Verkeersbesluit – Instellen onverplicht fietspad – Zijtak Laren

Logo Laren

Burgemeester en wethouders van Laren,

Gelet op:

- artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) dat verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

- artikel 15, lid 1 van WVW 1994, dat de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of een verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

- artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) dat de plaatsing en verwijdering van verkeerstekens C2, C3, D2, G13 en G14 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) – en een onderbord waarmee het gebruik uitgebreid wordt – moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

- artikel 24 van het BABW dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de politie Regio Midden Nederland, district Gooi en Vechtstreek, cluster Noord;

Overwegende dat:

- dat de Zijtak in Laren aansluit op het Wagenpad;

- dat de Zijtak (ter hoogte van Zijtak nummer 27 en ten zuiden van het groene plantsoen) is ingericht als éénrichtingsweg waarbij fietsers en bromfietsers zijn uitgezonderd;

- dat de Zijtak (ter hoogte van Zijtak nummer 27 en ten zuiden van het groene plantsoen) wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer;

- dat dit wordt gerealiseerd door het plaatsen van fysieke flexibele afsluitpalen en door het aanwijzen van dit wegvak als onverplicht fietspad in twee richtingen;

- dat de Zijtak is gelegen in een 30 km/uur zone;

- dat het kruispunt tussen het Wagenpad en de Zijtak is ingericht als gelijkwaardig kruispunt;

- dat de aanleiding om dit wegvak af te sluiten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer de relatief hoge snelheid van gemotoriseerd verkeer in de bocht van de Zijtak naar het Wagenpad betreft;

- dat de snelheid van het verkeer wordt beperkt door dit deel van de Zijtak fysiek af te sluiten;

- dat deze afsluiting tevens een positief effect heeft op de leefbaarheid en de veiligheid van fietsers;

- dat de alternatieve route voor gemotoriseerd verkeer (verder via de Zijtak en via kruispunt ter hoogte van Wagenpad nummer 36) geen nadelige gevolgen heeft voor voertuigen als de vuilnis- en hulpdiensten;

- bovengenoemde verkeersmaatregelen, conform artikel 2 lid 1 onder c van de WVW 1994, strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- bovengenoemde verkeersmaatregelen, conform artikel 2 lid 1 onder d van de WVW 1994, strekt tot het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- de in dit verkeersbesluit onder ‘besluiten genoemde wegen in beheer zijn bij de gemeente Laren, en gelegen zijn binnen de bebouwde kom;

- overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg hierover heeft plaatsgevonden met de politie Regio Midden Nederland, district Gooi en Vechtstreek, cluster Noord, en dat positief is geadviseerd;

BESLUIT

  • 1.

    dat de éénrichtingsweg op de Zijtak, ter hoogte van huisnummer 27, wordt opgeheven;

  • 2.

    dat deze éénrichtingsweg zal worden opgeheven door de bestaande verkeersborden C2 (éénrichtingsweg, in deze richting gesloten) en C3 (éénrichtingsweg) van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderbord ‘uitgezonderd fietsers en bromfietsers’ te verwijderen;

  • 3.

    dat tevens het gebod voor alle bestuurders om voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aan geeft wordt opgeheven door het bestaande verkeersbord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 te verwijderen ter hoogte van Wagenpad nummer 34;

  • 4.

    dat het wegvak op de Zijtak, ter hoogte van de Zijtak met nummer 27, wordt aangewezen als onverplicht fietspad en dat dit wegvak fysiek wordt afgesloten door het plaatsen van flexibele afsluitpalen op een tweetal locaties;

  • 5.

    dat dit onverplichte fietspad zal worden ingesteld door het plaatsen van de verkeersborden G13 (onverplicht fietspad) en G14 (einde onverplicht fietspad) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Zijtak ter hoogte van de Zijtak nummer 27.

Situatietekening

Eemnes, 8 april 2021

Namens deze,

Mw. drs. K.I. de Graaf

Teamleider Ruimtelijke Ontwikkeling & Openbare Ruimte

BEL Combinatie

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Laren, via het gemeenschappelijke postadres voor de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren: Postbus 71, 3755 ZH EEMNES, onder vermelding van ‘bezwaarschrift’. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet tenminste het volgende bevatten:

- naam en adres;

- de datum;

- tegen welke beslissing bezwaar wordt gemaakt;

- wat de bezwaren tegen die beslissing zijn.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, bij de "voorzieningenrechter" van de Arrondissementsrechtbank een verzoekschrift indienen om een voorlopige voorziening te vragen. Het verzoekschrift moet worden gestuurd aan Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht, onder vermelding van ‘voorlopige voorzieningen’. U dient er rekening mee te houden dat aan het indienen van verzoekschrift voor een voorlopige voorziening kosten zijn verbonden (griffierecht).

Naar boven