Kennisgeving inzake vaststelling inpassingsplan ‘Uitbreiding VDL Nedcar’, verlening omgevingsvergunning Wabo, vergunning Wet natuurbescherming Natura 2000-gebieden, watervergunning Waterwet en vaststelling besluit hogere waarden industrielawaai Wet geluidhinder ten behoeve van uitbreiding VDL Nedcar en infrastructurele aanpassingen

Logo Limburg

Gedeputeerde Staten van Limburg maken, gelet op het bepaalde in artikel 3.8 lid 3 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro), bekend dat Provinciale Staten van Limburg op 18 december 2020 met toepassing van artikel 3.26 Wro het provinciaal inpassingsplan ‘Uitbreiding VDL Nedcar’ gewijzigd hebben vastgesteld. Daarnaast hebben Gedeputeerde Staten van Limburg op:

  • -

    10 november 2020 de vergunning Wet natuurbescherming, Natura 2000-gebieden (zaak nr. 2020-202050) verleend;

  • -

    8 december 2020 het besluit hogere waarden industrielawaai Wet geluidhinder vastgesteld;

  • -

    22 december 2020 de omgevingsvergunning Wabo ‘Uitbreiding en revisie VDL Nedcar’ (zaak nr. 2020-201938) verleend,

een en ander ten behoeve van de realisering van de beoogde fabrieksuitbreiding van VDL Nedcar met daarmee samenhangende infrastructurele aanpassingen. VDL Nedcar is gevestigd aan de dr. Hub van Doorneweg 1, 6121 RD Born. Tevens is de op basis van de Waterwet voorbereide watervergunning gecoördineerd in de procedure meegenomen. Het Dagelijks Bestuur van het Waterschap Limburg heeft deze watervergunning (zaak nr. 2020-Z2393) op 22 december 2020 verleend.

Het inpassingsplan is ten opzichte van het ontwerp-inpassingsplan gewijzigd vastgesteld. Deze wijzigingen zijn het gevolg van ambtshalve aanpassingen, ingekomen zienswijzen en het advies van de Commissie voor de m.e.r..

De wijzigingen zien onder andere op de aanpassing van:

  • -

    de regels, o.a. door het opnemen van een overlegzone voor WML-leidingen en van een aanduiding ‘veiligheidszone – leiding’ voor de PRB-leiding en een aanpassing overzicht landschappelijke inpassing en overzicht van natuurcompensatiemaatregelen (bijlage bij de regels);

  • -

    de verbeelding, o.a. door de toekenning natuurbestemming aan het zgn. ‘ambitiebosje’, aanpassing zonering WML-leiding en aanpassing geluidcontour,

  • -

    de toelichting, o.a. in verband met actualisering stikstofberekeningen, natuuronderzoeken, akoestische onderzoek en aanvullingen ten aanzien van de aspecten financiële uitvoerbaarheid en nut en noodzaak.

Ook is een aantal op de besluitvorming betrekking hebbende stukken aangepast. Voor een compleet overzicht van de wijzigingen wordt verwezen naar de Nota van Wijzigingen behorende bij het inpassingsplan ‘Uitbreiding VDL Nedcar’. Deze maakt deel uit van de stukken.

De definitieve omgevingsvergunning ten behoeve van de activiteiten bouw, milieu (revisie), handelingen met gevolgen voor beschermde monumenten, maken van een uitweg, vellen houtopstand en het uitvoeren van bij provinciale verordening aangewezen activiteiten,

is eveneens gewijzigd ten opzichte van de ontwerp-omgevingsvergunning. Voor de wijzigingen wordt verwezen naar de omgevingsvergunning zelf. Het betreft hier vooral tekstuele aanpassingen en enkele aanpassingen in de overwegingen naar aanleiding van indiening van aangepaste rapporten en aanvulling van enkele vergunningvoorschriften naar aanleiding van de ingediende zienswijzen.

Het definitief besluit inzake de verlening van de vergunning Wet natuurbescherming, Natura 2000-gebieden is ten opzichte van het ontwerpbesluit gewijzigd. De wijziging volgt uit het feit dat gedurende de lopende procedure er een nieuwe versie van het rekenprogramma Aerius Calculator beschikbaar is gekomen (versie 2020). Met deze versie zijn herberekeningen uitgevoerd en de rekenresultaten daarvan zijn verwerkt in de passende beoordeling. Deze gegevens zijn in het definitief besluit doorgevoerd. De grondslag van het ontwerpbesluit is daarbij ongewijzigd gebleven.

