Gemeente Amstelveen – Vastgesteld bestemmingsplan “Herziening Amstelveen Zuid-West 2014 - Zetterij/Grutterij” en verleende omgevingsvergunning

Logo Amstelveen

Z20-005255

Burgemeester en wethouders van Amstelveen maken overeenkomstig het bepaalde in artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening bekend dat de gemeenteraad van Amstelveen in zijn vergadering van 24 maart 2021 het bestemmingsplan “Herziening Amstelveen Zuid-West 2014 - Zetterij/Grutterij” ongewijzigd heeft vastgesteld. De (gecoördineerde) omgevingsvergunning, voor het realiseren van een nieuwe vestiging van een bouwmarkt (Gamma) met bijbehorende faciliteiten op het thans onbebouwde perceel Zetterij 12, is door burgemeester en wethouders verleend op 29 maart 2021.

Bestemmingsplan

Het aanbod perifere detailhandel (bijv. een bouwmarkt) concentreert zich in Amstelveen bijna volledig op het bedrijventerrein Bovenkerk. Het verplaatsen van de Gamma van bedrijventerrein Legmeer naar bedrijventerrein Bovenkerk past in de voorgestane centralisatie van dit soort detailhandel en versterkt dit winkelcluster op het bedrijventerrein Bovenkerk.

Op de Zetterij hebben de gronden de bestemming "Gemengd ­ 2". Binnen deze bestemming is geen perifere detailhandel toegestaan. Op de huidige locatie van de Gamma aan de Grutterij geldt de bestemming "Gemengd ­ 4" met een nadere aanduiding dat perifere detailhandel is toegestaan. Aangezien perifere detailhandel op bedrijventerreinen in Amstelveen niet zonder meer mag toenemen, wordt met dit bestemmingsplan perifere detailhandel op het perceel aan de Zetterij mogelijk gemaakt en gelijktijdig op het perceel aan de Grutterij onmogelijk gemaakt. De gemeente Amstelveen faciliteert met onderhavig bestemmingsplan aldus de door de Gamma gewenste verhuizing van de Grutterij naar de Zetterij en geeft deze een juridisch­planologische status.

Wro-coördinatieregeling

Op grond van de Coördinatieverordening Amstelveen 2018 is besloten toepassing te geven aan de coördinatiebepaling als bedoeld in artikel 3:30 van de Wet ruimtelijke ordening. De coördinatieregeling maakt het mogelijk om, voor een ontwikkeling, benodigde besluiten gezamenlijk voor te bereiden en te coördineren. Voor de besluiten die moeten worden genomen ten behoeve van het bouwplan wordt gelijktijdig dezelfde procedure doorlopen.

I nzage

Het bestemmingsplan, de daarop betrekking hebbende stukken en de verleende omgevingsvergunning liggen met ingang van 1 april 2021 gedurende 6 weken op de volgende wijzen voor eenieder ter inzage:

in digitale vorm via de website www.ruimtelijkeplannen.nl onder planidentificatiecode:

NL.IMRO.0362.12B-VG01 en

  • via de gemeentelijke viewer RO-publiceer http://0362.ropubliceer.nl/;

  • in papieren vorm bij de Balie Bouwen en Vergunningen in het raadhuis van Amstelveen, Laan Nieuwer Amstel 1; in verband met de beperkende maatregelen ten gevolge van het coronavirus, dient voor inzage eerst telefonisch een afspraak te worden gemaakt via (020) 540 49 11.

Beroep

In het kader van de beroepsprocedure worden de besluiten die gecoördineerd zijn genomen aangemerkt als één besluit. Binnen 6 weken na de dag waarop deze besluiten ter inzage zijn gelegd kan bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag beroep worden ingesteld door:

belanghebbenden die tijdig een zienswijze tegen de ontwerpbesluiten hebben ingediend;

belanghebbenden die kunnen aantonen dat zij redelijkerwijs niet in staat zijn geweest tijdig een zienswijze tegen de ontwerpbesluiten bij de gemeenteraad kenbaar te maken.

Inwerkingtreding

De besluiten treden in werking met ingang van de dag na die waarop de beroepstermijn afloopt. Indien binnen de beroepstermijn een verzoek om voorlopige voorziening is ingediend, treedt het besluit niet in werking voordat op dat verzoek is beslist.

 

Naar boven