Ontwerp-verkeersbesluit VTH2021-0521

Logo Waterschap Hollandse Delta

 

Aanpak Glaspark Vierpolders, gemeente Brielle

 

De dijkgraaf, in de plaats tredend van het college op grond van artikel 41, lid 6 Waterschapswet;

 

Overwegende het volgende:

 

Inleiding

Het waterschap werkt aan de herinrichting van Glaspark Vierpolders. Dat houdt in dat, naast het uitvoeren van groot onderhoud aan wegen, ook de weginrichting aangepast wordt. Daarmee wordt de verkeersveiligheid en bereikbaarheid verbeterd. In de afgelopen jaren zijn hiervoor in overleg met de omgeving en de gemeente Brielle plannen gemaakt.

 

De aanpak van Glaspark Vierpolders voorziet in het aanpassen van de routering van het vrachtverkeer naar en in het gebied, het herinrichten van de Middelweg en het wijzigen van de voorrangssituatie op diverse kruispunten.

 

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

• het verzekeren van de veiligheid op de weg

• het beschermen van weggebruikers en passagiers

• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

• het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

 

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

 

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de borden B3, B4, B5, B6, B7 en C17, zoals opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990 moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.

 

Motivering

Het waterschap wil de verkeersveiligheid en bereikbaarheid in en rond Glaspark Vierpolders verbeteren. Het waterschap voert deze verbetering door naar aanleiding van klachten van bewoners en bedrijven en de staat van onderhoud van met name de bermen.

 

Nieuwe route vrachtverkeer

Glaspark Vierpolders is een concentratiegebied voor glastuinbouw. De infrastructuur is hier niet op aangepast. Al jaren rijdt het vrachtverkeer met bestemming Glaspark Vierpolders over wegen die hier niet (meer) geschikt voor zijn. Het zijn voornamelijk wegen die geschikt waren voor landbouwverkeer en niet voor (intensief) vrachtverkeer. Verder is een deel van de Nolle heringericht (met onder andere een school en sportvelden). Ook worden bermen door het vrachtverkeer in het gebied kapot gereden.

 

Het vrachtverkeer zal in het vervolg door middel van bewegwijzering via de N57, Nieuweweg en Rijksstraatweg naar het Glaspark worden verwezen. Om dit ook fysiek te ondersteunen is het noodzakelijk de Voorweg af te sluiten voor verkeer langer dan 12 m. Anders zal de bestaande route qua tijd en afstand te aantrekkelijk blijven.

 

Daarnaast wordt het vrachtverkeer binnen het gebied geconcentreerd op de Middelweg. Om op deze weg ook de fietsers een goede plek te geven wordt de weg verbreed en voorzien van (rode) fietsstroken. Daarnaast kan van de andere wegen de breedte beperkt blijven.

 

Voorrangsregeling kruispunten

Met de aanpak van het gebied (inclusief het op diverse wegen uitvoeren van groot onderhoud) wordt ook de inrichting van diverse kruisingen aangepast.

Conform de Duurzaam Veilig-richtlijnen wordt de voorrangsregeling op de meeste wegen aangepast. Daar waar de voorrangsregeling wordt verwijderd is sprake van gelijkwaardige kruisingen.

Op de kruising Veckdijk – Voorweg wordt de inrichting zodanig aangepast dat de doorgaande verkeersbeweging van/naar het Glaspark is. Hierop wordt de voorrangsregeling aangepast.

De gewijzigde voorrangssituatie en de aangepaste inrichting benadrukken de doorgaande route en verleiden het verkeer via de Voorweg te rijden en niet meer rechtdoor over de Veckdijk.

 

Betrokkenheid omgeving

Het waterschap heeft de omgeving en de gemeente bij de totstandkoming van de plannen betrokken. Omwonenden en belanghebbenden zijn in december 2020 geïnformeerd over het definitieve plan.

 

Situering en beheer van de wegen

De Veckdijk is een erftoegangsweg type 1, de overige wegen in Glaspark (Voorweg, Middelweg, Tuindersweg, Prinsenweg en Moersaatsenweg) zijn een erftoegangsweg type 2. Deze wegen zijn gelegen buiten de bebouwde kom en in eigendom van en in beheer en onderhoud bij waterschap Hollandse Delta.

 

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer heeft overleg over dit verkeersbesluit plaatsgevonden met de gemandateerde van de nationale politie. Uit het overleg is vast komen te staan dat tegen het treffen van de voorgenomen maatregel gedeeltelijk bezwaar bestaat.

 

Zo is er geadviseerd bij de fietsoversteek tracé Veckdijk – Voorweg fietsers voorrang te geven. Dit advies heeft het waterschap overgenomen.

 

Ten aanzien van de Middelweg staat in het advies dat de fietsstroken smaller zijn dan in de richtlijnen is opgenomen. Breder maken van de weg nodigt echter uit tot sneller rijden, wat gelet op het gemengde verkeer niet gewenst is. Door te kiezen voor fietsstroken in plaats van suggestiestroken wordt de plaats van de fietser meer gegarandeerd en wordt wachtend vrachtverkeer op de Middelweg voorkomen.

 

Verder wordt geadviseerd snelheidsbeperkende maatregelen aan te brengen. Het waterschap blijft de verkeerssituatie na afronding van de werkzaamheden monitoren en treft waar nodig aanvullende maatregelen. Het waterschap evalueert de maatregelen na een jaar.

 

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Gelet op het bepaalde in regel 7.22 van het register behorende bij het Mandaatbesluit 2020.

 

Besluit tot:

  • 1.

    het wijzigen van de voorrangsregeling op de aansluiting Veckdijk – Voorweg in Vierpolders, gemeente Brielle;

  • 2.

    het intrekken van de bestaande voorrangsregelingen op de aansluitingen Middelweg – Prinsenweg en Tuindersweg – Middelweg in Vierpolders, gemeente Brielle, waardoor er gelijkwaardige kruisingen ontstaan en verkeer van rechts voorrang heeft;

  • 3.

    het realiseren van fietsstroken op de Middelweg in Vierpolders, gemeente Brielle;

  • 4.

    het instellen van een verbod voor lange (> 12m) voertuigen op de Voorweg in Vierpolders, gemeente Brielle;

  • 5.

    verwijdering en plaatsing van de borden en markering conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 18835A03 van 22 maart 2021;

  • 6.

    alle eerder genomen verkeersbesluiten, die tegenstrijdig zijn met dit verkeersbesluit, te laten vervallen.

 

 

Ridderkerk, 30 maart 2021.

 

De dijkgraaf, in de plaats tredend van het college op grond van artikel 41, lid 6 Waterschapswet,

J.F. Bonjer

 

 

Indienen zienswijze

Voordat de dijkgraaf een definitief besluit neemt, wordt het ontwerpbesluit ter inzage gelegd voor een periode van zes weken, dat is tot en met 13 mei 2021.

 

Het waterschap volgt in dit geval de openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Op grond van deze procedure kunnen belanghebbenden gedurende een periode van zes weken na publicatie van dit besluit hun zienswijze over het ontwerp naar voren brengen. Een zienswijze kan schriftelijk of mondeling worden ingediend. Wilt u uw zienswijze mondeling toelichten, dan moet u eerst een afspraak met het waterschap maken, via telefoonnummer 0900 – 2005005. De schriftelijke zienswijze kan worden gericht aan de dijkgraaf van waterschap Hollandse Delta, Postbus 4103, 2980 GC Ridderkerk of per e-mail naar 2005005@wshd.nl.

 

Naar boven