Het vastgestelde besluit hogere waarden industrielawaai Wet geluidhinder is gewijzigd ten opzichte van het ontwerpbesluit van 30 juni 2020. In de voorbereiding naar de definitieve besluitvorming over de hogere waarden industrielawaai zijn de geluidberekeningen, mede naar aanleiding van ingediende zienswijzen, op onderdelen aangepast en verfijnd. Als gevolg van deze aanpassingen wijzigt de berekende geluidbelasting in beperkte mate ten opzichte van de situatie zoals beschreven in het ontwerpbesluit van 30 juni 2020. Door de aanpassing neemt de geluidbelasting bij twee woningen alsnog af tot de voorkeurswaarde van 50 dB(A). Voor deze twee woningen is de in het ontwerpbesluit van 30 juni 2020 opgenomen hogere waarde komen te vervallen. Bij twee andere woningen neemt de geluidbelasting juist toe van 50 dB(A) naar 51 dB(A). Voor deze 2 woningen is op 15 oktober 2020 een aanvullend ontwerpbesluit ter visie gelegd. Een verdere beschrijving van de wijzigingen is opgenomen in het besluit en in onderliggend akoestisch onderzoek.

De watervergunning is inhoudelijk ongewijzigd ten opzichte van de ontwerpvergunning. Aan de watervergunning is slechts een informatieve paragraaf toegevoegd om aanvrager te attenderen op de voorwaarden met betrekking tot de kwaliteit van het te lozen hemelwater.

Achtergrond

VDL Nedcar is als autofabrikant al geruime tijd gevestigd in Born en is uitgegroeid tot één van de grootste werkgevers en een belangrijke economische motor van Zuid-Limburg. Om deze rol structureel te behouden en te versterken is uitbreiding van de fabriek (aan de noordzijde) met een tweede productielijn noodzakelijk. De uitbreiding van VDL Nedcar maakt het mogelijk om nieuwe klanten te kunnen werven en werkgelegenheid te behouden en indien mogelijk uit te breiden.

De uitbreiding van de fabriek betekent tevens dat het verkeer toeneemt. Op basis van de huidige situatie zijn er tijdens de dienstwissels enkele knelpunten in de doorstroming op de omliggende wegen. Om de knelpunten op de wegen niet te vergroten, is besloten om een randweg aan te leggen (in feite een verlegging van de bestaande N276) en aan de N297 enkele aanpassingen te doen. De belangrijkste aanpassing aan de N297 is de aanleg van een ongelijkvloerse kruising die de primaire ontsluiting wordt voor zowel VDL Nedcar als Katoen Natie. Daarmee wordt de doorstroming en verkeersveiligheid op deze wegen geborgd.

Het inpassingsplan ‘Uitbreiding VDL Nedcar’ bevat de planologische regeling voor de uitbreiding van en wijzigingen aan het bestaande fabrieksterrein van VDL Nedcar en voor de bijbehorende infrastructurele voorzieningen. Tevens voorziet het inpassingsplan in een wijziging van de bestaande geluidzone rondom het gezoneerde industrieterrein ‘bedrijventerrein IPS Swentibold’, als bedoeld in de Wet geluidhinder (Wgh). Verder neemt het inpassingsplan ook het gebied mee waar nu Mitsubishi gehuisvest is, inclusief het naastgelegen terrein welke beiden in bezit zijn van Katoen Natie. Hierbij zijn vigerende bestemmingsplanrechten zo goed als mogelijk overgenomen. Tot slot regelt het inpassingsplan een deel van de in verband met de fabrieksuitbreiding vereiste natuurcompensatie. Om de uitbreiding van het fabrieksterrein te kunnen realiseren is voorts een aantal vergunningen nodig en moeten de geldende grenswaarden voor de geluidbelasting vanwege het industrieterrein lokaal worden verruimd (via een besluit hogere waarden industrielawaai voor 66 woningen). De benodigde en thans genomen besluiten zijn hiervoor benoemd.

Coördinatieprocedure

Gelet op het coördinatiebesluit van Provinciale Staten van Limburg van 18 april 2019 (Provinciaal blad 2019, 3177) is de coördinatieprocedure als bedoeld in artikel 3.33 Wet ruimtelijke ordening op de onderhavige besluiten van toepassing. Het coördinatiebesluit heeft tot gevolg gehad dat de afzonderlijke procedures van het inpassingsplan en de overige in deze kennisgeving benoemde besluiten gecoördineerd zijn verlopen. Verder worden de besluiten gelijktijdig bekend gemaakt.

Dit hangt samen met het gegeven dat de gecoördineerde besluiten voor de mogelijkheid van beroep als één besluit worden aangemerkt.

Milieueffectrapportage

Met het oog op de voorgenomen uitbreiding van VDL Nedcar en de infrastructurele aanpassingen is er een milieueffectrapport (MER) opgesteld. Het MER beschrijft hoe tot het voorkeursalternatief (VKA) voor deze ontwikkeling is gekomen en beschrijft gedetailleerd wat de milieugevolgen zijn van het VKA. Daarbij is tevens gekeken naar de mogelijke effecten op Natura 2000-gebieden. Het VKA vormt de basis voor dit inpassingsplan en het MER behoort bij zowel het inpassingsplan als de omgevingsvergunning Wabo. In het MER en de plantoelichting is de relatie tussen beiden beschreven. Verder heeft de onafhankelijke Commissie m.e.r. op 10 sept. 2020 (projectnr. 3397) haar toetsingsadvies over het MER uitgebracht.

