Besluit van de Minister van Justitie en Veiligheid van 4 januari 2021 (kenmerk 3104104/21/DP&O), houdende wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid in verband met een verduidelijking en wijzigingen binnen de directies Wetgeving en Juridische Zaken en Communicatie, wijzigingen binnen de directoraten-generaal Straffen en Beschermen en Politie en Veiligheidsregio’s en een wijziging binnen het directoraat-generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving, alsmede de instelling van een Subsidieportaal

De Minister van Justitie en Veiligheid,

Gelet op artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie, bedrijfsvoering en informatiesystemen rijksdienst;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid wordt gewijzigd als volgt:

A

Artikel 5, tweede lid, onderdeel c, komt te luiden:

  • c. het doorsturen naar een ander bestuursorgaan van, dan wel het beslissen op verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur ontvangen door het bestuursdepartement die niet zien op een beleidsterrein van het ministerie, alsmede het vooraf toetsen van beslissingen die binnen het bestuursdepartement worden genomen op grond van de Wet openbaarheid van bestuur;

B

Artikel 10, tweede lid, komt te luiden:

  • 2. De directie bestaat uit:

    • a. het Bedrijfsbureau;

    • b. de afdeling Woordvoering, Speeches en Omgevingskennis;

    • c. de afdeling Communicatieadvies en Redactie.

C

Artikel 19, derde lid, vervalt.

D

Artikel 23 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het vierde lid wordt 'vijfde lid' vervangen door 'zesde lid'.

2. Onder vernummering van het vijfde lid tot zesde lid wordt een nieuw vijfde lid ingevoegd, luidende:

  • 5. De afdeling Subsidieportaal, genoemd in het zesde lid, onder d, is belast met:

    • a. het voor de hoofden van de clusters, bedoeld in artikel 2, lid 2, onder a tot en met h, voorbereiden van beslissingen met betrekking tot subsidies en financiële bijdragen aan medeoverheden met uitzondering van subsidies en bijdragen aan zelfstandige bestuursorganen en rechtspersonen met een wettelijke taak, alsmede met uitzondering van EU-subsidies;

    • b. het gevraagd en ongevraagd adviseren over de niet-beleidsmatige onderdelen van subsidieprocessen en de niet-beleidsmatige onderdelen van het verstrekken van bijdragen aan medeoverheden.

3. Het zesde lid (nieuw) komt te luiden:

  • 6. De directie bestaat uit:

    • a. de afdeling Coördinatie Financiën en Bedrijfsvoering;

    • b. de afdeling Managementondersteuning;

    • c. de afdeling Juridische en Internationale Zaken;

    • d. de afdeling Subsidieportaal;

    • e. het onderdeel Informatiemanagement.

E

Artikel 28, vierde lid, vervalt.

F

Artikel 39 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het vierde lid komt te luiden:

  • 4. De directie is als Nederlandse centrale autoriteit voor internationale strafrechtelijke samenwerking belast met de voorbereiding en uitvoering van beslissingen van de bewindspersoon aangaande internationale rechtshulp in strafzaken en uitleveringen, met uitzondering van beslissingen inzake de overdracht en overname van de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen op grond van de Wet overdracht tenuitvoerlegging strafvonnissen en de Wet wederzijdse erkenning en tenuitvoerlegging vrijheidsbenemende en voorwaardelijke sancties.

2. in het vijfde lid vervalt ‘de coördinatie van de beantwoording van Kamervragen en andere’;

3. het zesde lid, onderdeel c komt te luiden:

  • c. de afdeling Benoemingen, Burgercorrespondentie, Ondersteuning en Parlementaire zaken.

ARTIKEL II

  • 1. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

  • 2. Artikel I, onderdeel B werkt terug tot en met 1 juli 2020

  • 3. Artikel I, onderdelen C en E werken terug tot en met 1 april 2020.

