Verkeersbesluit

Logo Drenthe

Kenmerk 202100733-00927557

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is gedeputeerde staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Drenthe.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde volgende belangen:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in standhouden van de wegen het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Belangenafweging

In het kader van het duurzaam en veilig inrichten wordt de N34 op meerdere delen van het traject verdubbeld en worden bestaande gelijkvloerse aansluitingen vervangen door ongelijkvloerse aansluitingen. Deze maatregelen bevorderen de verkeersveiligheid, de doorstroming en de bereikbaarheid.

Ten behoeve van de verkeersveiligheid, de doorstroming en de bereikbaarheid wordt een ongelijkvloerse aansluiting gerealiseerd bij de Slenerweg te Klijndijk. De gelijkvloerse aansluitingen Emmen-Noord en Odoorn-Noord komen te vervallen. Vanwege het opheffen van de gelijkvloerse aansluiting Emmen-Noord hoeft afslaand verkeer komende vanuit Groningen niet meer op de hoofdrijbaan af te remmen en stil te staan om te wachten op tegemoetkomend verkeer. Tevens is door het opheffen van de gelijkvloerse aansluiting Emmen-Noord, geen sprake meer van oprijdend -en/of afslaand verkeer vanaf en naar de N34.

De N34 is een stroomweg waar een maximumsnelheid van 100 km/u geldt. Vanwege het opheffen van de gelijkvloerse aansluiting Emmen-Noord en het verdwijnen van de hiermee samenhangende verkeersmaatregelen, is er geen noodzaak om de verkeerssnelheid van 70km/u, tussen km 66.2en km 65.7 te handhaven en zal op dit deel van de N34 een maximumsnelheid van 100km/u worden ingesteld.

Naast het aanleggen van een nieuwe ongelijkvloerse aansluiting, bestaan de werkzaamheden uit het verleggen en verbreden van de Borgerderweg en de aanleg van een nieuwe parallelweg tussen de nieuwe aansluiting Klijndijk en de Odoornerweg. Ook wordt een fietspad aangelegd langs de Slenerweg tot de bebouwde kom Klijndijk.

De werkzaamheden ten aanzien van het verleggen en verbreden van de Borgerderweg, de aanleg van de parallelweg en het fietspad vinden plaats in het beheergebied van de gemeente Borger-Odoorn.

Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politiegetekend advies d.d. 17 maart 2021 met kenmerknummer 202110312000258.

Overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemeente Borger-Odoorn.

Besluit

Gezien voorgaande overwegingen is gedeputeerde staten van de provincie Drenthe tot het besluit gekomen om:

  • 1.

    voor al het overige de vigerende verkeersbesluiten betreffende de N34 in stand te laten.

  • 2.

    borden A1 en A2 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (hierna: RVV 1990), met aanduiding 70 km/u, geplaatst langs de N34 ter hoogte van km 66.0, km 66.2 en km 65.7, te verwijderen.

  • 3.

    middels borden B6 van bijlage 1 RVV 1990, geplaatst langs de afritten van de N34 ter hoogte van de ongelijkvloerse aansluiting en ter hoogte van de rotondes gelegen aan de Slenerweg, aansluitend op de N34, te bepalen dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.

  • 4.

    middels borden C2 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de opritten van de N34 ter hoogte van de rotondes gelegen aan de Slenerweg, te bepalen dat het een eenrichtingsweg betreft, ter voorkoming van spookrijden.

  • 5.

    middels borden C16 van bijlage 1 van het RVV1990, geplaatst langs de opritten van de N34 ter hoogte van de rotondes gelegen aan de Slenerweg, te bepalen dat een geslotenverklaring voor voetgangers van kracht is.

  • 6.

    middels borden D1 van bijlage 1 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting in te stellen op de rotondes gelegen aan de Slenerweg aansluitend op de N34.

  • 7.

    middels borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst op de middengeleiders bij de rotondes gelegen aan de Slenerweg aansluitend op de N34, te bepalen dat bestuurders ter plekke voorbij gaan aan de zijde die de pijl aangeeft.

  • 8.

    middels borden G3 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de N34 ter hoogte van de ongelijkvloerse aansluiting Slenerweg, te duiden dat het een autoweg betreft.

  • 9.

    middels borden G4 van bijlage 1 van het RVV 1990, het einde van de autoweg te duiden.

  • 10.

    middels borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990, deze weggedeelten aan te wijzen als verplicht (brom)fietspad.

  • 11

    middels borden J29 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de N34 ter hoogte van de ongelijkvloerse aansluiting Slenerweg, verkeersdeelnemers te attenderen op tegenliggers.

  • 12

    verkeerstekens en markeringen, aangebracht om een voorsorteervak te duiden op de N34, tussen km 66.2 en km 65.8, te verwijderen.

  • 13

    middels haaietanden op de rotondes gelegen aan de Slenerweg, aansluitend op de N34, te bepalen dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.

  • 14

    haaietanden, aangebracht op de Odoornerweg, aansluitend op de N34, te verwijderen.

  • 15

    een doorgetrokken asmarkering aan te brengen tussen km 65.8 en km 66.4

Gedeputeerde Staten van Drenthe,

Namens dezen,

Mevrouw drs. M. S. B. Joustra

Teammanager Projecten Wegen en Vaarwegen

Openbaarmaking

De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de rijksoverheid (www.officielebekendmakingen.nl Staatscourant rubriek verkeersbesluiten).

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van bekendmaking hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van gedeputeerde staten van Drenthe. De dag van bekendmaking is de dagtekening van het besluit. Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar: www.provincie.drenthe.nl/bezwaarprocedure.

Naar boven