Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Buitenkaag – Huigsloterdijk/Lisserdijk

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: herinrichting op grond van Visie Ringdijk

Nummer: X.2021.02313

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

1. In eerste instantie:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

2. In tweede instantie ook voor:

a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

Overwegingen en motivatie

De Lisserdijk en de Huigsloterdijk in Buitenkaag worden opnieuw ingericht. De herinrichting vindt plaats volgens de afspraken gemaakt in de door de gemeenteraad vastgestelde Visie Ringdijk en de input uit de informatiebijeenkomsten van het inrichtingsontwerp.

Dat betekent dat de aanwezigheid van fietsers wordt benadrukt door de aanleg van een fietsstraat en het aanbrengen van fietsstroken. De fietsstraat wordt aangelegd over het traject Huigsloterdijk, tussen huisnummer 358 en 412. In het gebied waar de fietsstraat wordt aangelegd blijft de maximum snelheid gelden van 30 km/u. De bebouwde kom van Buitenkaag begint vanuit het oosten direct ter hoogte van de woningen waardoor er vanuit de 60 km/u zone direct een 30 km/u zone wordt ingereden en daarmee dus ook de fietsstraat. Om het verkeer daarop te attenderen wordt er een inleidende markering in de vorm van een trechter toegepast. De fietsstraat komt in de voorrang te liggen ten opzichte van de aangelegen zijstraten. Daarom wordt een voorrangsregeling ingesteld op het kruispunt Huigsloterdijk-Leidsemeerstraat. Ter hoogte van het kruispunt Huigsloterdijk-Zweilandstraat buigt de fietsstraat met de bestaande voorrangsbocht mee richting de Zweilandstraat. Vanaf dit punt kan gemotoriseerd verkeer niet rechtdoor over de dijk en met het behouden voor de voorrangsbocht blijft dit voor de weggebruiker duidelijk.

Op het gedeelte van de Huigsloterdijk, tussen huisnummer 395 en 412 geldt eenrichtingsverkeer in oostelijke richting in verband met de pond van en naar Kaag (dorp). Gezien de beperkte ruimte en de drukte met vooral fietsers krijgt ook dit deel de uitstraling van een fietsstraat.

Om de verkeersveiligheid te verbeteren worden alle wegversmallingen (chicanes) op de Huigsloterdijk en de Lisserdijk binnen de bebouwde kom van Buitenkaag verwijderd. Deze versmallingen blijken met name voor fietsers hinderlijk en gevaarlijk. Op het gedeelte vanaf de Huigsloterdijk 412 tot aan de noordwestelijke komgrens op de Lisserdijk wordt geen fietsstraat gerealiseerd, maar worden wel brede fietsstroken aangelegd. Er gaat dan een maximum snelheid gelden van 50 km/u. Het instellen van 50 km/u is te verantwoorden omdat uit metingen is gebleken dat de 30 km/u inrichting met de wegversmallingen (chicanes) niet heeft geleid tot een lagere snelheid, maar wel tot meer onveiligheid. Door (op termijn) brede fietsstroken aan te leggen als optische versmalling versterken we de positie van de fietser en houden we de snelheid op een acceptabel niveau. Verder wordt ter hoogte van de noordwestelijke komgrens ook een inleidende markering in de vorm van een trechter toegepast.

Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid te waarborgen en de leefbaarheid en de waarde voor het recreatieve verkeer te verbeteren. De inrichting heeft tevens als doel de cultuurhistorische waarde van de Ringdijk te behouden en verder te versterken.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

1. het intrekken van de voorrangsregelingen behorende bij de wegversmallingen (verwijderen borden F5 en F6 RVV 1990) op de volgende locaties:

a. 2x op het wegvak Huigsloterdijk, tussen de oostelijke komgrens en de Leidsemeerstraat;

b. 2x op het wegvak Huigsloterdijk, tussen de Leidsemeerstraat en de Zweilandstraat;

c. 1x op het wegvak Lisserdijk, tussen de Hoofdweg Oostzijde en de Hoofdweg Westzijde;

d. 3x op het wegvak Lisserdijk, tussen de Hoofdweg Westzijde en de noordwestelijke komgrens;