  • 4. Artikel I, onderdeel D werkt terug tot en met 1 januari 2020.

  • 5. Artikel I, onderdeel F werkt terug tot en met 1 mei 2020.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

TOELICHTING

Artikel I, onderdeel A

Deze verduidelijking ziet op de taken van DWJZ met betrekking tot de Wob-coördinatiedesk (WCD). Naast dat bij DWJZ beslissingen op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) worden getoetst, worden ook verzoeken doorgestuurd indien het verzoeken zijn over informatie die bij een ander bestuursorgaan ligt en die niet zien op een beleidsterrein van het ministerie. Daarnaast worden bovendien bij DWJZ de beslissingen genomen indien er binnen het bestuursdepartement geen informatie is aangetroffen over een verzoek op grond van de Wob.

Artikel I, onderdeel B

Vanaf 1 juli 2020 past de directie Communicatie een nieuw flexibele organisatiemodel toe. Dit model sluit aan op het profiel van de moderne directie Communicatie zoals opgesteld door de Voorlichtingsraad (VoRa) en geaccordeerd door het SGO en past bij de doelstellingen van het veranderprogramma van JenV.

Met het nieuwe organisatiemodel is de directie Communicatie een onderdeel dat snel inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen. Medewerkers zijn aangesteld op directieniveau en worden met hun capaciteit ingezet op opgaves van teams.

De Directie Communicatie werkt met brede, generalistische, op het Functiegebouw Rijk gebaseerde, functieprofielen. De centrale ophanging van de referentieformatie in combinatie met de brede profielen biedt een pool van medewerkers direct onder de directeur. De medewerkers zijn altijd gekoppeld aan een manager voor de P-zorg.

Het nieuwe model gaat gepaard met een wijziging van de ‘afdelingsnamen’. Hoewel niet als afdelingen benoemd zijn ’afdelingsnamen’ van belang bij de inrichting van de formatie in het personeelsregistratie- en salarisadministratiesysteem (P-direkt). Gekozen is voor ‘afdelingsnamen’ die passen bij een moderne directie communicatie.

Artikel I, onderdeel C en E

Het directoraat-generaal Straffen en Beschermen en het directoraat-generaal Politie en Veiligheidsregio’s werden tot 1 april 2020 geleid door één directeur-generaal (de directeur-generaal Politie, Straffen en Beschermen), voortbouwend op het idee om het aantal directeuren-generaal binnen het ministerie te verminderen. Het is gebleken dat de twee directoraten-generaal dermate veel aandacht vergen dat zij de inzet van één directeur-generaal overstijgen. Daarom is besloten om de genoemde directoraten-generaal opnieuw onder de leiding te brengen van twee directeuren-generaal. Het derde lid van artikel 19 en het vierde lid van artikel 28 van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid(hierna: Organisatiebesluit) zijn gelet op dat besluit overbodig geworden. De genoemde bepalingen voorzagen erin dat de betrokken directoraten-generaal onder de leiding stonden van eenzelfde directeur-generaal. Deze bepalingen vervallen met dit wijzigingsbesluit.

Artikel I, onderdeel D

De Minister van Justitie en Veiligheid heeft de ambitie om alle facetten van het financieel beheer, waaronder het subsidiebeheer, geheel op orde te hebben. Eén van de maatregelen om het subsidiebeheer te verbeteren is het concentreren van het niet-beleidsmatige gedeelte van het subsidieproces bij één organisatieonderdeel binnen het bestuursdepartement van het ministerie.

De afdeling Subsidieportaal (hierna: de afdeling) is verantwoordelijk voor de subsidiedossiers van het bestuursdepartement van het ministerie.

De afdeling voert het proces uit dat leidt tot het rechtmatig, juist, tijdig en controleerbaar verstrekken van een subsidie met de bijbehorende betalingen.