Inzage stukken

Het vaststellingsbesluit en het inpassingsplan ‘Uitbreiding VDL Nedcar’, de omgevingsvergunning Wabo ‘Uitbreiding en revisie VDL Nedcar’, de vergunning Wet natuurbescherming, Natura 2000-gebieden, het besluit hogere waarden industrielawaai Wet geluidhinder en de watervergunning Waterwet, alsmede alle bijbehorende stukken liggen met ingang van 7 januari 2021 tot en met 18 februari 2021 voor een ieder ter inzage in:

- het Gouvernement, Limburglaan 10, Maastricht, op werkdagen van 07.30u tot 18.30u;

- de stadswinkel van Sittard-Geleen, Markt 1, Geleen, op de daar gebruikelijke plaats en tijden;

- het gemeentehuis van Echt- Susteren, Nieuwe Markt 55, Echt, op de daar gebruikelijke plaats en tijden;

- Waterschap Limburg, Maria Theresialaan 99, Roermond, tijdens kantooruren. Hier ligt alleen de watervergunning met onderliggende stukken ter inzage.

Let hierbij op eventuele beperkingen vanwege Corona-maatregelen.

Het inpassingsplan en bijbehorende stukken zijn tevens digitaal te raadplegen via www.ruimtelijkeplannen.nl onder identificatienummer: NL.IMRO.9931.VDLNedcar-VG01. Bovengenoemde besluiten kunnen tijdens de inzagetermijn worden geraadpleegd op www.officielebekendmakingen.nl (klik dan op officiële bekendmakingen). Alle stukken zijn te raadplegen via www.gowvdlnedcar.nl

Beroep

De termijn voor het indienen van een beroepschrift bedraagt zes weken. Deze beroepstermijn vangt aan met ingang van de dag na die waarop de besluiten ter inzage zijn gelegd.

Gedurende de beroepstermijn kan tegen het besluit tot vaststelling van het inpassingsplan ‘Uitbreiding VDL Nedcar’ en tegen de besluiten tot verlening van de omgevingsvergunning, de vergunning Wet natuurbescherming Natura 2000, de watervergunning Waterwet, alsmede het besluit hogere waarden industrielawaai Wet geluidhinder beroep worden ingesteld door belanghebbenden die binnen de in de wet gestelde termijn een zienswijze naar voren hebben gebracht tegen het ontwerp-inpassingsplan, het ontwerp van de omgevingsvergunning, het ontwerp van de vergunning Wet natuurbescherming Natura 2000-gebieden, het ontwerp van de watervergunning Waterwet en/of het ontwerp van het besluit hogere waarden industrielawaai Wet geluidhinder. Belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat zij geen zienswijze naar voren hebben gebracht tegen het desbetreffende ontwerp kunnen ook beroep instellen.

Het inpassingsplan is ten opzichte van het ontwerp-inpassingsplan gewijzigd vastgesteld (zie hiervoor). Dit geldt ook voor de verleende omgevingsvergunning Wabo, de vergunning Wet natuurbescherming Natura 2000-gebieden, de watervergunning Waterwet en het besluit hogere waarden industrielawaai Wet geluidhinder. Ook deze zijn gewijzigd ten opzichte van de ontwerp-vergunningen en het ontwerp-besluit hogere waarden industrielawaai Wet geluidhinder.

Door belanghebbenden kan ook tegen deze wijzigingen beroep worden ingesteld.

Eventuele beroepen dienen te worden gericht aan:

Raad van State

Afdeling bestuursrechtspraak

Postbus 20019

2500 EA Den Haag

Het beroepschrift moet worden ondertekend en moet tenminste bevatten: de naam en het adres van de indiener, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de redenen van het beroep (motivering).

Op het besluit tot vaststelling van bovenvermeld inpassingsplan, de bovengenoemde vergunningen en het besluit hogere waarden industrielawaai Wet geluidhinder is afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing. Voor de beroepsprocedure betekent dit onder andere dat de beroepsgronden in het beroepschrift moeten worden opgenomen en dat deze na afloop van de beroepstermijn niet meer kunnen worden aangevuld. Tevens wordt het beroep niet-ontvankelijk verklaard indien binnen de beroepstermijn geen gronden zijn ingediend.

Belanghebbenden die beroep hebben ingesteld kunnen de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State tevens verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. Een dergelijk verzoek is aan de orde indien er, gelet op de betrokken belangen, sprake is van onverwijlde spoed.

Verzoekschriften dienen te worden gericht aan:

Raad van State

De voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak

Postbus 20019

2500 EA Den Haag

Meer informatie over het instellen van beroep treft u aan op www.raadvanstate.nl

Nadere informatie

Voor nadere informatie over het inpassingsplan, genoemde vergunningen en het besluit hogere waarden industrielawaai Wet geluidhinder, kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met de heer H. Lahaije, telefoon: +31 43 389 9999.

Naar boven