 

2. het instellen van een maximum snelheid van 50 km/u (plaatsen en verwijderen borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk zone en 30) op de Lisserdijk, tussen de Hoofdweg Oostzijde en de noordwestelijke komgrens door:

a. het plaatsen van borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk zone en 30 op de Hoofdweg Oostzijde, ter hoogte van de Lisserdijk;

b. het plaatsen van borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk zone en 30 op de Huigsloterdijk, ter hoogte van de Hoofdweg Oostzijde;

c. het verwijderen van borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk zone en 30 op de Hoofdweg Westzijde, ter hoogte van de Lisserdijk;

d. het verwijderen van borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk zone en 30 op de Lisserdijk, ter hoogte van de noordwestelijke komgrens;

 

3. het instellen van een voorrangsregeling (plaatsen borden B6 RVV 1990 en haaientanden conform artikel 80 RVV 1990) op de volgende locaties:

a. op het kruispunt Huigsloterdijk-Leidsemeerstraat, zodanig dat het verkeer op de Huigsloterdijk voorrang heeft ten opzichte van het verkeer op de Leidsemeerstraat;

b. op het kruispunt Huigsloterdijk-Zweilandstraat, zodanig dat het verkeer op de Huigsloterdijk vanuit oostelijke richting naar de Zweilandstraat voorrang heeft ten opzichte van het verkeer op de Huigsloterdijk vanuit westelijke richting;

c. op het kruispunt Lisserdijk-Hoofdweg Oostzijde, zodanig dat het verkeer op de Lisserdijk voorrang heeft ten opzichte van het verkeer op de Hoofdweg Oostzijde;

d. op het kruispunt Lisserdijk-Hoofdweg westzijde, zodanig dat het verkeer op de Lisserdijk voorrang heeft ten opzichte van het verkeer op de Hoofdweg Westzijde;

 

4. het aanduiden van fietsstroken (aanbrengen 1-1 markering en fietssymbolen artikel 1 RVV 1990) op de Lisserdijk, tussen de Hoofdweg Oostzijde en de noordwestelijke komgrens.

 

Het aanduiden van een fietsstraat op de Huigsloterdijk tussen huisnummer 358 en 412 is niet besluitplichtig. Voor de duidelijkheid en de uniformiteit wordt in de noordwestelijke komportaal de maximum snelheid van 50 km/u aangegeven. Dat is inherent aan de komgrens en daarom niet specifiek als beslispunt opgenomen.

De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2021-300-035.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad. Ondanks de verhoging van de maximum snelheid op de Lisserdijk naar 50 km/u geldt dat de verkeersveiligheid op de weg wordt verzekerd door het verwijderen van de chicanes. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de gereden snelheid zowel in een 30 km/u zone als op de delen waar 50 km/u geldt rond de 50 km/u ligt. Met het verbreden van de fietsstroken is er optisch een versmalling op de Lisserdijk.

 

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van bewoners. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker (uniform) en de maatregelen bevorderen de leefbaarheid op de Ringdijk. Ook het verhogen van de maximum snelheid op de Lisserdijk gaat niet ten koste van de verkeersveiligheid omdat uit onderzoek is gebleken dat de gereden snelheid zowel in een 30 km/u zone als op de delen waar 50 km/u geldt rond de 50 km/u ligt. Bovendien worden de chicanes verwijderd en zorgen de brede fietsstroken voor een optische versmalling.

Bedrijven

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven. De bereikbaarheid voor bedrijven blijft ongewijzigd en dus gegarandeerd.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De belangen van doorgaand gemotoriseerd verkeer worden niet geschaad. De Ringdijk heeft geen doorgaande functie. De belangen van het overige gemotoriseerde verkeer worden ook niet geschaad, het 30 km/u gebied wordt zelfs ingekort.

Vrachtverkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor vrachtverkeer.