In 2020 werkt de afdeling met een groeipad, waarbij alleen nieuwe aanvragen worden behandeld door de afdeling. Het streven is dat uiterlijk vanaf 1 januari 2021 de uitvoering van alle lopende dossiers aan de afdeling is overgedragen.

De beslissingen en besluiten, als bedoeld in het nieuwe vijfde lid, onderdeel a, van artikel 23 hebben betrekking op het ondertekenen en verzenden van de toewijzings- of afwijzingsbeschikking, alsmede het ondertekenen en verzenden van een reactie op een wijzigings- of vaststellingsverzoek van de aanvrager. Het beslissen en besluiten ten aanzien van betreffende verzoeken blijft voorbehouden aan de betreffende gemandateerde functionaris binnen de betreffende clusters, ten behoeve waarvan de afdeling voorbereidende werkzaamheden uitvoert. Daarbij gaat het om alle activiteiten die nodig zijn voor de besluitvorming ten aanzien van verzoeken. Daaronder valt ook de correspondentie met de aanvrager anders dan de toewijzings- of afwijzingsbeschikking, de wijzigingsbeschikking en de vaststellingsbrief. Voorbeelden van dit soort correspondentie zijn het verzenden van ontvangstbevestigingen, berichten waarbij wordt gemeld dat het verzoek incompleet is en dient te worden aangevuld, en herinneringsberichten bij het naderen van het einde van een termijn. Daarnaast valt onder de voorbereidende werkzaamheden het voorbereiden van de besluiten om daadwerkelijk tot betaling over te gaan, wanneer aan de voorwaarden in de correspondentie is voldaan.

De afdeling behandelt ook aanvragen voor bijdragen aan medeoverheden. Voorbeelden van dit soort bijdragen zijn bijdragen die worden verstrekt aan Regionale Informatie en Expertise Centra (RIEC’s) en (incidentele) specifieke uitkeringen aan gemeenten en provincies.

De afdeling Subsidieportaal is organisatorisch gepositioneerd binnen het directoraat-generaal Straffen en Beschermen.

Artikel I onderdeel F

De Minister van Justitie en Veiligheid fungeert conform de geldende verdragen en wetgeving als centrale autoriteit bij uitlevering/overlevering, overdracht van strafvervolging en kleine rechtshulp in strafzaken (onderzoekhandelingen, getuigenverhoor, inbeslagneming etc.). De Afdeling Internationale Aangelegenheden en Rechtshulp in Strafzaken (AIRS) van de DJOA is binnen het ministerie aangewezen om operationeel invulling te geven aan deze rol. Het in 2019 vastgestelde Protocol Samenwerking bij Internationale rechtshulp beschrijft de rolverdeling en samenwerking tussen minister/AIRS, OM en politie bij rechtshulp en uitlevering.

Met de wijziging van artikel 39 wordt deze taak en rol van de DJOA expliciet opgenomen in artikel 39 van het Organisatiebesluit.

Per 1 mei 2020 is de DJOA niet langer verantwoordelijk voor de coördinatie van de beantwoording van Kamervragen. De behandeling van Kamervragen is per die datum bij de directies van DGRR belegd en wordt niet meer centraal vanuit de DJOA gecoördineerd. Om die reden komt dit onderdeel te vervallen in artikel 39 van het Organisatiebesluit.

Daarnaast heeft per 1 mei 2020 een wijziging plaatsgevonden in de indeling van de afdeling Juridische, Bestuurlijke en Operationele Zaken en de afdeling Administratief Juridische Ondersteuning. De verantwoordelijkheid voor de behandeling van burgercorrespondentie en de voorbereiding van benoemingsbesluiten voor bepaalde juridische beroepen is per die datum belegd bij de afdeling Administratieve en Juridische Ondersteuning. De naam van de laatste afdeling wordt als gevolg daarvan gewijzigd in: de afdeling Benoemingen, Burgercorrespondentie, Ondersteuning en Parlementaire zaken (BBOP).

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

Naar boven