiten is om na te gaan of sprake is van een reëel beeld het parkeerdrukonderzoek van zaterdagavond 8 augustus 2020 vergeleken met een parkeerdrukonderzoek van zaterdagavond 8 april 2017, toen de horecagelegenheid in de Paardenstraat was geopend. Op 8 april 2017 was sprake van een bezettingsgraad van 70 procent en op 8 augustus 2020 van 75 procent. Gelet hierop zijn wij van mening dat ondanks de coronamaatregelen een reëel beeld van de parkeerdruk kan worden geschetst;
Uit het parkeeronderzoek blijkt dat – indien het parkeerterrein wordt opgeheven – in de avondperiode sprake is van een hoge parkeerdruk in het gebied rondom het parkeerterrein. Het opheffen van het parkeerterrein heeft derhalve in de avondperiode negatieve gevolgen voor de parkeerdruk in de directe omgeving. De maximaal gemeten bezettingsgraad zonder het parkeerterrein betreft immers meer dan 85%;
In dit kader merken wij nog op dat tijdens de periode waarin het parkeerdrukonderzoek heeft plaatsgevonden de Hoge Zij (Vrijthof) vanwege een tijdelijke maatregel afgesloten is geweest ten behoeve van de terrassen op de Vrijthof en dat daardoor op de Vrijthof tijdelijk minder parkeerplaatsen beschikbaar waren. De parkeerplaatsen aan de Vrijthof zijn niet gelegen binnen de loopafstand van 100 meter. Het is echter mogelijk dat de parkeerdruk in het onderzoeksgebied hierdoor iets hoger was;
In sectie E (Holstraat) is een omgevingsvergunning aangevraagd voor het realiseren van 8 huurwoningen. Ten behoeven van deze woningen is het de bedoeling dat 15 parkeerplaatsen worden gerealiseerd, waarvan 5 openbare. Gelet op de huidige bezettingsgraad van 70 tot 80 procent in de Holstraat in de avondperiode en er enkel bestemmingsverkeer is toegestaan kan in de Holstraat in de avondperiode niet de parkeerdruk door de nog aan te leggen parkeerplaatsen worden opgevangen bij het realiseren van de 8 woningen en het wegvallen van het parkeerterrein;
Achter sectie A ligt een parkeerterrein met 11 openbare parkeerplaatsen en 1 gehandicaptenparkeerplaats op kenteken. Dit terrein is weliswaar met de auto niet bereikbaar via de Doelenstraat, maar valt wel binnen de loopafstand van 100 meter ten opzichte van het parkeerterrein van verzoekers. In de avondperiode waren hier maximaal 2 auto’s geparkeerd, namelijk op vrijdagavond 2 oktober 2020. Dit terwijl vrijdag 2 oktober 2020 de drukste dag was en in het gehele onderzoeksgebied een parkeerdruk van 90 procent is gemeten;
Met betrekking tot de belangenafweging
Volgens vaste jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (ECLI:NL:RVS:2007:BB8936) is de in artikel 9, eerste lid, van de Wegenwet neergelegde bevoegdheid van discretionaire aard. Aan het bevoegd gezag komt daarbij een ruime mate van beleidsvrijheid toe. De rechter dient de aanwending daarvan te beoordelen aan de hand van de maatstaf of sprake is geweest van strijd met wettelijke voorschriften dan wel van zodanige onevenwichtigheid bij de afweging van de betrokken belangen, dat niet in redelijkheid tot onttrekking kon worden overgegaan;
Gelet op de voorgeschiedenis, de door onze raad gegeven bestemming en het feit dat de parkeerdruk binnen acceptabele loopafstand kan worden opgevangen zijn wij van mening dat het belang van verzoekers zwaarder weegt dan het algemene belang. Tevens zijn wij van mening dat de hogere parkeerdruk niet op verzoekers kan worden afgewenteld;
Besluit voornemens te zijn om het parkeerterrein gelegen tussen Doelenstraat 2 en 2A te Hilvarenbeek, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening (bijlage 3), aan de openbaarheid te onttrekken.
Besloten in zijn openbare vergadering van 10 december 2020.
de raad,
Raadsgriffier
de heer M. Janus Voorzitter
de heer E.M.L. Weys
Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken na publicatie zienswijzen indienen op het ontwerpbesluit. De zienswijze dient te worden gericht aan de gemeenteraad van de gemeente Hilvarenbeek, Vrijthof 10 5081 CA te Hilvarenbeek onder vermelding van een naam, en adres en te worden voorzien van een handtekening.
Het besluit wordt conform artikel 9, tweede lid, van de Wegenwet meegedeeld aan Gedeputeerde Staten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-1898.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.