Langzaam verkeer

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker (uniform). Ook het verhogen van de maximum snelheid op de Lisserdijk gaat niet ten koste van de verkeersveiligheid omdat uit onderzoek is gebleken dat de gereden snelheid zowel in een 30 km/u zone als op de delen waar 50 km/u geldt rond de 50 km/u ligt. Bovendien worden de chicanes verwijderd en zorgen de brede fietsstroken voor ruimte voor fietsers en een optische versmalling voor het overige verkeer.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. De bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten blijft ongewijzigd en dus gegarandeerd.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders. Hoewel er door het aanduiden van fietsstroken niet op de rijbaan geparkeerd mag worden werd dit al niet gedaan. De meeste woningen beschikken over parkeergelegenheid op eigen terrein en er zijn voldoende parkeervakken langs de openbare weg. Deze openbare parkeerplaatsen houden we dan ook in stand.

Algemeen belang

Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid te waarborgen en de leefbaarheid en de waarde voor het recreatieve verkeer te verbeteren. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van bewoners en langzaam verkeer. Er worden geen belangen onevenredig geschaad.

Voorbereiding en overleg

De maatregelen komen voort uit het participatietraject dat gevoerd is in het kader van de Visie op de Ringdijk en meerdere bewonersbijeenkomsten voor de bewoners van de Huigsloterdijk en de Lisserdijk in Buitenkaag.

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 02-03-2021 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 2021-300-035, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

1. het intrekken van de voorrangsregelingen behorende bij de wegversmallingen door het verwijderen van borden conform model F5 en F6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 op de volgende locaties:

a. 2x op het wegvak Huigsloterdijk, tussen de oostelijke komgrens en de Leidsemeerstraat;

b. 2x op het wegvak Huigsloterdijk, tussen de Leidsemeerstraat en de Zweilandstraat;

c. 1x op het wegvak Lisserdijk, tussen de Hoofdweg Oostzijde en de Hoofdweg Westzijde;

d. 3x op het wegvak Lisserdijk, tussen de Hoofdweg Westzijde en de noordwestelijke komgrens;

 

2. het instellen van een maximum snelheid van 50 km/u op de Lisserdijk, tussen de Hoofdweg Oostzijde en de noordwestelijke komgrens, door het plaatsen en door het verwijderen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin 30 km/u zone" en “einde 30 km/u zone” op de volgende locaties:

a. op de Hoofdweg Oostzijde, ter hoogte van de Lisserdijk (plaatsen);

b. op de Huigsloterdijk, ter hoogte van de Hoofdweg Oostzijde (plaatsen);

c. op de Hoofdweg Westzijde, ter hoogte van de Lisserdijk (verwijderen);

d. op de Lisserdijk, ter hoogte van de noordwestelijke komgrens (verwijderen);

 

3. het instellen van een voorrangsregeling door het plaatsen van borden conform model B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden conform artikel 80 van het RVV 1990 op de volgende locaties:

a. op het kruispunt Huigsloterdijk-Leidsemeerstraat, zodanig dat het verkeer op de Huigsloterdijk voorrang heeft ten opzichte van het verkeer op de Leidsemeerstraat;

b. op het kruispunt Huigsloterdijk-Zweilandstraat, zodanig dat het verkeer op de Huigsloterdijk vanuit oostelijke richting naar de Zweilandstraat voorrang heeft ten opzichte van het verkeer op de Huigsloterdijk vanuit westelijke richting;

c. op het kruispunt Lisserdijk-Hoofdweg Oostzijde, zodanig dat het verkeer op de Lisserdijk voorrang heeft ten opzichte van het verkeer op de Hoofdweg Oostzijde;

d. op het kruispunt Lisserdijk-Hoofdweg westzijde, zodanig dat het verkeer op de Lisserdijk voorrang heeft ten opzichte van het verkeer op de Hoofdweg Westzijde;

 

4. het aanduiden van fietsstroken door het aanbrengen van 1-1 markering en fietssymbolen conform artikel 1 van het RVV 1990 op de Lisserdijk, tussen de Hoofdweg Oostzijde en de noordwestelijke komgrens;

5. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 8-4-2021.

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

M. Koster

 

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven